Redakcyjne pomiary tygodnika „Motor” wyłoniły najprzestronniejsze i najciaśniejsze auta w 14 segmentach. Oto wyniki w klasach: auta mini, miejskie, kompaktowe, klasy średniej, wyższej, luksusowej.
Choć poszczególne wymiary wnętrz aut znajdziemy w katalogach niektórych marek, nie mamy pewności, od jakiego do jakiego punktu zostały one zmierzone.
W zależności od producenta początek i koniec danego pomiaru może być w innym miejscu, a tym samym wynik nie można porównać z innymi. Tygodnik „Motor” na przestrzeni lat przeprowadzał swoje własne pomiary, „mierząc” tym samym środki aż 630 modeli różnych segmentów.
Jak wyglądały pomiary redakcyjne?
Każdy samochód został sprawdzony w sześciu podstawowych miejscach, mających największe znaczenie w ogólnym poczuciu przestronności przez kierowcę i wszystkich pasażerów. Są nimi:
- miejsce na nogi z przodu, czyli odległość między pedałem hamulca a oparciem fotela, przesuniętego w przód i w tył;
- wysokość z przodu, czyli odległość między tyłem siedziska (fotel w górnym i dolnym położeniu) a podsufitką;
- szerokość z przodu, mierzona na wysokości ramion, 15 cm od fotela odsuniętego 1 metr od pedałów;
- miejsce na nogi z tyłu, będące odległością między fotelem (odsuniętym 1 metr od pedałów) i oparciem tylnej kanapy;
- wysokość z tyłu, czyli odległość między najniższą częścią siedziska tylnej kanapy a podsufitką;
- szerokość z tyłu, będąca najmniejszym dystansem między drzwiami, mierzona podobnie jak z przodu.
Odległości z wszystkich miejsc ostatecznie zsumowano i na ich podstawie wyliczono indeks przestronności, wyłaniając najprzestronniejsze auta w klasie. Identyczne kategorie pomiarów i miejsca ich wyznaczania dają gwarancję autentyczności i mogą się okazać kluczowe podczas wyboru konkretnego modelu. Obecnie produkowane samochody są bowiem coraz dłuższe i szersze, ale wcale nie przekłada się to na większą przestrzeń w środku. Przykładowo, Opel Astra IV i V – większy na zewnątrz jest nowszy model, ale wewnątrz już poprzednik. Da się też zaobserwować zjawisko przenikania się segmentów. Czasami bardzo przestronny kompakt zaoferuje więcej miejsca w środku od np. limuzyny klasy wyższej.
Zestawienie podzieliliśmy na dwie części. W tej, pierwszej, przyjrzymy się sześciu segmentom, od najmniejszych aut do luksusowych. W drugiej wezmą udział wszystkie SUV-y, minivany, auta sportowe i kabriolety.
Auta mini
Najniższe miejsce Smarta nie powinno nikogo dziwić (auto dwuosobowe, więc automatycznie „odpada” w pomiarach z tyłu), ale różnica między czteroosobowymi już Fiatem 500 i VW Up!-em jest znacząca (łącznie 40 cm). Mały Volkswagen wyprzedza Fiata szczególnie przestronnością z tyłu, jest też sporo od niego szerszy, także w przedniej części pojazdu. Wszystkie auta mają podobną ilość miejsca z przodu, nie odstającą nawet od wyników kompaktów.
Marka, model, lata produkcji | Przód | Tył | Suma wymiarów |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nogi | Wysokość | Szerokość | Nogi | Wysokość | Szerokość | Przód | Tył | Łącznie | |
Smart ForTwo (od 2014) | 108 | 96 | 132 | - | - | - | 336 | - | 336 |
Abarth 595 Competizione (od 2012) | 104 | 98 | 128 | 55 | 87 | 120 | 326 | 262 | 592 |
Fiat 500 (od 2007) | 104 | 100 | 128 | 58 | 87 | 120 | 332 | 265 | 597 |
Opel Adam (od 2013) | 103 | 98 | 132 | 53 | 89 | 123 | 333 | 265 | 598 |
Ford Ka (2008-2016) | 104 | 101 | 127 | 56 | 91 | 120 | 332 | 267 | 599 |
Suzuki Alto (2009-2014) | 103 | 100 | 129 | 60 | 88 | 120 | 332 | 268 | 600 |
Citroen C1 (od 2014) | 104 | 101 | 130 | 54 | 90 | 124 | 335 | 268 | 603 |
Peugeot 108 (od 2014) | 104 | 101 | 130 | 54 | 90 | 124 | 335 | 268 | 603 |
Toyota Aygo (od 2014) | 104 | 101 | 130 | 54 | 90 | 124 | 335 | 268 | 603 |
Kia Picanto (2003-2011) | 100 | 99 | 130 | 61 | 90 | 129 | 329 | 280 | 609 |
Citroen C1 (2005-2014) | 103 | 99 | 132 | 61 | 91 | 124 | 334 | 276 | 610 |
Peugeot 107 (2005-2014) | 103 | 99 | 132 | 61 | 91 | 124 | 334 | 276 | 610 |
Toyota Aygo (2005-2014) | 103 | 99 | 132 | 61 | 91 | 124 | 334 | 276 | 610 |
Suzuki Celerio (od 2014) | 103 | 102 | 130 | 56 | 94 | 129 | 335 | 279 | 614 |
Fiat Panda (od 2012) | 104 | 101 | 128 | 62 | 93 | 127 | 333 | 282 | 615 |
Smart ForFour* (od 2014) | 109 | 96 | 132 | 63 | 88 | 128 | 337 | 279 | 616 |
Hyundai i10 (2007-2013) | 102 | 100 | 129 | 67 | 93 | 126 | 331 | 286 | 617 |
Chevrolet Spark (2010-2014) | 103 | 100 | 131 | 67 | 91 | 126 | 334 | 284 | 618 |
Mitsubishi Space Star (od 2012) | 103 | 98 | 132 | 67 | 90 | 129 | 333 | 286 | 619 |
Hyundai i10 (od 2013) | 104 | 101 | 131 | 64 | 92 | 128 | 336 | 284 | 620 |
Fiat Panda (od 2012) | 108 | 100 | 132 | 61 | 91 | 130 | 340 | 282 | 622 |
Kia Picanto (2011-2017) | 104 | 101 | 130 | 66 | 93 | 128 | 335 | 287 | 622 |
Renault Twingo (2007-2014) | 102 | 99 | 133 | 64 | 92 | 132 | 334 | 288 | 622 |
Suzuki Splash (2008-2014) | 105 | 104 | 133 | 61 | 94 | 125 | 342 | 280 | 622 |
Renault Twingo (od 2014) | 110 | 100 | 132 | 63 | 92 | 127 | 342 | 282 | 624 |
Smart ForFour (od 2014) | 109 | 100 | 132 | 63 | 92 | 128 | 341 | 283 | 624 |
VW Up! (3d)* (od 2011) | 107 | 97 | 136 | 61 | 94 | 131 | 340 | 286 | 626 |
Suzuki Ignis (od 2017) | 104 | 102 | 134 | 69 | 92 | 127 | 340 | 288 | 628 |
Skoda Citigo (od 2011) | 107 | 100 | 136 | 61 | 97 | 131 | 343 | 289 | 632 |
VW Up! (5d) (od 2011) | 107 | 100 | 136 | 61 | 97 | 131 | 343 | 289 | 632 |