Amerykański serwis internetowy YourMechanic.com, należący do sieci warsztatów samochodowych świadczącej usługi na terenie całych Stanów Zjednoczonych, opublikował zestawienie szacunkowych kosztów utrzymania samochodów różnych marek.

 

Ranking powstał w oparciu o bazę danych firmy, w której rejestrowane są wszystkie czynności serwisowe i naprawy wykonywane przez jej mechaników z uwzględnieniem modelu i wieku auta. Po przeanalizowaniu tych danych uzyskano statystyki najczęściej występujących awarii oraz kosztów ich usunięcia. Pod uwagę wzięto również koszty przeglądów i okresowych czynności serwisowych. W ten sposób otrzymano średni koszt utrzymania pojazdu w ciągu 10 lat.

Badania wskazują, że na bieżące utrzymanie samochodu Amerykanie wydają średnio 5% swoich dochodów.

 

Ranking marek według kosztów utrzymania

(oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)

  1. Toyota: 5500 $
  2. Scion: 6400 $
  3. Lexus: 7000 $
  4. Honda: 7200 $
  5. Mitsubishi: 7400 $
  6. Mini: 7500 $
  7. Mazda: 7500 $
  8. Nissan: 7600 $
  9. Volkswagen: 7800 $
  10. GMC: 7800 $
  11. Hyundai: 8200 $
  12. Subaru: 8200 $
  13. Jeep: 8300 $
  14. Buick: 8600 $
  15. Chevrolet: 8800 $
  16. Land Rover: 8800 $
  17. Kia: 8800 $
  18. Ford: 9100 $
  19. Infiniti: 9300 $
  20. Acura: 9800 $
  21. Dodge: 10 600 $
  22. Chrysler: 10 600 $
  23. Pontiac: 11 800 $
  24. Mercury: 12 000 $
  25. Saturn: 12 400 $
  26. Audi: 12 400 $
  27. Volvo: 12 500 $
  28. Cadillac: 12 500 $
  29. Mercedes-Benz: 12 900 $
  30. BMW: 17 800 $

 

Jak widać, pierwsze trzy miejsca zestawienia marek o najniższych kosztach utrzymania zajęły marki należące do tego samego japońskiego koncernu: Toyota, Scion (amerykańska marka Toyoty). Co ciekawe, należący do segmentu premium Lexus okazał się tańszy w utrzymaniu od popularnego Volkswagena (7800 $), a przy tym niemal dwukrotnie oszczędniejszy od zajmującego przedostatnie miejsce tabeli Mercedesa (12 900 $) i z przewagą ponad 10 tys. dolarów pokonał ostatnie w tabeli BMW (17 800 $). Bardzo wysoko uplasowali się też inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni. Zadziwia różnica między Hyundaiem a siostrzaną Kią.

 

Modele, których utrzymanie kosztuje najmniej

(ranking oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)

  1. Toyota Prius: 4300 $
  2. Kia Soul: 4700 $
  3. Toyota Camry: 5200 $
  4. Honda Fit (Jazz): 5500 $
  5. Toyota Tacoma: 5800 $
  6. Toyota Corolla: 5800 $
  7. Nissan Versa: 5900 $
  8. Toyota Yaris: 6100 $
  9. Scion xB: 6300 $
  10. Kia Optima: 6400 $
  11. Lexus IS 250: 6500 $
  12. Nissan Rogue: 6500 $
  13. Toyota Highlander: 6600 $
  14. Honda Civic: 6600 $
  15. Honda Accord: 6600 $
  16. Volkswagen Jetta: 6800 $
  17. Lexus RX 350: 6900 $
  18. Ford Fusion: 7000 $
  19. Nissan Sentra: 7200 $
  20. Subaru Impreza: 7500 $

 

Koncern Toyoty zdominował również zestawienie modeli, zajmując sześć miejsc w pierwszej dziesiątce. Autem o najniższych kosztach utrzymania okazał się Prius, na którego serwisowanie trzeba w ciągu 10 lat wydać 4300 dolarów. Niewiele większych nakładów wymaga Kia Rio (4700 $).

 

W dwudziestce modeli najdroższych w utrzymaniu (od 11 200 do 17 100 USD w ciągu 10 lat) dominują z kolei auta amerykańskie i niemieckie:

 

Modele, których utrzymanie kosztuje najwięcej

(ranking oparty na szacunkach całkowitych kosztów utrzymania w ciągu 10 lat)

  1. Chrysler Sebring: 17 100 $
  2. BMW 328i: 15 600 $
  3. Nissan Murano: 14 700 $
  4. Mercedes-Benz E 350: 14 700 $
  5. Chevrolet Cobalt: 14 500 $
  6. Dodge Grand Caravan: 14 500 $
  7. Ram 1500: 13 300 $
  8. Audi A4 Quattro: 12 800 $
  9. Mazda 6: 12 700 $
  10. Subaru Forester: 12 200 $
  11. Acura TL: 12 100 $
  12. Nissan Maxima: 12 000 $
  13. Chrysler 300: 12 000 $
  14. Ford Mustang: 11 900 $
  15. Audi A4: 11 800 $
  16. Volkswagen Passat: 11 600 $
  17. Ford Focus: 11 600 $
  18. Chevrolet Impala: 11 500 $
  19. Honda Pilot: 11 200 $
  20. Mini Cooper: 11 200 $

 

Jak widać, różnice w kosztach serwisowania są nawet 3-4-krotne, a skala oszczędności w ciągu 10 lat wyraża się kwotą pięciocyfrową – i wcale nie wynika to z różnic w klasie pojazdu czy jego zaawansowaniu technicznym.

 

Przy okazji serwis YourMechanics.vom opublikował inne ciekawe zestawienie – usterek, które w autach danego producenta występują szczególnie często na tle średniej dla wszystkich marek. Poza nielicznym wyjątkami królują tu marki amerykańskie oraz niemieccy producenci aut premium:
Mercury: pompa paliwa – usterka występuje 28-krotnie częściej niż średnia

Chrysler: awarie EGR-u – 24-krotnie częściej niż średnia

Infiniti: czujnik położenia wału – 21-krotnie częściej niż średnia

Cadillac, Pontiac: uszczelki kolektora dolotowego – 19-krotnie częściej niż średnia

Jaguar: lampka „check engine” – 19-krotnie częściej niż średnia

Dodge: awarie EGR-u – 19-krotnie częściej niż średnia

Honda: regulacja zaworów – 18-krotnie częściej niż średnia

BMW: sterowanie szyb – 18-krotnie częściej niż średnia

Ford: zawór PCV – 18-krotnie częściej niż średnia

BMW: rolki napędu pasowego – 18-krotnie częściej niż średnia

Chrysler: samochód się przegrzewa – 17-krotnie częściej niż średnia

Mitsubishi: napęd rozrządu – 17-krotnie częściej niż średnia

BMW: napinacz rozrządu – 16-krotnie częściej niż średnia

Jaguar: akumulator – 16-krotnie częściej niż średnia

Cadillac: wycieki cieczy chłodzącej – 16-krotnie częściej niż średnia

Jeep, Mercedes: czujnik położenia wału – 15-krotnie częściej niż średnia

Chrysler: poduszki silnika – 15-krotnie częściej niż średnia