Najbardziej funkcjonalny samochód dla rodziny

Niełatwo jest znaleźć idealny, używany samochód dla rodziny z dziećmi. Spośród 20 modeli z trzech segmentów wybieramy te, które jak najlepiej spełniają rodzinne wymagania.

Za typowy samochód rodzinny uważa się auto z jednego z tych trzech segmentów: kombi klasy średniej, minivan i kombivan. Producenci chcąc dopasować się do jak największej grupy odbiorców oferują w swojej gamie nawet po jednym modelu w każdej z tych klas. Niewątpliwie każda z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Pokrótce mówiąc, kombi zapewnia najwyższy komfort podróżowania, minivan zachwyca praktycznością i wymyślnymi rozwiązaniami, a kombivan przede wszystkim ma jak najwięcej zmieścić. O wyborze najbardziej funkcjonalnego auta dla siebie decydują zatem takie priorytety jak wygoda, praktyczność lub przestronność.

Litry na punkty

Oto 20 używanych modeli z trzech wyżej przytoczonych segmentów w wymagającym teście na najbardziej funkcjonalne auto. Wzięto w nim uwagę przede wszystkim pojemność bagażnika w litrach, ale też jego wszystkie wymiary, także po złożeniu kanapy. Każdy centymetr i litr pojemności w podsumowaniu końcowym zamieniał się w punkt i po ich zsumowaniu wyłaniał się najbardziej rodzinny model w danym segmencie. Oto szczegółowe wyniki.

Kategoria 1: kombi

Jakie są typowe cechy kombi klasy średniej? Przede wszystkim mają bardzo długie bagażniki, które po złożeniu kanapy mogą mieć prawie 2 metry głębokości. Ten typ nadwozia oferuje też najwyższy komfort podróżowania na fotelach i tylnej kanapie. Siedzi się tu niżej niż w minivanach/kombivanach, lepsze są także użyte w środku materiały. Wady? Mała wysokość przedziału bagażowego (ok. 75-80 cm) oraz nieco mniejszy otwór załadunku.

Miejsce 1 – Honda Accord
Lata produkcji: 2002-2008

Najbardziej funkcjonalnym kombi klasy średniej został produkt marki kojarzonej głównie ze sportem. Najprościej mówiąc, Accord jest przemyślaną i trwałą konstrukcją, wyróżniającą się najszerszym w klasie bagażnikiem (choć nie o regularnym kształcie). Jako jedyny ma też ciekawe rozwiązania podnoszące praktyczność, jak zamykany schowek w bagażniku lub automatycznie składające się zagłówki podczas składania kanapy. Ze względu na swoją renomę Honda nie będzie tania, podobnie jak części do niej. Lepiej nie szukać „zagazowanych” egzemplarzy.

Miejsce 2 – Opel Vectra
Lata produkcji: 2002-2008

Szkoda, że Insignia nie przejęła funkcjonalności po poprzedniczce – Vectra pod tym względem należy do czołówki w klasie. Ma nie tylko regularny i głęboki bagażnik (nawet 192 cm długości po złożeniu kanapy!), ale też jest doskonale wykończona. Niewiele przegrywa z Accordem, ale jest od niej wyraźnie tańsza, także w codziennej egzystencji.

Miejsce 3 – Ford Mondeo
Lata produkcji: 2007-2014

W porównaniu z Oplem i Hondą to już nowocześniejsza konstrukcja, mająca niezawodne silniki i lepsze zawieszenie. Objętością przestrzeni bagażowej także nie ustępuje rywalom, a na tylnej kanapie nikomu nie zabraknie miejsca. Jedyny zarzut można mieć do materiałów wykończeniowych – w starszych autach utrzymanie tapicerek w idealnym stanie będzie sporym wyzwaniem, a wszelkie wykładziny słabo opierają się trudom eksploatacji.

Przestrzeń bagażowa – kombi klasy średniej

Marka i model Wysokość bagażnika Szerokość bagażnika Głębokość bagażnika Głębokość bagażnika po złożeniu kanapy Szerokość tylnej kanapy Pojemność bagażnika Suma punktów
Honda Accord 46 cm 130 cm 117 cm 175 cm 136 cm 575-1920 l 3099
Opel Vectra 45 cm 117 cm 125 cm 192 cm 133 cm 530-1850 l 2992
Ford Mondeo 48 cm 118 cm 122 cm 185 cm 136 cm 555-1745 l 2909
VW Passat 47 cm 103 cm 110 cm 172 cm 137 cm 605-1730 l 2904
Mazda 6 47 cm 117 cm 109 cm 171 cm 135 cm 500-1820 l 2899
Peugeot 407 51 cm 110 cm 99 cm 170 cm 147 cm 450-1655 l 2682
Renault Laguna 44 cm 98 cm 105 cm 176 cm 134 cm 508-1590 l 2655
Citroen C5 51 cm 111 cm 115 cm 178 cm 135 cm 535-1490 l 2615
Toyota Avensis 41 cm 130 cm 119 cm 172 cm 132 cm 520-1500 l 2614