PoradyPoradyCzy można holować na drodze ekspresowej?

Czy można holować na drodze ekspresowej?

Kierowcy zazwyczaj wiedzą, że holowanie jest zabronione na autostradzie. A jak wygląda kwestia holowania na drodze ekspresowej? Odpowiadamy.

Awarie samochodów w trasie zdarzały się już dawno temu, zdarzają się nadal i jeszcze długo będą się zdarzały. Tak naprawdę nikt nie może być pewny tego, że auto bezproblemowo dojedzie do miejsca docelowego i później wróci do domu – nawet użytkownicy aut nowych, naszpikowanych rozbudowaną elektroniką. Biorąc dodatkowo pod uwagę prężnie rozwijającą się sieć dróg ekspresowych w Polsce, coraz częściej pojawia się pytanie, czy na „ekspresówce” można holować samochód. Jako że ta czynność jest kategorycznie zabroniona na autostradzie, wydawać by się mogło, że podobnie jest na drodze ekspresowej. Co mówią przepisy na temat holowania na drodze ekspresowej?

Czy można holować na drodze ekspresowej?

Odpowiedź może zaskakiwać, ponieważ przepisy nie zabraniają holowania pojazdów na drodze ekspresowej. Jedyny wyjątek dotyczący dróg, na których nie wolno holować, mówi o autostradach. Tam dopuszcza się jedynie holowanie przez pojazdy do tego przeznaczone, i tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych. W ustawie Prawo o ruchu drogowym nie ma wzmianki o zakazie holowania na „ekspresówkach”, dlatego jeśli na takiej drodze zepsuje nam się samochód, możemy do pomocy wezwać np. znajomego lub kogoś z rodziny celem zaholowania do domu lub pobliskiego warsztatu.

Holowanie na drodze ekspresowej. O czym trzeba pamiętać?

Decydując się na holowanie auta na „ekspresówce”, należy mieć na względzie szereg warunków określających prawidłowe holowanie. Przede wszystkim trzeba pilnować prędkości – poza obszarem zabudowanym (a zatem i na drodze ekspresowej) pojazd holujący nie może jechać więcej niż 60 km/h. W terenie zabudowanym limit ten został obniżony do 30 km/h. Ponadto, z tyłu po lewej stronie pojazdu holowanego powinien znajdować się trójkąt ostrzegawczy (można go ewentualnie zastąpić włączeniem żółtych sygnałów błyskowych). Jeśli panuje słaba widoczność, ciągnięty pojazd musi mieć zapalone światła pozycyjne. Samochód holujący musi przy tym zawsze mieć włączone światła mijania.

Przepisy określają jeszcze parametry techniczne dotyczące połączenia holowanego pojazdu z holującym. Owo połączenie musi wykluczać odczepienie się w czasie jazdy (poza holowanym motocyklem, gdzie taka możliwość musi wystąpić). Jeśli używamy połączenia sztywnego, holowany pojazd musi się znaleźć do 3 m za holującym, a w przypadku giętkiego – od 4 do 6 m. Dodatkowo połączenie giętkie musi być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi lub żółtą albo czerwoną chorągiewką.

Kiedy nie można holować na drodze ekspresowej?

Nie wszystkie jednak pojazdy można holować na drodze ekspresowej (jak i w ogóle). Zabronione jest holowanie pojazdu z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcami (można to zrobić tylko wtedy, gdy sposób holowania wyklucza konieczność ich użycia). Decydując się na holowanie linką, w pojeździe holowanym muszą być sprawne oba układy hamulcowe (w holowaniu sztywnym może być to tylko jeden układ hamulcowy). Ponadto nie można holować auta połączeniem giętkim, jeśli działanie hamulców jest uzależnione od pracy silnika, a ten jest niesprawny. Konsekwencje można także ponieść za holowanie więcej niż jednego pojazdu, holowanie pojazdem z przyczepą lub większego auta mniejszym.

Czy można holować na drodze ekspresowej 01
O ile na drodze ekspresowej można holować samochód na takich samych zasadach, jak na pozostałych drogach, tak na autostradzie jedyną opcją usunięcia zepsutego pojazdu jest wezwanie pomocy drogowej.

Mandat za holowanie. Ile obecnie wynosi?

Za holowanie można dostać wiele mandatów. W przypadku naruszenia kilku przepisów dotyczących holowania, otrzymane kary sumują się, co finalnie może dać pokaźną kwotę. Tak przedstawia się aktualny taryfikator mandatów za nieodpowiednie holowanie:

  • Holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień do kierowania tym pojazdem: 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe: 250 zł
  • Holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach: 250 zł
  • Holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony: 250 zł
  • Holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego: 250 zł
  • Holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą): 250 zł
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania: 100 zł
  • Nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym: 150 zł
  • Brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego: 150 zł
  • Niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym: 100 zł
  • Niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania: 50 zł
Redakcja poleca:

Jak wygląda kwestia holowania na autostradzie?

Czy można holować automat?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji