Porsche 911 - otwierające

Kultowe Porsche – model 911 – znają niemal wszyscy, nawet Ci niekoniecznie interesujący się motoryzacją. Premiera ósmej generacji niemieckiej ikony to doskonała okazja do przypomnienia wszystkich wcieleń legendarnego Porsche.

Minęło 55 lat od zaprezentowania pierwszej generacji Porsche 911. Patrząc na wszystkie późniejsze wcielenia ikony Porsche można odnieść wrażenie, że samochód zmieniał się w niewielkim stopniu. I istotnie, niemiecki producent od samego początku stara się nie zmieniać „911-stki” w sposób radykalny (przynajmniej od strony wizualnej), a stopniowo rozwijać koncepcję stosowaną od lat i na bieżąco wszczepiać do niej najnowsze technologie. Obecnie nikt nie wyobraża sobie 911 bez swojej klasycznej bryły nadwozia i silnika umieszczonego z tyłu. Przez lata auto rośnie wzdłuż, choć wydaje się, że bardziej wszerz. Staje się też kilkakrotnie mocniejsze: nawet 7-krotnie, jeśli porównamy podstawowe 911 pierwszej generacji (110 KM) z aktualne produkowanym 911 (991) GT2 RS (700 KM). Z profilu jednak nadal wygląda niemal identycznie jak pierwowzór z lat 60. I właśnie o to chodzi.

Oto wszystkie wcielenia Porsche 911.

Porsche 911

Lata produkcji: 1963-73

Auto zastąpiło Porsche 356 – pierwszy seryjnie produkowany samochód Porsche. Początkowo miało się nazywać 901, ale po proteście Peugeota oznaczenie zmieniono na 911. Montowano w nim 6-cylindrowe silniki 2.0-2.4 typu bokser o mocy 110-210 KM, dla topowych odmian zarezerwowano nazwę Carrera. Przez 10 lat powstało 112 tys. sztuk pierwszej „911-stki”. Od 1965 r. produkowano również oszczędną wersję z 4-cylindrowym bokserem o mocy 90 KM. Nazwano ją 912.

Porsche 911
Porsche 911 pierwszej generacji

Porsche 911 (seria G)

Lata produkcji: 1973-89

Tę najdłużej produkowaną generację oferowano również jako Cabrio (od 1982 r.), Speedster (od 1988 r.) i Turbo (od 1974 r.: 3.0/3.3 o mocy 260/300 KM, odpowiednio 5,5 i 5,2 s do 100 km/h). Wyprodukowano aż 198 tys. sztuk. 90-konną odmianę nazwano 912 E.

Porsche 911 (seria G)
Porsche 911 (seria G)

Porsche 911 (964)

Lata produkcji: 1988-94

Pierwsze 911 dostępne z napędem 4×4 oraz z wysuwanym tylnym spojlerem. Silniki o pojemności 3.2, 3.6 i 3.8, z czego tylko 3.2 i krótka seria 3.6 (1436 aut) otrzymała także turbodoładowanie (3.6 Turbo to wg testów najszybsza wersja tej serii 911: od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,6 s). Rozdział mocy: 250-381 KM. Poziomem produkcji nie dorównał poprzednikowi.

Porsche 911 (964)
Porsche 911 (964)

Porsche 911 (993)

Lata produkcji: 1993-98

Przełomowy model: ostatni z silnikami chłodzonymi powietrzem i pierwszy z wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu oraz z podwójnym turbodoładowaniem w 911 Turbo (3.6 408-450 KM, pierwsza „setka” w ok. 4,5 s). Tylko wariant Carrera RS napędzała jednostka o innej pojemności niż 3.6: było to 3.8/300 KM.

Porsche 911 (993)
Porsche 911 (993)

Porsche 911 (996)

Lata produkcji: 1997-2005

Jedyna generacja z reflektorami zespolonymi z kierunkowskazami i pierwsza z silnikami chłodzonymi wodą oraz z ceramicznymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi (w GT2: 462-483 KM, 4,1-4,0 s do 100 km/h). Moc od 300 KM, Turbo: 420-450 KM.

Porsche 911 (996)
Porsche 911 (996)

Porsche 911 (997)

Lata produkcji: 2004-2012

Powrót do klasycznego układu przednich świateł. Rozbudowana gama silników o mocy od 325 do 620 KM w GT2 RS (v-max: 330 km/h, 3,5 s do 100 km/h). W turbodoładowanych odmianach po raz pierwszy pojawiła się turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek.

Porsche 911 (997)
Porsche 911 (997)

Porsche 911 (991)

Lata produkcji: 2011-2019

O niecałe 6 cm dłuższy od poprzednika, ale ze zwiększonym o 10 cm rozstawem osi (245 cm). Przed liftingiem (do 2015 r.) do wyboru wersje od 350 do 560 KM, po liftingu: 370-700 KM w GT2 RS (340 km/h, 2,8 s do 100 km/h). Po modernizacji turbodoładowanie po raz pierwszy otrzymały wszystkie silniki w 911. Bazowe miały pojemność 3.0, Turbo i GT2 – 3.8, a GT3 – 4.0.

Test Porsche 911 (991) GT3 RS

Porsche 911 (991)
Porsche 911 (991)

Porsche 911 (992)

Lata produkcji: od 2019

Dłuższe o 2 cm, taki sam rozstaw osi, szerokość nadwozia wszystkich wersji: 185 cm (do tej pory tylnonapędowe były węższe od tych z 4×4). Pojawiły się adaptacyjne amortyzatory PASM oraz system Porsche Wet rozpoznający pogarszające się warunki pogodowe. Na razie znane są parametry wersji Carrera S i 4S: z 3-litrowego biturbo generują 450 KM i potrzebują zaledwie 3,4-3,5 s, by osiągnąć 100 km/h.

11 ciekawostek o nowym Porsche 911 (992)

Porsche 911 (992)
Porsche 911 (992)

Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here