Dane fabryczne a rzeczywiste - otwierające

Producenci przeważnie podają parametry samochodu interpretując je na swoją korzyść. Przyjrzyjmy się, jak oszukują klientów na pomiarach pojemności bagażnika, ładowności, zużycia paliwa i przyspieszenia.

Wielu kierowców już od dawna nie wierzy w zapewnienia producentów w zakresie osiągów, spalania lub nawet takich wartości jak objętość bagażnika i ładowność. Niestety, ich wątpliwości są w pełni uzasadnione. By każdy samochód uzyskał powtarzalne dla wszystkich warunki, stosuje się pomiary laboratoryjne, których rezultaty zwykle są oderwane od życiowych realiów. I tak na przykład spalanie mierzy się przestarzałą normą NEDC, odbywającą się przeważnie na hamowni i z możliwością korekty rezultatu na korzyść producenta. Absurdalnie niskie wyniki ma niebawem „ukrócić” wprowadzenie nowego cyklu WLTP, mającego określić poziom spalania w bardziej realistycznych warunkach.

Oszustwa na litrach, kilogramach i sekundach

Niestety, to nie jedyny pomiar, na którym oszukują producenci. Pojemność bagażnika, odmierzana pudełkami wielkości kartonu od mleka, może i precyzyjnie podaje ilość litrów, ale na jej podstawie zwykle nie da się określić, ile walizek zmieści się do bagażnika. Mało tego: do łącznego wyniku często zalicza się nie tylko objętość przestrzeni bagażowej, ale i wszystkich schowków i wnęk. Oszustwa nie omijają również podania wartości ładowności pojazdu: producenci mają tendencję do pomijania elementów podnoszących masę własną pojazdu, np. wyposażenia. Podczas wykonywania pomiaru przyspieszenia dopuszcza się natomiast wybór toru o lepszej przyczepności i korekty wyniku ze względu na warunki atmosferyczne.

Duże rozbieżności

Tygodnik „Motor” od wielu lat przeprowadza własne testy przyspieszenia i zużycia paliwa, a także specjalizuje się w pomiarach pojemności bagażnika i ładowności pojazdu. Na podstawie własnoręcznie zebranych danych postanowił sprawdzić, jakie są rozbieżności między rzeczywistością a tym, co obiecuje producent. Wyniki zestawiono w wymienionych wyżej czterech kategoriach. Niestety, nie napawają one optymizmem. W przypadku najbardziej „oszukanych” aut różnice sięgają setek litrów pojemności bagażnika, setek kilogramów ładowności, cennych litrów zużycia paliwa i sekund w osiągach. Przedstawiamy zestawienie tych samochodów, których dane fabryczne najbardziej odbiegają od faktycznych.

Pojemność bagażnika

Pomiary pojemności bagażnika w redakcji tygodnika „Motor” odbywają się poprzez wkładanie do niego pudełek o objętości 1 litra. Do wyniku końcowego zaliczają się również mniej dostępne miejsca, np. schowki lub wnęka na koło zapasowe. Producenci często wykorzystują te miejsca do podania łącznej pojemności bagażnika, nie informując o tym uprzednio w katalogach. Zyskują w ten sposób cenne litry, które niekiedy stawiają ich samochody w klasowej czołówce. Poza tym badania producentów odbywają się na komputerowych modelach, co dodatkowo stawia ich wiarygodność pod jeszcze większym znakiem zapytania.

Pojemność bagażnika
Ilość pudełek w bagażniku oznacza jego pojemność w litrach.

Przygotowaliśmy zestawienie 60 modeli z różnych segmentów. W jednej kolumnie tabeli podaliśmy pojemność bagażnika deklarowaną przez producenta, obok natomiast przedstawiliśmy wynik redakcyjnych testów. Najbardziej rozczarowują bagażniki dwóch dużych SUV-ów premium – Audi Q7 i Porsche Cayenne. W rzeczywistości te auta zmieszczą o połowę mniej pakunków niż mają wpisane w katalogach, a ich wynikom bliżej do aut kompaktowych. Najmniejszą rozbieżność uzyskał Opel Corsa (15% na korzyść producenta). Najobszerniejszy bagażnik należy z kolei do Volkswagena Tourana – mieści aż 552 litry, ale to i tak o ponad 20% mniej od katalogowych 695 litrów. Producent zawyżył pojemność nawet w przypadku Smarta, i to o całe 32%.

Pojemność bagażnika: dane producenta kontra pomiary testowe
Poz.MarkaModelPoj. bagażnika
wg producenta (l)
Rzeczywista poj.
bagażnika (l)
Różnica (%)
1AudiQ7775389-49,8
2PorscheCayenne670369-44,9
3MitsubishiOutlander II774460-40,6
4OpelZafira Tourer650394-39,4
5MercedesML690465-32,6
5VolkswagenTiguan470317-32,6
7BMWX5620420-32,3
8SmartFortwo I150102-32,0
9FiatFreemont540368-31,9
9JeepRenegade351239-31,9
11Hyundaiix35591403-31,8
12Volkswagen Tiguan II520367-29,4
13RenaultCaptur455323-29,0
14SkodaYeti416298-28,4
15ToyotaVerso485349-28,0
16MitsubishiOutlander III550399-27,5
17VW Passat Variant B8650476-26,8
18Mazda6 II kombi519386-25,6
19ToyotaLand Cruiser 150620463-25,3
20KiaSportage III491372-24,2
21Peugeot5008680517-24,0
22SeatExeo ST442337-23,8
23RenaultTwingo219167-23,7
24ChevroletOrlando466356-23,6
24VolkswagenPolo280214-23,6
26SeatLeon ST587450-23,3
27Subaru Forester505388-23,2
28SsangYongKorando485373-23,1
29SeatLeon II341263-22,9
30KiaRio290226-22,1
31VolkswagenGolf VII380297-21,8
32VWPassat Variant B6603472-21,7
33VWGolf VI350277-20,9
34VolkswagenTouran695552-20,6
35Hyundaii40553440-20,4
36FiatPunto II290231-20,3
37InfinitiFX410327-20,2
37VolvoXC90480383-20,2
39SeatAltea XL530424-20,0
40OpelInsignia ST540433-19,8
40Peugeot308398319-19,8
42RenaultLaguna III G.tour508409-19,5
43KiaCee'd380307-19,2
44BMWX3550445-19,1
45Alfa Romeo Stelvio525428-18,5
46Renault Kadjar472387-18,0
47Peugeot208285234-17,9
48Mazda3365300-17,8
49SeatMii250206-17,6
49SkodaCitigo250206-17,6
49ToyotaYaris II272224-17,6
49VolkswagenUp!250206-17,6
53FiatBravo400330-17,5
54SubaruXV380314-17,4
55HyundaiTucson513425-17,2
56FordC-Max430357-17,0
57VWGolf VII Variant605504-16,7
58Mercedesklasa C kombi490410-16,3
59CitroenC5 Tourer505424-16,0
60OpelCorsa285242-15,1

Ładowność

Ładowność auta jest różnicą między jego masą własną a dopuszczalną masą całkowitą. Tej drugiej nie można przekroczyć ze względów bezpieczeństwa. Aby uzyskać jak największą wartość ładowności, producenci do pomiarów udostępniają słabo wyposażoną wersję samochodu, w której nie ma podnoszących masę elementów wyposażenia. Klienci przeważnie wybierają „bogate” wersje, co automatycznie zmniejsza ładowność samochodu. Różnicę najbardziej odczują właściciele Insignii: lekko ponad 400 kg wypada blado przy obiecywanych 687 kg. Jak się okazuje, oszustwa nie omijają również aut sportowych, w których nie jest ona tak bardzo istotna – Alfa Romeo 4C i Audi R8 przewiozą w rzeczywistości o 100 kg mniej niż „na papierze”. Ciekawią rozpiętości w kilogramach u bliźniaczych modeli (Seat Alhambra/Volkswagen Sharan), a jeszcze bardziej uzyskana identyczna różnica w procentach. Van Seata przewiezie najwięcej ładunku w tym zestawieniu.

Ładowność
Wartość ładowności ma niemały wpływ podczas pakowania samochodu na wakacyjny wyjazd.
Ładowność: dane producentów kontra pomiary testowe
Poz.MarkaModelŁadowność
wg producenta (kg)
Rzeczywista
ładowność (kg)
Różnica (%)
1OpelInsignia 2.0 CDTI ecoFLEX687408-40,6
2Alfa Romeo4C 1.75255162-36,5
3ToyotaLand Cruiser V8 D-4D735467-36,5
4BMW650i Coupe510326-36,1
5VWPolo 1.6 TDI645422-34,6
6MercedesSL 500 BlueEfficiency455301-33,8
7AudiR8 Spyder 5.2 FSI quattro375251-33,1
8JaguarXK 5.0 V8 Cabrio499341-31,7
9AudiA7 Sportback 3.0 TDI q.550376-31,6
10BMW530d Touring650448-31,1
11RenaultMegane dCi 110584404-30,8
12FordKA 1.2455315-30,8
13BMW650i Cabrio450312-30,7
14MercedesSLS AMG Roadster300208-30,7
15BMW750 Li630438-30,5
16AudiA8 hybrid600421-29,8
17RenaultLaguna G.tour dCi 150624439-29,6
18RenaultClio 1.2 16V 75593421-29,0
19JaguarXF 3.0 V6 diesel590422-28,5
20AudiA6 3.0 TDI quattro610438-28,2
21BMW640i Gran Coupe610438-28,2
22VWTouareg V8 TDI698503-27,9
23BMW530d610440-27,9
24BMWX3 xDrive20d575417-27,5
25PorscheBoxster S295214-27,5
26JaguarXK 5.0431313-27,4
27RenaultScenic Tce 130574417-27,4
28MercedesE 200 BlueEfficiency610444-27,2
29RenaultMegane G.tour Tce 130550402-26,9
30Range Rover4.4 TDV8595437-26,6
31BMW530d GT630464-26,3
32VWSharan 2.0 TDI BM763564-26,1
33SeatAlhambra 2.0 TDI886655-26,1
34VWPassat Variant 2.0 TDI684506-26,0
35AudiQ3 2.0 TDI quattro600444-26,0
36FordC-MAX 1.6 EcoBoost590437-25,9
37Porsche911 Carrera GTS Cabrio405300-25,9
38Alfa RomeoGiulietta 2.0 JTDM 16V505375-25,7
39BMW520i610453-25,7
40MercedesE 63 AMG625466-25,4
Na następnej stronie: 
Zużycie paliwa i przyspieszenie