Awaryjne hamowanie

Wiele części do popularnych modeli aut można kupić w formie oryginału, zamiennika, części w wersji budżetowej albo sportowej. Co wybrać? ADAC sprawdził tarcze i klocki hamulcowe.

Hamulce są jednym z najważniejszych podzespołów każdego samochodu. Ich skuteczność może umożliwić uniknięcie wypadku. Hamulce wpływają także na komfort jazdy, który jest uzależniony m.in. od dźwięków towarzyszących ich pracy, czy komunikatywności układu.

Tarcze czy klocki hamulcowe wymienia się dość rzadko. W zależności od modelu i stylu jazdy wystarczają na 50 czy 100 tys. km, a nierzadko i więcej. Jednorazowy wydatek na wymianę kompletu tarcz i klocków na jedną oś może być liczony w setkach, a nawet tysiącach złotych. Stąd pokusa na poczynienie oszczędności może być znacząca. Czy rzeczywiście warto oszczędzać? Odpowiedzi udziela test ADAC. Wzięto w nich pod lupę klocki i tarcze sportowe Brembo Xtra-Line oraz Zimmermann CoatZ, ograniczające pylenie ATE Ceramic, oryginalny zestaw Volkswagena (produkcji TRW) oraz tanie Bosch Hochgekohlt i Ridex Low Budget. Najtańszy zestaw Ridex Low Budget był prawie 4,5 raza tańszy od oryginalnych tarcz i klocków Volkswagena. Czy oznacza to, że był 4,5 raza gorszy? Części testowano w Golfie VII, zwracając największą uwagę na aspekty związane z bezpieczeństwem, żywotnością klocków oraz ich wpływem na środowisko naturalne.

Parametry związane z siłą hamowania oraz zużyciem badano na maszynie w laboratorium, która poddawała tarcze i klocki średnim i wysokim obciążeniom. W trakcie prób drogowych sprawdzano przede wszystkim, jak dany komplet klocków wpływa na wrażenia z jazdy.

Hamulce VAG
Oryginalny komplet hamulców wypadł dobrze, ale trudno znaleźć uzasadnienie dla jego bardzo wysokiej ceny – parametry nie były też wybitne.

Przy hamowaniu ze 100 km/h pięć najlepszych zestawów hamulcowych dzieliło zaledwie 0,5 metra. Najgorszy Ridex zatrzymał się tylko metr dalej od lidera. Pełną prawdę o skuteczności poszczególnych kompletów odkrył dopiero laboratoryjny test obciążeniowy – zwłaszcza tańsze zestawy nie wyszło z niego obronną ręką. Stwierdzono również, że perforowane tarcze dodają autu sportowego wyglądu, jednak nie odnotowano ich wpływu na skuteczność siły hamowania czy zużycie elementów ciernych. Perforacje sprzyjają natomiast ekologii – w otworach tarcz zbiera się drobny pył, który następnie zbiera się w grudki. Nie powstaje więc pył, który mógłby unosić się w powietrzu.

1. Tarcze i klocki ATE Ceramic (cena 250 euro)
W teście zwyciężył zestaw ATE Ceramic. Okazał się odporny na zużycie, nie zanieczyszczał felg pyłem, a do tego miał świetny współczynnik tarcia. Parametry hamowania spadły nieco pod obciążeniem, ale wciąż można było je określić jako dobre. Pracy pod dużym obciążeniem towarzyszyła emisja pyłów porównywalna z rywalami, jednak zanieczyszczenia były łatwiejsze do usunięcia.

2. Tarcze i klocki oryginalne Volkswagena (cena 432 euro)
Oryginalne tarcze i klocki Volkswagena (wyprodukowane przez TRW) miały stałą i wysoką siłę hamowania bez względu na obciążenie. Ich plusem była także dobra reakcja na naciśnięcie hamulca. Klocki hamulcowe okazały się jednak mało odporne na zużycie.

3. Tarcze i klocki Brembo Xtra-Line (cena: 291 euro)
Perforowane tarcze Brembo Xtra-Line wyglądają efektownie, a do tego miały najwyższą siłę hamowania. Pod obciążeniem współczynnik tarcia okazał się jednak niższy niż w klockach VW. Co gorsza, zużycie tarcz o klocków okazało się wyższe niż u rywali.

4. Tarcze i klocki Zimmermann CoatZ (cena: 239 euro)
Także klocki i perforowane tarcze Zimmermann CoatZ miały współczynnik tarcia niższy od średniej. Po rozgrzaniu straciły nieco na skuteczności, ale ich skuteczność uznano za satysfakcjonującą. Tempo zużywania się określono jako umiarkowane.

5. Tarcze i klocki Bosch Hochgekohlt (cena: 117 euro)
Budżetowe klocki i tarcze hamulcowe Bosch Hochgekohlt miały dobrą siłą hamowania i niskie zużycie, które zwiększało się wraz z obciążeniem – niestety towarzyszyły temu także uszkodzenia warstwy antykorozyjnej i pękanie materiału. Nie uznano tego za problemy mające wpływ na bezpieczeństwo, ale mogące przyspieszyć zużycie hamulców w przyszłości. ADAC uznał, że klocki Bosch są przyzwoitą alternatywą dla osób, które rzadko jeżdżą autem w górach i z dużym obciążeniem.

6. Tarcze i klocki Ridex Low Budget (cena 100 euro)
Najtańszy zestaw Ridex Low Budget rozczarował niskim współczynnikiem tarcia – zwłaszcza po rozgrzaniu. Coś za coś – dzięki temu klocki były odporne na zużycie i mało pyliły. Ciepło uszkodziło jednak warstwę antykorozyjną oraz izolującą.

Po zsumowaniu punktów cząstkowych okazało się, że tylko najtańsze klocki i tarcze Ridex oceniono jako “Satysfakcjonujące”. Pozostałe określono jako “Dobre”. To dobra wiadomość dla potencjalnych kupujących. Okazuje się, że by cieszyć się sprawnie hamującym samochodem nie trzeba wydawać dużych pieniędzy, aczkolwiek ADAC zauważa, że wpływ na wyniki mógł mieć asystent awaryjnego hamowania, który po stwierdzeniu, że kierowca rozpoczyna taki manewr, ustala ciśnienie hamowania na maksymalnym możliwym poziomie.

Redakcja poleca: Jak szybko rozładowuje się akumulator – test ADAC

Jak wybrać dobre klocki hamulcowe? ADAC sugeruje, by zwracać uwagę, czy zostały one oznaczone symbolem UN-R 90 czy też ECE R90 bądź R90. To znak, że zostały one wszechstronnie sprawdzone, m.in. pod kątem siły hamowania na zimno, a ich parametry odstają od oryginalnych elementów o mniej niż 15%.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj