PoradyPoradyKontrolka ciśnienia opon (TPMS). Co oznacza i jak ją wyłączyć?

Kontrolka ciśnienia opon (TPMS). Co oznacza i jak ją wyłączyć?

Kontrolka ciśnienia opon. Co oznacza i jak ją wyłączyć? Jakie usterki zwiastuje i kiedy należy udać się do serwisu?

Kontrolka ciśnienia opon to żółta ikona na desce rozdzielczej, która ma kształt przekroju opony z wykrzyknikiem na środku. Jest to sygnał, że system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) wykrył nieprawidłowość w jednym lub więcej kołach. Co warto wiedzieć na temat tej kontrolki? Jak ją wyłączyć?

Czy można jeździć z kontrolką ciśnienia opon (kontrolką TPMS)?

Zapalenie się kontrolki ciśnienia opon nie oznacza konieczności natychmiastowego zatrzymania się i wezwania pomocy drogowej. Jednak nie należy ignorować tego ostrzeżenia, ponieważ może ono świadczyć o poważnej usterce lub zagrożeniu dla bezpieczeństwa jazdy. Niskie ciśnienie w oponach może prowadzić do:

  • zwiększonego zużycia paliwa i emisji spalin;
  • szybszego i nierównomiernego zużycia bieżnika;
  • pogorszenia przyczepności, hamowania i stabilności pojazdu;
  • ryzyka uszkodzenia opony, felgi na nierównościach lub przy wysokich prędkościach;
  • utraty kontroli nad pojazdem lub, w skrajnych przypadkach, wywrotki.

Dlatego, jeśli zauważymy zapaloną kontrolkę ciśnienia opon, powinniśmy zjechać w bezpieczne miejsce i sprawdzić stan opon i przeprowadzić kontrolę ciśnienia powietrza w ogumieniu. Można to zrobić wzrokowo lub za pomocą miernika ciśnienia, który można kupić na stacji benzynowej. Jeśli zobaczymy, że któraś z opon jest spłaszczona (nastąpił spadek ciśnienia), przebita lub uszkodzona, nie kontynuujmy jazdy, ale wymieńmy ją na zapasową lub skorzystajmy z zestawu naprawczego. Jeśli ciśnienie w oponach jest tylko nieco niższe niż zalecane, dopompujmy je do odpowiedniej wartości i obserwujmy, czy kontrolka zgaśnie.

Kontrolka ciśnienia opon 03

Kontrolka ciśnienia w oponach. Jak usunąć błąd ciśnienia opon?

Jeśli po sprawdzeniu i dopompowaniu opon kontrolka ciśnienia opon nadal się świeci lub miga, może to oznaczać, że system TPMS nie działa prawidłowo lub wymaga ponownej kalibracji. Może to być spowodowane przez:

  • uszkodzenie lub zużycie czujników ciśnienia w oponach, które są zintegrowane z wentylami i wysyłają sygnał radiowy do komputera pokładowego;
  • zmianę rozmiaru, typu lub marki opon, która wpływa na obwód kół i wymaga dostosowania ustawień systemu;
  • zmianę temperatury otoczenia, która wpływa na ciśnienie w oponach i powoduje chwilowe błędy odczytu;
  • rozładowanie się baterii w czujnikach lub w samochodzie, która zasila system TPMS.

Aby usunąć błąd ciśnienia opon, należy zresetować system TPMS i zaprogramować go na nowo. Sposób postępowania zależy od modelu i rocznika samochodu, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub skonsultować się z serwisem. W niektórych przypadkach wystarczy nacisnąć i przytrzymać odpowiedni przycisk na desce rozdzielczej lub na konsoli środkowej, aż kontrolka zacznie migać i zgaśnie. W innych przypadkach trzeba wykonać kilka kroków, takich jak:

  • włączenie zapłonu, ale nie uruchamianie silnika;
  • naciśnięcie pedału hamulca kilka razy lub w określonym rytmie;
  • naciśnięcie i przytrzymanie przycisku TPMS lub innego przycisku funkcyjnego;
  • oczekiwanie na potwierdzenie dźwiękowe lub wizualne;
  • wyłączenie zapłonu i sprawdzenie, czy kontrolka zniknęła.

Po zresetowaniu systemu TPMS trzeba jeszcze przeprowadzić proces „uczenia się”, który polega na przejechaniu kilku kilometrów z różnymi prędkościami, aby system mógł zmierzyć obwody kół i zapamiętać ciśnienie w oponach.

Jak wyłączyć czujniki ciśnienia w oponach (TPMS)?

Monitorowanie ciśnienia w oponach jest obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego samochodu sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej od 2014 roku. Jest to zgodne z dyrektywą 661/2009/WE, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa i efektywności energetycznej pojazdów. Dlatego nie jest możliwe ani zalecane wyłączanie systemu TPMS, ponieważ może to mieć negatywne konsekwencje dla kierowcy i innych użytkowników drogi.

Wyłączenie monitorowania ciśnienia w oponach może być karane mandatem lub punktami karnymi, jeśli zostanie stwierdzone podczas kontroli drogowej lub przeglądu technicznego. Ponadto, wyłączenie systemu TPMS może wpłynąć na utratę gwarancji lub ubezpieczenia samochodu, jeśli okaże się, że był to czynnik wpływający na powstanie szkody lub wypadku.

Kontrolka ciśnienia opon 03
Kontrolka ciśnienia w oponach pozwoli kierowcy w porę zareagować na uszkodzenie opony.

Jedynym przypadkiem, kiedy można wyłączyć monitorowanie ciśnienia w oponach, jest zastosowanie opon zimowych lub całorocznych, które nie są wyposażone w czujniki TPMS. Wtedy należy poinformować o tym serwis, który wyłączy system na czas użytkowania tych opon. Jednak należy pamiętać, że w takiej sytuacji trzeba samodzielnie kontrolować ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą.

Co oznacza migająca lub świecąca się kontrolka ciśnienia w kołach?

Kontrolka ciśnienia w oponach może się zapalać na stałe lub migać przez około minutę, a następnie pozostać zapalona. Oba przypadki oznaczają problem z systemem TPMS, ale mają różne znaczenia.

  • Stałe świecenie kontrolki ciśnienia opon oznacza, że ciśnienie w jednej lub więcej oponach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie i należy je skorygować. Może to być spowodowane przebiciem, uszkodzeniem, nierównomiernym zużyciem lub zmianą temperatury opon.
  • Migająca kontrolka ciśnienia opon oznacza, że system TPMS nie działa prawidłowo i wymaga naprawy lub ponownej kalibracji. Może to być spowodowane uszkodzeniem, zużyciem, rozładowaniem lub brakiem czujników ciśnienia w oponach, niekompatybilnością opon z systemem, błędem komunikacji między czujnikami a komputerem pokładowym lub awarią systemu elektrycznego samochodu.

W obu przypadkach należy udać się do serwisu.

Redakcja poleca:

Co oznacza kontrolka ciśnienia oleju?

Opis wszystkich kontrolek w samochodzie

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji