NowościAktualnościKolejna chińska marka wchodzi na rynek. Będzie produkcja w Tychach?

Kolejna chińska marka wchodzi na rynek. Będzie produkcja w Tychach?

Stellantis-Leapmotor rozpocznie za kilka miesięcy sprzedaż dwóch modeli na 9 europejskich rynkach w tym roku. Jeden z nich może być produkowany w Polsce.

Stellantis zamierza wprowadzić we wrześniu pojazdy elektryczne (EV) Leapmotor na dziewięć głównych rynków europejskich. Kraje te to: Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Grecja i Rumunię. Wielka Brytania zostanie dodana do oferty w marcu 2025 r., a kolejnymi będą Dania i Szwajcaria w późniejszym terminie.
Stellantis będzie początkowo oferować elektryczny minisamochód T03 i elektryczny SUV średniej wielkości C10. Sprzedaż w Europie będzie prowadzona za pośrednictwem 200 dealerów, z planami rozszerzenia ich liczby do 500 do 2026 roku. „Nie zamierzamy pozostawić rynku w przedziale cenowym do 20 000 euro naszym chińskim konkurentom” – podkreślił podczas dyskusji dyrektor generalny koncernu Stellantis Carlos Tavares.

Miejskie auto mini czyli T03 i SUV C10

T03 będzie wyceniony poniżej Citroena e-C3, którego cena zaczyna się od 19 990 euro i będzie pozycjonowany poniżej modelu premium Fiata – 500e. Jego głównym konkurentem będzie Dacia Spring, wyceniona we Francji na 20 800 euro. Chińska marka BYD planuje również wprowadzić na rynek europejski model Seagull. Jego zapowiedziana cena to także mniej niż 20 000 euro. T03 może pochwalić się zasięgiem 265 km w cyklu WLTP, podczas gdy C10 może przejechać 420 km na pełnym naładowaniu.
C10 jest pierwszym globalnym samochodem Leapmotor, zbudowanym na architekturze LEAP 3.0. Producent podkreśla, że model ten otrzymał 5-gwiazdkową ocenę E-NCAP. Stellantis rozważa również import hybrydowej wersji C10 w wersko plug-in o zwiększonym zasięgu, która jest obecnie dostępna w Chinach.

Koszty niższe o 30 procent

Niskie koszty produkcji w Chinach, które są aż o 30 procent niższe niż w Europie, umożliwiają koncernowi Stellantis oferowanie samochodów Leapmotor w niezwykle atrakcyjnych cenach. „Musimy konkurować z Chińczykami” – stwierdził Tavares. Stellantis przewiduje, że importowane z Chin pojazdy elektryczne zdobędą w tym roku 10 procent europejskiego rynku, ponieważ marki takie jak MG, SAIC, BYD zyskują na popularności.

Piętnasta marka koncernu Stellantis

Aby rozwiązać typowe problemy z nowszymi chińskimi markami, takie jak długi czas oczekiwania na części, Leapmotor będzie współpracować ze Stellantis, aby zapewnić łatwą dostępność części do napraw. „Upewnimy się, że konsumenci nigdy nie utkną z pojazdami czekającymi na części pochodzące z daleka” – zapewnił Tavares. Części będą dystrybuowane ze 130 centrów obsługi posprzedażnej Stellantis w całej Europie.
Sprzedaż będzie początkowo prowadzona za pośrednictwem sieci dealerskiej Stellantis & You, a Leapmotor zostanie zintegrowany jako piętnasta marka Stellantis, według dyrektor finansowej Natalie Knight. Chociaż obecna umowa nie obejmuje wymiany technologii, Stellantis rozważy wspólne pozyskiwanie części z Leapmotor.

Leapmotor C10
Leapmotor C10

T03 z Tychów?

Partnerstwo Stellantis-Leapmotor ma miejsce w czasie wzmożonych napięć handlowych między Chinami a Unią Europejską, a UE bada potencjalne nieuczciwe dotacje dla chińskich producentów pojazdów elektrycznych. Lokalna produkcja samochodów Leapmotor w Europie może zależeć od tego, czy UE nałoży karne cła importowe lub inne bariery handlowe. Zakład Stellantis w Tychach w Polsce jest potencjalnym miejscem lokalnej produkcji, zauważył Tavares. Czyżby więc w Tychach miał powstawać model T03?Chińscy producenci BYD i Chery ogłosili już plany produkcji samochodów w Europie. BYD buduje fabrykę na Węgrzech, a Chery planuje wykorzystać dawną fabrykę Nissana w Barcelonie.

Leapmotor T03 rear
Leapmotor T03

Co to za marka Leapmotor?

Leapmotor to chińska marka samochodów elektrycznych założona w 2015 roku. Firma specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV). Leapmotor kładzie duży nacisk na innowacje technologiczne i autonomiczne rozwiązania, co pozwala jej konkurować na szybko rozwijającym się rynku EV.
Stellantis i Leapmotor założyły Leapmotor International po tym, jak w październiku Stellantis nabył 21 procent udziałów w Leapmotor za 1,5 miliarda euro. Stellantis posiada 51 procent udziałów w Leapmotor International, a Leapmotor pozostałe 49 procent. Leapmotor International zamierza rozszerzyć swoją działalność na Amerykę Południową, Bliski Wschód, Afrykę i region Indii i Azji Pacyfiku, począwszy od czwartego kwartału 2024 r., bez planów sprzedaży lub produkcji samochodów w USA.

Źródło: opracowanie Automotive News Europe

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji