Dodge Journey to kolejny samochód amerykański, który dobrze przyjął się w Europie. Z jakim silnikiem warto kupić go z drugiej ręki?
Kilkanaście lat temu Dodge chciał zaistnieć na europejskim rynku i w tym celu zaprezentował dwa uterenowione modele – Calibera i większego Journeya. Tego drugiego trudno jednoznacznie nazwać SUV-em: to bardziej połączenie go z minivanem i kombi. Tak czy inaczej jest dużym samochodem (prawie 4,9 m długości), który przewiezie nawet 7 osób (lub prawie 2300 l bagażu w konfiguracji 2-osobowej). Journey zaskakująco dobrze przyjął się wśród rodzin, które doceniły jego wszechstronność, ogólną solidność i bezkompromisowość. Poniekąd widać ją w gamie silników, w której obsadzono mocne jednostki napędowe (w tym V6), a specjalnie na potrzeby Europejczyków montowano nawet turbodiesla. W 2011 roku auto przeszło lifting, lecz na Starym Kontynencie nie utrzymało się już pod marką Dodge – Journeya oferowano jako Fiat Freemont (m.in. z zupełnie innymi, włoskimi dieslami).
Z jakim silnikiem warto rozważyć używanego Dodge’a Journey? Warto go kupić z turbodieslem? Oto wszystkie jednostki w tym modelu.
Używany Dodge Journey – silniki benzynowe
- 2.4 (170 KM)
- 2.7 V6 (185 KM)
- 3.5 V6 (238 KM)
- 3.6 V6 (280 KM)
W europejskich Journeyach montowano jedynie dwa silniki benzynowe – 4-cylindrowego 2.4 (170 KM) oraz niewiele mocniejszego 2.7 V6 (185 KM). Na inne rynki przewidywano też znacznie żwawsze odmiany 3.5 V6 (238 KM) oraz 3.6 V6 Pentastar (280 KM). Co ciekawe, ten ostatni był oferowany we Fiacie Freemoncie (wraz z bazowym 2.4). Wszystkie są typowo amerykańskimi jednostkami Chryslera – mało wysilonymi, bez turbo i z wtryskiem wielopunktowym umożliwiającym bezproblemowy montaż i eksploatację na LPG. Może się okazać niezbędna, bo benzynowe Dodge’y „wciągają” sporo paliwa. W przypadku silników 2.4/2.7 trzeba się liczyć z ok. 11 l/100 km, a 3.5/3.6 – nawet 13 l/100 km w cyklu mieszanym. Spalanie autogazu zazwyczaj wynosi o 1-2 l/100 km więcej. Silniki wyposażono w układ łańcuchowego rozrządu. Zwykle długo nie daje o sobie znać, ale w 2.7 V6 zdarzają się usterki napinacza łańcucha. Oprócz tego ten silnik ma nietrwałą uszczelkę pompy wody. Pozostałe jednostki są na ogół bezawaryjne, choć nie najlepiej zaopatrzone w części zamienne. Oferowano je ze skrzyniami automatycznymi (4- lub 6 biegów), natomiast europejski wariant 2.4 mógł się łączyć z 5-biegową przekładnią ręczną. Napęd jest przekazywany na przednią oś lub, opcjonalnie w 3.5/3.6, na wszystkie koła.
Silnik | 2.4 | 2.7 V6 | 3.5 V6 | 3.6 V6 Pentastar |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2359 cm³ | 2736 cm³ | 3518 cm³ | 3605 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 170 KM | 185 KM | 238 KM | 280 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 256 Nm | 315 Nm | 342 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 10,8 s | 8,3 s | 8,4 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 182 km/h | 210 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,8 l/100 km | 10,3 l/100 km | 15,0 l/100 km | 11,3 l/100 km |
Używany Dodge Journey – silniki Diesla
- 2.0 CRD (140 KM)
Aby uatrakcyjnić gamę Journeya w Europie, Dodge zdecydował się kupować dla niego diesla od Volkswagena – doskonale znanego i bardzo popularnego 2.0 TDI (tu jako 2.0 CRD) o mocy 140 KM. Szkoda, że zamiast niej nie pokuszono się o mocniejszy wariant 170-konny, gdyż tyle, ile jest, to absolutne minimum dla tak ciężkiego auta. W efekcie silnik się męczy i nie imponuje oszczędnym charakterem, ale ok. 8-8,5 l/100 km to i tak niewiele przy dość „paliwożernych” silnikach benzynowych. Niestety, stosowany w Dodge’u 2.0 TDI to nieudana odmiana z pompowtryskiwaczami (PD). W wielu Volkswagenach, Audi, Seatach i Skodach zasłynęła ze spektakularnych pęknięć głowic, zatarć spowodowanych awariami pomp oleju, usterek pompowtryskiwaczy i osprzętu (turbo, koła dwumasowego). Nie inaczej niestety jest w Dodge’ach. Bez wątpienia do zalet tego silnika należy doskonałe zaopatrzenie w części i świetne obeznanie przez mechaników, choć koszty doprowadzenia go do pełnej sprawności mogą przytłoczyć. Warto zatem przemyśleć sens jego zakupu. Co ciekawe, Journeya 2.0 CRD sprzedawano ze skrzynią ręczną (6 biegów) lub automatyczną, ale dwusprzęgłową DSG. Wszystkie diesle mają napęd na przód.
Silnik | 2.0 CRD |
---|---|
Pojemność | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM |
Maks. moment | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Prędkość maks. | 188 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Używany Dodge Journey – który silnik wybrać?
W ogłoszeniach nadal figuruje sporo wysokoprężnych Dodge’ów Journey, ale lepiej go nie kupować bez rzetelnej historii serwisowej, bo potem może się okazać „skarbonką bez dna”. Polecamy warianty benzynowe, może poza wyeksploatowanym 2.7 V6. Mogą być z LPG, gdyż jazda tym autem nie należy do tanich, a alternatywne paliwo mu nie szkodzi.
Przeczytaj więcej na temat używanego Dodge’a Journey i Fiata Freemonta:
Używany Dodge Journey (2008-2020) – opinie użytkowników