NowościAktualnościJak zmienił się rynek nowych aut w ciągu 20 lat?

Jak zmienił się rynek nowych aut w ciągu 20 lat?

Sprawdziliśmy, jak 20 lat temu wyglądał rynek nowych samochodów w Polsce i porównaliśmy ze stanem obecnym. Zmian jest naprawdę dużo. Dowiedz się więcej na ten temat.

Czy 20 lat to dużo? Jeśli chodzi o motoryzację – zdecydowanie tak. Wystarczy przypomnieć, że dwie dekady temu nadal wytwarzano Fiata 126p i Poloneza (produkcję tego pierwszego oficjalnie zakończono 22 września 2000 r., a samochód z Żerania powstawał jeszcze do 2002 r.). Natomiast w salonach sprzedaży dopiero debiutowała pierwsza generacja Skody Fabia. Porównajmy zatem, jak wiele się zmieniło przez ostatnie 20 lat na polskim rynku.

2000 2020
Rejestracje nowych aut 361 146 420 000 (prognoza)
Udział firm 4,6% 70,3%
Liczba dostępnych marek 35 49
Liczba dostępnych modeli 216 369
Udział SUV-ów w rynku 0,8% 40,8%
Udział segmentu premium 1,3% 17,8%
Średnia cena 40 097 zł 121 804 zł
Średnia pojemność silnika 1,31 l 1,58 l
Średnia moc 73,1 KM 146,2 KM

W przypadku roku 2020 łączna liczba rejestracji nowych aut to jedynie wstępna prognoza, a pozostałe dane dotyczą okresu styczeń-lipiec.

Największe wrażenie robi aż 3-krotny wzrost średniej ceny transakcyjnej – z 40 na ponad 120 tysięcy zł. Jednak po uwzględnieniu przeciętnych zarobków okazuje się, że siła nabywcza zmieniła się tylko nieznacznie. W 2000 r. na zakup auta trzeba było przeznaczyć 20,8 średnich pensji, a obecnie – 22,6 średnie wynagrodzenia.

Źródło: IBRM Samar

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji