Jazda na rondzie

Jazda po rondzie dla wielu kierowców do tej pory sprawia sporo problemów, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym z kilkoma pasami ruchu. Wyjaśniamy, jak prawidłowo przejechać rondo.

Ronda mają za zadanie upłynnić ruch samochodowy i zapewnić bezpieczeństwo w miejscu przecinania się kilku dróg biegnących w różnych kierunkach. Z doświadczenia można powiedzieć, że na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym rzeczywiście dochodzi do mniejszej liczby wypadków, a w miejscach o silnym natężeniu ruchu ronda „rozładowują” powstające w godzinach szczytu korki.

Niekwestionowane zalety tego rodzaju skrzyżowania sprawiają, że z roku na rok powstaje ich coraz więcej. Jednak z naszych przepisów trudno jednoznacznie wywnioskować, jak należy się zachowywać na rondach. Niejednokrotnie bywa, że służby mundurowe, w oparciu o kodeks, mówią jedno, a ośrodku szkoleniowe – drugie, przez co powstaje wiele nieścisłości dotyczących jazdy po rondzie. Kierowcy (nie tylko początkujący) zwyczajnie nie wiedzą, kto konkretnie ma pierwszeństwo oraz który pas ruchu zająć, by w sposób właściwy skręcić w lewo lub zawrócić. Sytuację w dodatku komplikuje fakt istnienia tzw. rond turbinowych lub skrzyżowań o ruchu okrężnym z obowiązującymi znakami poziomymi.

By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące poruszania się po rondzie, poniżej przytaczamy najczęstsze manewry kierowców i wyjaśniamy kwestie dotyczące pierwszeństwa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym lub sygnalizowania swoich zamiarów kierunkowskazem (nie zawsze trzeba ich używać).

Wjeżdżanie na rondo

Ustawiony przed rondem znak „Ustąp pierwszeństwa” nakazuje kierowcy auta wjeżdżającego na nie przepuścić samochód poruszający się w tym momencie na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Jeśli jednak rondo ma kilka pasów, a drugie auto jedzie lewym, można wjechać na prawy pas ronda. Upewnijmy się jednak, że samochód na rondzie nie będzie chciał przypadkiem również na niego zjechać, np. chcąc opuścić skrzyżowanie. Wtedy zajedziemy mu drogę, a wina będzie leżała po naszej stronie: pierwszeństwo zawsze bowiem przysługuje pojazdowi jadącemu po rondzie.

Jazda po rondzie
Wjeżdżający na rondo biały samochód powinien ustąpić pierwszeństwa znajdującemu się na nim czerwonemu. Jeśli ten nie sygnalizuje chęci zmiany pasa na prawy, białe auto może wjechać na prawy tor.

Opuszczanie ronda

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym zawsze powinno się opuszczać z prawego pasa ruchu. Jeżeli poruszamy się lewym, przed zjazdem na prawy upewnijmy się, że nikogo na nim nie ma (jeśli auta są, musimy je przepuścić). Dopuszcza się manewr jednoczesnego opuszczenia ronda przez dwa auta, ale samochód jadący lewym pasem musi się upewnić, że sąsiedni również chce wjechać w ten sam zjazd i później zająć prawy pas ruchu. W przeciwnym razie odpowiedzialność za kolizję spada na kierowcę z lewego pasa. Mamy także dowolność w kwestii zajmowanego pasa ruchu po zjeździe z ronda – możemy wjechać na obydwa, ale pod warunkiem, że na prawym nie znajduje się na nim już inne auto.

Jazda po rondzie
Zjeżdżając z ronda lewym pasem musimy przepuścić samochód poruszający się prawym pasem ruchu, chyba że i on zasygnalizował chęć opuszczenia skrzyżowania i ustawienia się potem na prawym pasie wylotu.

Zmiana pasa ruchu

Tory jazdy na rondzie można zmieniać pod warunkiem, że nie zabrania tego namalowana linia ciągła. Żelazna zasada: zjeżdżając na dany pas trzeba koniecznie przepuścić jadące po nim samochody. Każdą zmianę należy zasygnalizować włączonym kierunkowskazem. Chcąc zmienić pas z lewego na prawy, upewnijmy się, że nie jest on zajęty lub czy samochód poruszający się prawym nie zwolni go za chwilę, np. odbijając w wylotówkę ze skrzyżowania.

Jazda po rondzie
Zasada nieprzekraczania linii ciągłej obowiązuje także na rondach, wobec tego zmiana pasa jest w tej sytuacji niedopuszczalna.

Zawracanie na rondzie

Tu nie ma reguły. Można zawrócić, pokonując całe rondo prawym pasem ruchu lub najpierw wjeżdżając na lewy i przed zjazdem kierując się na prawy. Przepisy nie zabraniają także zjechania ze skrzyżowania lewym pasem, ale trzeba wtedy upewnić się, że nie wymusimy pierwszeństwa pojazdowi z sąsiedniego pasa. Sposób zawrócenia na rondzie niekiedy regulują znaki poziome informujące o tym, który tor trzeba zająć, by obrać dany kierunek ruchu.

Jazda po rondzie
Zalecaną metodą zawracania na rondzie jest najpierw zajęcie lewego pasa ruchu i zmiana na prawy dopiero przed zjazdem ze skrzyżowania.

Zajmowanie pasa ruchu i zjazd z ronda turbinowego

Na rondzie turbinowym kierunek jazdy wyznaczają znaki poziome umieszczone przed i na skrzyżowaniu. Z tego powodu już przed wjazdem na rondo musimy ustawić się na odpowiednim pasie, ponieważ zwykle nie ma potem możliwości jego późniejszej zmiany (trzeba i tak jechać w tym kierunku, który wskazują strzałki). Oznacza to, że ronda turbinowego nie objedziemy już prawym pasem. Warto pamiętać, że pierwszeństwa ustępujemy w tym przypadku tylko przy wjeździe na rondo: w żadnym jego dalszym punkcie i przy zjazdach nie występują już miejsca, w których mogłoby dojść do ewentualnej kolizji z innym autem.

Rondo turbinowe
Kierunek ruchu na rondzie turbinowym określają znaki poziome, czyli namalowane na jezdni strzałki. Wszelkie zjazdy odbywają się w sposób bezkolizyjny.

Film: Jak jeździć po rondzie turbinowym

Jak używać kierunkowskazów?

Istnieje kilka teorii na temat włączania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo. Według policji i kilku oddziałów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego taki manewr jest zbędny, jednak wielu instruktorów pracujących w ośrodkach egzaminowania kierowców uporczywie powtarza kursantom, że przed wjazdem na rondo trzeba zasygnalizować kierunek, w którym chcemy pojechać. Przepisy natomiast nakazują używać kierunkowskazów w przypadku chęci zmiany pasa ruchu albo wykonując manewr opuszczania ronda (wjeżdżamy wtedy na drogę wylotową i zmieniamy kierunek jazdy).

Jazda po rondzie
Kierunkowskazów należy używać na rondzie w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (czarne auto z białym), jak i podczas opuszczania ronda (żółte auto z niebieskim).
Polecamy również:
Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 3]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here