PoradyPoradyCo oznacza żółta karetka?

Co oznacza żółta karetka?

Po polskich drogach jeżdżą białe i żółte karetki. Czym się one od siebie różnią? Co oznacza żółta karetka?

Dawniej głównym motywem kolorystycznym karetek pogotowia była barwa biała, uzupełniona elementami w innych kolorach (np. czerwonym lub niebieskim). Kierowcy odróżniali poszczególne karetki po dużych literach określających ich przeznaczenie. Ostatnio jednak na ulicach przewija się coraz więcej karetek w kolorze żółtym. Czy, poza malowaniem, czymś się one różnią od białych ambulansów? Co warto wiedzieć o żółtych karetkach?

Żółta karetka – oznaczenia

Żółta karetka, podobnie jak biała, ma za zadanie przewieźć chorego lub rannego do placówki medycznej. Konkretne przeznaczenie ambulansu określa litera umieszczona bo obu bokach pojazdu – zazwyczaj czerwona, umieszczona w okręgu. Aktualnie przepisy wyróżniają cztery podstawowe oznaczenia karetek pogotowia ratunkowego. Wśród nich nie ma już popularnej kiedyś „erki” (karetki R), jak i karetek W, K i B. Tak przedstawiają się obecne oznaczenia karetek:

  • karetka P (podstawowa)
  • karetka S (specjalistyczna)
  • karetka T (transportowa)
  • karetka N (neonatologiczna)

Powyższe oznaczenia stosowane są zarówno na ambulansach w kolorze białym, jak i żółtym. Najczęściej żółte karetki są jednak ambulansami z kategorii podstawowych (P) i specjalistycznych (S), ewentualnie neonatologicznych (N). To już nieco mówi o ich roli w transporcie medycznym.

Co oznacza żółta karetka?

Widząc żółtą karetkę można przyjąć, że jest to pojazd przeznaczony do wyjazdów do poważniejszych zdarzeń, wymagających pilnej pomocy lekarza lub przeprowadzenia czynności podtrzymujących życie pacjenta. Bez względu na kolor, w załodze karetki P musi znajdować się minimum dwóch ratowników medycznych lub dwie pielęgniarki, natomiast w karetkach S zawsze jedzie minimum 3-osobowy zespół z co najmniej jednym lekarzem. Z kolei karetki N mają na wyposażeniu sprzęt reanimacyjny, choć przeznaczone są tylko i wyłącznie do transportu noworodków i niemowląt do 1. roku życia.

Na wyposażeniu większości żółtych karetek znajdziemy najnowocześniejszy sprzęt medyczny przeznaczony do monitorowania stanu zdrowia i podjęcia czynności reanimacyjnych. Należy do nich m.in. defibrylator, respirator, urządzenie do resuscytacji i wiele innych. Takie pojazdy przeważnie wykorzystują również innowacyjne systemy nawigujące umożliwiające jak najszybsze dotarcie do miejsca zdarzenia i później do szpitala.

Czym się różni biała karetka od żółtej?

Nie oznacza to jednak, że wyżej wymieniony sprzęt jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla żółtych karetek. Najnowsze technologie z zakresu transportu medycznego trafiają również do białych karetek: istnieje jedynie większe prawdopodobieństwo, że żółta karetka będzie tą specjalistyczną (S) lub podstawową (P). Niemałą rolę odgrywa tu fakt, że jaskrawy żółty kolor jest lepiej widoczny dla innych kierowców i pozwala z dalszej odległości dostrzec jadącą żółtą karetkę (a przeważnie jedzie tam, gdzie jest pilnie potrzebna). Nadal w użytku są jednak białe karetki S i P, a także N i T (transportowe). Białe pojazdy częściej niż żółte służą np. do przewozu chorych w stanie stabilnym do innych placówek lub do obsługi wizyt domowych. Tak czy inaczej, to nie kolor, a oznaczenie literowe karetki określa finalne przeznaczenie ambulansu służby zdrowia.

Biała karetka
Białe karetki zazwyczaj są wysyłane do mniej pilnych wezwań, do których nie potrzeba najbardziej wykwalifikowanej załogi.

Żółta karetka. Co jeszcze może oznaczać?

Czasami żółtymi karetkami są ambulansy weterynaryjne, czyli służące do przewozu zwierząt lub udzielenia im pilnej pomocy. Przyjęło się, że karetka weterynaryjna powinna być żółta, ale jej tył musi być pomalowany na niebiesko. Oprócz tego muszą się na niej znaleźć czerwone paski. W praktyce jednak karetki weterynaryjne nie zawsze są żółte – wręcz panuje dowolność w ich „malowaniu”.

Czy wszystkie karetki będą kiedyś żółte?

Obecnie panuje swego rodzaju „bałagan” w malowaniu karetek pogotowia, gdyż żółte i białe karetki na dobrą sprawę mogą, poza barwami, nie różnić się od siebie wyposażeniem. Ma to się jednak zmienić w 2028 roku, gdyż do tego czasu wszystkie karetki specjalistyczne (S) należące do Państwowego Ratownictwa Medycznego będą musiały zmienić barwy na żółte (w tym kolorze będą również wszystkie nowe pojazdy). Po wprowadzeniu tych zmian kierowcom z pewnością będzie łatwiej odróżnić karetkę, w której jedzie lekarz (specjalistyczną) od innego ambulansu.

Redakcja poleca:

Szczegółowy spis oznaczeń wszystkich karetek pogotowia

Po czym poznać pojazd uprzywilejowany?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji