Jeśli ktoś szuka luksusowego, komfortowego, ale i rodzinnego SUV-a z wyższej półki, prawdopodobnie na jego liście priorytetów jest Mercedes GLE W166. Jakie są opinie o tym modelu?
Mercedes GLE to produkowany od 2015 roku następca słynnego i lubianego ML-a. Po zmianie nomenklatury w niemieckiej marce, auta z charakterem SUV-ów i crossoverów noszą nazwy zaczynające się od litery „G”, co ma wskazywać na ich terenowe dziedzictwo i potencjał. Przykładowo model GLK został zastąpiony przez GLC, a GL – przez model GLS. GLE dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych, tj. klasycznej GLE oraz GLE Coupe, czyli w modnej ostatnio linii z opadającym dachem w terenowym wydaniu. Warto również wspomnieć, że GLE nie był zupełnie nową konstrukcją, bowiem w rzeczywistości była to mocno poprawiona wersja Mercedesa ML-a trzeciej generacji, z poprawkami stylistycznymi, zmienionym i zaktualizowanym wnętrzem, nową 9-biegową automatyczną skrzynią biegów oraz opcją hybrydy typu plug-in. Dopiero w 2019 roku pojawiła się zupełnie nowa generacja.
Używany Mercedes GLE W166 – wymiary, nadwozie
Duży, luksusowy, trochę ostentacyjny, ale z odpowiednim smakiem i dużą dozą elegancji – GLE W166 czerpie pełnymi garściami ze swojego poprzednika, wygląda bardzo podobnie, ale wprawni obserwatorzy i miłośnicy modelu od razu zauważą różnice. Dodano sporą ilość chromu, szczególnie w przedniej części, jak również nowoczesne światła LED z przodu i z tyłu. W zasadzie tyle wystarczyło, aby auto stało się nowocześniejsze, przy zachowaniu tych samych linii i proporcji. Charakterystyczne przetłoczenie nad tylnym nadwoziem dodaje całości muskularnego wyglądu, a w odmianach z pakietem AMG możemy liczyć na ładne wzory felg, chromowane końcówki układu wydechowego czy też niewielką lotkę na klapie bagażnika. Szczególnie topowe odmiany AMG prezentują się bojowo i agresywnie, a obniżone zawieszenie, poszerzone nadkola, wielkie felgi, imponujący układ hamulcowy oraz przedni zderzak z ogromnym wlotem powietrza dopełniają imponującej całości. Auto mierzy 4819 mm długości, 1935 mm szerokości i 1796 mm wysokości. Rozstaw osi to 2915 mm.
Używany Mercedes GLE W166 – wnętrze, bagażnik
Wnętrze Mercedesa GLE jest dość obszerne. Z przodu miejsca nie brakuje w żadnej płaszczyźnie, fotele są bardzo wygodne, siedzi się wysoko, co zapewnia imponujący widok. Na pierwszy rzut oka wnętrze wygląda elegancko, jednak jeśli chcemy być bardzo drobiazgowi i zaczniemy sprawdzać jakość elementów, to zauważymy, że nie wszystko jest tak, jak powinno w tej klasie auta. System info-rozrywki jest dość skomplikowany i mało intuicyjny, ale po pewnym czasie można się do niego przyzwyczaić.
Z tyłu jest mnóstwo miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów. Trzeci nie będzie miał zbyt wygodnie na środkowym miejscu, które jest wąskie i słabo wyprofilowane. Tunel środkowy jest także dość wysoki, więc ułożenie nóg w komfortowy sposób jest utrudnione. Niestety nie ma również opcji trzeciego rzędu siedzeń, a to wyklucza GLE jako pojazd dla dużej rodziny – co jest istotną wadą w porównaniu z Audi Q7, Land Rovera Discovery i Volvo XC90. Z drugiej jednak strony, bagażnik jest ogromny – w rzeczywistości jeden z największych w tym segmencie. Pojemność 690 litrów (480 litrów w wersji hybrydowej) pozwala zapakować się na długie rodzinne wakacje, natomiast po złożeniu oparć (po podniesieniu siedzisk – na płasko) uzyskujemy aż 2010 litrów (1800 litrów w wersji hybrydowej). Do GLE Coupe zmieści się nieco mniej: od 650 do 1720 l.
Używany Mercedes GLE W166 – silniki
Oferta silnikowa jest dość szeroka i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Są oszczędne jednostki wysokoprężne, mocne i emocjonujące benzyny, jak również ciekawa alternatywa w postaci napędu hybrydowego. Zacznijmy jednak od wariantów benzynowych, a tutaj stawkę otwiera silnik 3.0 V6 o mocy 333 KM i momencie obrotowym 480 Nm, który idealnie pasuje do tego auta. Zapewnia świetne osiągi – 6 sekund do setki i 247 km/h prędkości maksymalnej – oraz niezłe spalanie, bowiem średnio jest to 8,7 l/100 km. Alternatywą jest wersja z silnikiem 4.7 V8 o mocy 435 lub 455 KM. W tym mocniejszym wariancie silnik generuje 700 Nm momentu obrotowego i jest w stanie rozpędzić tego wielkiego SUV-a od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 250 km/h, a średnie spalanie to około 10,6 l/100 km. Nie zapominajmy również o AMG GLE 63 z silnikiem o pojemności 5.5 V8 i mocy 558 KM (585 KM w wersji S). Tutaj pierwsza setka pojawia się już po 4,2 sekundy.
Dla oszczędnych i spokojnych kierowców przygotowano wersję z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 2.1 o mocy 204 KM i momencie obrotowym 500 Nm. Mimo niewielkiej pojemności, jak na tak duże auto, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy wydaje się wynikiem przyzwoitym. O wiele bardziej imponuje średnie spalanie na poziomie około 5,6 l/100 km. Równie dobrze spisuje się silnik wysokoprężny 3.0 V6 o mocy 258 KM i momencie obrotowym 620 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 7 sekund, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Średnie spalanie: 6,6 l/100 km. Jest też wspomniana hybryda plug-in o oznaczeniu 500e, która bazuje na silniku 3.0 V6 o mocy 333 KM. Silnik benzynowy jest wspomagany przez jednostkę elektryczną o mocy 116 KM. Moc systemowa układu to 440 KM oraz 650 Nm momentu obrotowego. Osiągi są całkiem niezłe, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,3 sekundy.
Używany Mercedes GLE W166 – opinie użytkowników
Zalety
„Ciekawa, dynamiczna stylistyka, szczególnie w odmianie AMG”.
„Szeroki wybór jednostek napędowych, w tym mocne i emocjonujące AMG”.
„Bardzo wysoki komfort podróży, szczególnie z pneumatyką”.
„Całkiem niezłe właściwości terenowe (jak na SUV-a)”.
Wady
„Bardzo wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw”.
„Wnętrze mogłoby być wykończone lepiej (spasowanie i jakość niektórych materiałów)”.
„Najbliżsi rywale dają więcej frajdy z jazdy”.
„Ceny zadbanych egzemplarzy są bardzo wysokie”.
Używany Mercedes GLE W166 – awaryjność, typowe usterki
Wiele GLE będzie wyposażonych w system zawieszenia pneumatycznego, który może powodować kosztowne problemy. Na szczęście jest ich stosunkowo niewiele, ale jeśli ktoś ma na oku egzemplarz z tym zawieszeniem, należy koniecznie dokładnie sprawdzić jego stan, tj. czy jazda jest płynna, czy na nierównościach nie ma dziwnego zachowania lub niepokojących dźwięków, czy są wyraźnie odczuwalne różnice pomiędzy trybami Comfort i Sport etc. Należy również uważać na wszelkie komunikaty ostrzegawcze związane z zawieszeniem na desce rozdzielczej, takie jak „Proszę czekać, samochód się podnosi”, które mogą pojawić się po uruchomieniu samochodu. Mogą one wskazywać na wycieki, których usunięcie zajmie trochę czasu i może doprowadzić do kosztownego uszkodzenia sprężarki. Poza tym nie ma poważnych, powtarzających się problemów z GLE, choć należy pamiętać, że to skomplikowany i nafaszerowany elektroniką samochód, a utrzymanie go w pełnej sprawności może być kosztowne. Oprócz tego przed zakupem wypada sprawdzić podwozie pod kątem śladów i uszkodzeń powstałych podczas jazdy w terenie.
Używany Mercedes GLE W166 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mercedesie GLE W166 znajduje się po stronie pasażera, na ścianie bocznej w okolicach nóg pod plastikową klapką. Oprócz tego VIN znajdziemy na podszybiu w lewym dolnym rogu, widoczny przez szybę przednią, jak również na naklejce na słupku B po lewej stronie pod drzwiami kierowcy.
Używany Mercedes GLE W166 – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 180 ogłoszeń dotyczących używanego Mercedesa GLE W166. Przykładowo egzemplarz z 2018 roku w wersji 350d z przebiegiem 80 000 kilometrów to koszt 266 000 złotych. Za około 190 000 złotych znajdziemy egzemplarz z rocznika 2017 z wersji 250d i przebiegiem 130 000 kilometrów.
Używany Mercedes GLE W166 – podsumowanie
Mercedes GLE W166 to z pewnością niezwykle ciekawe, komfortowe i obszerne auto, które sprosta nawet wymagającym użytkownikom. Mocne, szybkie, ale dość oszczędne i niezawodne, niestety ma swoją cenę i za zadbane egzemplarze bez usterek trzeba bardzo słono zapłacić.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes ML W166 (2011-2015) – opinie użytkowników
Używany Mercedes GLA X156 (2013-2019) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 481-492/193-200/170-179 cm |
Rozstaw osi | 292 cm |
Pojemność bagażnika | 690-2010 l, Coupe 650-1720 l |
Silnik | 3.0 (GLE 400) | 3.0 (GLE 500e) | 4.7 (GLE 500) | 3.0 (AMG GLE 450) | 5.5 (AMG GLE 63 S) | 2.1 (GLE 250d) | 3.0 (GLE 350d) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 4663 cm³ | 2996 cm³ | 5461 cm³ | 2143 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo + elektr | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 333 KM | 442 KM | 435 KM | 367 KM | 585 KM | 204 KM | 258 KM |
Maks. moment | 480 Nm | 650 Nm | 700 Nm | 520 Nm | 760 Nm | 500 Nm | 620 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s | 5,3 s | 5,3 s | 5,7 s | 4,2 s | 8,6 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 247 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 210 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,8 l/100 km | 3,7 l/100 km | 11 l/100 km | 8,6 l/100 km | 11,8 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,4 l/100 km |