55 TFSI to nie 5,5 litra! Audi jakiś czas temu wprowadziło nowe oznaczenia wersji silnikowych swoich samochodów – i wzbudziło wiele zamieszania. To jednak nie jedyna marka, która dokonała takich zmian. Przyjrzyjmy się nazewnictwu BMW, Mercedesów, Volvo i innych marek.
Nazewnictwo samochodów to niełatwa sztuka, z jaką muszą się zmierzyć wszystkie firmy motoryzacyjne. Część z nich czerpie swoje nazwy z geografii (np. hiszpańskie miasta w Seatach), przyrody (np. kodiak będący inspiracją dla Skody Kodiaq to niedźwiedź z wyspy Kodiak w USA), imion i nazwisk nie tylko sławnych osób (Chiron, Veyron, a także zwykłe imiona jak Giulia i Elise) lub stosuje skróty mające powiązanie z przeznaczeniem samochodu (Toyota C-HR = Compact Hybrid Revolution). Szerzej już o tym pisaliśmy – zachęcamy do lektury genezy pochodzenia nazw aut.
Wielu producentów poszło jednak w inną stronę, nazywając swoje modele liczbowo lub z użyciem kombinacji litery z liczbą/cyfrą. Część z nich już dawno temu „zarezerwowała” sobie unikatowe nazewnictwo, dzięki któremu po usłyszeniu nazwy od razu kojarzy się konkretny model. Tak jest z Audi (litera A, Q, R z odpowiednią cyfrą), BMW (cyfry określające daną serię modelową) i Mercedesem, selekcjonującym swoją gamę literami mówiącymi o klasie auta. Często do tych nazw dodawane są rozwinięcia precyzyjniej określające konkretną wersję silnikową. Dawniej było ono bardzo proste: BMW 316 oznaczało serię 3 z silnikiem 1.6, a IS 200t – Lexusa IS z 2-litrowym turbo.
Niestety, stopniowe rozszerzanie palety silnikowej w nowe jednostki skonstruowane w technologii downsizingu w wielu przypadkach mocno zaburzyło ten logiczny porządek. Poniżej wyjaśniamy współczesne nazewnictwo niektórych marek samochodów. Bierzemy pod uwagę te, które na pierwszy rzut oka nie są do końca jasne lub wprowadzają w błąd.
Audi: nowa nomenklatura określająca pułap mocy silników
Dawniej wersje silnikowe Audi oznaczało po prostu pojemnością skokową, np. 3.0 TDI. Obecnie porzuciło tą koncepcję na rzecz porządkowania silników względem poziomu wydajności. Określają ją liczby przed dopiskiem TFSI/TDI informującym o rodzaju zasilania silnika (niebawem także e-tron i g-tron, czyli CNG). Są one wielokrotnością cyfry „5” i mieszczą się w pułapie od 30 do 70. Przedziały mocy dla danych liczb zamieściliśmy w poniższej tabeli. Audi nie stosuje nowego nazewnictwa w modelu R8 oraz odmianach S i RS.
Moc | Nazwa |
110-131 KM | 30 TFSI/TDI |
150-163 KM | 35 TFSI/TDI |
170-204 KM | 40 TFSI/TDI |
230-252 KM | 45 TFSI/TDI |
286-313 KM | 50 TFSI/TDI |
333-374 KM | 55 TFSI/TDI |
435-460 KM | 60 TFSI/TDI |
Ponad 544 KM | 70 TFSI/TDI |
BMW: oznaczenie liczbowe nie oznacza już pojemności
Kiedyś drugi człon nazwy modelu informował o pojemności skokowej zamontowanego w nim silnika, np. 330 to BMW serii 3 z 3-litrowym R6. Dzisiaj taka prawidłowość rzadko pokrywa się z prawdą, bo nastały czasy downsizingu i „stare” nazewnictwo zwyczajnie nie przystałoby BMW. Gdyby w ten sposób nazwać współczesną podstawową „trójkę”, wyszłoby „BMW 315i” (tak, podstawowa seria 3 ma pojemność 1.5, mało tego – 3 cylindry!), więc pozostano przy „318i”. Z kolei dla topowych wersji z 4-cylindrowymi silnikami 2.0 zarezerwowano najpierw oznaczenie *28 (teraz *30), a 6-cylindrowych – *35 i obecnie *40.
Zmiany w nazewnictwie BMW na przykładzie serii 3
E36 (1991-98) | F30 (od 2012) |
316i: silnik 1.6 (R4) | po liftingu: brak odpowiednika |
318i: silnik 1.8 (R4) | 318i: silnik 1.5 turbo (R3) |
320i: silnik 2.0 (R6) | 320i: silnik 2.0 turbo (R4) |
325i: silnik 2.5 (R6) | 330i: silnik 2.0 turbo (R4) |
328i: silnik 2.8 (R6) | 340i: silnik 3.0 turbo (R6) |
Mercedes: podział na modele osobowe, SUV-y i sportowe
Podobnie jak w BMW, w Mercedesie już dawno przestało obowiązywać przekonanie, że nazwa wersji oznacza pojemność silnika. Przykład: Mercedes klasy C z 2-litrowym dieslem może nosić oznaczenie C 220 d lub C 250 d (ten sam silnik różniący się mocą). W zakłopotanie zaczynała też wprowadzać dynamicznie rozwijająca się gama modelowa, dlatego w 2015 roku firma dokonała porządków, stosując oznaczenie „GL” dla SUV-ów i „CL”/„SL” dla aut sportowych. Stare nazwy zachował Mercedes CLS, SL i klasa G.
Gama modelowa Mercedesa:
Osobowe: klasa A, klasa B, klasa C, klasa E, Klasa S;
SUV-y: GLA, GLC/GLC Coupe, GLE/GLE Coupe, GLS, Klasa G;
Coupe 4d: CLA, CLS;
Roadstery: SLC, SL, GT;
Inne: klasa X (pick-up), klasa V (van).
Lexus: liczba mówi o poziomie mocy
Japoński producent, podobnie jak Audi, nie bierze już nazw z pojemności skokowej silników, a skupia się bardziej na poziomie mocy. Przykład: Lexus IS z 2-litrowym turbo nazywał się IS 200t, teraz – IS 300. Hybrydowy z kolei zamiast 250h – 300h.
Volvo: „V” nie zawsze oznacza kombi
Pod koniec lat 90. Volvo porzuciło nazewnictwo seriami liczbowymi (np. serie 400, 700, 900) na rzecz kombinacji litera + liczba. Auta podzielono na linie modelowe 40, 60 i 80/90. Dla sedanów zarezerwowano „S”, dla kombi – „V”. Wyjątek: Volvo V40 będące kompaktowym hatchbackiem.
Alfa Romeo
Wcześniej Alfa Romeo używała oznaczeń liczbowych (np. 147, 159). Od jakiegoś czasu porzuciła je na rzecz słownych, m.in. Giulia, Stelvio.
Cadillac
Poza SUV-em Escalade, współczesne Cadillaki noszą proste nazwy literowe (np. CTS), a od niedawna także z cyfrą (np. CT6).
Ferrari
Wcześniej nazwa Ferrari określała jego pojemność oraz liczbę cylindrów, np. Ferrari 458 napędzało 4,5-litrowe V8. Teraz nazewnictwo Ferrari stało się umowne, jak w BMW.
Infiniti
Infiniti uporządkowało swoją gamę modelową stosując literę „Q” dla aut osobowych i „QX” dla SUV-ów (wcześniej używano osobnych liter, np. „G”, „M”, „FX”).
Lincoln
Wszystkie współczesne Lincolny mają w nazwie przedrostek „MK” i literę określającą model (np. MKZ, MKS). Tylko Continental i Navigator zachowały stare nazwy.
Mazda
Mazda zastąpiła trzycyfrowe oznaczenia (323, 626) jednocyfrowym (Mazda 3, Mazda 6). W Japonii pozostawiono jednak nazwy słowne (np. Mazda 6 to Mazda Atenza).
Peugeot
Kiedyś Peugeot wraz z kolejną generacją dodawał cyferkę do nazwy modelu (np. seria 200 od modelu 201 do 208). Jak na razie na „ósemce” stanęły niemal wszystkie Peugeoty oferowane w Europie (208, 308, 508). Niektóre z nich mają nawet kolejne generacje.