Popularne „osiemnastki” znajdują zastosowanie w samochodach klasy średniej i kompaktowych hot hatchach. Testujemy 8 opon letnich R18 w najczęściej wybieranej konfiguracji – 225/40.
Kupując ogumienie letnie do aut o podwyższonych parametrach nie można sobie pozwalać na oszczędności: markowe opony poprawią własności jezdne samochodu i korzystnie wpłyną na bezpieczeństwo podróżowania.
Opony, które wzięły udział w teście:
– Continental PremiumContact 6
– Michelin Primacy 4
– Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
– Bridgestone Turanza T005
– Fulda Sport Control 2
– Kleber Dynaxer UHP
– Dębica Presto UHP 2
– Maxxis Premitra 5
Producenci ogumienia budżetowego w ostatnich latach zaliczyli jednak duży postęp: jest on na tyle widoczny, że tańsze opony w niektórych konkurencjach niewiele ustępują najdroższym produktom. By porównać parametry opon letnich z różnych półek cenowych, w rywalizacji stanęły cztery opony letnie premium (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin), jedno ogumienie klasy średniej (Fulda) i trzy opony budżetowe (Kleber, Dębica, Maxxis). Trzy z nich – Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005 i Kleber Dynaxer UHP – to tegoroczne nowości na oponiarskim rynku.
Przeczytaj także inne testy opon:
- test opon letnich 205/55 R16
- test opon całorocznych 205/55 R16
- test opon letnich do SUV-ów (215/65 R16)
Test opon letnich polegał na przeprowadzeniu 6 konkurencji na suchym asfalcie i 5 na mokrej nawierzchni. Pomiary wykonano w listopadzie 2018 r. na największym na świecie torze testowym w Texasie (USA). Niezależnie od warunków drogowych zmierzono próby drogi hamowania ze 100 km/h i jazdę na czas po torze. Na suchej nawierzchni zbadano poziom emitowanego hałasu i oceniono komfort mechaniczny i akustyczny, na mokrym asfalcie z kolei wykonano pomiary aquaplaningu.
Miejsce 1 – Continental PremiumContact6
Znana z zajmowania wysokich miejsc w testach opona tym razem także zwycięża. Odporna na aquaplaning i szybka na mokrym torze. Wygrywa większość konkurencji na suchej nawierzchni. Jest dobrze zbalansowana i stabilna.
Continental PremiumContact6 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 449 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,8 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 66,61 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,98 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 78,4 km/h |
Jazda po okręgu | 0,852 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 35,2 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 90,91 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 66,0/72,6 dB |
Opory toczenia | 0,872 |
Miejsce 2 – Michelin Primacy 4
Nowość francuskiego koncernu okazuje się bardzo udanym produktem. Wygrywa kluczową z punktu widzenia bezpieczeństwa konkurencję – hamowanie na mokro. Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
Michelin Primacy 4 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 472 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 46,1 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 69,86 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,19 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 71,1 km/h |
Jazda po okręgu | 0,812 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 35,7 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,24 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 65,0/72,6 dB |
Opory toczenia | 0,724 |
Miejsce 3 – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Sprawdzona konstrukcja Goodyeara wypada bardzo dobrze w próbach. Jest odporna na aquaplaning, cicha i komfortowa. Szybka zarówno na mokrym, jak i na suchym torze. Stabilna, przewidywalna i bezpieczna.
Goodyear Eagle F1 Asymetric 3 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 455 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,9 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 68,57 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,18 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 76,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,824 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 36,3 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,93 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 64,7/72,0 dB |
Opory toczenia | 0,819 |
Miejsce 4 – Bridgestone Turanza T005
Bridgestone jest najszybszy na mokrych zakrętach, bardzo dobrze radzi sobie na suchej nawierzchni i ma przy tym najniższe opory toczenia. Jest też najtańszy z segmentu premium. Zalicza test na wysokim poziomie.
Bridgestone Turanza T005 | |
---|---|
Segment rynku | premium |
Cena 1 sztuki | 377 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 50,6 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 67,30 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,61 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 72,1 km/h |
Jazda po okręgu | 0,859 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 36,5 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,62 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 65,7/71,5 dB |
Opory toczenia | 0,813 |
Miejsce 5 – Fulda Sport Control 2
Fulda jest sporo tańsza od opon premium, którym ustępuje nieznacznie jedynie na mokrej nawierzchni. Próby na sucho zalicza z wynikami na poziomie najlepszych opon w zestawieniu. Dobry stosunek jakości do ceny.
Fulda Sport Control 2 | |
---|---|
Segment rynku | średni |
Cena 1 sztuki | 338 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,9 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 69,14 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,97 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 75,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,802 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 36,7 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,01 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 65,0/72,6 dB |
Opory toczenia | 0,792 |
Miejsce 6 – Kleber Dynaxer UHP
Najnowsza opona Klebera wygrywa z pozostałymi produktami klasy budżet, jednak różnice są tu nieznaczne. Jest stosunkowo droga – kosztuje praktycznie tyle co Fulda. Bezpieczna na mokro i sucho.
Kleber Dynaxer UHP | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 340 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 49,3 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 71,55 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,34 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 73,2 km/h |
Jazda po okręgu | 0,784 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,1 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 92,66 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 66,0/71,9 dB |
Opory toczenia | 0,789 |
Miejsce 7 – Dębica Presto UHP 2
Znana polskim kierowcom opona to bardzo dobra propozycja dla szukających oszczędności. Co prawda nie zapewnia sportowych osiągów na poziomie zwycięzców, jednak podczas codziennej jazdy jest bezpieczna.
Dębica Presto UHP 2 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 314 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 53,3 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 69,75 s |
Aquaplaning poprzeczny | 2,96 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 72,1 km/h |
Jazda po okręgu | 0,797 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,1 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,93 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 66,5/73,8 dB |
Opory toczenia | 0,770 |
Miejsce 8 – Maxxis Premitra 5
Maxxis potwierdza znaczną poprawę jakości niektórych dalekowschodnich opon. Choć zajmuje ostatnie miejsce, to przegrywa z silną konkurencją. Zapewnia wymagany poziom bezpieczeństwa.
Maxxis Premitra 5 | |
---|---|
Segment rynku | budżetowy |
Cena 1 sztuki | 329 zł |
Pomiary na mokrej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 54,7 m |
Jazda na czas po torze (1535 m) | 69,66 s |
Aquaplaning poprzeczny | 3,19 m/s² |
Aquaplaning wzdłużny | 75,8 km/h |
Jazda po okręgu | 0,810 g |
Pomiary na suchej nawierzchni | |
Droga hamowania ze 100 km/h | 37,0 m |
Jazda na czas po torze (2913 m) | 91,53 s |
Hałas zewnętrzny przy 50/80 km/h | 66,7/73,7 dB |
Opory toczenia | 0,773 |