Porsche 911 (992)

„911” to absolutna legenda i jednocześnie wzór metra w gronie modeli sportowych. Obecne wcielenie tego samochodu powoli odchodzi do lamusa, a następca coraz mocniej wychyla się zza rogu. Z tego powodu zebraliśmy ze sobą wszystko, co wiemy o przyszłym Porsche 911, oznaczonym kodem 992.

Od 1964 r., a więc od momentu debiutu pierwszego wcielenia, „911” nie przestaje zachwycać. Choć jej konstrukcja przeczy prawom fizyki, każda generacja tego samochodu zadziwia rywali swoimi możliwościami na prostej i w zakrętach. I to pomimo faktu, że silnik typu bokser znajduje się nad tylną osią, a więc w teoretycznie najgorszym możliwym miejscu.

Porsche 911 (992)
Porsche 911 (992), źródło: AutoMedia

Do tej pory na drogi wyjechało 7 generacji, co oznacza, że nowy model pojawia się na rynku dość rzadko, bo średnio co około 8 lat. I choćby z tego powodu premiera następcy Porsche 911 jest tak doniosłym wydarzeniem w świecie motoryzacji, jak pojawienie się w kinach kolejnej części sagi „Gwiezdnych wojen” czy wybory prezydenckie w USA.
Nowe 911 ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku, ale już dziś dysponujemy wieloma informacjami na jego temat. Oto garść z nich!

1. Nowe auto będzie bazować na nowo opracowanej platformie modułowej

Platforma, oznaczona jako MMB, ma być jednocześnie lżejsza i sztywniejsza niż dotychczasowa i znaleźć zastosowanie nie tylko w „911”. Krążą pogłoski, że zostanie wykorzystana również w modelach 718 Cayman/Boxster oraz w następcach Lamborghini Huracana i Audi R8.

2. Generacja 992 ma być tylko nieco dłuższa niż aktualny model

Porsche 911 (992)
Porsche 911 (992), źródło: AutoMedia

Obecne wcielenie Porsche 911 mierzy około 4,5 m długości, i to wraz ze zmianą modelową zmieni się niewiele. Zwiększą się za to rozstawy osi i kół, co przełoży się na jeszcze większą stabilność auta przy jeździe z wysokimi prędkościami.

3. Nowe 911 otrzyma bardzo nowoczesny kokpit

Bez zmian pozostanie tylko wielki, umieszczony centralnie, analogowy obrotomierz, natomiast otaczające go zegary będą cyfrowe – zupełnie jak w aktualnej Panamerze. Zresztą z tego ostatniego modelu będzie pochodził również system multimedialny, wyróżniający się dużym, 12-calowym ekranem dotykowym wbudowanym w deskę rozdzielczą. Co ważne, na tunelu środkowym w końcu pojawi się… wnęka na kubek, natomiast kratki nawiewu po raz pierwszy od drugiego wcielenia (modelu 964) zostaną przeniesione z górnej w dolną część konsoli środkowej.

4. „911” nadal będzie rozpoznawalna z daleka

Porsche 911 (992)
Porsche 911 (992), źródło: AutoMedia

Ósma generacja zachowa klasyczny kształt poprzednika z okrągłymi lampami przednimi i długim, delikatnie opadającym tyłem. Największa zmiana w stylistyce obejmie właśnie tylną część nadwozia. W jej przypadku będzie można dojrzeć wiele podobieństw do Panamery, o czym świadczy biegnący przez całą szerokość auta pas świateł.

5. Nadal dostępne będą przekładnie ręczne

Dobra informacja dla purystów – 992 będzie korzystało nie tylko ze zautomatyzowanych przekładni dwusprzęgłowych PDK. Pozostaną także skrzynie ręczne!

6. Z silnikami wolnossącymi i turbodoładowanymi

Silnik Porsche 911
Podwójnie doładowany silnik B6 dla Porsche 911

Odmiany GT3 i GT3 RS nadal będą wprawiane w ruch przez wolnossące jednostki napędowe typu bokser. Silniki pozostałych wersji będą oparte głównie na 3-litrowym, podwójnie turbodoładowanym B6, który zadebiutował wraz z premierą zmodernizowanego 911 (991.2). Tyle że zostaną wzmocnione i staną się oszczędniejsze. Niektóre źródła donoszą również o możliwości połączenia ich z 48-woltową instalacją elektryczną i układem mikrohybrydowym dającym dodatkowy zastrzyk około 20 KM i 250 Nm.

7. 390 KM na dzień dobry

Podstawowa odmiana, czyli 911 Carrera ma mieć silnik o mocy 390 KM, natomiast mocniejsza w postaci Carrery S – aż 450 KM. To, odpowiednio, o 20 i 30 KM więcej niż w aktualnym wcieleniu tego kultowego Porsche.

8. Oszałamiające osiągi odmian Turbo i Turbo S

Porsche 911 Turbo (992)
Porsche 911 Turbo (992), źródło: AutoMedia

W przypadku Turbo i Turbo S grę wchodzą już znacznie poważniejsze liczby niż w odniesieniu do Carrery i Carrery S. Mówi się o 600 KM (Turbo) oraz o 630 KM (Turbo S). Mocniejsza odmiana do 100 km/h ma przenosić auto w ciągu zaledwie 2,5 s! A prędkość maksymalna? 320 km/h obie wersje mają „wyciągać” absolutnie bez zająknięcia. Co ciekawe, wewnątrz silników Turbo i Turbo S będą pracować komponenty wykorzystywane w aktualnym GT2 RS. Tradycyjnie już moment obrotowy będzie trafiać do kół obu osi.

9. Późny debiut hybrydy

Hybrydowe Porsche 911 z możliwością ładowania z gniazdka ma zadebiutować dopiero w 2023 r.

10. Nowe 911 ma być przede wszystkim autem dla kierowcy, choć…

Systemy bezpieczeństwa w Porsche 911
Asystent martwego pola w Porsche 911

…otrzyma całą gamę nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy. Jak mówi jeden z przedstawicieli marki – „mają one być idealnie dobrane do charakteru samochodu, a więc nie odbierać frajdy z prowadzenia 992. W końcu samochodu pokroju Porsche nie kupuje się ze względu na dostępność adaptacyjnego tempomatu czy układu utrzymującego auto na zadanym pasie ruchu”.

11. Jeden model, bardzo wiele wersji

Porsche 911 (992)
Porsche 911 (992), źródło: AutoMedia

Tak jak aktualne wcielenie 911, które obecnie jest oferowane w aż 24 odmianach, w tym kabriolet i targa, także i gama nowego z biegiem czasu ma zostać uzupełniona o kolejne wersje. Na dzień dobry zadebiutują odmiany Carrera i Carrera S.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here