Skuteczność ABS

System ABS od 12 lat jest na liście wyposażenia obowiązkowego wszystkich nowych aut. Czy rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo jazdy? Czy skraca drogę hamowania? Oto wszystko, co powinniście wiedzieć o systemie ABS.

Mercedes W116 (pierwszy ABS)
Pierwszym samochodem z seryjnym ABS-em był Mercedes W116.

System ABS nie jest tak młodym wynalazkiem, na jakiego mógłby się wydawać. Pierwsze kroki w jego tworzeniu poczyniono już w latach 20., a po II Wojnie Światowej montowano go w samolotach. W samochodzie po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1978 roku. Było to w Mercedesie Klasy S W116 i niemiecki producent korzystał z systemu opracowanego przez firmę Bosch. Wraz z biegiem lat systemy ABS miały coraz mniejsze gabaryty i łączono je z funkcją kontroli trakcji. Od 2004 roku znajdziemy go w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej.

Bezpiecznie wyhamować

Hamowanie na zakręcie
Różnica w zachowaniu podczas hamowania z ABS (czarny samochód) i bez ABS (żółty samochód).

Doskonalenie systemu ABS trwało dziesiątki lat, ale przez cały ten okres nie zmieniła się zasada działania systemu i jego funkcja. Od początku miał zapewnić kierowalność podczas hamowania, a zatem pozwolić kierowcy na kontrolę toru jazdy w sytuacji awaryjnej. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy koła samochodu nie blokują się. I tu mamy podstawowe zadanie ABS-u – nie dopuścić, by samochód z zablokowanymi kołami “sunął” naprzeciw, czyli dopasować siłę hamowania do poślizgu koła. Zwykle system utrzymuje poślizg każdego z nich na poziomie 10-40%. W razie jego przekroczenia sterownik zmniejsza poziom ciśnienia płynu hamulcowego w obwodzie hamulca koła, które ma tendencję do zblokowania. Po “opanowaniu” poślizgu ciśnienie jest znowu podnoszone.

ABS skraca drogę hamowania

Dzięki swoim właściwościom system ABS bardzo sprawdza się w sytuacjach awaryjnych i pozwala znacząco skrócić drogę hamowania. Na suchym asfalcie potrafi wyhamować na dystansie krótszym o 36%, a podczas deszczu przy prędkości 100 km/h zatrzymać się o 45 metrów bliżej niż samochód bez ABS-u. To najlepiej obrazuje przydatność systemu w trudnych warunkach. Nie okiełzna go nawet zawodowy kierowca, umiejący hamować pulsacyjnie. Wszystko dzięki temu, że ABS ma natychmiastową reakcję na poślizg i moduluje ciśnienie w obwodach hamulcowych wszystkich kół nawet kilkanaście razy na sekundę. Pozwala to też zachować większą stabilność auta podczas hamowania na zakrętach.

Jak poprawnie korzystać z ABS

System ABS zapewnia bezpieczeństwo, ale trzeba umieć odpowiednio z niego korzystać. Oto cztery podstawowe zasady:

1 Pedał hamulca należy wcisnąć jak najmocniej i trzymać go aż do zatrzymania samochodu. Tylko takie zachowanie zapewni poprawne działanie systemu.

2 W sytuacjach awaryjnych nie możemy się zastanawiać na to, który pedał wcisnąć najpierw – sprzęgła, czy hamulca. Logiczne jest, że im wcześniej wciśniemy hamulec, tym szybciej zahamujemy. Jeżeli sprzęgło naciśniemy później lub pod sam koniec, nic mu się nie stanie, a możemy w porę wytracić prędkość. Dlatego, najpierw wciskamy jak najmocniej hamulec. 

3 Jeśli podczas hamowania zbliżamy się do przeszkody, należy ją wyminąć z wciąż wciśniętym pedałem hamulca. To podstawowe założenie ABS-u – zapewnić kierowalność podczas hamowania.

4 Po wciśnięciu pedału hamulca w żaden sposób nim nie operujemy, tj. nie popuszczamy lub odpuszczamy i z powrotem naciskamy. System nad wszystkim “panuje” i w ten sposób tylko mu przeszkadzamy.