Fiat z amerykańskim rodowodem cieszy się w Polsce niemałym zainteresowaniem. Który silnik wybrać w używanym Fiacie Freemont? Wielkiego wyboru nie ma.
Freemont tak naprawdę nie ma zbyt wiele wspólnego z Fiatem. Włoski znaczek pojawił się na nim wskutek rebrandingu modelu Dodge Journey po fuzji amerykańskiej marki z Fiatem. Ta objęła m.in. wycofanie Dodge’a z rynku europejskiego. Journey pozostał jednak na naszym kontynencie (w tym w Polsce) jako Fiat Freemont: podobny los spotkał Chryslera Grand Voyagera, którego przemianowano na Lancię Voyager.
Freemontowi, jako pełnoprawnemu modelowi amerykańskiemu, daleko do zwinności innych modeli Fiata. Mimo wszystko auto chętnie kupowano w polskich salonach, głównie ze względu na obszerne, nawet 7-osobowe wnętrze i poprawioną (w porównaniu do Dodge’a) jakością wykonania wnętrza (Freemont to bowiem Journey po liftingu, z tym że starą nazwę zachował on na innych rynkach). Można było jedynie narzekać na niewielki wybór silników – dwa benzynowe i dwa diesle to trochę mało, ale przynajmniej nie brakowało im mocy.
Który silnik wybrać w używanym Fiacie Freemont? Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym w tym aucie.
Używany Fiat Freemont – silniki benzynowe
Benzynowe jednostki przejęto wprost z Journeya, lecz nie w całości – jedynie najsłabszą i najmocniejszą odmianę. Dostępny był 4-cylindrowy 2.4 VVT o mocy 170 KM oraz 6-cylindrowy, widlasty 3.6 Pentastar rozwijający 280 KM (niektóre źródła mówią też o wariancie 276-konnym). Obydwa oferowano z automatycznymi skrzyniami biegów o 6 przełożeniach, natomiast 3.6 V6 łączył się także z napędem na 4 koła. To dołączany układ wykorzystujący elektrycznie sterowane sprzęgło zapinające tylną oś (istnieje możliwość zblokowania go).
Obydwa silniki można spotkać także w innych modelach Dodge’a, jak i w Chryslerach, Jeepach czy… Mitsubishi Outlanderze II (tylko 2.4). Z uwagi na zainstalowanie wielopunktowego wtrysku paliwa całkiem nieźle jeździ się nimi na LPG, co jest szczególnie istotne dla zainteresowanych paliwożerną „V6-tką”. Za napęd rozrządu odpowiada żywotny łańcuch. Ogólna trwałość tych silników prezentuje się solidnie, bowiem najczęściej słyszy się o wyciekach oleju i poszarpywaniach automatycznych skrzyń biegów. Mimo tego niełatwo je trafić na rynku wtórnym, bowiem w chwili pisania artykułu dostępnych było zaledwie kilka benzynowych Freemontów na ok. 170 bezwypadkowych sztuk.
Silnik | 2.4 VVT | 3.6 V6 Pentastar |
---|---|---|
Pojemność | 2360 cm³ | 3604 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 280 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 342 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,3 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,6 l/100 km | 11,3 l/100 km |
Używany Fiat Freemont – silniki Diesla
Gama turbodiesli to drugi istotny punkt wyróżniający Freemonta od Dodge’a Journeya. Podczas gdy w nim stosowano volkswagenowskiego 2.0 TDI (w nomenklaturze Dodge’a: 2.0 CRD), dla Fiata przewidziano już włoskie jednostki wysokoprężne 2.0 MultiJet – bez wątpienia cieszące się lepszymi opiniami od niemieckiej propozycji. W Freemoncie stosowano dwie odmiany: 140- i 170-konną. Słabsza zawsze łączyła się z ręczną skrzynią (6-biegową) i napędem na przód, z kolei wariant 170 KM opcjonalnie zestawiano z „automatem” i układem 4×4.
W przypadku turbodiesli bez wątpienia można mówić o lepszej dostępności części i obeznaniu przez mechaników. Trafiły one pod maski innych Fiatów (Bravo II, 500X), jak i do Alf Romeo (159, Giulietta, Brera) i Jeepów Compass II/Renegade. Także w Freemoncie trzeba pamiętać o typowym mankamencie tego silnika, mianowicie twardniejącej uszczelce smoka pompy olejowej. Bagatelizowanie objawów zużycia uszczelki (m.in. palącej się kontrolki ciśnienia oleju lub komunikatu o niskim ciśnieniu oleju) doprowadzało nawet do zatarć silników wskutek pogorszenia smarowania. Mechanicy rekomendują regularną wymianę felernej uszczelki np. co piątą wymianę oleju silnikowego. Oprócz tego w dieslach również należy zwracać uwagę na wycieki środka smarnego i mieć z tyłu głowy możliwe awarie wynikające z wyeksploatowania osprzętu (filtra DPF, koła dwumasowego). Trzeba też pamiętać o systematycznych wymianach paska rozrządu (co 140 tys. km, ale przebieg ten warto profilaktycznie skrócić).
Silnik | 2.0 MultiJet | 2.0 MultiJet |
---|---|---|
Pojemność | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 11,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Używany Fiat Freemont – który silnik wybrać?
W polskich ogłoszeniach dominują Freemonty 2.0 MultiJet i bez obaw można się za takimi rozglądać. Dopytajmy jedynie właściciela interesującego nas auta o kwestię wspomnianej uszczelki i ewentualne naprawy wykonywane przy osprzęcie. Benzynowy Freemont to rzadki gracz na rynku, ale również godny rozważenia (o ile akceptujemy ponadprzeciętne zużycie paliwa).