Suzuki Grand Vitara rywalizuje z kompaktowymi SUV-ami, ale na ich tle o wiele swobodniej czuje się poza asfaltem. Z jakim silnikiem warto ją kupić?
Drugą generację Grand Vitary Suzuki ubrało w śmielej stylizowaną karoserię, ale od strony technicznej kontynuuje ona tradycje zapoczątkowane przez jej poprzedników. Poza odmianą 5-drzwiową oferowano zatem i „krótką” (4 m; z 3 drzwiami), zaś napęd opiera się na profesjonalnym układzie 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym (z możliwością zablokowania) i reduktorem. Uproszczony wariant 4×4 trafił jedynie do wspomnianej skróconej Grand Vitary, podobnie jak niezbyt dynamiczny silnik 1.6. W znacznie popularniejszych 5-drzwiowych Suzuki montowano już o wiele mocniejsze jednostki. Jakie? Opiszemy je na dole i spróbujemy wytypować najlepszą do tego modelu.
Używane Suzuki Grand Vitara II – silniki benzynowe
Do Grand Vitary trafiła cała plejada silników z rozrządem opartym na łańcuchu i wyposażonych w pośredni wtrysk paliwa. Podstawowego 1.6 16V (106 KM) stosowano tylko w odmianie 3-drzwiowej, zaś dla obu wariantów nadwozia przewidziano jedną wspólną jednostkę – 2.4 16V (166-169 KM). Minimum dla 5-drzwiowego Suzuki stanowi 140-konny 2.0. Do napędu topowych odmian przewidziano z kolei silniki V6 – 2.7 (185 KM) i 3.2 (233 KM). Ten ostatni jako jedyny łączył się z 5-stopniową skrzynią automatyczną. Odmiany 2.0/2.4/2.7 otrzymały „automaty” 4-biegowe, lecz częściej w nich spotyka się klasyczną przekładnię ręczną o 5 przełożeniach. Wszystkie benzynowe silniki palą niewspółmiernie do osiągów (te są raczej mierne), nie można się natomiast do niczego przyczepić w kwestii awaryjności. Wycieki oleju (także z układu napędowego) można przeboleć. Ewentualny montaż instalacji gazowej ogranicza stosunkowo niewielki bagażnik, nawet w 5-drzwiowej wersji: w dodatku nie ma on żadnego schowka pod podłogą.
Używane Suzuki Grand Vitara II – silniki Diesla
Choć w Grand Vitarze montowano tylko jednego turbodiesla, i tak pozostaje on najpopularniejszą jednostką napędową na aukcjach z używanymi samochodami. 1.9 DDiS to nic innego jak zapożyczony od Renault 1.9 dCi. We francuskich autach otoczył się on złą sławą, w Suzuki jego awaryjność trzyma umiarkowany poziom. Kluczem do maksymalnego wydłużenia żywotności jest terminowa wymiana oleju co ok. 10 tys. km i „przegonienie” samochodu na drodze szybkiego ruchu w celu wypalenia sadzy w filtrze cząstek stałych. Biorąc pod uwagę Grand Vitarę DDiS poprośmy o rachunek potwierdzający wymianę lub regenerację turbosprężarki – właśnie ten element najczęściej wymaga interwencji. Turbodiesla nigdy nie łączono z automatycznymi skrzyniami biegów, trafia się natomiast w obu wersjach nadwoziowych.
Używane Suzuki Grand Vitara II – który silnik wybrać?
W codziennej jeździe sprawdzą się benzynowe odmiany 2.0 i 2.4, a osoby użytkujące samochód pod obciążeniem (np. z przyczepą) docenią siłę ciągu odmian V6. Nie trzeba skreślać turbodiesla od Renault, pod warunkiem, że jesteśmy pewni historii serwisowej konkretnego egzemplarza. Poszukiwania warto ograniczyć do aut przeznaczonych na rynek europejski.
Dowiedz się więcej na temat używanego Suzuki Grand Vitara II w poniższym materiale:
Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – opinie użytkowników
Silnik | 1.6 (3d) | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.7 V6 | 3.2 V6 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1586 cm³ | 1995 cm³ | 2393 cm³ | 2736 cm³ | 3195 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 106 KM | 140 KM | 169 KM | 185 KM | 233 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 183 Nm | 227 Nm | 250 Nm | 291 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,4 s | 12,5 s | 11,7 s | 9,7 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 175 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,6 l/100 km | 8,8 l/100 km | 9,0 l/100 km | 9,6 l/100 km | 10,0 l/100 km |
Silnik | 1.9 DDiS |
---|---|
Pojemność | 1870 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 129 KM |
Maks. moment | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s |
Prędkość maks. | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km |