Sprawdziliśmy, jak 20 lat temu wyglądał rynek nowych samochodów w Polsce i porównaliśmy ze stanem obecnym. Zmian jest naprawdę dużo. Dowiedz się więcej na ten temat.

Czy 20 lat to dużo? Jeśli chodzi o motoryzację – zdecydowanie tak. Wystarczy przypomnieć, że dwie dekady temu nadal wytwarzano Fiata 126p i Poloneza (produkcję tego pierwszego oficjalnie zakończono 22 września 2000 r., a samochód z Żerania powstawał jeszcze do 2002 r.). Natomiast w salonach sprzedaży dopiero debiutowała pierwsza generacja Skody Fabia. Porównajmy zatem, jak wiele się zmieniło przez ostatnie 20 lat na polskim rynku.

Czytaj takze Toyota Yaris, Renaul Clio, Honda Jazz
20002020
Rejestracje nowych aut361 146420 000 (prognoza)
Udział firm4,6%70,3%
Liczba dostępnych marek3549
Liczba dostępnych modeli216369
Udział SUV-ów w rynku0,8%40,8%
Udział segmentu premium1,3%17,8%
Średnia cena40 097 zł121 804 zł
Średnia pojemność silnika1,31 l1,58 l
Średnia moc73,1 KM146,2 KM

W przypadku roku 2020 łączna liczba rejestracji nowych aut to jedynie wstępna prognoza, a pozostałe dane dotyczą okresu styczeń-lipiec.

Największe wrażenie robi aż 3-krotny wzrost średniej ceny transakcyjnej – z 40 na ponad 120 tysięcy zł. Jednak po uwzględnieniu przeciętnych zarobków okazuje się, że siła nabywcza zmieniła się tylko nieznacznie. W 2000 r. na zakup auta trzeba było przeznaczyć 20,8 średnich pensji, a obecnie – 22,6 średnie wynagrodzenia.

Źródło: IBRM Samar

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here