PoradyPoradyJak wykręcić zapieczoną świecę zapłonową?

Jak wykręcić zapieczoną świecę zapłonową?

Samodzielna wymiana świec zapłonowych nie jest specjalnie trudnym zadaniem, dopóki nie dojdzie do zapieczenia świecy. Warto wiedzieć, jak wykręcić zapieczoną świecę zapłonową, by nie narobić sobie problemów.

Co w sytuacji, gdy świeca nie chce się wykręcić? Niestety pojawia się problem. Zerwanie gwintu lub urwanie świecy to przynajmniej konieczność wezwania fachowca, który specjalizuje się w wykręcaniu świec, a w najgorszej sytuacji – demontaż i remont głowicy, co oznacza koszty liczone w tysiącach złotych. Dlatego jeżeli świeca nie chce się łatwo wykręcić, nie zalecamy używania dużych sił. Propozycji sposobów na wykręcenie zapieczonej świecy zapłonowej jest sporo.

Niektórzy polecają podanie w okolicę świecy WD-40, nafty lub innego środka penetrującego, a następnie przystąpienie do odkręcania następnego dnia. Chemii warto użyć, gdy silnik jest zimny, by ograniczyć jej parowanie. Nim cokolwiek wlejemy w okolice gniazda świecy, warto wydmuchać z niego zanieczyszczenia za pomocą sprężonego powietrza. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że nie wpadną do cylindrów podczas odkręcania.

Niektórzy polecają próbę odkręcenia zapieczonej świecy, gdy silnik jest jeszcze ciepły. Warto próbować zrobić to na różnych etapach stygnięcia, bo głowica i sama świeca w różny sposób oddają ciepło, a więc zmieniają rozmiary. Inną metodą jest próba wykręcenia zapieczonej świecy na ciepłym silniku, jednak przy jednoczesnym chłodzeniu świecy dedykowanym do tego środkiem. W grę wchodzi także samo chłodzenie świecy, gdy silnik jest zimny.

Urwana swieca
Urwana świeca to nie koniec świata, ale spory problem – trzeba znaleźć osobę, która będzie potrafiła wykręcić ją z gniazda. Taka usługa może kosztować kilkaset złotych. Ale to wciąż dużo taniej niż demontaż głowicy.

Oczywiście można też użyć metod siłowych. Ważne jest przy tym posiadanie dobrego klucza, który nie zniszczy górnej części korpusu świecy z mocowaniem do klucza. Jedną z metod rekomendowanych metod jest użycie dużej siły, ale w sposób chwilowy – czyli zdecydowane i mocne uderzenie dłonią w klucz, a nie próba ciągnięcia lub odpychania klucza jednostajną siłą. Gdy świeca wreszcie drgnie, ale stawia duży opór, zamiast próbować ją na siłę wykręcać, można spróbować rozruszać ją w gnieździe poprzez próby wykonywania minimalnych obrotów w obie strony.

Jak widać sposobów jest wiele. Każdy może okazać się skuteczny, ale warto pamiętać, że w każdym przypadku istnieje też ryzyko urwania świecy czy zerwania gwintu. Jeżeli mamy wątpliwości, czy jesteśmy w stanie podjąć się tej operacji lub po prostu nie czujemy się na siłach, poprośmy o pomoc mechanika czy serwis specjalizujący się w wykręcaniu zapieczonych świec.

Warto wiedzieć: Wymiana świec zapłonowych krok po kroku. Montaż i demontaż

By uniknąć ponownych problemów z odkręceniem świecy, pamiętajmy o użyciu właściwego momentu obrotowego podczas dokręcania świecy. Istotna jest też terminowa wymiana. Ponad 100 tysięcy kilometrów na jednym komplecie świec to sposób na ich unieruchomienie w głowicy. Oczywiście są modele, w których platynowe lub irydowe świece mogą być używane nawet przez 120 tys. km. Warto jednak okresowo wykręcać je z gniazda – z jednej strony umożliwia to sprawdzenie stanu świec, z drugiej – zmniejsza ryzyko zapieczenia.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji