PoradyZestawieniaIle w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 2.

Ile w rzeczywistości palą samochody? Ranking realnego zużycia paliwa – część 2.

Chcesz wiedzieć, ile w rzeczywistości palą samochody? Zapraszamy na drugą część rankingu rzeczywistego zużycia paliwa uzyskanego podczas testów drogowych.

Zużycie paliwa to parametr budzący sporo kontrowersji. Dla wielu osób spalanie to jeden z ważniejszych czynników przy zakupie samochodu, w znacznej mierze decydujący o późniejszych kosztach jego użytkowania. Coraz więcej ludzi przykłada dużą wagę do zużycia paliwa także ze względu na troskę o środowisko.

W takiej sytuacji może dziwić fakt, że niełatwo się dowiedzieć, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo danego samochodu. Oczywiście są dostępne dane katalogowe. Każdy producent informuje, ile wynosi tzw. fabryczne zużycie paliwa. Problem w tym, że nie pokrywa się ono z rzeczywistością.

Co oznaczają katalogowe dane na temat spalania?

W folderach samochodów widzimy wyniki pomiarów laboratoryjnych, przeprowadzanych na hamowni. Co prawda według ściśle określonych wytycznych, ale te nie do końca oddają realne warunki.

Choć trzeba przyznać, że 6 lat temu sytuację wyraźnie poprawiła zmiana normy, według której producenci mierzą spalanie. Nowy cykl pomiarowy WLTP bardziej przystaje do współczesnego stylu jazdy niż starszy NEDC… ale wciąż nie jest idealny. A osiągnięte wyniki nadal różnią się od tych, na jakie muszą być gotowi późniejsi nabywcy samochodów.

Gdzie sprawdzić, ile auta palą naprawdę?

Skąd zatem wiedzieć, ile paliwa naprawdę zużywają samochody? Najlepiej prześledzić rezultaty dziennikarskich testów drogowych, które są przeprowadzane nie w laboratorium, lecz w rzeczywistym ruchu. Tylko praktyczne testy pokazują, ile tak naprawdę palą samochody. Oczywiście rezultaty dotyczą płynnej, w miarę spokojnej jazdy – kierowcy z „cięższą nogą” muszą się liczyć z nieraz znacznie wyższymi.

Żeby ułatwić czytelnikom poszukiwania, zebraliśmy wyniki takich testów z ostatnich kilku lat i opracowaliśmy ranking faktycznego zapotrzebowania na paliwo testowanych samochodów.

Ranking rzeczywistego spalania w 6 segmentach

W pierwszej części zaprezentowaliśmy realne zapotrzebowanie na paliwo aut mini, miejskich, kompaktowych, klasy średniej, klasy wyższej, luksusowych, sportowych, kabrioletów, minivanów i kombivanów.

Teraz zapraszamy na drugą część rankingu spalania. W tej części zebraliśmy wyniki samochodów ze zwiększonym prześwitem, czyli różnej wielkości crossoverów, SUV-ów, „terenówek” i pick-upów.

Miejskie crossovery i SUV-y – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 5,1-8,8 l/100 km
Średnia w klasie: 6,81 l/100 km

Tak jak typowe samochody miejskie, ich robiące ostatnio ogromną karierę uterenowione odpowiedniki są autami niewielkimi i niezbyt ciężkimi, więc zazwyczaj wystarczają im nieduże silniki, często 3-cylindrowe i nie większe niż litr. A że w tej klasie bardzo duże znaczenie ma cena, przeważnie są to jednostki benzynowe współpracujące z ręcznymi skrzyniami biegów. Wśród miejskich crossoverów nie brakuje jednak także mocniejszych propozycji, wyposażonych w dwukrotnie większe i nawet trzykrotnie mocniejsze jednostki, będących w rzeczywistości podwyższonymi hot hatchami. W ich przypadku nabywcy muszą się pogodzić ze znacznym zapotrzebowaniem na paliwo, nawet o 3/4 większym niż w najoszczędniejszych miejskich crossoverach, napędzanych układami hybrydowymi. Rozpiętość wyników w tym segmencie jest jednak znacznie mniejsza niż w przypadku „zwykłych” aut miejskich, choć średni rezultat okazuje się tylko o 0,18 litra wyższy.

Ranking rzeczywistego spalania – miejskie crossovery i SUV-y
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid FWD benzynowy+elektr. 116 KM 5,1 l/100 km
Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT benzynowy+elektr. 141 KM 5,5 l/100 km
Renault Captur E-Tech 145 benzynowy+elektr. 143 KM 5,7 l/100 km
Kia Stonic 1.0 T-GDi 6iMT benzynowy, turbo 120 KM 5,8 l/100 km
Skoda Kamiq 1.0 TSI 95 benzynowy, turbo 95 KM 6,1 l/100 km
Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 DSG benzynowy, turbo 110 KM 6,2 l/100 km
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,2 l/100 km
Nissan Juke 1.6 Hybrid AMT benzynowy, turbo+elektr. 143 KM 6,2 l/100 km
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 benzynowy, turbo 125 KM 6,3 l/100 km
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 benzynowy, turbo 155 KM 6,3 l/100 km
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130 benzynowy, turbo 130 KM 6,3 l/100 km
Renault Captur 1.3 TCe FAP benzynowy, turbo 130 KM 6,3 l/100 km
Audi Q2 30 TFSI benzynowy, turbo 116 KM 6,4 l/100 km
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 benzynowy, turbo 110 KM 6,4 l/100 km
Renault Captur TCe 130 EDC benzynowy, turbo 130 KM 6,4 l/100 km
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 6AT benzynowy, turbo 129 KM 6,4 l/100 km
Suzuki Vitara 1.6 benzynowy 120 KM 6,5 l/100 km
Seat Arona 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,5 l/100 km
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,5 l/100 km
Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,6 l/100 km
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid 4WD benzynowy+elektr. 116 KM 6,6 l/100 km
Ford Puma 1.0 EcoBoost Powershift benzynowy, turbo 125 KM 6,6 l/100 km
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 100 KM 6,6 l/100 km
Nissan Juke 1.2 DIG-T 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,6 l/100 km
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,6 l/100 km
Nissan Juke DIG-T 117 benzynowy, turbo 117 KM 6,7 l/100 km
Renault Captur TCe 140 EDC benzynowy, turbo 140 KM 6,7 l/100 km
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 benzynowy, turbo 110 KM 6,8 l/100 km
Opel Mokka 1.2 Turbo 130 A8 benzynowy, turbo 130 KM 6,8 l/100 km
Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG benzynowy, turbo 115 KM 6,8 l/100 km
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 6,8 l/100 km
Opel Crossland 1.2 Turbo 130 A6 benzynowy, turbo 130 KM 6,9 l/100 km
Seat Arona 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 6,9 l/100 km
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 benzynowy, turbo 120 KM 7,0 l/100 km
Kia Stonic 1.0 T-GDI 6MT benzynowy, turbo 120 KM 7,0 l/100 km
Peugeot 2008 PureTech 130 benzynowy, turbo 131 KM 7,0 l/100 km
Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 benzynowy, turbo 155 KM 7,0 l/100 km
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 130 benzynowy, turbo 131 KM 7,1 l/100 km
Renault Captur TCe 155 EDC benzynowy, turbo 155 KM 7,1 l/100 km
Citroen C3 Aircross PureTech 110 EAT6 benzynowy, turbo 131 KM 7,2 l/100 km
Peugeot 2008 PureTech 130 EAT8 benzynowy, turbo 130 KM 7,2 l/100 km
Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,2 l/100 km
Kia Stonic 1.4 benzynowy 100 KM 7,3 l/100 km
Renault Captur 1.2 TCe 120 benzynowy, turbo 118 KM 7,3 l/100 km
Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic benzynowy, turbo 150 KM 7,5 l/100 km
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 benzynowy, turbo 130 KM 7,8 l/100 km
Nissan Juke 1.0 DIG-T 7DCT benzynowy, turbo 114 KM 7,8 l/100 km
Suzuki Jimny 1.5 VVT benzynowy 102 KM 7,9 l/100 km
SsangYong SsangYong Tivoli 1.5 6AT benzynowy, turbo 163 KM 7,9 l/100 km
Hyundai Kona 1.6 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 177 KM 8,1 l/100 km
Ford Puma ST benzynowy, turbo 200 KM 8,4 l/100 km
Hyundai Kona N Performance benzynowy, turbo 280 KM 8,8 l/100 km

 

Kompaktowe crossovery i SUV-y – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 4,7-11,3 l/100 km
Średnia w klasie: 7,47 l/100 km

Uterenowione samochody kompaktowych rozmiarów to bardzo liczna grupa, rozciągająca się od stosunkowo niedużych crossoverów, jak Kia Niro czy Toyota C-HR, po dosyć pokaźne SUV-y o długości ok. 4,6 m, np. Toyota RAV4. Bardzo zróżnicowane są też układy napędowe samochodów tej klasy. Dużo z nich ma pod maskami silniki benzynowe, ale jest też trochę diesli oraz spory wybór aut hybrydowych, w tym tych typu plug-in. Wśród testowanych egzemplarzy jest wiele samochodów z różnego rodzaju automatycznymi przekładniami, nie brakuje też aut z napędem na cztery koła. Na szczycie oferty są usportowione modele z silnikami rozwijającymi ok. 400 KM. Średni wynik w całym segmencie jest o 0,66 l wyższy niż w miejskich crossoverach (i o 0,32 l większy niż w typowych, niepodwyższonych kompaktach).

Ranking rzeczywistego spalania – kompaktowe crossovery i SUV-y
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Kia Niro 1.6 GDI HEV benzynowy+elektr. 141 KM 4,7 l/100 km
Toyota C-HR 1.8 Hybrid benzynowy+elektr. 122 KM 4,8 l/100 km
Honda HR-V e:HEV 1.5 i-MMD 2WD benzynowy+elektr. 131 KM 5,0 l/100 km
Renault Arkana E-Tech 145 benzynowy+elektr. 143 KM 5,2 l/100 km
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT benzynowy+elektr. 197 KM 5,2 l/100 km
Nissan Qashqai 1.5 dCi turbodiesel 115 KM 5,3 l/100 km
Kia Niro Plug-In Hybrid benzynowy+elektr. 141 KM 5,6 l/100 km
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force FWD e-CVT benzynowy+elektr. 218 KM 5,7 l/100 km
Dacia Duster 1.5 dCi 110 4×2 EDC turbodiesel 109 KM 5,7 l/100 km
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi AT turbodiesel 130 KM 5,7 l/100 km
Lexus UX 250h FWD benzynowy+elektr. 184 KM 5,8 l/100 km
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT benzynowy+elektr. 222 KM 5,9 l/100 km
Ford Kuga 2.0 EcoBlue mHEV turbodiesel 150 KM 5,9 l/100 km
Opel Grandland X 1.5 Diesel 130 A8 turbodiesel 130 KM 5,9 l/100 km
Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD benzynowy+elektr. 190 KM 6,0 l/100 km
Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi turbodiesel 131 KM 6,0 l/100 km
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi turbodiesel 177 KM 6,0 l/100 km
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid E-Four E-CVT benzynowy+elektr. 306 KM 6,1 l/100 km
Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid eCVT FWD benzynowy+elektr. 225 KM 6,2 l/100 km
Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid benzynowy, turbo+elektr. 265 KM 6,2 l/100 km
Mercedes GLB 200 d turbodiesel 150 KM 6,2 l/100 km
Seat Ateca 2.0 TDI 150 turbodiesel 150 KM 6,2 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 2WD benzynowy, turbo+elektr. 230 KM 6,3 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 48 V DCT turbodiesel 136 KM 6,3 l/100 km
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT 2WD turbodiesel 136 KM 6,3 l/100 km
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD Hybrid AWD benzynowy+elektr. 184 KM 6,4 l/100 km
Nissan Qashqai e-Power 2WD benzynowy, turbo+elektr. 190 KM 6,4 l/100 km
Opel Grandland X 2.0 Diesel 177 turbodiesel 177 KM 6,4 l/100 km
Skoda Karoq 2.0 TDI 190 DSG 4×4 turbodiesel 190 KM 6,4 l/100 km
Dacia Duster 1.3 TCe 150 benzynowy, turbo 150 KM 6,5 l/100 km
Renault Kadjar TCe 140 benzynowy, turbo 140 KM 6,5 l/100 km
BMW X1 xDrive18d Steptronic turbodiesel 150 KM 6,5 l/100 km
Mercedes GLA 200 d 4Matic 8G-DCT turbodiesel 150 KM 6,5 l/100 km
Mazda CX-30 Skyactiv-X benzynowy, kompresor 186 KM 6,6 l/100 km
Mini Countryman S E All4 benzynowy, turbo+elektr. 224 KM 6,6 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid benzynowy, turbo 129 KM 6,6 l/100 km
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI benzynowy, turbo 115 KM 6,6 l/100 km
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI benzynowy, turbo 150 KM 6,6 l/100 km
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatic turbodiesel 177 KM 6,6 l/100 km
Nissan Qashqai dCi 150 4×4 turbodiesel 150 KM 6,6 l/100 km
Seat Ateca 2.0 TDI 190 turbodiesel 190 KM 6,6 l/100 km
Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 186 6AT benzynowy, kompresor 186 KM 6,7 l/100 km
Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG benzynowy, turbo 100 KM 6,7 l/100 km
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 6,7 l/100 km
Audi Q3 35 TDI quattro turbodiesel 150 KM 6,7 l/100 km
Mazda CX-30 Skyactiv-G benzynowy 150 KM 6,8 l/100 km
Citroen C5 Aircross PHEV FWD 225 EAT8 benzynowy, turbo+elektr. 224 KM 6,8 l/100 km
Jeep Compass MHEV 1.4 Turbo benzynowy, turbo+elektr. 130+20 KM 6,8 l/100 km
Citroen C5 Aircross BlueHDi 180 EAT8 turbodiesel 178 KM 6,8 l/100 km
Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV AWD 7DCT turbodiesel 136 KM 6,8 l/100 km
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 6MT benzynowy 121 KM 6,9 l/100 km
Mazda CX-30 2.0 Sky-G AT6 benzynowy 122 KM 6,9 l/100 km
Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 160 KM 6,9 l/100 km
Renault Arkana TCe 140 EDC benzynowy, turbo 140 KM 6,9 l/100 km
Skoda Karoq 1.0 TSI 115 benzynowy, turbo 115 KM 6,9 l/100 km
Opel Grandland X 1.6 Turbo A8 Hybrid4 300 AWD benzynowy, turbo+elektr. 300 KM 6,9 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 CRDi 7DCT 4WD 48V turbodiesel 136 KM 6,9 l/100 km
Lexus UX 200 benzynowy 171 KM 7,0 l/100 km
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV benzynowy+elektr. 188 KM 7,0 l/100 km
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 benzynowy, turbo 115 KM 7,0 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet 4WD benzynowy, turbo 140 KM 7,0 l/100 km
Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV AWD benzynowy, turbo+elektr. 230 KM 7,0 l/100 km
Dacia Duster TCe 150 EDC benzynowy, turbo 150 KM 7,1 l/100 km
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo benzynowy, turbo 182 KM 7,1 l/100 km
Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid benzynowy, turbo+elektr. 130+20 KM 7,1 l/100 km
BMW X1 xDrive25e benzynowy, turbo+elektr. 220 KM 7,1 l/100 km
Peugeot 3008 Hybrid4 300 PHEV e-EAT8 benzynowy, turbo+elektr. 300 KM 7,1 l/100 km
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 4Motion DSG turbodiesel 150 KM 7,1 l/100 km
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid benzynowy, turbo+elektr. 245 KM 7,2 l/100 km
Ford Kuga 2.0 TDCi 180 4×4 turbodiesel 180 KM 7,2 l/100 km
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 190 DSG 4Motion turbodiesel 190 KM 7,2 l/100 km
Peugeot 3008 1.2 PureTech AT benzynowy, turbo 130 KM 7,3 l/100 km
Renault Kadjar TCe 160 benzynowy, turbo 159 KM 7,3 l/100 km
Volvo XC40 T4 Recharge benzynowy, turbo+elektr. 211 KM 7,3 l/100 km
Citroen C5 Aircross PureTech 130 EAT8 benzynowy, turbo 131 KM 7,4 l/100 km
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 160 benzynowy, turbo 163 KM 7,4 l/100 km
Opel Grandland 1.2 Turbo A8 benzynowy, turbo 130 KM 7,4 l/100 km
Skoda Karoq 1.5 TSI 150 DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,4 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet 4WD A/T benzynowy, turbo 140 KM 7,4 l/100 km
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 benzynowy, turbo+elektr. 300 KM 7,4 l/100 km
Jeep Compass 2.0 MJD 170 Trailhawk turbodiesel 170 KM 7,4 l/100 km
Mercedes GLA 250 e benzynowy, turbo+elektr. 218 KM 7,5 l/100 km
Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 140 KM 7,5 l/100 km
BMW X1 xDrive23i benzynowy, turbo+elektr. 204 KM 7,5 l/100 km
BMW X2 xDrive20d turbodiesel 190 KM 7,5 l/100 km
Subaru XV 2.0i-S e-Boxer benzynowy+elektr. 150+16,7 KM 7,6 l/100 km
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD benzynowy, turbo 150 KM 7,6 l/100 km
Fiat 500X 1.0 Cross benzynowy, turbo 120 KM 7,6 l/100 km
Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT benzynowy, turbo 160 KM 7,6 l/100 km
Nissan Qashqai DIG-T 160 benzynowy, turbo 160 KM 7,6 l/100 km
Renault Kadjar 1.6 TCe 160 benzynowy, turbo 163 KM 7,6 l/100 km
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,6 l/100 km
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD turbodiesel 185 KM 7,6 l/100 km
Jeep Compass 1.3 GSE Turbo benzynowy, turbo 150 KM 7,7 l/100 km
Nissan Qashqai DIG-T MHEV 158 Xtronic 2WD benzynowy, turbo 158 KM 7,7 l/100 km
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG benzynowy, turbo 150 KM 7,7 l/100 km
Volvo XC40 D3 AWD Geartronic turbodiesel 150 KM 7,7 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 GDI benzynowy 132 KM 7,8 l/100 km
Kia Sportage 1.6 GDI benzynowy 132 KM 7,8 l/100 km
Mitsubishi ASX 2.0 CVT benzynowy 150 KM 7,8 l/100 km
Fiat 500X 1.3 FireFly DDCT benzynowy, turbo 150 KM 7,8 l/100 km
Jeep Compass 1.4 Tmair 140 benzynowy, turbo 140 KM 7,8 l/100 km
Range Rover Evoque D240 turbodiesel 240 KM 7,9 l/100 km
Ford Kuga 1.5 EcoBoost benzynowy, turbo 150 KM 8,0 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD benzynowy, turbo 150 KM 8,0 l/100 km
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 4Motion DSG benzynowy, turbo 150 KM 8,0 l/100 km
Mazda CX-5 2.0 Sky-G 6AT 4×4 benzynowy 160 KM 8,1 l/100 km
Fiat 500X 1.4 Multiair 140 DDCT benzynowy, turbo 140 KM 8,1 l/100 km
Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV 180 7DCT AWD benzynowy, turbo 180 KM 8,1 l/100 km
Mini Countryman Cooper Steptronic benzynowy, turbo 136 KM 8,1 l/100 km
Volvo XC40 B4 benzynowy, turbo 197+14 KM 8,1 l/100 km
Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer benzynowy+elektr. 150+16,7 KM 8,2 l/100 km
Volvo XC40 B4 AWD benzynowy, turbo 197+14 KM 8,2 l/100 km
Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG benzynowy, turbo 100 KM 8,2 l/100 km (LPG)
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7DCT 2WD 48V benzynowy, turbo 150 KM 8,3 l/100 km
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 benzynowy, turbo 165 KM 8,3 l/100 km
Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 benzynowy, turbo 120 KM 8,4 l/100 km
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 300 benzynowy, turbo+elektr. 300 KM 8,4 l/100 km
Jeep Renegade 2.0 MJD Trailhawk turbodiesel 170 KM 8,4 l/100 km
Subaru XV 1.6i benzynowy 114 KM 8,5 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7DCT 4WD benzynowy, turbo 180 KM 8,5 l/100 km
Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive benzynowy, turbo 190 KM 8,5 l/100 km
Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 6AT 4×4 i-Activ AWD benzynowy 194 KM 8,7 l/100 km
SsangYong Korando e-XGi200 AT benzynowy 149 KM 8,7 l/100 km
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT benzynowy, turbo 163 KM 8,7 l/100 km
Skoda Karoq 1.5 TSI 150 4×4 DSG benzynowy, turbo 150 KM 8,7 l/100 km
Jaguar E-Pace 2.0 i4D turbodiesel 180 KM 8,7 l/100 km
Mercedes GLA 250 4Matic benzynowy, turbo 224 KM 8,8 l/100 km
Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive benzynowy, turbo 300 KM 8,9 l/100 km
Audi Q3 45 TFSI quattro S tronic benzynowy, turbo 230 KM 9,0 l/100 km
DS 7 Crossback PureTech 225 benzynowy, turbo 225 KM 9,0 l/100 km
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion benzynowy, turbo 190 KM 9,0 l/100 km
Jeep Compass 4xe 240 benzynowy, turbo+elektr. 240 KM 9,0 l/100 km
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 220 DSG benzynowy, turbo 220 KM 9,1 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 177 7DCT benzynowy, turbo 177 KM 9,2 l/100 km
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 DSG 4Drive benzynowy, turbo 310 KM 9,3 l/100 km
Kia XCeed 1.6 T-GDI 7DCT benzynowy, turbo 204 KM 9,4 l/100 km
Volkswagen T-Roc R benzynowy, turbo 300 KM 9,4 l/100 km
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT 4WD benzynowy, turbo 163 KM 9,5 l/100 km
Audi RS Q3 Sportback benzynowy, turbo 400 KM 9,6 l/100 km
BMW X2 M35i benzynowy, turbo 306 KM 9,6 l/100 km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT benzynowy, turbo 177 KM 9,7 l/100 km
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 245 4Motion DSG benzynowy, turbo 245 KM 9,7 l/100 km
Mini Countryman JCW benzynowy, turbo 306 KM 9,8 l/100 km
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo AWD CVT benzynowy, turbo 193 KM 10,2 l/100 km
Jaguar E-Pace 2.0 i4P benzynowy, turbo 249 KM 10,4 l/100 km
Range Rover Evoque P250 AWD benzynowy, turbo 249 KM 10,5 l/100 km
Volvo XC40 T5 AWD benzynowy, turbo 247 KM 10,7 l/100 km
Mercedes AMG GLB 35 4Matic benzynowy, turbo 306 KM 10,8 l/100 km
Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4Drive benzynowy, turbo 390 KM 11,3 l/100 km

 

SUV-y klasy średniej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 6,2-13,7 l/100 km
Średnia w klasie: 8,92 l/100 km

SUV-y klasy średniej to całkiem postawne auta, niemal zawsze korzystające z automatycznych przekładni i w przeważającej większości wyposażone w napęd na obie osie. Dlatego można właściwie uznać, że minimum mocy to 150 KM (na drugim biegunie są „potwory” z silnikami V6 albo nawet V8 o mocy przekraczającej 500 KM). Tak jak segment niżej, najbardziej wstrzemięźliwe okazują się samochody hybrydowe i diesle, ale tych drugich jest znacznie więcej niż w niższych segmentach. Najbardziej paliwożerne modele w opisywanym segmencie rynkowym zużywają ponad dwa razy więcej benzyny od tych najoszczędniejszych. Jeśli chodzi o średni rezultat, SUV-y klasy średniej zużywają o 1,45 l więcej od kompaktowych (i o 1,03 l więcej niż klasyczne samochody klasy średniej).

Ranking rzeczywistego spalania – SUV-y klasy średniej
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Lexus NX 350h E-Four benzynowy+elektr. 243 KM 6,2 l/100 km
Lexus NX 450h+ E-Four benzynowy+elektr. 309 KM 6,5 l/100 km
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG turbodiesel 150 KM 6,6 l/100 km
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 EAT8 turbodiesel 177 KM 6,7 l/100 km
Mitsubishi Outlander PHEV benzynowy+elektr. 224 KM 7,0 l/100 km
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV benzynowy, turbo+elektr. 230 KM 7,0 l/100 km
Audi Q5 40 TDI quattro S tronic turbodiesel 204 KM 7,0 l/100 km
Mercedes GLC 220 d 9G-Tronic 4Matic turbodiesel 170 KM 7,0 l/100 km
Renault Koleos 2.0 Blue dCi X-Tronic 4×4 turbodiesel 190 KM 7,0 l/100 km
Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro S tronic turbodiesel 204 KM 7,1 l/100 km
Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid DSG benzynowy, turbo+elektr. 245 KM 7,3 l/100 km
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185 8AT turbodiesel 185 KM 7,3 l/100 km
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 DSG turbodiesel 190 KM 7,3 l/100 km
Seat Tarraco 2.0 TDI 190 DSG 4Drive turbodiesel 190 KM 7,4 l/100 km
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 190 4×4 DSG turbodiesel 190 KM 7,4 l/100 km
BMW X3 xDrive30d turbodiesel 286 KM 7,5 l/100 km
Kia Sorento 2.0 CRDi 8AT AWD turbodiesel 185 KM 7,5 l/100 km
Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 8DCT AWD turbodiesel 202 KM 7,5 l/100 km
Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD benzynowy, turbo+elektr. 230 KM 7,6 l/100 km
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV 6AT AWD benzynowy, turbo+elektr. 265 KM 7,6 l/100 km
Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT benzynowy+elektr. 248 KM 7,7 l/100 km
Mercedes GLC 250 d 4Matic turbodiesel 204 KM 7,7 l/100 km
BMW X3 xDrive20d turbodiesel 190 KM 7,8 l/100 km
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 Q4 turbodiesel 210 KM 7,9 l/100 km
Volvo XC60 B4 diesel AWD turbodiesel 197+14 KM 7,9 l/100 km
BMW X3 xDrive30e benzynowy, turbo+elektr. 292 KM 8,0 l/100 km
Volvo XC60 B5 AWD turbodiesel 235+14 KM 8,0 l/100 km
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV 8AT AWD benzynowy+elektr. 327 KM 8,2 l/100 km
Peugeot 5008 PureTech 180 EAT8 benzynowy, turbo 180 KM 8,3 l/100 km
Audi Q5 50 TDI quattro turbodiesel 286 KM 8,3 l/100 km
Peugeot Traveller Standard BlueHDi 180 EAT8 turbodiesel 177 KM 8,3 l/100 km
BMW X4 xDrive30i benzynowy, turbo 252 KM 8,4 l/100 km
Jeep Cherokee 2.2 MJD turbodiesel 195 KM 8,5 l/100 km
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4×4 turbodiesel 177 KM 8,5 l/100 km
Seat Tarraco 1.5 EcoTSI benzynowy, turbo 150 KM 8,8 l/100 km
Jeep Wrangler 2.2 CRD turbodiesel 200 KM 8,8 l/100 km
Mitsubishi Outlander 2.2 AT 4WD turbodiesel 150 KM 8,8 l/100 km
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 DCT benzynowy, turbo 160 KM 8,9 l/100 km
Ford Edge 2.0 EcoBlue Twin-Turbo AWD A8 turbodiesel 238 KM 8,9 l/100 km
Skoda Kodiaq RS turbodiesel 240 KM 8,9 l/100 km
Audi Q5 Sportback S line 55 TFSI e quattro S tronic benzynowy, turbo+elektr. 265 KM 9,1 l/100 km
Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 4Drive benzynowy, turbo 190 KM 9,2 l/100 km
Maserati Grecale GT benzynowy, turbo 300 KM 9,3 l/100 km
Volvo XC60 T8 eAWD Polestar Engineered benz., turbo, kompr.+elektr. 455 KM 9,3 l/100 km
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4 DSG benzynowy, turbo 190 KM 10,0 l/100 km
Volvo XC60 B4 FWD benzynowy, turbo 190 KM 10,0 l/100 km
Lexus NX 300 E-Four benzynowy, turbo 238 KM 10,2 l/100 km
Jeep Wrangler Unlimited 4xe benzynowy, turbo+elektr. 381 KM 10,2 l/100 km
Alfa Romeo Stelvio 2.0 GME Turbo 280 AT Q4 benzynowy, turbo 280 KM 10,4 l/100 km
Volvo XC60 T5 AWD benzynowy, turbo 250 KM 10,5 l/100 km
Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo benzynowy, turbo 272 KM 11,0 l/100 km
Jaguar F-Pace 2.0 i4 AWD benzynowy, turbo 250 KM 11,1 l/100 km
Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo Rubicon benzynowy, turbo 272 KM 11,1 l/100 km
Audi SQ5 benzynowy, turbo 354 KM 11,2 l/100 km
Jaguar F-Pace P400e AWD benzynowy, turbo+elektr. 404 KM 11,2 l/100 km
Jeep Wrangler Rubicon 2.0 Turbo AT8 4×4 benzynowy, turbo 272 KM 11,3 l/100 km
Volvo XC60 T6 AWD benzynowy, turbo, kompresor 320 KM 11,6 l/100 km
Porsche Macan T benzynowy, turbo 265 KM 11,8 l/100 km
Mercedes AMG GLC 43 4Matic benzynowy, turbo 367 KM 12,4 l/100 km
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio benzynowy, turbo 510 KM 12,6 l/100 km
BMW X3 M Competition benzynowy, turbo 510 KM 12,7 l/100 km
Porsche Macan Turbo benzynowy, turbo 440 KM 12,7 l/100 km
Jaguar F-Pace SVR benzynowy, kompresor 550 KM 13,7 l/100 km

 

SUV-y klasy wyższej – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 7,8-18,5 l/100 km
Średnia w klasie: 11,14 l/100 km

To już duże pojazdy. SUV-y klasy wyższej nieraz mają 5 m długości, a ich waga nierzadko oscyluje wokół 2 ton. W dodatku ich nabywcom często zależy na prestiżu. Dlatego doładowane 2.0 to absolutne minimum, najczęściej auta tej klasy mają sześciocylindrowe jednostki o pojemności ok. 3 litrów, a moc najbardziej ekstremalnych silników V8 przekracza 600, a nawet 700 KM. Pod maskami aut w tej grupie często pracują jednostki wysokoprężne. Automat i napęd na wszystkie cztery koła to w tej klasie absolutna konieczność. Nie powinno zatem dziwić, że nabywcy tego typu aut zwykle muszą się pogodzić ze sporymi wydatkami na paliwo, choć trzeba zaznaczyć, że i tu da się znaleźć stosunkowo oszczędne propozycje. Średni wynik wśród testowanych modeli jest jednak aż o 2,22 l wyższy niż w przypadku SUV-ów klasy średniej (+2,43 l w stosunku do tradycyjnych sedanów, liftbacków czy kombi klasy wyższej).

Ranking rzeczywistego spalania – SUV-y klasy wyższej
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Volvo XC90 B5 AWD turbodiesel 235+14 KM 7,8 l/100 km
Audi Q7 3.0 TDI 272 quattro turbodiesel 272 KM 8,2 l/100 km
Land Rover Discovery Sport D240 turbodiesel 240 KM 8,2 l/100 km
BMW X5 xDrive30d turbodiesel 265 KM 8,3 l/100 km
Mercedes GLE 300 d 4Matic turbodiesel 245 KM 8,3 l/100 km
Volvo XC90 T8 eAWD benz., turbo, kompr.+elektr. 303+87 KM 8,4 l/100 km
Audi Q8 50 TDI quattro turbodiesel 286 KM 8,4 l/100 km
Land Rover Discovery 2.0 SD4 turbodiesel 240 KM 8,5 l/100 km
Volkswagen Touareg 3.0 TDI turbodiesel 286 KM 8,7 l/100 km
Audi Q7 50 TDI quattro turbodiesel 286 KM 8,8 l/100 km
Land Rover Defender 110 D240 turbodiesel 240 KM 8,8 l/100 km
Land Rover Defender 110 D300 AWD Auto MHEV turbodiesel 300 KM 8,8 l/100 km
Range Rover Sport 3.0 SDV6 turbodiesel 249 KM 9,2 l/100 km
BMW X5 xDrive45e benzynowy, turbo+elektr. 394 KM 9,4 l/100 km
Lexus RX 450hL benzynowy+elektr. 313 KM 9,5 l/100 km
Mercedes GLE 350 d 4Matic turbodiesel 258 KM 9,5 l/100 km
Porsche Cayenne E-Hybrid benzynowy, turbo+elektr. 462 KM 9,7 l/100 km
Volvo XC90 T8 eAWD benz., turbo, kompr.+elektr. 455 KM 9,7 l/100 km
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI turbodiesel 422 KM 9,7 l/100 km
Audi SQ8 turbodiesel 435 KM 10,2 l/100 km
Audi Q7 60 TFSI e quattro benzynowy, turbo+elektr. 456 KM 10,4 l/100 km
Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Plug-In Hybrid benzynowy, turbo+elektr. 457 KM 10,4 l/100 km
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD turbodiesel 250 KM 10,5 l/100 km
Mercedes G 350 d turbodiesel 286 KM 10,9 l/100 km
Range Rover Sport P400 benzynowy, turbo 400 KM 11,0 l/100 km
Volvo XC90 T6 AWD benzynowy, turbo, kompresor 310 KM 11,5 l/100 km
Infiniti QX60 3.5 V6 CVT AWD benzynowy 262 KM 12,0 l/100 km
Volkswagen Touareg R benzynowy, turbo+elektr. 462 KM 12,1 l/100 km
Porsche Cayenne S benzynowy, turbo 440 KM 12,5 l/100 km
Land Rover Defender 110 P300 AWD Auto benzynowy, turbo 300 KM 13,0 l/100 km
Porsche Cayenne Turbo Coupe benzynowy, turbo 550 KM 14,0 l/100 km
BMW X6 M50i benzynowy, turbo 530 KM 14,1 l/100 km
Range Rover Sport SVR benzynowy, kompresor 575 KM 14,5 l/100 km
Porsche Cayenne Turbo benzynowy, turbo 550 KM 14,5 l/100 km
Lamborghini Urus benzynowy, turbo 650 KM 14,6 l/100 km
Audi RS Q8 benzynowy, turbo 600 KM 15,4 l/100 km
Mercedes G 500 benzynowy, turbo 422 KM 15,5 l/100 km
Aston Martin DBX benzynowy, turbo 550 KM 16,1 l/100 km
Porsche Cayenne Turbo GT benzynowy, turbo 640 KM 16,1 l/100 km
Jeep Grand Cherokee Trackhawk benzynowy, kompresor 710 KM 18,5 l/100 km

 

Luksusowe SUV-y – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 9,9-15,9 l/100 km
Średnia w klasie: 13,48 l/100 km

Największe SUV-y to już prawdziwe olbrzymy, które nie mieszczą się na wielu miejscach parkingowych, bo swoimi rozmiarami (zresztą masą też) mogą się równać z niedużymi samochodami ciężarowymi – zwykle mają wyraźnie ponad 5 metrów długości i ok. 2 metrów szerokości, do tego ważą zdecydowanie ponad dwie tony. Sześciocylindrowe 3.0 to w tej klasie minimum, z kolei maksymalny poziom wyznaczają jednostki o 12 cylindrach i mocy przeszło 600 KM. Oczywiście wszystkie luksusowe SUV-y korzystają z automatycznych skrzyń i napędu na 4 koła. Diesel pod maską oznacza w miarę rozsądne spalanie, ale wyznacznikami luksusu są benzynowe warianty, które w tym segmencie palą po kilkanaście litrów na 100 km. Średni wynik jest o 2,34 l wyższy niż segment niżej (i o 2,89 l w stosunku do luksusowych sedanów), ale warto zwrócić uwagę na niewielką próbę w tej grupie.

Ranking rzeczywistego spalania – luksusowe SUV-y
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Mercedes GLS 400 d turbodiesel 320 KM 9,9 l/100 km
BMW X7 xDrive40i benzynowy, turbo 340 KM 12,5 l/100 km
Range Rover P530 LWB benzynowy, turbo 530 KM 13,6 l/100 km
Bentley Bentayga benzynowy, turbo 608 KM 15,5 l/100 km
Mercedes Maybach GLS 600 4Matic benzynowy, turbo 557+22 KM 15,9 l/100 km

 

Pick-upy – rzeczywiste spalanie

Spalanie: 8,7-16,9 l/100 km
Średnia w klasie: 10,15 l/100 km

Pick-upy to wyjątkowy segment rynkowy, w którym kiedyś zdarzały się stosunkowo małe samochody z niedużymi silnikami benzynowymi, ale dzisiaj składa się głównie z dużych, zdecydowanie ponad 5-metrowych, zwykle czterodrzwiowych aut o terenowym charakterze. Ten ostatni wynika z ich konstrukcji wykorzystujących ramę nośną i solidne napędy 4×4, zazwyczaj oferujące automatyczną zmianę biegów. Niemałe znaczenie mają też duże koła, nierzadko wyposażone w terenowe lub „półterenowe” opony. Standardem jest tu czterocylindrowy silnik Diesla, ale nie brakuje też sześciocylindrowych propozycji. Typowe pick-upy palą 9-10 l oleju napędowego na 100 km (średnia dla klasy to 10,15 l), ale zamykającego tabelę Rama – typowego przedstawiciela pick-upów z USA – napędza potężne, 5,7-litrowe V8 „żłopiące” prawie 17 l benzyny na 100 km.

Ranking rzeczywistego spalania – pick-upy
Marka, model, wersja Rodzaj silnika Moc Średnie spalanie
Toyota Hilux 2.4 D-4D 6 A/T turbodiesel 150 KM 8,7 l/100 km
Mitsubishi L200 2.2 DI-D 6AT turbodiesel 150 KM 9,1 l/100 km
Nissan Navara 2.3 dCi 190 7 AT turbodiesel 190 KM 9,2 l/100 km
Volkswagen Amarok 3.0 TDI turbodiesel 204 KM 9,3 l/100 km
Jeep Gladiator 3.0 V6 MultiJet turbodiesel 264 KM 9,5 l/100 km
Mercedes X 250 d 4Matic AT turbodiesel 190 KM 9,5 l/100 km
Mercedes X 350 d 4Matic turbodiesel 258 KM 9,6 l/100 km
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi 6AT 4×4 turbodiesel 200 KM 9,8 l/100 km
Isuzu D-Max LSE AT35 turbodiesel 163 KM 9,9 l/100 km
Ford Ranger 2.0 EcoBlue Raptor turbodiesel 213 KM 10,1 l/100 km
Ram 1500 5.7 Crew Cab benzynowy 401 KM 16,9 l/100 km

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji