Jak oszczędne są samochody na prąd? Ile w rzeczywistości zużywają? Przedstawiamy realne, uzyskane w czasie testów zużycie energii aut elektrycznych.
Historia samochodów elektrycznych sięga XIX wieku. W początkowych latach ewolucji motoryzacji pojazdy napędzane energią elektryczną rywalizowały z tymi wykorzystującymi silniki parowe czy spalinowe. Początki XX w. przyniosły jednak gwałtowny rozwój tych ostatnich, który na dekady wstrzymał prace nad samochodami na prąd.
Ostatnimi czasy, od kiedy wyjątkowo ważna stała się dbałość o środowisko naturalne, „elektryki” powróciły do łask. Producenci – w dużej mierze zmuszeni przez coraz mocniej zaostrzane normy emisji spalin – znów zaczęli rozwijać technologie elektrycznego napędzania aut.
Kolejne trudne początki elektromobilności
Z początku dość „nieśmiało”. Najwcześniejsze samochody na prąd, jakie trafiły na nasze drogi na przełomie pierwszej i drugiej dekady obecnego stulecia, nie zachwycały. Dobrym przykładem jest pierwszy seryjnie produkowany i powszechnie dostępny samochód elektryczny naszych czasów, czyli Mitsubishi i-MiEV. Ten oferowany od 2010 r. model przy 67 KM mocy i rozmiarach auta mini kosztował tyle, co Audi A6, a do tego w praktyce oferował ok. 100 km zasięgu (mimo obiecywanych 160 km).
Mitsubishi nie zawojowało rynku swoim „elektrykiem” – taki już zwykle los pionierów, ale już trzy lata później zaczęły się na nim pojawiać znacznie atrakcyjniejsze propozycje z tego typu napędem. Np. Nissan Leaf, który kosztował mniej niż i-MiEV, a był znacznie większy i oferował zdecydowanie więcej mocy oraz zasięgu. Albo BMW i3, które do zestawu atutów doliczyło także futurystyczny wygląd i prestiżową markę.
Pojazdy te tak naprawdę na nowo przetarły szlaki autom elektrycznym i zachęciły do zainteresowania tym segmentem rynkowym zarówno potencjalnych nabywców, jak i innych producentów. A jeśli do którychś marek te argumenty nie trafiły, to do aut na prąd w końcu przekonały ich „zachęty” ze strony legislatorów. Dziś ma je w swojej ofercie niemal każdy producent, a niektórzy pozwalają już nawet wybierać spośród niemal dziesięciu takich modeli.
Rzeczywiste zużycie prądu aut elektrycznych
Mimo coraz większej popularności „elektryki” nadal zasługują na miano nowości, wciąż niezbyt znanej i nie do końca rozumianej. Bardzo dużo ludzi nie wie np., ile takie auta zużywają energii. W przypadku modeli spalinowych każdy ma jakieś doświadczenie i widząc najmniejsze auta, może się domyślić, że potrzebują średnio ok. 6-7 l benzyny na 100 km, a w przypadku sportowych wie, że powinien się spodziewać spalania na poziomie kilkunastu litrów. Wiedza o zużyciu energii przez samochody elektryczne nie jest jednak powszechna.
Podane wyniki zostały osiągnięte podczas dziennikarskich testów w ostatnich kilku latach i pokazują rzeczywiste zapotrzebowanie na energię wymienionych modeli. Ze względu na mniejszą próbę niż w przypadku aut spalinowych nie podzieliliśmy przedstawianych samochodów na segmenty rynkowe, lecz uszeregowaliśmy wszystkie od najoszczędniejszego do najbardziej energożernego.
Jeszcze jedno odróżnia ostatnią część rankingu od dwóch pierwszych. Jako że zapotrzebowanie samochodów elektrycznych na energię wyraźnie wzrasta zimą, zaznaczyliśmy (gwiazdką) wszystkie wyniki osiągnięte w niskich temperaturach, czyli poniżej 10 stopni Celsjusza. W przypadku oznaczonych rezultatów trzeba zatem wziąć pod uwagę to, że są zawyżone, a w pozostałych przypadkach należy się spodziewać gorszych wyników zimową porą.
Ranking realnego zużycia energii elektrycznej
Oto wyniki rzeczywistego zapotrzebowania na energię samochodów elektrycznych uzyskane podczas testów w realnym ruchu drogowym.
Marka, model, wersja | Segment | Moc | Średnie zużycie energii |
---|---|---|---|
Dacia Spring | auta mini | 44 KM | 11,3 kWh/100 km |
Hyundai Kona Electric 39,2 kWh | miejskie crossovery | 136 KM | 12,7 kWh/100 km |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | miejskie crossovery | 204 KM | 13,0 kWh/100 km |
Kia e-Soul 64 kWh | miejskie crossovery | 204 KM | 13,2 kWh/100 km |
Volkswagen e-Up! | auta mini | 83 KM | 13,9 kWh/100 km |
BMW i3s | auta miejskie | 184 KM | 14,1 kWh/100 km |
Hyundai Ioniq Electric | auta kompaktowe | 136 KM | 14,4 kWh/100 km* |
Renault Megane E-Tech EV60 | auta kompaktowe | 218 KM | 14,5 kWh/100 km |
Fiat 500 HB | auta mini | 118 KM | 14,7 kWh/100 km |
Peugeot e-2008 | miejskie crossovery | 136 KM | 14,7 kWh/100 km |
Nissan Leaf 39 kWh | auta kompaktowe | 150 KM | 15,0 kWh/100 km |
Citroen e-C4 EV 136 | auta kompaktowe | 136 KM | 15,6 kWh/100 km |
Nissan Leaf 59 kWh | auta kompaktowe | 217 KM | 15,7 kWh/100 km |
Volkswagen ID.3 | auta kompaktowe | 204 KM | 15,8 kWh/100 km* |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh 2WD | kompaktowe SUV-y | 218 KM | 16,4 kWh/100 km* |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | klasa średnia | 325 KM | 16,8 kWh/100 km |
Mazda MX-30 e-Skyactiv | kompaktowe SUV-y | 145 KM | 17,1 kWh/100 km |
Volvo XC40 P6 | kompaktowe SUV-y | 231 KM | 18,1 kWh/100 km |
Audi Q4 40 e-tron | kompaktowe SUV-y | 204 KM | 18,2 kWh/100 km* |
Tesla Model Y Long Range | SUV-y klasy średniej | 345 KM | 18,2 kWh/100 km* |
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh | SUV-y klasy średniej | 351 KM | 18,8 kWh/100 km |
Mercedes EQA 250 | kompaktowe SUV-y | 190 KM | 18,8 kWh/100 km |
Seres E3 | kompaktowe SUV-y | 163 KM | 18,8 kWh/100 km |
Kia EV6 77,4 kWh AWD | kompaktowe SUV-y | 325 KM | 19,3 kWh/100 km |
Renault Zoe R135 | auta miejskie | 135 KM | 19,5 kWh/100 km |
Volkswagen ID.4 GTX | kompaktowe SUV-y | 299 KM | 19,8 kWh/100 km |
Nissan Ariya 87 kWh | kompaktowe SUV-y | 238 KM | 20,1 kWh/100 km* |
Cupra Born e-Boost 77 kWh | auta kompaktowe | 231 KM | 20,4 kWh/100 km* |
Kia EV6 77,4 kWh RWD | kompaktowe SUV-y | 229 KM | 20,4 kWh/100 km* |
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro | kompaktowe SUV-y | 299 KM | 20,5 kWh/100 km |
Mini Cooper SE | auta miejskie | 184 KM | 20,5 kWh/100 km* |
Volvo C40 Twin motor | kompaktowe SUV-y | 408 KM | 21,0 kWh/100 km |
Audi RS e-tron GT | klasa wyższa | 598 KM | 21,4 kWh/100 km |
Honda e | auta miejskie | 154 KM | 21,6 kWh/100 km* |
Volkswagen ID.5 GTX | kompaktowe SUV-y | 299 KM | 21,7 kWh/100 km |
DS 3 Crossback E-Tense | miejskie crossovery | 136 KM | 22,0 kWh/100 km* |
BMW i4 M50 | klasa średnia | 544 KM | 22,3 kWh/100 km |
Kia EV6 GT | kompaktowe SUV-y | 585 KM | 22,6 kWh/100 km* |
Ford Mustang Mach-E GT | SUV-y klasy średniej | 487 KM | 23,0 kWh/100 km* |
Mercedes EQV 300 | duże minivany | 204 KM | 23,5 kWh/100 km* |
Volkswagen E-Golf | auta kompaktowe | 136 KM | 23,5 kWh/100 km* |
Mercedes EQB 350 4Matic | kompaktowe SUV-y | 292 KM | 23,7 kWh/100 km |
Volvo XC40 Recharge P8 AWD | kompaktowe SUV-y | 408 KM | 23,9 kWh/100 km* |
Subaru Solterra | kompaktowe SUV-y | 218 KM | 24,5 kWh/100 km* |
Porsche Taycan Turbo | klasa wyższa | 625 KM | 25,4 kWh/100 km |
Audi e-tron GT quattro | klasa wyższa | 530 KM | 25,5 kWh/100 km |
Mercedes EQS 580 4Matic | auta luksusowe | 523 KM | 25,5 kWh/100 km* |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | SUV-y klasy wyższej | 408 KM | 25,8 kWh/100 km |
Porsche Taycan Turbo S | klasa wyższa | 761 KM | 25,8 kWh/100 km |
Jaguar I-Pace | SUV-y klasy średniej | 400 KM | 26,0 kWh/100 km* |
Mercedes EQC 400 4Matic | SUV-y klasy średniej | 408 KM | 27,0 kWh/100 km |
Audi e-tron 55 quattro | SUV-y klasy wyższej | 408 KM | 27,8 kWh/100 km |
Audi e-tron S Sportback | SUV-y klasy wyższej | 503 KM | 29,4 kWh/100 km |
Tesla Model X Long Range | SUV-y klasy wyższej | 525 KM | 30,0 kWh/100 km |
Audi e-tron S | SUV-y klasy wyższej | 503 KM | 32,7 kWh/100 km |
Jak widać, to, ile energii elektrycznej zużywają samochody nie zależy wyłącznie od wielkości ich nadwozi czy mocy silników. W rankingu jest sporo ciekawych przypadków modeli wyjątkowo oszczędnych albo szczególnie energożernych jak na swój segment.
Warto zwrócić uwagę, że rozpiętość wyników jest mniejsza niż w przypadku spalinowych samochodów z publikowanych wcześniej rankingów spalania – najgorszy rezultat (32,7 kWh/100 km Audi e-tron S) jest niemal trzykrotnie wyższy od najlepszego (11,3 kWh/100 km Dacii Spring). Pierwsza część rankingu spalania zawierała wyniki od 4,2 do 15,5 l/100 km, a druga – 4,7-18,5 l/100 km, więc w obu przypadkach najgorszy wynik przewyższał najlepszy prawie czterokrotnie.
Polecamy inne nasze artykuły o rzeczywistym zużyciu paliwa samochodów:
Ranking rzeczywistego zużycia paliwa cz. 1
Ranking rzeczywistego zużycia paliwa cz. 2
Ta rozbieżność między autami spalinowymi a elektrycznymi nie wynika jednak z różnych rodzajów napędu, lecz z niedużej na razie liczby samochodów elektrycznych na rynku, a więc także ich mniejszej różnorodności.

Bardzo fajne zestawienie, świetnie ukazuje jak to naprawdę wygląda