Mercedes ML III - przód

Dla wielu miłośników Mercedesa ostatnim „prawdziwym” SUV-em tej marki był ML W166. Już na etapie produkcji, po dużym liftingu nazwa została zmieniona, a klasa M przeszła do historii. Jakie są opinie o ostatnim w historii Mercedesie ML?

To auto znają niemal wszyscy i nie trzeba być miłośnikiem niemieckiej marki, aby bez problemu go kojarzyć. Muskularna, imponująca sylwetka auta z charakterystycznymi dla Mercedesa cechami imponuje nawet dziś i w dość sugestywny sposób pokazuje, że właściciel ma nie tylko wyszukany gust, ale i odpowiedni status społeczny, który lubi prezentować. To duże auto, które niespecjalnie dobrze czuje się w mieście, ale to w niczym nie przeszkadza, bowiem komfort podróży nawet po znacznych nierównościach jest wręcz uzależniający. Poza tym to bardzo obszerne i wielofunkcyjne auto, które może pełnić rolę zarówno samochodu reprezentatywnego do pokonywania dużych odległości, jak również rodzinnego, z ogromnym i bardzo praktycznym bagażnikiem. Oczywiście w większości przypadków znajdziemy egzemplarze w klasycznym, czarnym kolorze, ewentualnie równie popularnym, srebrnym. Do tego dość duża ilość różnych wersji i konfiguracji sprawia, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Mercedes ML W166 - tył
Dla jednych jeżdżący kiosk, dla innych kwintesencja niemieckiej elegancji.

W przedniej części auta wyróżnia się oczywiście szeroki grill z gwiazdą. Światła są smukłe, mają płynne linie i tradycyjną sygnaturę świetlną. W zależności od wersji, zderzak może mieć nieco bardziej terenowy charakter z dużą chromowaną wstawką, lub sportowy charakter w wersjach AMG lub odmianie po liftingu i zmianie nazwy na GLE. Linia boczna jest solidna, niemal monumentalna, z uwydatnionym tylnym nadkolem. Cechą rozpoznawalną jest słupek C, który mocno odcina się od tylnej części nadwozia z trójkątną szybą. Niektórzy widzą tutaj nawiązanie do nadwozia coupe, inni złośliwie twierdzą, że wygląda to tak, jakby ktoś tylną część przykleił lub doszukują się podobieństw do SsangYonga Rodiusa. Tak czy inaczej sylwetka jest bardzo elegancka, ma odrobinę terenowego charakteru, ale nie dominuje on całości i ML zachowuje swój stylowy, reprezentacyjny klimat. Świetnie prezentuje się również tylna część nadwozia, z wizualnie poszerzonymi nadkolami i sporą ilością chromowanych elementów. Mercedes ML III mierzy 4804 mm długości, 1926 mm szerokości oraz 1796 mm wysokości. Rozstaw osi to 2915 mm.

Mercedes ML W166 - przód
Wersja po liftingu nabrała sportowych cech. Taki samochód nie nazywa się już ML, tylko Mercedes GLE.

Używany Mercedes ML W166 – wnętrze, bagażnik

Stylistykę wnętrza, podobnie jak wygląd zewnętrzny, możemy podzielić na erę sprzed oraz po liftingu. Przed zmianami wnętrze Mercedesa ML to klasyka gatunku – elegancja, dobrej jakości materiały, dużo skóry i drewna, mnogość przycisków i pokręteł oraz łagodne kształty. W przypadku konfiguracji z jasną skórą i ciepłym, brązowym drewnem, wnętrze ML-a jest bardzo przytulne, komfortowe i raczej bez cienia sportu. Dopiero w czarnych zestawieniach i w wersjach AMG jest odrobina sportowej, ale wciąż eleganckiej i wysmakowanej stylistyki. Miłośnicy nowoczesnych rozwiązań, którym podoba się dzisiejsza odsłona Mercedesa, z wielkimi ekranami i oświetleniem ambientowym, w „starym” ML-u nie poczują się dobrze.

Obszerne fotele z bardzo dużym zakresem regulacji i tradycyjnym już dla Mercedesa sterowaniem na drzwiach zapewniają rewelacyjny komfort podróży nawet na długich dystansach. Do tego szeroki podłokietnik, mnóstwo udogodnień, przyjemne w dotyku materiały i świetne wyciszenie – ML to idealny kandydat na bardzo długie wycieczki. Pasażerowie z tyłu również będą podróżować w rewelacyjnych warunkach. Kanapa jest bardzo obszerna, siedziska na skrajnych miejscach szerokie i wygodne. Miejsce w środku również jest zadowalające, choć wtedy pasażerom po bokach może być już ciasno. Poza tym słusznej wielkości tunel środkowy nie ułatwia znalezienia optymalnej pozycji. Również bagażnik imponuje przestrzenią. Nadkola są stosunkowo niewielkie i mają łagodne kształty, a powyżej nic szerokość bagażnika imponuje. Kształty są bardzo regularne, choć w pogoni za przestrzenią nieco zapomniano o praktycznych dodatkach. Jest tylko niewielki haczyk oraz kilka zakamarków na drobiazgi. Pojemność bagażnika to 690 litrów, a po złożeniu oparć kanapy niemal na płasko, zyskujemy aż 2010 litrów.

Używany Mercedes ML W166 – silniki

Również pod maską ML-a znajdziemy znane z Mercedesa, sprawdzone i lubiane jednostki napędowe bez żadnych półśrodków. Jedynie bazowy silnik wysokoprężny ma rozsądną pojemność i układ R4, reszta to potężne jednostki V6 i V8. Zacznijmy jednak od podstawowego motoru benzynowego, tj. 3.5 V6 o mocy 306 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Już w tym silnikiem model ML 350 jest wystarczająco wydajny, dynamiczny i bardzo przyjemny w prowadzeniu. Kultura pracy sześciocylindrowej jednostki o pojemności 3498 cm³ zachwyci nawet wybrednych kierowców, a przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy i prędkość maksymalna 235 km/h nie pozostawia pola do narzekań. W 2015 roku pojawiła się odmiana 400 z 3-litrowym turbodoładowanym silnikiem V6 o mocy 333 KM i momencie obrotowym 480 Nm. Oczywiście, o wiele przyjemniejszą charakterystyką legitymuje się odmiana ML 500, czyli model wyposażony w V8 o pojemności 4,7 litra (4663 cm³), mocy aż 408 KM i momencie obrotowym 600 Nm. Dla wielu już ten wariant mógłby otrzymać trzy literki AMG, bowiem dynamika nie rozczarowuje. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,6 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Więcej? Mercedes ML 63 AMG to marzenie wielu miłośników tej marki. Pod maską pracuje 5,5-litrowe V8 (5461 cm³) o mocy 525 KM i momencie obrotowym 700 Nm. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w tym wielkim mamucie zajmuje zaledwie 4,8 sekundy, ale nawet spokojna jazda daje mnóstwo frajdy przez niesamowity dźwięk jednostki napędowej.

Mercedes ML W166 - silnik
Trzylitrowy silnik Diesla to bardzo częsty widok w ML-u. Jest oszczędny, dynamiczny i ma bardzo dobrą kulturę pracy.

Jeśli ktoś szuka oszczędności, może zdecydować się na bazową odmianę ML 250 CDi z czterocylindrowym silnikiem 2.1 (2143 cm³) o mocy 204 KM i momencie obrotowym 500 Nm. Tutaj przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje już 9 sekund, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Spalanie zdaniem producenta to średnio 6,5 l/100 km, co na tak duże auto, jest wartością zadowalającą. Jeśli kierowca jest gotów dodać do spalania co najmniej litr, powinien zwrócić uwagę na odmianę 350 CDi z silnikiem 3.0 V6 (2987 cm³) o mocy 258 KM i momencie obrotowym 620 Nm. Osiągi są zdecydowanie lepsze – w 7,4 sekundy od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna 224 km/h. Oczywiście trudno w tak dużym i ciężkim aucie (zdecydowanie ponad dwie tony masy własnej) osiągnąć imponujące wyniki spalania, ale jednostki wysokoprężne są zdecydowanie oszczędniejsze od benzynowych, a przy tym charakteryzują się świetną kulturą pracy. Jeśli ktoś jeździ spokojnie i na długich dystansach, to będzie dobry wybór.

Używany Mercedes ML W166 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wciąż aktualna, elegancka i niemal monumentalna sylwetka”.

„Świetny komfort podróży niemal w każdych warunkach, również w terenie”.

„Bardzo dobre wyposażenie i wykończenie wnętrza”.

„Mocne jednostki benzynowe i bardzo kulturalne silniki Diesla”.

 Wady 

„Bardzo duża masa odbija się na szybkim zużyciu zawieszenia”.

„Wciąż wysoka cena zakupu i problematyczna eksploatacja”.

„Wiele wyeksploatowanych modeli z dużymi przebiegami”.

„Topowe egzemplarze są piekielnie drogie i trudno znaleźć zadbaną sztukę”.

Mercedes ML W166 - tył
Mercedes ML 63 AMG to budzące respekt piekielnie mocne monstrum.

Używany Mercedes ML W166 – awaryjność, typowe usterki

Mercedes był wielokrotnie krytykowany za to, że od czasu do czasu, w wybranych modelach, zauważalnie obniża jakość montażu, podzespołów itp. Na szczęście ML jest przykładem, że niemiecka marka potrafi stworzyć solidne i niezawodne auto na lata. Jakość wykonania jest w tym modelu doskonała i nie mamy wątpliwości, że samochód okaże się solidny, co potwierdzają liczne opinie użytkowników. Oczywiście nie ma róży bez kolców i również w Mercedesie ML zdarzały się drobne wpadki i akcje serwisowe. Niektóre modele z 2012 roku musiały mieć wymieniane wtryskiwacze, a w czterocylindrowych silnikach Diesla w modelach z 2014 zdarzały się wycieki oleju. W wielu modelach z lat 2012-2015 pojawiało się również ryzyko pożaru po kontakcie oleju z układem wydechowym. Warto przy zakupie sprawdzić po VIN w ASO, czy dany egzemplarz zaliczał się do jednej z akcji serwisowych. Poza tym warto dokładnie sprawdzić historię serwisową modelu z czterocylindrowym silnikiem Diesla, bowiem rozrząd jest zamontowany z tyłu silnika i zdarza się, że poprzedni właściciel chce się pozbyć auta przed kosztownym serwisem. Jeśli po uruchomieniu silnika przez kilka sekund rozbrzmiewa brzęczenie, charakterystyczne stukanie, może to oznaczać „końcówkę” rozrządu. Zazwyczaj problemy zaczynają się w przedziale od 220 000 do 300 000 kilometrów. Poza tym w ML-u od czasu do czasu pojawiały się problemy z elektryką, sterowaniem oknami, czujnikami parkowania czy elektryczną regulacją kierownicy. Dość drogie jest także serwisowanie zawieszenie pneumatycznego. W przypadku awarii jednego z cylindra, zalecana jest wymiana parami, a to jest dość kosztowne.

Mercedes ML W166 - zawieszenie pneumatyczne
Zawieszenie pneumatyczne daje sporo możliwości, ale bywa problematyczne i kosztowne w serwisowaniu.

Używany Mercedes ML W166 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Mercedesie ML znajduje się między innymi na słupku B w dolnej części po lewej stronie, jak również pod plastikową klapką w środku pojazdu, przy fotelu pasażera.

Mercedes ML W166 numer VIN

Używany Mercedes ML W166 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących Mercedesa ML III. Przykładowo model z 2014 roku z przebiegiem 170 000 kilometrów w wersji 350 Bluetec to koszt około 110 000 złotych. Za model z 2012 roku w podobnej konfiguracji i niemal takim samym przebiegiem zapłacimy poniżej 100 000 złotych. Za odmianę ML 63 AMG z początku produkcji i przebiegiem 160 000 kilometrów trzeba zapłacić niemal ponad 150 000 złotych.

Używany Mercedes ML W166 – podsumowanie

Mercedes ML trzeciej generacji to „ostatni z rodu” klasyczny SUV o bardzo eleganckim charakterze. Nie jest to auto dla każdego, bowiem ma specyficzny styl i dość jednoznacznie ogłasza wszystkim, że kierowca lubi komfort, moc i nie zamierza się z tym kryć. Poza tym samochód ten nie jest tani w utrzymaniu, a ewentualne usterki np. zawieszenia pneumatycznego mogą zrujnować portfel. Z drugiej strony ML będzie dawał mnóstwo przyjemności kierowcy przez wiele lat pokazując, że Mercedes oprócz licznych jakościowych wpadek, miał również chwile absolutnej perfekcji przy tworzeniu najpopularniejszych modeli.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:

Używany Mercedes CLS C218 (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Mercedes Klasy E W212 (2009-2016) – opinie użytkowników

Mercedes ML W166 - bok

Mercedes ML W166 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.480/192/179 cm
Rozstaw osi291 cm
Pojemność bagażnika690-2010 l
Mercedes ML W166 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik3.5 V6 (ML 350)3.0 V6 (ML 400)4.7 V8 (ML 500)5.5 V8 (ML 63 AMG)2.1 R4 (M 250 BlueTec)3.0 V6 (ML 350 BlueTec)
Pojemność3498 cm³2996 cm³4663 cm³5461 cm³2148 cm³2987 cm³
Paliwobenzynowybenz., bi-turbobenz., bi-turbobenz., bi-turboturbodieselturbodiesel
Maks. moc306 KM333 KM408 KM525 KM204 KM258 KM
Maks. moment370 Nm480 Nm600 Nm700 Nm500 Nm600 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s6,1 s5,6 s4,8 s9 s7,4 s
Prędkość maks.235 km/h247 km/h250 km/h250 km/h210 km/h224 km/h
Śr. zużycie paliwa8,8 l/100 km9,2 l/100 km11,5 l/100 km11,8 l/100 km6,5 l/100 km7,4 l/100 km

Używany Mercedes ML W166 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj