Amerykański serwis internetowy YourMechanic.com, należący do sieci warsztatów samochodowych świadczącej usługi na terenie całych Stanów Zjednoczonych, opublikował zestawienie szacunkowych kosztów utrzymania samochodów różnych marek.
Ranking powstał w oparciu o bazę danych firmy, w której rejestrowane są wszystkie czynności serwisowe i naprawy wykonywane przez jej mechaników z uwzględnieniem modelu i wieku auta. Po przeanalizowaniu tych danych uzyskano statystyki najczęściej występujących awarii oraz kosztów ich usunięcia. Pod uwagę wzięto również koszty przeglądów i okresowych czynności serwisowych. W ten sposób otrzymano średni koszt utrzymania pojazdu w ciągu 10 lat.
Badania wskazują, że na bieżące utrzymanie samochodu Amerykanie wydają średnio 5% swoich dochodów.
Ranking marek według kosztów utrzymania
(oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)
- Toyota: 5500 $
- Scion: 6400 $
- Lexus: 7000 $
- Honda: 7200 $
- Mitsubishi: 7400 $
- Mini: 7500 $
- Mazda: 7500 $
- Nissan: 7600 $
- Volkswagen: 7800 $
- GMC: 7800 $
- Hyundai: 8200 $
- Subaru: 8200 $
- Jeep: 8300 $
- Buick: 8600 $
- Chevrolet: 8800 $
- Land Rover: 8800 $
- Kia: 8800 $
- Ford: 9100 $
- Infiniti: 9300 $
- Acura: 9800 $
- Dodge: 10 600 $
- Chrysler: 10 600 $
- Pontiac: 11 800 $
- Mercury: 12 000 $
- Saturn: 12 400 $
- Audi: 12 400 $
- Volvo: 12 500 $
- Cadillac: 12 500 $
- Mercedes-Benz: 12 900 $
- BMW: 17 800 $
Jak widać, pierwsze trzy miejsca zestawienia marek o najniższych kosztach utrzymania zajęły marki należące do tego samego japońskiego koncernu: Toyota, Scion (amerykańska marka Toyoty). Co ciekawe, należący do segmentu premium Lexus okazał się tańszy w utrzymaniu od popularnego Volkswagena (7800 $), a przy tym niemal dwukrotnie oszczędniejszy od zajmującego przedostatnie miejsce tabeli Mercedesa (12 900 $) i z przewagą ponad 10 tys. dolarów pokonał ostatnie w tabeli BMW (17 800 $). Bardzo wysoko uplasowali się też inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni. Zadziwia różnica między Hyundaiem a siostrzaną Kią.
Modele, których utrzymanie kosztuje najmniej
(ranking oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)
- Toyota Prius: 4300 $
- Kia Soul: 4700 $
- Toyota Camry: 5200 $
- Honda Fit (Jazz): 5500 $
- Toyota Tacoma: 5800 $
- Toyota Corolla: 5800 $
- Nissan Versa: 5900 $
- Toyota Yaris: 6100 $
- Scion xB: 6300 $
- Kia Optima: 6400 $
- Lexus IS 250: 6500 $
- Nissan Rogue: 6500 $
- Toyota Highlander: 6600 $
- Honda Civic: 6600 $
- Honda Accord: 6600 $
- Volkswagen Jetta: 6800 $
- Lexus RX 350: 6900 $
- Ford Fusion: 7000 $
- Nissan Sentra: 7200 $
- Subaru Impreza: 7500 $
Koncern Toyoty zdominował również zestawienie modeli, zajmując sześć miejsc w pierwszej dziesiątce. Autem o najniższych kosztach utrzymania okazał się Prius, na którego serwisowanie trzeba w ciągu 10 lat wydać 4300 dolarów. Niewiele większych nakładów wymaga Kia Rio (4700 $).
W dwudziestce modeli najdroższych w utrzymaniu (od 11 200 do 17 100 USD w ciągu 10 lat) dominują z kolei auta amerykańskie i niemieckie:
Modele, których utrzymanie kosztuje najwięcej
(ranking oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)
- Chrysler Sebring: 17 100 $
- BMW 328i: 15 600 $
- Nissan Murano: 14 700 $
- Mercedes-Benz E 350: 14 700 $
- Chevrolet Cobalt: 14 500 $
- Dodge Grand Caravan: 14 500 $
- Ram 1500: 13 300 $
- Audi A4 Quattro: 12 800 $
- Mazda 6: 12 700 $
- Subaru Forester: 12 200 $
- Acura TL: 12 100 $
- Nissan Maxima: 12 000 $
- Chrysler 300: 12 000 $
- Ford Mustang: 11 900 $
- Audi A4: 11 800 $
- Volkswagen Passat: 11 600 $
- Ford Focus: 11 600 $
- Chevrolet Impala: 11 500 $
- Honda Pilot: 11 200 $
- Mini Cooper: 11 200 $
Jak widać, różnice w kosztach serwisowania są nawet 3-4-krotne, a skala oszczędności w ciągu 10 lat wyraża się kwotą pięciocyfrową – i wcale nie wynika to z różnic w klasie pojazdu czy jego zaawansowaniu technicznym.
Przy okazji serwis YourMechanics.vom opublikował inne ciekawe zestawienie – usterek, które w autach danego producenta występują szczególnie często na tle średniej dla wszystkich marek. Poza nielicznym wyjątkami królują tu marki amerykańskie oraz niemieccy producenci aut premium:
Mercury: pompa paliwa – usterka występuje 28-krotnie częściej niż średnia
Chrysler: awarie EGR-u – 24-krotnie częściej niż średnia
Infiniti: czujnik położenia wału – 21-krotnie częściej niż średnia
Cadillac, Pontiac: uszczelki kolektora dolotowego – 19-krotnie częściej niż średnia
Jaguar: lampka „check engine” – 19-krotnie częściej niż średnia
Dodge: awarie EGR-u – 19-krotnie częściej niż średnia
Honda: regulacja zaworów – 18-krotnie częściej niż średnia
BMW: sterowanie szyb – 18-krotnie częściej niż średnia
Ford: zawór PCV – 18-krotnie częściej niż średnia
BMW: rolki napędu pasowego – 18-krotnie częściej niż średnia
Chrysler: samochód się przegrzewa – 17-krotnie częściej niż średnia
Mitsubishi: napęd rozrządu – 17-krotnie częściej niż średnia
BMW: napinacz rozrządu – 16-krotnie częściej niż średnia
Jaguar: akumulator – 16-krotnie częściej niż średnia
Cadillac: wycieki cieczy chłodzącej – 16-krotnie częściej niż średnia
Jeep, Mercedes: czujnik położenia wału – 15-krotnie częściej niż średnia
Chrysler: poduszki silnika – 15-krotnie częściej niż średnia