Sprawdziliśmy, jak 20 lat temu wyglądał rynek nowych samochodów w Polsce i porównaliśmy ze stanem obecnym. Zmian jest naprawdę dużo. Dowiedz się więcej na ten temat.

Czy 20 lat to dużo? Jeśli chodzi o motoryzację – zdecydowanie tak. Wystarczy przypomnieć, że dwie dekady temu nadal wytwarzano Fiata 126p i Poloneza (produkcję tego pierwszego oficjalnie zakończono 22 września 2000 r., a samochód z Żerania powstawał jeszcze do 2002 r.). Natomiast w salonach sprzedaży dopiero debiutowała pierwsza generacja Skody Fabia. Porównajmy zatem, jak wiele się zmieniło przez ostatnie 20 lat na polskim rynku.

20002020
Rejestracje nowych aut361 146420 000 (prognoza)
Udział firm4,6%70,3%
Liczba dostępnych marek3549
Liczba dostępnych modeli216369
Udział SUV-ów w rynku0,8%40,8%
Udział segmentu premium1,3%17,8%
Średnia cena40 097 zł121 804 zł
Średnia pojemność silnika1,31 l1,58 l
Średnia moc73,1 KM146,2 KM

W przypadku roku 2020 łączna liczba rejestracji nowych aut to jedynie wstępna prognoza, a pozostałe dane dotyczą okresu styczeń-lipiec.

Największe wrażenie robi aż 3-krotny wzrost średniej ceny transakcyjnej – z 40 na ponad 120 tysięcy zł. Jednak po uwzględnieniu przeciętnych zarobków okazuje się, że siła nabywcza zmieniła się tylko nieznacznie. W 2000 r. na zakup auta trzeba było przeznaczyć 20,8 średnich pensji, a obecnie – 22,6 średnie wynagrodzenia.

Źródło: IBRM Samar

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj