Przestronność

Redakcyjne pomiary tygodnika „Motor” wyłoniły najprzestronniejsze i najciaśniejsze auta w 14 segmentach. Oto wyniki w klasach: auta mini, miejskie, kompaktowe, klasy średniej, wyższej, luksusowej.

Choć poszczególne wymiary wnętrz aut znajdziemy w katalogach niektórych marek, nie mamy pewności, od jakiego do jakiego punktu zostały one zmierzone.

Test przestronności cz. 2: SUV-y (miejskie, średnie, duże), minivany (miejskie, średnie, duże), auta sportowe i kabriolety

W zależności od producenta początek i koniec danego pomiaru może być w innym miejscu, a tym samym wynik nie można porównać z innymi. Tygodnik „Motor” na przestrzeni lat przeprowadzał swoje własne pomiary, „mierząc” tym samym środki aż 630 modeli różnych segmentów.

Jak wyglądały pomiary redakcyjne?

Każdy samochód został sprawdzony w sześciu podstawowych miejscach, mających największe znaczenie w ogólnym poczuciu przestronności przez kierowcę i wszystkich pasażerów. Są nimi:

  • miejsce na nogi z przodu, czyli odległość między pedałem hamulca a oparciem fotela, przesuniętego w przód i w tył;
  • wysokość z przodu, czyli odległość między tyłem siedziska (fotel w górnym i dolnym położeniu) a podsufitką;
  • szerokość z przodu, mierzona na wysokości ramion, 15 cm od fotela odsuniętego 1 metr od pedałów;
  • miejsce na nogi z tyłu, będące odległością między fotelem (odsuniętym 1 metr od pedałów) i oparciem tylnej kanapy;
  • wysokość z tyłu, czyli odległość między najniższą częścią siedziska tylnej kanapy a podsufitką;
  • szerokość z tyłu, będąca najmniejszym dystansem między drzwiami, mierzona podobnie jak z przodu.

Odległości z wszystkich miejsc ostatecznie zsumowano i na ich podstawie wyliczono indeks przestronności, wyłaniając najprzestronniejsze auta w klasie. Identyczne kategorie pomiarów i miejsca ich wyznaczania dają gwarancję autentyczności i mogą się okazać kluczowe podczas wyboru konkretnego modelu. Obecnie produkowane samochody są bowiem coraz dłuższe i szersze, ale wcale nie przekłada się to na większą przestrzeń w środku. Przykładowo, Opel Astra IV i V – większy na zewnątrz jest nowszy model, ale wewnątrz już poprzednik. Da się też zaobserwować zjawisko przenikania się segmentów. Czasami bardzo przestronny kompakt zaoferuje więcej miejsca w środku od np. limuzyny klasy wyższej.

Zestawienie podzieliliśmy na dwie części. W tej, pierwszej, przyjrzymy się sześciu segmentom, od najmniejszych aut do luksusowych. W drugiej wezmą udział wszystkie SUV-y, minivany, auta sportowe i kabriolety.

Auta mini

Najniższe miejsce Smarta nie powinno nikogo dziwić (auto dwuosobowe, więc automatycznie „odpada” w pomiarach z tyłu), ale różnica między czteroosobowymi już Fiatem 500 i VW Up!-em jest znacząca (łącznie 40 cm). Mały Volkswagen wyprzedza Fiata szczególnie przestronnością z tyłu, jest też sporo od niego szerszy, także w przedniej części pojazdu. Wszystkie auta mają podobną ilość miejsca z przodu, nie odstającą nawet od wyników kompaktów.

Przód Tył Suma
wymiarów
Nogi Wysokość Szerokość Nogi Wysokość Szerokość Przód Tył Łącznie
Smart ForTwo (od 2014) 108 96 132 336 336
Abarth 595 Competizione (od 2012) 104 98 128 55 87 120 326 262 592
Fiat 500 (od 2007) 104 100 128 58 87 120 332 265 597
Opel Adam (od 2013) 103 98 132 53 89 123 333 265 598
Ford Ka (2008-2016) 104 101 127 56 91 120 332 267 599
Suzuki Alto (2009-2014) 103 100 129 60 88 120 332 268 600
Citroen C1 (od 2014) 104 101 130 54 90 124 335 268 603
Peugeot 108 (od 2014) 104 101 130 54 90 124 335 268 603
Toyota Aygo (od 2014) 104 101 130 54 90 124 335 268 603
Kia Picanto (2003-2011) 100 99 130 61 90 129 329 280 609
Citroen C1 (2005-2014) 103 99 132 61 91 124 334 276 610
Peugeot 107 (2005-2014) 103 99 132 61 91 124 334 276 610
Toyota Aygo (2005-2014) 103 99 132 61 91 124 334 276 610
Suzuki Celerio (od 2014) 103 102 130 56 94 129 335 279 614
Fiat Panda (od 2012) 104 101 128 62 93 127 333 282 615
Smart ForFour* (od 2014) 109 96 132 63 88 128 337 279 616
Hyundai i10 (2007-2013) 102 100 129 67 93 126 331 286 617
Chevrolet Spark (2010-2014) 103 100 131 67 91 126 334 284 618
Mitsubishi Space Star (od 2012) 103 98 132 67 90 129 333 286 619
Hyundai i10 (od 2013) 104 101 131 64 92 128 336 284 620
Fiat Panda (od 2012) 108 100 132 61 91 130 340 282 622
Kia Picanto (2011-2017) 104 101 130 66 93 128 335 287 622
Renault Twingo (2007-2014) 102 99 133 64 92 132 334 288 622
Suzuki Splash (2008-2014) 105 104 133 61 94 125 342 280 622
Renault Twingo (od 2014) 110 100 132 63 92 127 342 282 624
Smart ForFour (od 2014) 109 100 132 63 92 128 341 283 624
VW Up! (3d)* (od 2011) 107 97 136 61 94 131 340 286 626
Suzuki Ignis (od 2017) 104 102 134 69 92 127 340 288 628
Skoda Citigo (od 2011) 107 100 136 61 97 131 343 289 632
VW Up! (5d) (od 2011) 107 100 136 61 97 131 343 289 632