W ciągu ubiegłego roku zauważalnie wzrosły średnie ceny nowych aut. Sprawdź szczegółowe dane.

Eksperci z IBRM Samar przygotowali raport dotyczący cen sprzedaży samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku. Z przedstawionych danych wynika, że w ciągu minionych 12 miesięcy Polacy płacili średnio 122 862 zł za nowe auto, czyli dokładnie o 10% więcej niż w 2019 roku.

W tym samym okresie zakup samochodu klasy premium oznaczał wydatek średnio 232 227 zł. To właśnie ta ostatnia wartość w połączeniu z rosnącym udziałem aut segmentu premium w ogólnej liczbie sprzedanych „osobówek” (z 14,0% w 2019 r. do 17,7% w 2020 r.) ma istotny wpływ na wzrost cen transakcyjnych.

Wśród producentów, którzy odnotowali największe wzrosty średnich cen sprzedaży znaleźli się: Smart (+85,1%), Suzuki (+14,1%), Honda (+14,0%), Porsche (+13,8%), Bentley (+13,5%), Lamborghini (+13,0%), Subaru (+12,5%), Mazda (+12,4%), DS (+11,3%) oraz Citroen (+11,3%).

Natomiast do grona aut z największym wzrostem średniej ceny sprzedaży należą: Skoda Citigo (+121,6%), Smart Forfour (+95,5%), Smart Fortwo (+74,7%), Peugeot 2008 (+34,6%), Subaru Impreza (+30,9%), Mazda MX-5 (27,0%), Subaru XV (25,2%), Mazda 2 (24,4%), Honda Jazz (24,1%) oraz Opel Corsa (23,5%).

Tak znaczne podwyżki cen transakcyjnych najczęściej wynikają z wycofywania z oferty silników spalinowych i zastępowania ich wersjami elektrycznymi lub hybrydami. Tak jest m.in. w przypadku Skody Citigo i modeli Smarta (benzynowe jednostki ustąpiły miejsca elektrycznym) oraz Subaru i Hondy (debiut wersji hybrydowych).

Źródło: IBRM Samar

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here