Inteligentne światła w Audi - otwierające

Dodajmy – niedalekiej przyszłości. Liczni producenci pracują nad systemami komunikacji samochodów z elementami drogowej infrastruktury. Efektem ma być płynniejsza jazda i mniejsze zużycie paliwa.

Jak donosi CNN, Volkswagen, Honda, Ford, Mercedes oraz BMW pracują nad rozwiązaniami, które pozwolą samochodom komunikować się z systemem zarządzającym sygnalizatorami świetlnymi.

Grupa Volkswagena współpracuje w tym celu z firmą Siemens. W zamyśle komunikacja pomiędzy pojazdem a elementami infrastruktury ma odbywać się za pośrednictwem WiFi i przy użyciu czujników, które pozwolą określić położenie auta dokładniej niż sygnał GPS. Kierowca otrzymuje informację o planowanej zmianie świateł i może odpowiednio dostosować prędkość jazdy. W rezultacie może uniknąć niepotrzebnego postoju (a w konsekwencji – zbędnego ponownego ruszania z miejsca), a to przełoży się na niższe zużycie paliwa.

VW i Siemens testują już nowy system na 10 sygnalizatorach w Wolfsburgu. Franz Schober z Siemens Connected Mobility System deklaruje, że nowe rozwiązanie wykrywa też pieszych i rowerzystów – może np. przesłać do auta informację o tym, że z boku znajduje się cyklista.

Projekt inteligentnych świateł
System komunikacji z sygnalizatorami świetlnymi Volkswagena i Siemensa

Z kolei BMW opracowało licznik, który odlicza czas do zmiany świateł na zielone, a Mercedes stworzył system podpowiadający np. „jeśli będziesz jechał z prędkością w zakresie 32-52 km/h, zdążysz na zielone”.

Honda, dla odmiany, prowadzi w USA próby z kamerami montowanymi na skrzyżowaniach. Kamery te miałyby monitorować ruch i przesyłać informacje do pokładowych systemów samochodu.

Ford pracuje natomiast nad systemem komunikacji samochodów na skrzyżowaniach. Kierowcy otrzymywaliby np. zalecenia, by zmniejszyć prędkość celem uniknięcia kolizji.

Przypomnijmy, że wybrane modele aut premium, m.in. Audi i Mercedesy, już teraz oferują funkcje z zakresu komunikacji Car-to-X (pojazd-pojazd oraz pojazd-infrastruktura). W ramach tego systemu samochody mogą „wymieniać się” informacjami np. o korkach, utrudnieniach na drodze albo złych warunkach pogodowych. Audi pilotażowo wprowadziło już w USA funkcję „czas do zielonego”, która na panelu wskaźników podaje w sekundach czas pozostały do zmiany świateł na zielone.

Inteligentne światła w Audi - otwierające

Premiera systemu Volkswagena i Siemensa w seryjnych autach ma nastąpić już w 2019 r. Jego rozwój zależy m.in. od dostępności sieci komórkowej 5G, która jest dopiero w fazie rozwoju. W Polsce plany zakładają, że sieć 5G obejmie wszystkie obszary miejskie i wszystkie główne szlaki transportu lądowego do 2025 r.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here