PoradyPoradyE-TOLL – nowy system poboru opłat drogowych. Czym różni się od viaTOLL-a?

E-TOLL – nowy system poboru opłat drogowych. Czym różni się od viaTOLL-a?

Od października zniknie dotychczasowy system poboru opłat drogowych dla autobusów i ciężarówek – viaTOLL. Zastąpi go e-TOLL. Na czym polegają zmiany i co one oznaczają dla użytkowników?

Do tej pory kierowcy poruszającymi się pojazdami lub zespołem pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony, a także autobusami z więcej niż 9 miejscami siedzącymi, musieli uiszczać elektroniczną opłatę (viaTOLL) za przejazd wybranymi odcinkami autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem przygotowań do wprowadzenia nowego systemu poboru opłat – e-TOLL. W chwili obecnej jest on na tyle gotowy, że w połowie czerwca wprowadzono go do użytku. Kierowcy ciężarówek i autobusów nie muszą się jednak martwić: do 30 września obowiązywać będą obydwa rozwiązania, ale od 1 października viaTOLL zniknie na dobre i pozostanie już tylko e-TOLL.

Zobacz także:

Jak uruchomić aplikację e-TOLL. Rejestracja pojazdu w systemie

Czym się różni e-TOLL od viaTOLL-a?

ViaTOLL działał na podstawie urządzeń zbierających dane z bramownic (potocznie zwanych bramkami) na autostradach. E-TOLL opiera się z kolei na technologii lokalizacji satelitarnej, która na bieżąco przekazuje informacje o położeniu pojazdu i zestawia je ze stawkami za przejazd danymi odcinkami dróg. Wiąże się to z pierwszą korzyścią dla kierowców, czyli zlikwidowaniem bramek, co powinno nieco skrócić czas podróży. Niestety, narzuca też właścicielom firm transportowych wymianę lub modernizację urządzeń dotychczas stosowanych z viaTOLL-em. Mogą oni wybrać jedną z trzech metod integracji z nowym systemem e-TOLL:

  • Zewnętrzny System Lokalizacji (ZSL), współpracujący z komputerem pokładowym pojazdu i cyfrowym tachografem (montowany na stałe);
  • On Board Unite (OBU), czyli przenośne urządzenie zasilane gniazdem zapalniczki lub OBD;
  • aplikacja e-TOLL na urządzeniu mobilnym, która nie wymaga przeprowadzania dodatkowych modyfikacji w samochodzie, ale potrzebuje dostępu do danych lokalizacyjnych.
e-TOLL
Głównym atutem systemu e-TOLL będzie zlikwidowanie bramek autostradowych dla pojazdów o masie własnej przekraczającej 3,5 tony.

Jak zarejestrować się w e-TOLL?

Aby rozpocząć korzystanie z nowego systemu opłat, trzeba założyć Internetowe Konto Klienta (IKK). Można to zrobić online na stronie internetowej systemu (etoll.gov.pl) lub za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, osobiście w Miejscach Obsługi Klienta lub u operatorów kart flotowych oferujących usługi e-TOLL. Za naliczanie opłat za przejazd odpowiedzialne będą wyżej wymienione urządzenia, ale najwięcej możliwości oferuje aplikacja mobilna – pozwala m.in. monitorować stan konta i go doładowywać. Z aplikacją lub IKK należy powiązać urządzenie lokalizacyjne ZSL.

Formy rozliczenia e-TOLL

E-TOLL przewiduje dwie podstawowe metody regulowania należności za przejazd płatnymi odcinkami dróg. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje możliwość zarejestrowania na jedno konto wielu pojazdów. A są to:

  • konto rozliczeniowe w formie przedpłaty: środki będą na bieżąco pobierane z uprzednio zasilonego konta;
  • konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem w postaci wpłaty pieniężnej, gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej albo poręczenia przedmiotu trzeciego. Dopóki zabezpieczenie nie zostanie prawidłowo zatwierdzone, e-TOLL będzie funkcjonował w trybie przedpłaty.

Zasilenie konta odbywa się na zasadzie płatności online (szybkie przelewy lub za pośrednictwem kart lub BLIK-u). Dodatkowo e-TOLL umożliwia korzystanie z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.

Redakcja poleca:

Eurowinieta – kto powinien wykupić? Ceny (2021), zakup online

Aktualne ograniczenia i limity prędkości w Polsce

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji