Chcesz wiedzieć, ile w rzeczywistości palą samochody? Zapraszamy na drugą część rankingu rzeczywistego zużycia paliwa uzyskanego podczas testów drogowych.
Zużycie paliwa to parametr budzący sporo kontrowersji. Dla wielu osób spalanie to jeden z ważniejszych czynników przy zakupie samochodu, w znacznej mierze decydujący o późniejszych kosztach jego użytkowania. Coraz więcej ludzi przykłada dużą wagę do zużycia paliwa także ze względu na troskę o środowisko.
W takiej sytuacji może dziwić fakt, że niełatwo się dowiedzieć, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo danego samochodu. Oczywiście są dostępne dane katalogowe. Każdy producent informuje, ile wynosi tzw. fabryczne zużycie paliwa. Problem w tym, że nie pokrywa się ono z rzeczywistością.
Co oznaczają katalogowe dane na temat spalania?
W folderach samochodów widzimy wyniki pomiarów laboratoryjnych, przeprowadzanych na hamowni. Co prawda według ściśle określonych wytycznych, ale te nie do końca oddają realne warunki.
Choć trzeba przyznać, że 6 lat temu sytuację wyraźnie poprawiła zmiana normy, według której producenci mierzą spalanie. Nowy cykl pomiarowy WLTP bardziej przystaje do współczesnego stylu jazdy niż starszy NEDC… ale wciąż nie jest idealny. A osiągnięte wyniki nadal różnią się od tych, na jakie muszą być gotowi późniejsi nabywcy samochodów.
Gdzie sprawdzić, ile auta palą naprawdę?
Skąd zatem wiedzieć, ile paliwa naprawdę zużywają samochody? Najlepiej prześledzić rezultaty dziennikarskich testów drogowych, które są przeprowadzane nie w laboratorium, lecz w rzeczywistym ruchu. Tylko praktyczne testy pokazują, ile tak naprawdę palą samochody. Oczywiście rezultaty dotyczą płynnej, w miarę spokojnej jazdy – kierowcy z „cięższą nogą” muszą się liczyć z nieraz znacznie wyższymi.
Żeby ułatwić czytelnikom poszukiwania, zebraliśmy wyniki takich testów z ostatnich kilku lat i opracowaliśmy ranking faktycznego zapotrzebowania na paliwo testowanych samochodów.
Ranking rzeczywistego spalania w 6 segmentach
W pierwszej części zaprezentowaliśmy realne zapotrzebowanie na paliwo aut mini, miejskich, kompaktowych, klasy średniej, klasy wyższej, luksusowych, sportowych, kabrioletów, minivanów i kombivanów.
Teraz zapraszamy na drugą część rankingu spalania. W tej części zebraliśmy wyniki samochodów ze zwiększonym prześwitem, czyli różnej wielkości crossoverów, SUV-ów, „terenówek” i pick-upów.
Miejskie crossovery i SUV-y – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 5,1-8,8 l/100 km
Średnia w klasie: 6,81 l/100 km
Tak jak typowe samochody miejskie, ich robiące ostatnio ogromną karierę uterenowione odpowiedniki są autami niewielkimi i niezbyt ciężkimi, więc zazwyczaj wystarczają im nieduże silniki, często 3-cylindrowe i nie większe niż litr. A że w tej klasie bardzo duże znaczenie ma cena, przeważnie są to jednostki benzynowe współpracujące z ręcznymi skrzyniami biegów. Wśród miejskich crossoverów nie brakuje jednak także mocniejszych propozycji, wyposażonych w dwukrotnie większe i nawet trzykrotnie mocniejsze jednostki, będących w rzeczywistości podwyższonymi hot hatchami. W ich przypadku nabywcy muszą się pogodzić ze znacznym zapotrzebowaniem na paliwo, nawet o 3/4 większym niż w najoszczędniejszych miejskich crossoverach, napędzanych układami hybrydowymi. Rozpiętość wyników w tym segmencie jest jednak znacznie mniejsza niż w przypadku „zwykłych” aut miejskich, choć średni rezultat okazuje się tylko o 0,18 litra wyższy.
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid FWD | benzynowy+elektr. | 116 KM | 5,1 l/100 km |
Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 6DCT | benzynowy+elektr. | 141 KM | 5,5 l/100 km |
Renault Captur E-Tech 145 | benzynowy+elektr. | 143 KM | 5,7 l/100 km |
Kia Stonic 1.0 T-GDi 6iMT | benzynowy, turbo | 120 KM | 5,8 l/100 km |
Skoda Kamiq 1.0 TSI 95 | benzynowy, turbo | 95 KM | 6,1 l/100 km |
Volkswagen Taigo 1.0 TSI 110 DSG | benzynowy, turbo | 110 KM | 6,2 l/100 km |
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,2 l/100 km |
Nissan Juke 1.6 Hybrid AMT | benzynowy, turbo+elektr. | 143 KM | 6,2 l/100 km |
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 | benzynowy, turbo | 125 KM | 6,3 l/100 km |
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 | benzynowy, turbo | 155 KM | 6,3 l/100 km |
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130 | benzynowy, turbo | 130 KM | 6,3 l/100 km |
Renault Captur 1.3 TCe FAP | benzynowy, turbo | 130 KM | 6,3 l/100 km |
Audi Q2 30 TFSI | benzynowy, turbo | 116 KM | 6,4 l/100 km |
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 | benzynowy, turbo | 110 KM | 6,4 l/100 km |
Renault Captur TCe 130 EDC | benzynowy, turbo | 130 KM | 6,4 l/100 km |
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 6AT | benzynowy, turbo | 129 KM | 6,4 l/100 km |
Suzuki Vitara 1.6 | benzynowy | 120 KM | 6,5 l/100 km |
Seat Arona 1.0 TSI 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,5 l/100 km |
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 DSG | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,5 l/100 km |
Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,6 l/100 km |
Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid 4WD | benzynowy+elektr. | 116 KM | 6,6 l/100 km |
Ford Puma 1.0 EcoBoost Powershift | benzynowy, turbo | 125 KM | 6,6 l/100 km |
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 7DCT | benzynowy, turbo | 100 KM | 6,6 l/100 km |
Nissan Juke 1.2 DIG-T 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,6 l/100 km |
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,6 l/100 km |
Nissan Juke DIG-T 117 | benzynowy, turbo | 117 KM | 6,7 l/100 km |
Renault Captur TCe 140 EDC | benzynowy, turbo | 140 KM | 6,7 l/100 km |
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 110 | benzynowy, turbo | 110 KM | 6,8 l/100 km |
Opel Mokka 1.2 Turbo 130 A8 | benzynowy, turbo | 130 KM | 6,8 l/100 km |
Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,8 l/100 km |
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 6,8 l/100 km |
Opel Crossland 1.2 Turbo 130 A6 | benzynowy, turbo | 130 KM | 6,9 l/100 km |
Seat Arona 1.5 TSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 6,9 l/100 km |
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 | benzynowy, turbo | 140 KM | 7,0 l/100 km |
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 | benzynowy, turbo | 120 KM | 7,0 l/100 km |
Kia Stonic 1.0 T-GDI 6MT | benzynowy, turbo | 120 KM | 7,0 l/100 km |
Peugeot 2008 PureTech 130 | benzynowy, turbo | 131 KM | 7,0 l/100 km |
Peugeot 2008 PureTech 155 EAT8 | benzynowy, turbo | 155 KM | 7,0 l/100 km |
Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 130 | benzynowy, turbo | 131 KM | 7,1 l/100 km |
Renault Captur TCe 155 EDC | benzynowy, turbo | 155 KM | 7,1 l/100 km |
Citroen C3 Aircross PureTech 110 EAT6 | benzynowy, turbo | 131 KM | 7,2 l/100 km |
Peugeot 2008 PureTech 130 EAT8 | benzynowy, turbo | 130 KM | 7,2 l/100 km |
Volkswagen Taigo 1.5 TSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,2 l/100 km |
Kia Stonic 1.4 | benzynowy | 100 KM | 7,3 l/100 km |
Renault Captur 1.2 TCe 120 | benzynowy, turbo | 118 KM | 7,3 l/100 km |
Audi Q2 advanced 35 TFSI S tronic | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,5 l/100 km |
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 | benzynowy, turbo | 130 KM | 7,8 l/100 km |
Nissan Juke 1.0 DIG-T 7DCT | benzynowy, turbo | 114 KM | 7,8 l/100 km |
Suzuki Jimny 1.5 VVT | benzynowy | 102 KM | 7,9 l/100 km |
SsangYong SsangYong Tivoli 1.5 6AT | benzynowy, turbo | 163 KM | 7,9 l/100 km |
Hyundai Kona 1.6 T-GDI 7DCT | benzynowy, turbo | 177 KM | 8,1 l/100 km |
Ford Puma ST | benzynowy, turbo | 200 KM | 8,4 l/100 km |
Hyundai Kona N Performance | benzynowy, turbo | 280 KM | 8,8 l/100 km |
Kompaktowe crossovery i SUV-y – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 4,7-11,3 l/100 km
Średnia w klasie: 7,47 l/100 km
Uterenowione samochody kompaktowych rozmiarów to bardzo liczna grupa, rozciągająca się od stosunkowo niedużych crossoverów, jak Kia Niro czy Toyota C-HR, po dosyć pokaźne SUV-y o długości ok. 4,6 m, np. Toyota RAV4. Bardzo zróżnicowane są też układy napędowe samochodów tej klasy. Dużo z nich ma pod maskami silniki benzynowe, ale jest też trochę diesli oraz spory wybór aut hybrydowych, w tym tych typu plug-in. Wśród testowanych egzemplarzy jest wiele samochodów z różnego rodzaju automatycznymi przekładniami, nie brakuje też aut z napędem na cztery koła. Na szczycie oferty są usportowione modele z silnikami rozwijającymi ok. 400 KM. Średni wynik w całym segmencie jest o 0,66 l wyższy niż w miejskich crossoverach (i o 0,32 l większy niż w typowych, niepodwyższonych kompaktach).
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Kia Niro 1.6 GDI HEV | benzynowy+elektr. | 141 KM | 4,7 l/100 km |
Toyota C-HR 1.8 Hybrid | benzynowy+elektr. | 122 KM | 4,8 l/100 km |
Honda HR-V e:HEV 1.5 i-MMD 2WD | benzynowy+elektr. | 131 KM | 5,0 l/100 km |
Renault Arkana E-Tech 145 | benzynowy+elektr. | 143 KM | 5,2 l/100 km |
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT | benzynowy+elektr. | 197 KM | 5,2 l/100 km |
Nissan Qashqai 1.5 dCi | turbodiesel | 115 KM | 5,3 l/100 km |
Kia Niro Plug-In Hybrid | benzynowy+elektr. | 141 KM | 5,6 l/100 km |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force FWD e-CVT | benzynowy+elektr. | 218 KM | 5,7 l/100 km |
Dacia Duster 1.5 dCi 110 4×2 EDC | turbodiesel | 109 KM | 5,7 l/100 km |
Peugeot 3008 1.5 BlueHDi AT | turbodiesel | 130 KM | 5,7 l/100 km |
Lexus UX 250h FWD | benzynowy+elektr. | 184 KM | 5,8 l/100 km |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT | benzynowy+elektr. | 222 KM | 5,9 l/100 km |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue mHEV | turbodiesel | 150 KM | 5,9 l/100 km |
Opel Grandland X 1.5 Diesel 130 A8 | turbodiesel | 130 KM | 5,9 l/100 km |
Ford Kuga 2.5 Hybrid AWD | benzynowy+elektr. | 190 KM | 6,0 l/100 km |
Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi | turbodiesel | 131 KM | 6,0 l/100 km |
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi | turbodiesel | 177 KM | 6,0 l/100 km |
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid E-Four E-CVT | benzynowy+elektr. | 306 KM | 6,1 l/100 km |
Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid eCVT FWD | benzynowy+elektr. | 225 KM | 6,2 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid | benzynowy, turbo+elektr. | 265 KM | 6,2 l/100 km |
Mercedes GLB 200 d | turbodiesel | 150 KM | 6,2 l/100 km |
Seat Ateca 2.0 TDI 150 | turbodiesel | 150 KM | 6,2 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV 2WD | benzynowy, turbo+elektr. | 230 KM | 6,3 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 48 V DCT | turbodiesel | 136 KM | 6,3 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 CRDi 7DCT 2WD | turbodiesel | 136 KM | 6,3 l/100 km |
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD Hybrid AWD | benzynowy+elektr. | 184 KM | 6,4 l/100 km |
Nissan Qashqai e-Power 2WD | benzynowy, turbo+elektr. | 190 KM | 6,4 l/100 km |
Opel Grandland X 2.0 Diesel 177 | turbodiesel | 177 KM | 6,4 l/100 km |
Skoda Karoq 2.0 TDI 190 DSG 4×4 | turbodiesel | 190 KM | 6,4 l/100 km |
Dacia Duster 1.3 TCe 150 | benzynowy, turbo | 150 KM | 6,5 l/100 km |
Renault Kadjar TCe 140 | benzynowy, turbo | 140 KM | 6,5 l/100 km |
BMW X1 xDrive18d Steptronic | turbodiesel | 150 KM | 6,5 l/100 km |
Mercedes GLA 200 d 4Matic 8G-DCT | turbodiesel | 150 KM | 6,5 l/100 km |
Mazda CX-30 Skyactiv-X | benzynowy, kompresor | 186 KM | 6,6 l/100 km |
Mini Countryman S E All4 | benzynowy, turbo+elektr. | 224 KM | 6,6 l/100 km |
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid | benzynowy, turbo | 129 KM | 6,6 l/100 km |
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,6 l/100 km |
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI | benzynowy, turbo | 150 KM | 6,6 l/100 km |
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatic | turbodiesel | 177 KM | 6,6 l/100 km |
Nissan Qashqai dCi 150 4×4 | turbodiesel | 150 KM | 6,6 l/100 km |
Seat Ateca 2.0 TDI 190 | turbodiesel | 190 KM | 6,6 l/100 km |
Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 186 6AT | benzynowy, kompresor | 186 KM | 6,7 l/100 km |
Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG | benzynowy, turbo | 100 KM | 6,7 l/100 km |
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 6,7 l/100 km |
Audi Q3 35 TDI quattro | turbodiesel | 150 KM | 6,7 l/100 km |
Mazda CX-30 Skyactiv-G | benzynowy | 150 KM | 6,8 l/100 km |
Citroen C5 Aircross PHEV FWD 225 EAT8 | benzynowy, turbo+elektr. | 224 KM | 6,8 l/100 km |
Jeep Compass MHEV 1.4 Turbo | benzynowy, turbo+elektr. | 130+20 KM | 6,8 l/100 km |
Citroen C5 Aircross BlueHDi 180 EAT8 | turbodiesel | 178 KM | 6,8 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV AWD 7DCT | turbodiesel | 136 KM | 6,8 l/100 km |
Mazda CX-3 2.0 Sky-G 6MT | benzynowy | 121 KM | 6,9 l/100 km |
Mazda CX-30 2.0 Sky-G AT6 | benzynowy | 122 KM | 6,9 l/100 km |
Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT | benzynowy, turbo | 160 KM | 6,9 l/100 km |
Renault Arkana TCe 140 EDC | benzynowy, turbo | 140 KM | 6,9 l/100 km |
Skoda Karoq 1.0 TSI 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 6,9 l/100 km |
Opel Grandland X 1.6 Turbo A8 Hybrid4 300 AWD | benzynowy, turbo+elektr. | 300 KM | 6,9 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 CRDi 7DCT 4WD 48V | turbodiesel | 136 KM | 6,9 l/100 km |
Lexus UX 200 | benzynowy | 171 KM | 7,0 l/100 km |
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | benzynowy+elektr. | 188 KM | 7,0 l/100 km |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 | benzynowy, turbo | 115 KM | 7,0 l/100 km |
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet 4WD | benzynowy, turbo | 140 KM | 7,0 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV AWD | benzynowy, turbo+elektr. | 230 KM | 7,0 l/100 km |
Dacia Duster TCe 150 EDC | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,1 l/100 km |
Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo | benzynowy, turbo | 182 KM | 7,1 l/100 km |
Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid | benzynowy, turbo+elektr. | 130+20 KM | 7,1 l/100 km |
BMW X1 xDrive25e | benzynowy, turbo+elektr. | 220 KM | 7,1 l/100 km |
Peugeot 3008 Hybrid4 300 PHEV e-EAT8 | benzynowy, turbo+elektr. | 300 KM | 7,1 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 4Motion DSG | turbodiesel | 150 KM | 7,1 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid | benzynowy, turbo+elektr. | 245 KM | 7,2 l/100 km |
Ford Kuga 2.0 TDCi 180 4×4 | turbodiesel | 180 KM | 7,2 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 190 DSG 4Motion | turbodiesel | 190 KM | 7,2 l/100 km |
Peugeot 3008 1.2 PureTech AT | benzynowy, turbo | 130 KM | 7,3 l/100 km |
Renault Kadjar TCe 160 | benzynowy, turbo | 159 KM | 7,3 l/100 km |
Volvo XC40 T4 Recharge | benzynowy, turbo+elektr. | 211 KM | 7,3 l/100 km |
Citroen C5 Aircross PureTech 130 EAT8 | benzynowy, turbo | 131 KM | 7,4 l/100 km |
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 160 | benzynowy, turbo | 163 KM | 7,4 l/100 km |
Opel Grandland 1.2 Turbo A8 | benzynowy, turbo | 130 KM | 7,4 l/100 km |
Skoda Karoq 1.5 TSI 150 DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,4 l/100 km |
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet 4WD A/T | benzynowy, turbo | 140 KM | 7,4 l/100 km |
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 | benzynowy, turbo+elektr. | 300 KM | 7,4 l/100 km |
Jeep Compass 2.0 MJD 170 Trailhawk | turbodiesel | 170 KM | 7,4 l/100 km |
Mercedes GLA 250 e | benzynowy, turbo+elektr. | 218 KM | 7,5 l/100 km |
Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT | benzynowy, turbo | 140 KM | 7,5 l/100 km |
BMW X1 xDrive23i | benzynowy, turbo+elektr. | 204 KM | 7,5 l/100 km |
BMW X2 xDrive20d | turbodiesel | 190 KM | 7,5 l/100 km |
Subaru XV 2.0i-S e-Boxer | benzynowy+elektr. | 150+16,7 KM | 7,6 l/100 km |
Dacia Duster 1.3 TCe 150 4WD | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,6 l/100 km |
Fiat 500X 1.0 Cross | benzynowy, turbo | 120 KM | 7,6 l/100 km |
Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT | benzynowy, turbo | 160 KM | 7,6 l/100 km |
Nissan Qashqai DIG-T 160 | benzynowy, turbo | 160 KM | 7,6 l/100 km |
Renault Kadjar 1.6 TCe 160 | benzynowy, turbo | 163 KM | 7,6 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,6 l/100 km |
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD | turbodiesel | 185 KM | 7,6 l/100 km |
Jeep Compass 1.3 GSE Turbo | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,7 l/100 km |
Nissan Qashqai DIG-T MHEV 158 Xtronic 2WD | benzynowy, turbo | 158 KM | 7,7 l/100 km |
Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,7 l/100 km |
Volvo XC40 D3 AWD Geartronic | turbodiesel | 150 KM | 7,7 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 GDI | benzynowy | 132 KM | 7,8 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 GDI | benzynowy | 132 KM | 7,8 l/100 km |
Mitsubishi ASX 2.0 CVT | benzynowy | 150 KM | 7,8 l/100 km |
Fiat 500X 1.3 FireFly DDCT | benzynowy, turbo | 150 KM | 7,8 l/100 km |
Jeep Compass 1.4 Tmair 140 | benzynowy, turbo | 140 KM | 7,8 l/100 km |
Range Rover Evoque D240 | turbodiesel | 240 KM | 7,9 l/100 km |
Ford Kuga 1.5 EcoBoost | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,0 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 6MT 2WD | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,0 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 4Motion DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,0 l/100 km |
Mazda CX-5 2.0 Sky-G 6AT 4×4 | benzynowy | 160 KM | 8,1 l/100 km |
Fiat 500X 1.4 Multiair 140 DDCT | benzynowy, turbo | 140 KM | 8,1 l/100 km |
Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV 180 7DCT AWD | benzynowy, turbo | 180 KM | 8,1 l/100 km |
Mini Countryman Cooper Steptronic | benzynowy, turbo | 136 KM | 8,1 l/100 km |
Volvo XC40 B4 | benzynowy, turbo | 197+14 KM | 8,1 l/100 km |
Subaru Forester 2.0i-L e-Boxer | benzynowy+elektr. | 150+16,7 KM | 8,2 l/100 km |
Volvo XC40 B4 AWD | benzynowy, turbo | 197+14 KM | 8,2 l/100 km |
Dacia Duster 1.0 TCe 100 LPG | benzynowy, turbo | 100 KM | 8,2 l/100 km (LPG) |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7DCT 2WD 48V | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,3 l/100 km |
Peugeot 3008 1.6 THP EAT6 | benzynowy, turbo | 165 KM | 8,3 l/100 km |
Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 | benzynowy, turbo | 120 KM | 8,4 l/100 km |
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 300 | benzynowy, turbo+elektr. | 300 KM | 8,4 l/100 km |
Jeep Renegade 2.0 MJD Trailhawk | turbodiesel | 170 KM | 8,4 l/100 km |
Subaru XV 1.6i | benzynowy | 114 KM | 8,5 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 7DCT 4WD | benzynowy, turbo | 180 KM | 8,5 l/100 km |
Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive | benzynowy, turbo | 190 KM | 8,5 l/100 km |
Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 6AT 4×4 i-Activ AWD | benzynowy | 194 KM | 8,7 l/100 km |
SsangYong Korando e-XGi200 AT | benzynowy | 149 KM | 8,7 l/100 km |
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT | benzynowy, turbo | 163 KM | 8,7 l/100 km |
Skoda Karoq 1.5 TSI 150 4×4 DSG | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,7 l/100 km |
Jaguar E-Pace 2.0 i4D | turbodiesel | 180 KM | 8,7 l/100 km |
Mercedes GLA 250 4Matic | benzynowy, turbo | 224 KM | 8,8 l/100 km |
Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive | benzynowy, turbo | 300 KM | 8,9 l/100 km |
Audi Q3 45 TFSI quattro S tronic | benzynowy, turbo | 230 KM | 9,0 l/100 km |
DS 7 Crossback PureTech 225 | benzynowy, turbo | 225 KM | 9,0 l/100 km |
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion | benzynowy, turbo | 190 KM | 9,0 l/100 km |
Jeep Compass 4xe 240 | benzynowy, turbo+elektr. | 240 KM | 9,0 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 220 DSG | benzynowy, turbo | 220 KM | 9,1 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 177 7DCT | benzynowy, turbo | 177 KM | 9,2 l/100 km |
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 DSG 4Drive | benzynowy, turbo | 310 KM | 9,3 l/100 km |
Kia XCeed 1.6 T-GDI 7DCT | benzynowy, turbo | 204 KM | 9,4 l/100 km |
Volkswagen T-Roc R | benzynowy, turbo | 300 KM | 9,4 l/100 km |
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT 4WD | benzynowy, turbo | 163 KM | 9,5 l/100 km |
Audi RS Q3 Sportback | benzynowy, turbo | 400 KM | 9,6 l/100 km |
BMW X2 M35i | benzynowy, turbo | 306 KM | 9,6 l/100 km |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT | benzynowy, turbo | 177 KM | 9,7 l/100 km |
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 245 4Motion DSG | benzynowy, turbo | 245 KM | 9,7 l/100 km |
Mini Countryman JCW | benzynowy, turbo | 306 KM | 9,8 l/100 km |
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo AWD CVT | benzynowy, turbo | 193 KM | 10,2 l/100 km |
Jaguar E-Pace 2.0 i4P | benzynowy, turbo | 249 KM | 10,4 l/100 km |
Range Rover Evoque P250 AWD | benzynowy, turbo | 249 KM | 10,5 l/100 km |
Volvo XC40 T5 AWD | benzynowy, turbo | 247 KM | 10,7 l/100 km |
Mercedes AMG GLB 35 4Matic | benzynowy, turbo | 306 KM | 10,8 l/100 km |
Cupra Formentor VZ5 2.5 TSI DSG 4Drive | benzynowy, turbo | 390 KM | 11,3 l/100 km |
SUV-y klasy średniej – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 6,2-13,7 l/100 km
Średnia w klasie: 8,92 l/100 km
SUV-y klasy średniej to całkiem postawne auta, niemal zawsze korzystające z automatycznych przekładni i w przeważającej większości wyposażone w napęd na obie osie. Dlatego można właściwie uznać, że minimum mocy to 150 KM (na drugim biegunie są „potwory” z silnikami V6 albo nawet V8 o mocy przekraczającej 500 KM). Tak jak segment niżej, najbardziej wstrzemięźliwe okazują się samochody hybrydowe i diesle, ale tych drugich jest znacznie więcej niż w niższych segmentach. Najbardziej paliwożerne modele w opisywanym segmencie rynkowym zużywają ponad dwa razy więcej benzyny od tych najoszczędniejszych. Jeśli chodzi o średni rezultat, SUV-y klasy średniej zużywają o 1,45 l więcej od kompaktowych (i o 1,03 l więcej niż klasyczne samochody klasy średniej).
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Lexus NX 350h E-Four | benzynowy+elektr. | 243 KM | 6,2 l/100 km |
Lexus NX 450h+ E-Four | benzynowy+elektr. | 309 KM | 6,5 l/100 km |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG | turbodiesel | 150 KM | 6,6 l/100 km |
Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 EAT8 | turbodiesel | 177 KM | 6,7 l/100 km |
Mitsubishi Outlander PHEV | benzynowy+elektr. | 224 KM | 7,0 l/100 km |
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV | benzynowy, turbo+elektr. | 230 KM | 7,0 l/100 km |
Audi Q5 40 TDI quattro S tronic | turbodiesel | 204 KM | 7,0 l/100 km |
Mercedes GLC 220 d 9G-Tronic 4Matic | turbodiesel | 170 KM | 7,0 l/100 km |
Renault Koleos 2.0 Blue dCi X-Tronic 4×4 | turbodiesel | 190 KM | 7,0 l/100 km |
Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro S tronic | turbodiesel | 204 KM | 7,1 l/100 km |
Seat Tarraco 1.4 e-Hybrid DSG | benzynowy, turbo+elektr. | 245 KM | 7,3 l/100 km |
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 185 8AT | turbodiesel | 185 KM | 7,3 l/100 km |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4×4 DSG | turbodiesel | 190 KM | 7,3 l/100 km |
Seat Tarraco 2.0 TDI 190 DSG 4Drive | turbodiesel | 190 KM | 7,4 l/100 km |
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 190 4×4 DSG | turbodiesel | 190 KM | 7,4 l/100 km |
BMW X3 xDrive30d | turbodiesel | 286 KM | 7,5 l/100 km |
Kia Sorento 2.0 CRDi 8AT AWD | turbodiesel | 185 KM | 7,5 l/100 km |
Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 8DCT AWD | turbodiesel | 202 KM | 7,5 l/100 km |
Kia Sorento 1.6 T-GDI HEV AWD | benzynowy, turbo+elektr. | 230 KM | 7,6 l/100 km |
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV 6AT AWD | benzynowy, turbo+elektr. | 265 KM | 7,6 l/100 km |
Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i e-CVT | benzynowy+elektr. | 248 KM | 7,7 l/100 km |
Mercedes GLC 250 d 4Matic | turbodiesel | 204 KM | 7,7 l/100 km |
BMW X3 xDrive20d | turbodiesel | 190 KM | 7,8 l/100 km |
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 Q4 | turbodiesel | 210 KM | 7,9 l/100 km |
Volvo XC60 B4 diesel AWD | turbodiesel | 197+14 KM | 7,9 l/100 km |
BMW X3 xDrive30e | benzynowy, turbo+elektr. | 292 KM | 8,0 l/100 km |
Volvo XC60 B5 AWD | turbodiesel | 235+14 KM | 8,0 l/100 km |
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV 8AT AWD | benzynowy+elektr. | 327 KM | 8,2 l/100 km |
Peugeot 5008 PureTech 180 EAT8 | benzynowy, turbo | 180 KM | 8,3 l/100 km |
Audi Q5 50 TDI quattro | turbodiesel | 286 KM | 8,3 l/100 km |
Peugeot Traveller Standard BlueHDi 180 EAT8 | turbodiesel | 177 KM | 8,3 l/100 km |
BMW X4 xDrive30i | benzynowy, turbo | 252 KM | 8,4 l/100 km |
Jeep Cherokee 2.2 MJD | turbodiesel | 195 KM | 8,5 l/100 km |
Nissan X-Trail 2.0 dCi Xtronic 4×4 | turbodiesel | 177 KM | 8,5 l/100 km |
Seat Tarraco 1.5 EcoTSI | benzynowy, turbo | 150 KM | 8,8 l/100 km |
Jeep Wrangler 2.2 CRD | turbodiesel | 200 KM | 8,8 l/100 km |
Mitsubishi Outlander 2.2 AT 4WD | turbodiesel | 150 KM | 8,8 l/100 km |
Nissan X-Trail 1.3 DIG-T 160 DCT | benzynowy, turbo | 160 KM | 8,9 l/100 km |
Ford Edge 2.0 EcoBlue Twin-Turbo AWD A8 | turbodiesel | 238 KM | 8,9 l/100 km |
Skoda Kodiaq RS | turbodiesel | 240 KM | 8,9 l/100 km |
Audi Q5 Sportback S line 55 TFSI e quattro S tronic | benzynowy, turbo+elektr. | 265 KM | 9,1 l/100 km |
Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 4Drive | benzynowy, turbo | 190 KM | 9,2 l/100 km |
Maserati Grecale GT | benzynowy, turbo | 300 KM | 9,3 l/100 km |
Volvo XC60 T8 eAWD Polestar Engineered | benz., turbo, kompr.+elektr. | 455 KM | 9,3 l/100 km |
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4 DSG | benzynowy, turbo | 190 KM | 10,0 l/100 km |
Volvo XC60 B4 FWD | benzynowy, turbo | 190 KM | 10,0 l/100 km |
Lexus NX 300 E-Four | benzynowy, turbo | 238 KM | 10,2 l/100 km |
Jeep Wrangler Unlimited 4xe | benzynowy, turbo+elektr. | 381 KM | 10,2 l/100 km |
Alfa Romeo Stelvio 2.0 GME Turbo 280 AT Q4 | benzynowy, turbo | 280 KM | 10,4 l/100 km |
Volvo XC60 T5 AWD | benzynowy, turbo | 250 KM | 10,5 l/100 km |
Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo | benzynowy, turbo | 272 KM | 11,0 l/100 km |
Jaguar F-Pace 2.0 i4 AWD | benzynowy, turbo | 250 KM | 11,1 l/100 km |
Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo Rubicon | benzynowy, turbo | 272 KM | 11,1 l/100 km |
Audi SQ5 | benzynowy, turbo | 354 KM | 11,2 l/100 km |
Jaguar F-Pace P400e AWD | benzynowy, turbo+elektr. | 404 KM | 11,2 l/100 km |
Jeep Wrangler Rubicon 2.0 Turbo AT8 4×4 | benzynowy, turbo | 272 KM | 11,3 l/100 km |
Volvo XC60 T6 AWD | benzynowy, turbo, kompresor | 320 KM | 11,6 l/100 km |
Porsche Macan T | benzynowy, turbo | 265 KM | 11,8 l/100 km |
Mercedes AMG GLC 43 4Matic | benzynowy, turbo | 367 KM | 12,4 l/100 km |
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | benzynowy, turbo | 510 KM | 12,6 l/100 km |
BMW X3 M Competition | benzynowy, turbo | 510 KM | 12,7 l/100 km |
Porsche Macan Turbo | benzynowy, turbo | 440 KM | 12,7 l/100 km |
Jaguar F-Pace SVR | benzynowy, kompresor | 550 KM | 13,7 l/100 km |
SUV-y klasy wyższej – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 7,8-18,5 l/100 km
Średnia w klasie: 11,14 l/100 km
To już duże pojazdy. SUV-y klasy wyższej nieraz mają 5 m długości, a ich waga nierzadko oscyluje wokół 2 ton. W dodatku ich nabywcom często zależy na prestiżu. Dlatego doładowane 2.0 to absolutne minimum, najczęściej auta tej klasy mają sześciocylindrowe jednostki o pojemności ok. 3 litrów, a moc najbardziej ekstremalnych silników V8 przekracza 600, a nawet 700 KM. Pod maskami aut w tej grupie często pracują jednostki wysokoprężne. Automat i napęd na wszystkie cztery koła to w tej klasie absolutna konieczność. Nie powinno zatem dziwić, że nabywcy tego typu aut zwykle muszą się pogodzić ze sporymi wydatkami na paliwo, choć trzeba zaznaczyć, że i tu da się znaleźć stosunkowo oszczędne propozycje. Średni wynik wśród testowanych modeli jest jednak aż o 2,22 l wyższy niż w przypadku SUV-ów klasy średniej (+2,43 l w stosunku do tradycyjnych sedanów, liftbacków czy kombi klasy wyższej).
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Volvo XC90 B5 AWD | turbodiesel | 235+14 KM | 7,8 l/100 km |
Audi Q7 3.0 TDI 272 quattro | turbodiesel | 272 KM | 8,2 l/100 km |
Land Rover Discovery Sport D240 | turbodiesel | 240 KM | 8,2 l/100 km |
BMW X5 xDrive30d | turbodiesel | 265 KM | 8,3 l/100 km |
Mercedes GLE 300 d 4Matic | turbodiesel | 245 KM | 8,3 l/100 km |
Volvo XC90 T8 eAWD | benz., turbo, kompr.+elektr. | 303+87 KM | 8,4 l/100 km |
Audi Q8 50 TDI quattro | turbodiesel | 286 KM | 8,4 l/100 km |
Land Rover Discovery 2.0 SD4 | turbodiesel | 240 KM | 8,5 l/100 km |
Volkswagen Touareg 3.0 TDI | turbodiesel | 286 KM | 8,7 l/100 km |
Audi Q7 50 TDI quattro | turbodiesel | 286 KM | 8,8 l/100 km |
Land Rover Defender 110 D240 | turbodiesel | 240 KM | 8,8 l/100 km |
Land Rover Defender 110 D300 AWD Auto MHEV | turbodiesel | 300 KM | 8,8 l/100 km |
Range Rover Sport 3.0 SDV6 | turbodiesel | 249 KM | 9,2 l/100 km |
BMW X5 xDrive45e | benzynowy, turbo+elektr. | 394 KM | 9,4 l/100 km |
Lexus RX 450hL | benzynowy+elektr. | 313 KM | 9,5 l/100 km |
Mercedes GLE 350 d 4Matic | turbodiesel | 258 KM | 9,5 l/100 km |
Porsche Cayenne E-Hybrid | benzynowy, turbo+elektr. | 462 KM | 9,7 l/100 km |
Volvo XC90 T8 eAWD | benz., turbo, kompr.+elektr. | 455 KM | 9,7 l/100 km |
Volkswagen Touareg 4.0 V8 TDI | turbodiesel | 422 KM | 9,7 l/100 km |
Audi SQ8 | turbodiesel | 435 KM | 10,2 l/100 km |
Audi Q7 60 TFSI e quattro | benzynowy, turbo+elektr. | 456 KM | 10,4 l/100 km |
Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Plug-In Hybrid | benzynowy, turbo+elektr. | 457 KM | 10,4 l/100 km |
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD | turbodiesel | 250 KM | 10,5 l/100 km |
Mercedes G 350 d | turbodiesel | 286 KM | 10,9 l/100 km |
Range Rover Sport P400 | benzynowy, turbo | 400 KM | 11,0 l/100 km |
Volvo XC90 T6 AWD | benzynowy, turbo, kompresor | 310 KM | 11,5 l/100 km |
Infiniti QX60 3.5 V6 CVT AWD | benzynowy | 262 KM | 12,0 l/100 km |
Volkswagen Touareg R | benzynowy, turbo+elektr. | 462 KM | 12,1 l/100 km |
Porsche Cayenne S | benzynowy, turbo | 440 KM | 12,5 l/100 km |
Land Rover Defender 110 P300 AWD Auto | benzynowy, turbo | 300 KM | 13,0 l/100 km |
Porsche Cayenne Turbo Coupe | benzynowy, turbo | 550 KM | 14,0 l/100 km |
BMW X6 M50i | benzynowy, turbo | 530 KM | 14,1 l/100 km |
Range Rover Sport SVR | benzynowy, kompresor | 575 KM | 14,5 l/100 km |
Porsche Cayenne Turbo | benzynowy, turbo | 550 KM | 14,5 l/100 km |
Lamborghini Urus | benzynowy, turbo | 650 KM | 14,6 l/100 km |
Audi RS Q8 | benzynowy, turbo | 600 KM | 15,4 l/100 km |
Mercedes G 500 | benzynowy, turbo | 422 KM | 15,5 l/100 km |
Aston Martin DBX | benzynowy, turbo | 550 KM | 16,1 l/100 km |
Porsche Cayenne Turbo GT | benzynowy, turbo | 640 KM | 16,1 l/100 km |
Jeep Grand Cherokee Trackhawk | benzynowy, kompresor | 710 KM | 18,5 l/100 km |
Luksusowe SUV-y – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 9,9-15,9 l/100 km
Średnia w klasie: 13,48 l/100 km
Największe SUV-y to już prawdziwe olbrzymy, które nie mieszczą się na wielu miejscach parkingowych, bo swoimi rozmiarami (zresztą masą też) mogą się równać z niedużymi samochodami ciężarowymi – zwykle mają wyraźnie ponad 5 metrów długości i ok. 2 metrów szerokości, do tego ważą zdecydowanie ponad dwie tony. Sześciocylindrowe 3.0 to w tej klasie minimum, z kolei maksymalny poziom wyznaczają jednostki o 12 cylindrach i mocy przeszło 600 KM. Oczywiście wszystkie luksusowe SUV-y korzystają z automatycznych skrzyń i napędu na 4 koła. Diesel pod maską oznacza w miarę rozsądne spalanie, ale wyznacznikami luksusu są benzynowe warianty, które w tym segmencie palą po kilkanaście litrów na 100 km. Średni wynik jest o 2,34 l wyższy niż segment niżej (i o 2,89 l w stosunku do luksusowych sedanów), ale warto zwrócić uwagę na niewielką próbę w tej grupie.
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Mercedes GLS 400 d | turbodiesel | 320 KM | 9,9 l/100 km |
BMW X7 xDrive40i | benzynowy, turbo | 340 KM | 12,5 l/100 km |
Range Rover P530 LWB | benzynowy, turbo | 530 KM | 13,6 l/100 km |
Bentley Bentayga | benzynowy, turbo | 608 KM | 15,5 l/100 km |
Mercedes Maybach GLS 600 4Matic | benzynowy, turbo | 557+22 KM | 15,9 l/100 km |
Pick-upy – rzeczywiste spalanie
Spalanie: 8,7-16,9 l/100 km
Średnia w klasie: 10,15 l/100 km
Pick-upy to wyjątkowy segment rynkowy, w którym kiedyś zdarzały się stosunkowo małe samochody z niedużymi silnikami benzynowymi, ale dzisiaj składa się głównie z dużych, zdecydowanie ponad 5-metrowych, zwykle czterodrzwiowych aut o terenowym charakterze. Ten ostatni wynika z ich konstrukcji wykorzystujących ramę nośną i solidne napędy 4×4, zazwyczaj oferujące automatyczną zmianę biegów. Niemałe znaczenie mają też duże koła, nierzadko wyposażone w terenowe lub „półterenowe” opony. Standardem jest tu czterocylindrowy silnik Diesla, ale nie brakuje też sześciocylindrowych propozycji. Typowe pick-upy palą 9-10 l oleju napędowego na 100 km (średnia dla klasy to 10,15 l), ale zamykającego tabelę Rama – typowego przedstawiciela pick-upów z USA – napędza potężne, 5,7-litrowe V8 „żłopiące” prawie 17 l benzyny na 100 km.
Marka, model, wersja | Rodzaj silnika | Moc | Średnie spalanie |
---|---|---|---|
Toyota Hilux 2.4 D-4D 6 A/T | turbodiesel | 150 KM | 8,7 l/100 km |
Mitsubishi L200 2.2 DI-D 6AT | turbodiesel | 150 KM | 9,1 l/100 km |
Nissan Navara 2.3 dCi 190 7 AT | turbodiesel | 190 KM | 9,2 l/100 km |
Volkswagen Amarok 3.0 TDI | turbodiesel | 204 KM | 9,3 l/100 km |
Jeep Gladiator 3.0 V6 MultiJet | turbodiesel | 264 KM | 9,5 l/100 km |
Mercedes X 250 d 4Matic AT | turbodiesel | 190 KM | 9,5 l/100 km |
Mercedes X 350 d 4Matic | turbodiesel | 258 KM | 9,6 l/100 km |
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi 6AT 4×4 | turbodiesel | 200 KM | 9,8 l/100 km |
Isuzu D-Max LSE AT35 | turbodiesel | 163 KM | 9,9 l/100 km |
Ford Ranger 2.0 EcoBlue Raptor | turbodiesel | 213 KM | 10,1 l/100 km |
Ram 1500 5.7 Crew Cab | benzynowy | 401 KM | 16,9 l/100 km |