PoradyPoradyWłaśnie o tym mówią słupki przy drodze. Nie każdy to wie

Właśnie o tym mówią słupki przy drodze. Nie każdy to wie

Przydrożne słupki spotkamy wzdłuż wielu tras, jednak nie każdy kierowca wie o wszystkich ich funkcjach. Sprawdź, jaką rolę pełnią słupki przy drodze i jak prawidłowo je odczytywać.

Charakterystyczne biało-czerwone słupki ustawione wzdłuż jezdni na stałe wpisały się w krajobraz dróg wojewódzkich i krajowych. Podróżując samochodem po Polsce często nawet nie zwracamy uwagi na ich obecność. Warto jednak wiedzieć o istotnych funkcjach, jakie pełnią – a tych jest kilka.

Słupki przy drodze – jaką rolę pełnią?

Kierowcy mają w zanadrzu wiele określeń na tego typu słupki. Z reguły nazywane są słupkami prowadzącymi. Wynika to z faktu, że podstawowym ich celem jest wskazywanie przebiegu drogi, szczególnie po zachodzie słońca lub podczas złych warunków pogodowych. Z tego też powodu każdy słupek wyposażony jest w elementy odblaskowe. Patrząc z perspektywy kierowcy, słupki z lewej strony jezdni posiadają odblask koloru białego, a z prawej – czerwonego.

Gdzie montowane są słupki drogowe?

Przydrożne słupki są zazwyczaj rozmieszczone co 100 m, z czego bierze się ich inna nazwa – słupki „hektometryczne” lub „hektometrowe”. Odległość ta jest maksymalnym dopuszczanym przepisami odstępem, lecz słupki mogą być również ustawione gęściej, o czym nie wszyscy kierowcy zdają się wiedzieć. Warunkiem jest powtarzalność ustawienia, aby nie wprowadzało ono użytkowników pojazdów w błąd. Oprócz dróg wojewódzkich i krajowych, słupki prowadzące mogą być opcjonalnie rozmieszczone wzdłuż dróg powiatowych oraz gminnych. W przypadku tego rodzaju dróg, słupki obowiązkowo muszą pojawić się jedynie na ostrych zakrętach. Nie muszą one być montowane w miastach ani wzdłuż dróg, przy których biegnie chodnik.

Słupki drogowe (2)
Słupki drogowe obowiązkowo montowane są na drogach krajowych i wojewódzkich, poza odcinkami w miastach i wzdłuż których biegnie chodnik.

Jakie informacje odczytamy z biało-czerwonych słupków przy drodze?

Często ważną funkcją przydrożnych słupków jest informowanie o lokalizacji – wiele z nich posiada dane o numerze drogi oraz kilometrze, a nawet 1/10 kilometra drogi, na której słupek został ustawiony. Tu dochodzimy do kolejnych określeń – słupki „kilometrowe” lub słupki „pikietażowe”. Numer drogi to zazwyczaj znak graficzny namalowany w górnej części słupka – czerwone pole z literą A lub S i cyfrą oznaczającą odpowiednio autostradę lub drogę ekspresową, z kolei żółte pole z trzycyfrowym numerem znajdziemy w przypadku dróg niższego rzędu. Informacja o kilometrze drogi umieszczana jest poniżej elementu odblaskowego na słupku, zaś pod nią może się jeszcze znaleźć cyfra oznaczająca setkę metrów.

Trzeba pamiętać, że kilometry na słupkach liczone są od początku drogi, lecz co równie ważne, nie zawsze od zera. Numeracja może zaczynać się od wyższych wartości, gdy jakiś fragment drogi jest niezrealizowany, ale istnieje w planach. Wiedza o lokalizacji ma ogromne znaczenie w przypadku konieczności zgłoszenia zdarzenia drogowego lub awarii odpowiednim służbom. Określenie precyzyjnego położenia będzie szczególnie ważne na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, gdzie trudniej się zorientować gdzie dokładnie jesteśmy.

Polecamy uwadze::

Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?

Jak zabezpieczyć miejsce wypadku drogowego?

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji