Smart ForTwo II

Rozsądek podpowiada, by zamiast Smarta wybrać samochód minimum 4-osobowy. Tymczasem niemiecki mikrosamochód ma wiele do zaoferowania, ale… za odpowiednią cenę.

Od debiutu niespełna 2,5-metrowego, dwuosobowego Smarta Fortwo minęły 22 lata. W 2007 roku przyszedł czas na drugą generację: wizualnie bardzo podobną, ale zupełnie nową od strony technicznej. Smart Fortwo II pod względem poręczności nie imponuje tak jak poprzednik. Urósł bowiem o 19 cm (do 2,7 m) i za jego kierownicą raczej nie wykonamy słynnego parkowania prostopadłego pomiędzy autami, które stanęły równolegle. Dzięki zwiększeniu o 6 cm rozstawu osi poprawiły się natomiast właściwości jezdne i stabilność tego mikroauta, uzyskano także więcej miejsca dla, wciąż dwóch, podróżnych. Smart stał się wobec tego bardziej uniwersalny, pozwalając nawet na niedalekie wyjazdy drogami szybkiego ruchu poza miasto. Jak na tak niszową (przynajmniej na polskim rynku) propozycję odbiorcy Smartów mieli spory wybór, jeśli chodzi o silniki. Do miasta w zupełności wystarczają najsłabsze odmiany benzynowe, natomiast spalanie adekwatne do rozmiarów samochodu zapewnią tylko niewielkie turbodiesle (0,8 cm³). W 2012 roku zadebiutowała nawet odmiana elektryczna (Smart Fortwo ED) z deklarowanym zasięgiem 145 km.

Smart ForTwo II
Nadwozie Smarta składa się z wymiennych paneli z tworzywa sztucznego. Materiał, z którego je wykonano, przy drobnych wgnieceniach wraca do pierwotnego stanu. Średnica zawracania wynosi znakomite 8,8 m!

W Polsce Smarta traktowano bardziej jako efektowny gadżet aniżeli prawdziwy samochód co jazdy na co dzień, dlatego jego popularność w ogłoszeniach jest co najwyżej umiarkowana. Warto się zainteresować tym modelem przy coraz większym spadku cen? Czy po zakupie eksploatacja będzie równie tania?

Smart ForTwo II 09
Dzięki zastosowaniu nieodkształcalnej klatki bezpieczeństwa Tridion, Smart zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. W badaniach Euro NCAP uzyskał 4 gwiazdki na 5 możliwych.

Używany Smart Fortwo II – wnętrze

Smart od początku zaskakiwał nieszablonowym projektem kokpitu. W drugiej generacji na środku pojawił się ekran wyświetlający m.in. wskazania nawigacji (w bogatszych wersjach). Auto pozycjonowano nieco wyżej od popularniejszych konkurentów (Smart należy do Daimlera), zatem deskę zmontowano z przyjemnych i trwałych materiałów: w niektórych wersjach (Brabus) stosowano nawet namiastkę skóry. Nieco zaskakują braki w wyposażeniu. Część Smartów nie ma nawet… zamykanego schowka przed pasażerem, tylko otwartą wnękę.

Smart ForTwo II
Niewielka kierownica dobrze leży w dłoniach i daje poczucie pewności prowadzenia Smarta. W tym modelu nie występowały skrzynie ręczne, a wyłącznie zautomatyzowane. Do ich pracy płynie wiele zastrzeżeń.

Smart nie próbował z Fortwo na siłę zrobić samochodu 4-osobowego, jak to miało miejsce np. w Toyocie. Może to i dobrze, bo te dwie osoby podróżują w naprawdę przyzwoitych warunkach: mają sporo miejsca w każdym zakresie i szeroki zakres przesuwania fotela. Wsiadanie i wysiadanie ułatwiają wielkie drzwi. Bezpośrednio za fotelami znajduje się 220-litrowy bagażnik o regularnym kształcie. Zadbano o utrzymanie porządku, tworząc spory schowek w dolnej części tylnej klapy. W Smarcie Cabrio przewidziano tam miejsce na zdejmowane ręcznie panele dachu.

Używany Smart Fortwo II – silniki

Gamę silnikową stworzono w oparciu o dwa silniki: benzynowego 1.0 i turbodiesla 0.8. Różne wersje mocy wynikają ze zmian dokonanych w osprzęcie i ustawieniach elektroniki. Benzynowa jednostka bazowo generuje 61 i 71 KM. Smart oferował możliwość zestawienia ich z systemem mhd (micro hybrid drive), czyli nic innego jak… start&stop z funkcją doładowywania akumulatora podczas hamowania. Po dodaniu turbosprężarki moc wzrosła do 84 KM lub 98/102 KM w topowych odmianach Brabus. Wysokoprężne Smarty generują 45 lub 54 KM i mają ograniczenie prędkości maksymalnej do 135 km/h (benzynowe: 145 km/h lub 155 km/h dla Brabusa). Wszystkie silniki standardowo łączono z zautomatyzowaną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Występowała w dwóch odmianach: Softrip (pół-automat z ręcznym wybieraniem biegów i automatyczną redukcją) i Softouch (możliwość wyboru „pełnego” automatu lub pół-automatu).

Smart ForTwo II 22
Dostęp do silnika: tylko poprzez uchylaną klapę pod podłogą bagażnika. W Smarcie napęd przenoszony jest na koła tylne. Optimum to litrowa wersja benzynowa wyposażona w turbosprężarkę (84 KM): w ważącym 825-945 kg aucie to już coś.
Smart ForTwo II 05
Niewielki turbodiesel również ma 3 cylindry i niezbyt przekonuje kulturą pracy. Punktuje za to spalaniem mieszczącym się w granicach 5 l/100 km po mieście.

Używany Smart Fortwo II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Muszę pochwalić działanie klimatyzacji – schładza wnętrze Smarta naprawdę szybko”

„Wręcz bajeczna łatwość parkowania. To auto wjedzie w każdy zakamarek”

„Auto dwuosobowe, ale ilość miejsca na poziomie samochodów kompaktowych”

„Mój Smart ma 84 KM i na światłach zawstydził już niejedno większe auto”

 Wady 

„Kultura pracy 3-cylindrowego silnika pozostawia wiele do życzenia. Do tego dochodzą nieznośne wibracje”

„Optymalne prowadzenie tylko do 80 km/h. Powyżej tej prędkości auto podskakuje i myszkuje na drodze”

„Skrzynia działa naprawdę drętwo. Nie potrafi dostosować się do aktualnych warunków na drodze”

Używany Smart Fortwo II – awaryjność, typowe usterki

Smart ma dużo wspólnego z Mercedesem (obie marki należą do koncernu Daimler AG), zatem ciężko liczyć na koszty serwisowania i napraw na poziomie miejskich modeli popularnych producentów. Na szczęście przybywa serwisów specjalizujących się w tej marce. Newralgiczne punkty 2-osobowych Smartów to m.in. sprzęgło (koszt ok. 1000 zł), zawory EGR w silnikach wysokoprężnych czy głowice w jednostkach benzynowych z turbosprężarką: agresywna jazda kończy się wypaleniem uszczelki pod głowicą. Przeciętnie prezentuje się trwałość przednich sprężyn zawieszenia. Uważajmy na skrajnie wyeksploatowane Smarty 0.8 cdi, bo znane są przypadki konieczności przeprowadzenia kapitalnych remontów tych silników przy przebiegach przekraczających 200 tys. km. Biorąc pod uwagę kapryśny charakter poprzednika, Smart rzetelnie odrobił pracę domową z niezawodności.

Smart ForTwo II 28
Zdejmując maskę uzyskujemy dostęp do zbiorników podstawowych płynów eksploatacyjnych.

Używany Smart Fortwo II – gdzie jest nr VIN?

Naklejkę z numerem VIN ujrzymy po otwarciu bocznych drzwi pasażera, na prawym bocznym słupku.

Smart Fortwo - gdzie jest nr VIN

Używany Smart Fortwo II – sytuacja rynkowa

Smarty Fortwo II staniały do kwot mniejszych niż 10 tys. zł. Nie są po poważnych kolizjach, ale już na zdjęciach widać liczne zarysowania lub wgniotki. Przyzwoicie wyglądające egzemplarze oznaczają wydatek kilkunastu tysięcy złotych, natomiast górna granica kwot za „zwykłego” Fortwo to ok. 25 tys. zł. Droższe są już tylko Brabusy i elektryczne Smarty ED. Co ósmy samochód napędza silnik wysokoprężny, w ogłoszeniach figuruje zaledwie kilka kabrioletów.

Używany Smart Fortwo II – podsumowanie

Jeśli ktoś nie potrzebuje samochodu 4-osobowego, warto by rozważył Smarta: jest przestronny i bardzo użyteczny w mieście, choć zbyt paliwożerny i drogi w naprawach jak na swoje rozmiary. W rzeczywistości używane Smarty najczęściej trafiają do miłośników marek, którym nie przeszkadza ich ograniczona funkcjonalność. Szukajmy mocnych i dobrze wyposażonych aut: będą coraz mniej tracić na wartości!

Smart Fortwo

Smart Fortwo II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.269/156/154 cm
Rozstaw osi187 cm
Pojemność bagażnika220 l
Smart Fortwo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.01.01.01.0 (Brabus)1.0 (Brabus)
Pojemność999 cm³999 cm³999 cm³999 cm³999 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc61 KM71 KM84 KM98 KM102 KM
Maks. moment89 Nm92 Nm120 Nm140 Nm147 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,7 s13,3 s10,7 s9,9 s8,9 s
Prędkość maks.145 km/h145 km/h145 km/h155 km/h155 km/h
Śr. zużycie paliwa4,7 l/100 km4,8 l/100 km4,9 l/100 km5,4 l/100 km5,2 l/100 km
Smart Fortwo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (pozostałe silniki)
Silnik0.8 cdi0.8 cdiSmart ED
Pojemność799 cm³799 cm³17,6 kWh
Paliwoturbodieselturbodieselelektryczny
Maks. moc45 KM54 KM75 KM
Maks. moment110 Nm130 Nm130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h19,8 s16,8 s11,5 s
Prędkość maks.135 km/h135 km/h125 km/h
Śr. zużycie paliwa3,3 l/100 km3,3 l/100 km15,1 kWh

Używany Smart Fortwo II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here