Nowy Volkswagen Golf VIII kosztuje prawie o 25 000 zł więcej niż jego poprzednik 20 lat temu. Jednak czy aby na pewno jest droższy?
Pod koniec stycznia pisaliśmy o tym, że Polacy wybierają coraz droższe auta, a średnie ceny nowych samochodów wzrosły w ciągu roku o 10%. Tymczasem ostatni raport dostarczony przez analityków z IBRM Samar nie pozostawia złudzeń. Nowe auta rzeczywiście z roku na rok kosztują coraz więcej, ale nie oznacza to wcale, że są coraz droższe.
Zobacz również: Jak zmienił się rynek nowych aut w ciągu ostatnich 20 lat?
Dla potwierdzenia tej tezy eksperci Samaru sprawdzili, jak w latach 2000-2020 kształtowały się ceny podstawowych wersji kolejnych generacji Volkswagena Golfa, uwzględniając przy tym zmiany wysokości średniego wynagrodzenia w analizowanym okresie. Uzyskane dane przedstawiliśmy w poniższej tabelce:
Model | VW Golf IV | VW Golf V | VW Golf VI | VW Golf VII | VW Golf VIII |
---|---|---|---|---|---|
Rok | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 |
Wersja | Basic | Trendline | Trendline | Trendline | Golf |
Silnik | 1.4 16V | 1.4 16V | 1.4 16V | 1.2 TSI | 1.0 TSI |
Cena | 51 660 zł | 61 540 zł | 59 530 zł | 63 810 zł | 75 490 zł |
Liczba pensji netto | 39 | 38 | 26 | 23 | 20 |
Nie ulega wątpliwości, że na przestrzeni 20 lat cena bazowej odmiany Golfa wzrosła prawie o 25 000 zł. Jednak gdy porównamy te wartości z wysokością średniej płacy, to okazuje się, że obecnie na zakup nowego Volkswagena wystarczy 20 miesięcznych pensji, a w 2000 r. potrzeba ich było niemal dwa razy więcej. To dlatego, że 20 lat temu podawane przez GUS średnie wynagrodzenie wynosiło 1923,81 zł brutto (1318,67 zł netto), a pod koniec ubiegłego roku było to już 5167,47 zł brutto (3731,70 zł netto).
Redakcja poleca:
Dlaczego nowe samochody drożeją? 7 powodów
Źródło: IBRM Samar
Jaka byla sila nabywcza pieniadza 20 lat temu, a jaka jest teraz? Tutaj jest sedno.