TestyPorównanieAudi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S – PORÓWNANIE

Audi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S – PORÓWNANIE

Nowe Audi A8 przystępuje do rywalizacji z głównymi rywalami, mającymi już kilkuletnie doświadczenie na rynku. Zobaczmy, czy producent z Ingolstadt wykonał krok naprzód w klasie najbardziej luksusowych aut i jest w stanie równać się z precyzją prowadzenia BMW i eleganckim charakterem Mercedesa.

Luksusowe limuzyny od zawsze stanowiły pomnik możliwości producenta samochodu. Każdy nowy model w tym segmencie niesie ze sobą coś nowego, innowacyjnego, wywołującego podziw nie tylko u potencjalnych klientów, ale i konkurencyjnych marek. Z tego powodu pojawienie się kolejnej generacji doskonale znanej limuzyny mobilizuje pozostałych producentów do działania, by z wprowadzeniem swojego nowego modelu znów zaskoczyć czymś nowym. Niedawno debiutująca czwarta generacja Audi A8 (D5) wyróżnia się agresywnymi liniami nadwozia, efektownymi tylnymi światłami i aż trzema pokaźnymi ekranami na kokpicie. Ale czy jest w stanie zagrozić doświadczonym rywalom w kwestii prowadzenia i luksusowego charakteru? O tym w poniższym teście, w którym porównano przedłużone wersje Audi A8, BMW serii 7 i Mercedesa klasy S z podstawowymi dieslami pod maską.

Długie i szerokie

Każda z trzech testowanych limuzyn mierzy ponad 5,2 metra długości. Rekordzistą jest Audi (5,3 m), choć nie idzie to w parze z wartością rozstawu osi, który jest najmniejszy (313 cm). Największy (321 cm) należy do BMW i to właśnie do niego najłatwiej się wsiada przez okazałe tylne drzwi. Przestronność to jednak domena Mercedesa – jego kabina jest najszersza, a kierowca i pasażer z przodu mogą odsunąć fotel o 5-6 cm dalej niż u rywali. Z kolei Audi oferuje najwięcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. To wszystko jednak różnice w centymetrach, których nie sposób dogłębnie odczuć w rzeczywistości. Istotniejsze jest to, na czym się siedzi.

Jak z salonu

W tej kwestii każdy z producentów dołożył wszelkich starań, by stworzyć perfekcyjne fotele. Każdy z nich jest oczywiście w pełni regulowany elektrycznie i ma wysuwany fragment siedziska podpierający uda. To rozwiązanie najgorzej opracowano w BMW, gdzie po wysunięciu pozostaje szpara: w Audi przód fotela „rozwija się” od spodu, a w Mercedesie bardziej wysuwa się spod oparcia. Poza tą wpadką trudno w bawarskim aucie im cokolwiek zarzucić. Wielokonturowe fotele w A8 można regulować na wiele sposobów, m.in. ustawiając wysokość boczków lub pochylenie górnej części oparcia. Niestety, ich siedziska są najkrótsze. Mimo największego stażu na rynku, nic nie jest w stanie pobić foteli klasy S, przypominających bardziej te, które znajdziemy w salonie. Są najobszerniejsze, bardzo miękkie i mimo płaskiego siedziska dobrze trzymają w zakrętach  – to zasługa dynamicznego pompowania boczków.

Po królewsku

Patrząc na tylną część pasażerską BMW i Mercedesa, określenie „tylna kanapa” jest tutaj nie na miejscu. Oczywiście można kupić każdą z tych limuzyn z tradycyjną kanapą – znajdziemy ją w testowanym A8. Serię 7 i klasę S wyposażono w dwa oddzielne miejsca przedzielone wysoką konsolą (w Audi jest opuszczany podłokietnik). Niezależnie od zastosowanego rozwiązania, we wszystkich limuzynach każdy poczuje się jak eleganckim salonie. Elektrycznie regulowane tylne miejsca przyjemnie okalają ciało, a jeśli wybierze się opcję z pochylanym oparciem przedniego fotela, możliwe jest pełne rozprostowanie nóg (wyposażenie testowanego BMW, dostępne także u konkurentów). Pasażerowie z tyłu mają przed sobą umieszczone ekrany, w których można podejrzeć nawigację, oglądać filmy lub połączyć się z internetem. W klasie S ich obsługa odbywa się pilotem, natomiast w A8 i serii 7 za pomocą niewielkich tabletów (odpowiednio 5,7” i 7”). Przewidziano na nie odpowiednie skrytki.

Magia dotknięcia

Deski rozdzielcze reprezentują różne spojrzenie na współczesny luksus. Mercedes jest wierny tradycji i pełno w nim okrągłych i drewnianych wstawek. BMW i Audi postawili na nowoczesne, ostre kształty. Wszystkie kokpity łączy jednak wszechobecna elektronika, którą najbardziej rozwinięto w A8. Obsługa całego samochodu odbywa się za pośrednictwem aż trzech ekranów, z czego największy to ten zastępujący zegary (12,3 cala). Można na nim wyświetlić wskaźniki, mapę nawigacji lub dane z komputera pokładowego. Centralne ekrany w A8 działają natomiast jak przyciski, „klikając” po dotknięciu i wykonując minimalny skok. Nie zmienia to faktu, że obsługa multimediów wymaga oderwania wzroku od jezdni. Plusem w A8 są rozbudowane komendy głosowe. W BMW zastosowano wygodny kontroler iDrive, ale niektóre funkcje na wyświetlaczach można wybierać również dotykowo (niedostępne w Mercedesie). Obsługa gestami – bez zarzutów. Wskazania komputera pokładowego klasy S „wertuje” się, przesuwając palcem po czarnym polu na kierownicy. Regulacja foteli – tradycyjnie, jak to w Mercedesie – na drzwiach.

Szybkie, ciężkie i łatwe w prowadzeniu

Pod maskami trzech limuzyn umieszczono trzylitrowe diesle w układzie V6 (Audi, Mercedes) lub R6 (BMW). Wszystkie z nich cechuje bardzo gładka praca, co w połączeniu z płynnie działającymi automatami (najlepszy w BMW) nadaje tym ważącym niemal 2 tony „kolosom” niezwykłej lekkości. Imponują osiągami i, jeśli zajdzie potrzeba, spalą mniej niż 8 litrów na 100 kilometrów. W każdym aucie seryjnie zastosowano zaawansowane pneumatyczne zawieszenie z wyborem trybu pracy. Oznacza to, że niemal całkowicie tłumią nierówności. To domena Mercedesa, chociaż jego nadwozie lubi wpadać w wzdłużne bujanie podczas np. zjazdu z progu zwalniającego. Najbardziej precyzyjne jest oczywiście BMW, którego kierowca podczas pokonywania łuków może się poczuć jak w mniejszej serii 5. „Siódemka” właściwie nie zna podsterowności, mimo że waży 1870 kg. Audi stawia na użyteczność na co dzień. Dzięki systemowi czterech kół skrętnych jest wystarczająco stabilne przy dużych prędkościach, a w razie potrzeby zawróci, potrzebując niecałe 12 m.

Wszystkie limuzyny umiejętnie łączą niesamowity komfort podróżowania z wystarczająco stabilnym prowadzeniem.
Wszystkie limuzyny umiejętnie łączą niesamowity komfort podróżowania z wystarczająco stabilnym prowadzeniem.

Jednak Audi

Nowe Audi A8 w testowanej wersji jest o 25-29 tys. zł tańsze od konkurentów i oferuje bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (10 airbagów + dwie środkowe kurtyny powietrzne za dopłatą, system monitorujący ruch boczny na skrzyżowaniach) i komfortu (np. ogrzewanie stóp prawego pasażera z tyłu). Najwięcej w standardzie otrzymują użytkownicy BMW serii 7, z kolei Mercedes oferuje mnóstwo drogich opcji. I między innymi to skazało go na porażkę w tym porównaniu, chociaż da się już wyczuć, że Klasa S nie jest najnowszą konstrukcją. BMW imponuje precyzją prowadzenia i wywalczyło drugie miejsce. Zwyciężyło najtańsze i najbardziej uniwersalne Audi. Jest równie komfortowe jak Klasa S, ale lepiej się prowadzi, choć do BMW wciąż mu brakuje.

Dane techniczne

Audi A8 L 50 TDI quattroBMW 730Ld xDriveMercedes S 350 d 4Matic L
Silnikturbodieselturbodieseldiesel, biturbo
Pojemność skokowa2967 cm32993 cm32925 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24R6/24R6/24
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna286 KM/3750265 KM/4000286 KM/3400
Maks. moment obrotowy600 Nm/1250620 Nm/2000600 Nm/1200
Napęd4×44×44×4
Skrzynia biegówaut./8-biegowaaut./8-biegowaaut./9-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz. went.tarcz. went./tarcz. went.tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość530/195/149 cm524/190/148 cm527/191/150 cm
Rozstaw osi313 cm321 cm317 cm
Średnica zawracania12,9 m12,9 m12,3 m
Masa/ładowność2000/700 kg1870/620 kg1975/805 kg
Pojemność bagażnika505 l515 l510 l
Pojemność zbiornika paliwa82 l (ON)78 l (ON)70 l (ON)
Opony235/55 R18245/50 R18245/50 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna250 km/h250 km/h250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,9 s5,9 s5,8 s
Zużycie paliwa (l/100 km)6,3/5,2/5,65,7/4,3/4,86,7/4,8/5,5
Zasięg1460 km1620 km1270 km

Dane testowe (opony zimowe)

AudiBMWMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h1,9 s2,0 s2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,7 s5,8 s5,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h12,2 s12,5 s12,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h23,5 s24,0 s23,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)41,6 m43,6 m41,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,0 m40,1 m40,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h54,0 dB58,0 dB54,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h60,5 dB61,8 dB60,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h)98 km/h98 km/h97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,22,32,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany; l/100 km)9,5/5,7/7,69,3/5,7/7,59,9/5,9/7,9
Rzeczywisty zasięg1070 km1040 km880 km

Klasyfikacja końcowa

Maks. liczba pktAudiBMWMercedes
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza40343040
Wykończenie i ergonomia20191918
Wyciszenie10989
Bagażnik10344
Suma8065 61  71 
Układ napędowy
Osiągi30252525
Praca silnika10999
Skrzynia biegów1010109
Zużycie paliwa20161615
Suma70 60  60  58 
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi30252724
Komfort jazdy20191819
Układ kierowniczy109108
Suma6053 55  51 
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp.20181812
Hamulce10767
Suma30 25 24 19 
SUMA (bez kosztów)240203200199
MIEJSCA 1 2 3 
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu20161413
Poziom wyposażenia20141715
Wyposażenie dodatkowe2012109
Suma60 42 41 37 
Razem300245241236
MIEJSCA 1 2 

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji