Niezawodność według TUV – RAPORT AWARYJNOŚCI

TUV

Znamy wyniki rankingu TUV 2017, badającego niezawodność aut na podstawie przeprowadzanych przeglądów. Pojawiło się nieco zmian w stosunku do zeszłorocznego zestawienia.

Niemiecki Urząd Dozoru Technicznego (TUV) przeprowadza raporty niezawodności nieprzerwanie od 1971 roku. W tegorocznym badaniu wziął pod lupę aż 9 milionów samochodów. Skupiano się przede wszystkim na wynikach obowiązkowych przeglądów technicznych, które TUV sam przeprowadza. Sprawdzana jest określona ilość aut konkretnego modelu i na podstawie wyników ich badań technicznych wyliczony zostaje procent występujących poważnych usterek. W tym roku TUV skontrolował 567 modeli z lat 2005-2014 i podzielił je na kategorie wiekowe 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 i 10-11 lat.

Wyniki raportu dla poszczególnych kategorii wiekowych:

Auta 2-3 letnie

Auta 4-5 letnie

Auta 6-7 letnie

Auta 8-9 letnie

Auta 10-11 letnie

Ranking TUV nie do końca jest jednak badaniem niezawodności. Pojęcie to często się rozumie jako ryzyko wystąpienia poważnej usterki, niepozwalającej na uruchomienie silnika lub dalszą jazdę. Niemiecki raport nie bada samochodów podczas jazdy. Skupia się wyłącznie na wynikach przeglądów, czyli na sposobie serwisowania auta i ogólnej kondycji technicznej pojazdu. Ważny też jest stan podzespołów wpływających na bezpieczeństwo i środowisko, dlatego nawet przepalona żarówka może spowodować negatywny wynik badania technicznego. Rozrzutność między raportem TUV a testem długodystansowym (badającym auto podczas intensywnej eksploatacji i na jej podstawie sprawdzającym bezawaryjność) może być ogromna. Przykład? Kia Sportage w teście długodystansowym jednego z niemieckich magazynów okazała się najlepszym autem wśród ocenianych, a w rankingu TUV zajęła ostatnie, 134. miejsce w kategorii aut 2-3 letnich.

W porównaniu z zeszłym rokiem widać wzrost pozycji Mercedesa – jego modele aż 13 razy znalazły się w czołówce grup wiekowych. Producent poczynił znaczny postęp i tym samym wyprzedził liderkę roku 2016 – Toyotę. Warto jednak zwrócić uwagę, że sprawdzono o wiele więcej Mercedesów niż równie niezawodnych Porsche czy Mazd, i to w dużej mierze przyczyniło się do sukcesu marki ze Stuttgartu. Przeglądów często nie przechodziły modele takich marek jak Fiat, Dacia i Ford, a antyliderem roku 2017 zostało ponownie Renault, na równi z Chevroletem.