Sprzedaż diesli w Europie (2017) - otwierające

Pośród nowych samochodów w Europie, od sześciu lat udział aut z silnikami Diesla stopniowo maleje. Spadek sprzedaży diesli w 2017 roku odnotowały aż 24 najpopularniejsze europejskie marki samochodów.

43,8% – tyle sprzedanych w Europie w 2017 roku samochodów miało pod maską silnik Diesla. To o 5,1 punktu procentowego mniej niż rok temu (48,9%), a tendencja spadkowa popularności diesli utrzymuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Niższy wynik niż z ubiegłego roku odnotowano ostatnio 15 lat temu, kiedy udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 43,6%. Obywatele UE kupili mniej diesli niż rok temu w aż 24  krajach. Auta zasilane olejem napędowym mają największy udział w Irlandii (65%), Portugalii (61%) i we Włoszech (56%). Najmniejszą popularnością cieszą się z kolei w Holandii (17%), Norwegii (23%) i Estonii (25%). Również Polacy stopniowo odwracają się od diesli: zaledwie 28% kupionych w Polsce w 2017 roku nowych aut napędzały silniki wysokoprężne. Największy spadek popularności diesli odnotowano z kolei w Luksemburgu, Grecji i Norwegii (odpowiednio o 11, 10 i 8 punktów procentowych). Ich udział nie zmienił się tylko w Rumunii i na Łotwie, gdzie wciąż wynosi odpowiednio 51% i 43%.

Kraje, w których odnotowano największy udział diesla w 2017 r.

Kraje, w których odnotowano najmniejszy udział diesla w 2017 r.

10 krajów, w których udział diesla zmniejszył się najbardziej

Kraj Spadek sprzedaży diesli
1 Luksemburg -11%
2 Grecja -10%
3 Norwegia -8%
4 Hiszpania -8%
5 Austria -7%
6 Niemcy -7%
7 Belgia -6%
8 Litwa -6%
9 Wielka Brytania -6%
10 Francja -5%

 

Marką mającą rekordowy udział diesli wśród sprzedawanych aut jest Land Rover – co prawda odnotował 2-procentowy spadek, ale wciąż na 100 sprzedanych samochodów 94 z nich ma pod maską jednostkę wysokoprężną. Za nim jest Jeep (80%) i Volvo (78%). Francuscy producenci i koncern VAG utrzymują natomiast okolice równego poziomu z autami benzynowymi. Najmniej diesli sprzedają marki japońskie, zwłaszcza Toyota i Suzuki. Wynika to z wycofywania tego rodzaju paliwa na rzecz rozwoju silników benzynowych, hybrydowych i elektrycznych. Największy spadek udziału Diesla w 2017 roku odnotowała z kolei Honda i Hyundai. Jedyną z 25 marek, która ma podobną wartość udziału diesli niż rok temu, jest Fiat. Jego wynik (36%) to wciąż niedużo na tle konkurencyjnych marek.

Marka Udział diesla w całości sprzedaży w 2017 r. (%) Spadek udziału diesla w 2017 r. (pkt proc.)
Land Rover 94 -2
Jeep 80 -1
Volvo 78 -5
Mercedes 67 -3
BMW 67 -6
Audi 59 -9
Peugeot 49 -3
Renault 49 -5
Nissan 47 -3
Volkswagen 46 -5
Ford 44 -2
Citroen 43 -7
Skoda 41 -4
Kia 40 -8
Dacia 39 -6
Fiat 36 0
Hyundai 32 -10
Seat 30 -6
Mini 29 -8
Opel 28 -4
Mazda 26 -7
Honda 26 -12
Mitsubishi 23 -7
Suzuki 8 -6
Toyota 7 -7
Najmniej diesli - Toyota
Toyota systematycznie wycofuje diesle ze swoich modeli. Nowe RAV4 będzie już napędzane wyłącznie silnikiem benzynowym lub napędem hybrydowym.