Smart Fortwo I i Smart Fortwo II

Dwuosobowy Smart jest obecny na rynku od ponad 20 lat. Jak wygląda eksploatacja używanego egzemplarza? Czy lepiej wybrać pierwszą czy drugą generację Smarta Fortwo?

Wielu nie wróżyło rynkowego sukcesu tak nietypowemu pojazdowi jak Smart Fortwo. Tymczasem jeszcze przed zakończeniem produkcji drugiej generacji (w 2013 r.) właściciela znalazł 1,5-milionowy egzemplarz tego samochodu, a później jeszcze zadebiutowało trzecie wcielenie, obecnie dostępne tylko w elektrycznej wersji EQ. Wprowadzone w 1998 roku Fortwo I było pierwszym autem marki Smart, będącej wtedy w posiadaniu niemieckiego koncernu Daimler AG, produkującego głównie Mercedesy. Miał pełnić rolę samochodu wykorzystywanego wyłącznie do poruszania się po zatłoczonym mieście (często któregoś w rodzinie). Zalewie 2,5-metrowe nadwozie bardzo ułatwiało to zadanie, pozwalając parkować prostopadle pomiędzy samochodami stojącymi równolegle. Zamiast na siłę wstawiać kanapę, postawiono na wygospodarowanie przestronnej, dwuosobowej kabiny z bagażnikiem mieszczącym większe zakupy. Zadbano o kwestie bezpieczeństwa (unikalna, nieodkształcalna klatka Tridion) i właściwości jezdne poprzez rozlokowanie kół po rogach nadwozia.

Smart Fortwo I
Smarty Fortwo mają różne rozmiary kół obu osi – tylne są bowiem szersze i niższe od przednich. Wynika to z przeniesienia napędu na tylną oś (bezpośrednio nad nią znajduje się silnik, co dodatkowo obciąża tył samochodu).

Debiutujące w 2007 roku drugie wcielenie Smarta Fortwo postawiło na poprawę komfortu jazdy tym krótkim i jednocześnie wysokim autem. Wiązało się to z wydłużeniem rozstawu osi (o 7 cm) i długości nadwozia o niebagatelne 20 cm, co na zawsze przekreśliło zwrotność znaną z poprzedniego modelu. Wszelkie modyfikacje i udoskonalenia przyczyniły się jednak do wykreowania znacznie korzystniejszej opinii o Fortwo II, dlatego wydaje się on być korzystniejszym wyborem od aspirującego do grona youngtimerów Fortwo I. Którego Smarta wybrać i ile najlepiej za niego zapłacić? Z jakimi awariami trzeba się liczyć w tak nietypowym samochodzie?

Smart Fortwo II
Koncepcja budowy Smarta Fortwo II pozostała niezmieniona: to nadal 2-osobowy samochód z nadwoziem obitym panelami z tworzywa sztucznego, wykorzystujący niewielki silnik umieszczony pod podłogą bagażnika. W tym wcieleniu wprowadzono odmiany mhd (micro hybrid drive, czyli tak naprawdę system Start&Stop ze wspomaganiem ładowania akumulatora) oraz elektrycznego Smarta ED (od 2009 r.).

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – deska rozdzielcza

Kokpity Smartów do dziś pozostają jedynymi w swoim rodzaju panelami sterowania „gadżeciarskim”, miejskim samochodem. Pełno w nich krągłości i wymyślnych pokręteł/guzików lub innych ciekawostek, np. wysuwanego panelu na płyty CD w Fortwo I. Do maleńkich przycisków starszego modelu czy dotykowego ekranu Fortwo II trzeba jednak przywyknąć, różnie też bywa z czytelnością komputerów pokładowych pod wielkimi prędkościomierzami. Smart miło zaskakuje doborem przyjemnych w dotyku materiałów użytych do wykończenia deski rozdzielczej (głównie obitym tkaniną jej górną częścią), nieźle wypada również ich montaż. Pochwalić należy widoczność Smarta – kierowca ma świetny ogląd na sytuację wokół całego samochodu. Inna sprawa, że każdą część nadwozia naprawdę ma na wyciągnięcie ręki!

Smart Fortwo I
Smarty pozycjonowano wyżej ich innych aut segmentu mini, stąd otrzymały niezłe wyposażenie standardowe (często można spotkać np. klimatyzację).
Smart Fortwo II
Kolorowy ekran centralny nie należał do wyposażenia standardowego wszystkich wersji Fortwo II. Podobnie jak zamykany schowek przed pasażerem – niektóre auta mają tylko wnękę.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – wnętrze

Do kabiny Fortwo prowadzą drzwi ciągnące się niemal połowę długości całego samochodu. Zajmowanie miejsc to czysta przyjemność, ale trzeba uważać, by nie obić nimi aut w bliskim otoczeniu. Smarty otrzymały obszerne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, posiadające ogromny zakres regulacji wzdłużnej. Ich wyprofilowanie pozostawia nieco do życzenia, stąd zdają egzamin wyłącznie z krótkich, miejskich dystansach. Paradoksalnie, w tak małym samochodzie rzadko kto narzeka na ciasnotę. Dzięki sporej wysokości nadwozia miejsca nie brakuje w obrębie głów, nieźle jest również na nogi. Lepiej zbudowane osoby mogą jednak stykać się łokciami (szerokość auta to niewiele ponad 1,5 m).

Smart Fortwo I
Już w Fortwo I da się znaleźć optymalną pozycję za kierownicą. Płaskie fotele przeciętnie sprawdzają się w dalszych wypadach.
Smart Fortwo II
Zwiększenie długości Fortwo II korzystnie wpłynęło na przestronność kabiny. Smart punktuje obszernymi drzwiami, sięgającymi niemal do bagażnika.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – bagażniki

Bagażniki Smartów powinny sprostać oczekiwaniom dwóch osób, które maksymalnie zmieszczą się w kabinie. Do Fortwo I zmieści się 150 l, w Fortwo II – 220 l, czyli już całkiem nieźle. Po stronie plusów należy umieścić kieszenie/wnęki na drobiazgi czy wielki schowek w dolnej części klapy. Drugi element stanowi szyba, z czego obydwa otwierają się oddzielnie. Pod podłogą uświadczymy tylko… niewielki otwór dający dostęp do silnika.

Smart Fortwo I
Przy zaledwie 2,5 m długości trudno oczekiwać czegoś więcej niż deklarowane przez Smarta 150 l.
Smart Fortwo II
Wyraźnie dłuższy bagażnik Fortwo II zmieści już 220 l. Dwuczęściowa klapa daje szeroki otwór, ale jej praktyczność stoi pod znakiem zapytania.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – silniki

Jednostki napędowe w Smarcie Fortwo umieszczono nad tylną osią, tj. pod podłogą bagażnika. Niezbyt okazały dostęp uzyskujemy wyłącznie po otwarciu niezbyt dużej klapy nad silnikiem. W Fortwo I benzynową gamę oparto na turbodoładowanych konstrukcjach 3-cylindrowych o pojemności 0.6 (45/55/61 KM) i 0.7 (50, 61 i 75 KM w topowej wersji Brabus). Do napędu nowszego modelu zaangażowano już 1-litrowe silniki w wersji wolnossącej (61/71 KM) i turbodoładowanej (84 KM lub 98/102 KM w Fortwo II Brabus). W obydwu samochodach stosowano również małego turbodiesla 0.8 cdi, rozwijającego 41 KM (Fortwo I) lub 45/54 KM w Fortwo II. Po stronie jego zalet należy postawić nieskomplikowaną budowę (brak dwumasu i, w większości przypadków DPF-u), przeciętnie natomiast prezentuje się jego dynamika. Mimo wszystko 0.8 cdi jako jedyny zapewnia zużycie paliwa adekwatne do rozmiarów Smarta: benzynowe wersje potrafią spalić nawet 8 l/100 km. Wszystko wina seryjnie montowanej w Fortwo I/II zautomatyzowanej skrzyni biegów, „każącej” długo czekać na zmianę przełożenia. Co ciekawe, stosowano skrzynie o dwóch trybach pracy: z ręczną zmianą przełożeń (i automatyczną redukcją) i przypominającym „zwykły automat”.

Smart Fortwo I
Małolitrażowe silniki Fortwo I bezproblemowo sprawują się do określonego przebiegu. Często już po 150 tys. km wymagały one gruntownego remontu.
Smart Fortwo II
Niewielki turbodiesel to najoszczędniejsza i najtrwalsza jednostka napędowa Smarta. Ale i też najdroższa w naprawach.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – co się w nich psuje?

Do benzynowych mikrosilników Smarta Fortwo I przylgnęła łatka „jednorazówek”. Niejednokrotnie wystarczyło przejechać nimi 100-120 tys. km, by powoli zacząć myśleć nad kompleksowym remontem. Nawet jeśli koszty naprawy głównej nie drenują nadmiernie portfela (ok. 3-4 tys. zł), przy nikłej już wartości Fortwo I lepszym rozwiązaniem wydaje się kupno używanej jednostki napędowej. Konstrukcje 1.0 (Fortwo II) i 0.8 cdi wytrzymują bez wątpienia dłużej, w międzyczasie wymagając wymiany sprzęgła lub regeneracji turbo. Wśród odmian 1.0 turbo znane są przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą, najprawdopodobniej spowodowane forsowną eksploatacją bezpośrednio po uruchomieniu auta. Pewne kłopoty sprawiają zautomatyzowane skrzynie Smartów, w których szwankują siłowniki wybierające biegi czy sterowniki przekładni. Zawieszenie posiada wymienne elementy (sworznie wahaczy, końcówki drążka kierowniczego), nie ma też problemów z doborem elementów karoseryjnych w razie stłuczki (to wymienne panele z tworzywa). Korozja to temat obcy wyłącznie jeśli weźmiemy pod uwagę nadwozie – potrafi ona atakować części zawieszenia czy elementy nośne, choć rzadko w poważnym stopniu.

Smart Fortwo I
Konstrukcja Smarta okazała się na tyle bezpieczna, że jeszcze zrobiono z niej półkabrioleta (pojawił się w 2000 roku). Posiada zdejmowaną wyłącznie górną część dachu, a jego panele z powodzeniem mieszczą się w schowku w klapie bagażnika.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – za ile można go kupić?

Smarty Fortwo I wystawiane są od 4 do 10 tys. zł, z czego kwotę przeważnie reguluje rocznik aniżeli przebieg (nawet ponad 20-letnie samochody wg deklaracji wystawiających przejechały mniej niż 150 tys. km). Od 10 tys. zł rozpoczynają się Fortwo II, a w okolicach 15 tys. zł da się trafić auto po pierwszym liftingu z 2010 r. Maksymalnie na drugą generację trzeba przeznaczyć ok. 20 tys. zł.

Smart Fortwo II
Fortwo II Brabus to pierwszy dwuosobowy Smart o mocy przekraczającej 100 KM (dokładnie 102 KM). Wcześniej, w latach 2007-2010 rozwijał on 98 KM. Ta wersja jako jedyna rozpędza się do 100 km/h w mniej niż 10 sekund i osiąga 155 km/h.

Używany Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – którą generację wybrać?

Nowszy model nie jest już tak zwinny jak poprzednik, ale to on pozostaje lepszym wyborem – lepiej się prowadzi, ma ciekawsze wyposażenie i przestronniejszą kabinę, a przede wszystkim trwalszą „mechanikę”. Smart Fortwo I nie znajduje już zbytniego uzasadnienia na tle 4-osobowych rywali z mocniejszymi i żywotniejszymi silnikami. To już kandydat na youngtimera lub propozycja dla osoby chcącej mieć nietuzinkowe auto za niewielkie pieniądze, i przy okazji zaznajomionej z dobrym mechanikiem.

Smart Fortwo I – plusy i minusy

 +  bezkonkurencyjna zwrotność, niedrogie naprawy nadwozia i zawieszenia, niezła dostępność części
 –  słabe i nietrwałe silniki benzynowe, uciążliwa praca skrzyni biegów, tylko dwa miejsca w środku

Smart Fortwo I

Smart Fortwo II – plusy i minusy

 +  obszerne wnętrze i bagażnik, wystarczająca paleta silników, bezpieczna konstrukcja nadwozia
 –  wysokie ceny zakupu, spore spalanie wersji benzynowych, przeciętny komfort resorowania

Smart Fortwo II

Smart Fortwo I i Smart Fortwo II – wymiary, pojemność bagażnika
Smart Fortwo ISmart Fortwo II
Lata produkcji1998-20072007-2014
Dł./szer./wys.250/151/150 cm269/156/154 cm
Rozstaw osi181 cm187 cm
Pojemność bagażnika150 l220 l
Silniki benzynowe0.6-0.7 (45-75 KM)1.0 (61-102 KM)
Silniki Diesla0.8 (41 KM)0.8 (45-54 KM)
Smart Fortwo I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik0.60.60.70.7 Brabus0.8 cdi
Pojemność599 cm³599 cm³698 cm³698 cm³799 km³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turboturbodiesel
Maks. moc45 KM50 KM61 KM75 KM41 KM
Maks. moment70 Nm80 Nm95 Nm110 Nm100 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h18,9 s18,3 s15,5 s12,3 s19,8 s
Prędkość maks.135 km/h135 km/h135 km/h150 km/h135 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km4,7 l/100 km4,7 l/100 km5,5 l/100 km3,4 l/100 km
Smart Fortwo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.0 mhd1.0 mhd1.01.0 Brabus0.8 cdi
Pojemność999 cm³999 cm³999 cm³999 cm³799 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turboturbodiesel
Maks. moc61 KM71 KM84 KM98 KM54 KM
Maks. moment89 Nm92 Nm120 Nm140 Nm130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,7 s13,3 s10,7 s9,9 s16,8 s
Prędkość maks.145 km/h145 km/h145 km/h155 km/h135 km/h
Śr. zużycie paliwa4,7 l/100 km4,8 l/100 km4,9 l/100 km5,4 l/100 km3,3 l/100 km
Polecamy uwadze nasze artykuły o Smarcie Fortwo:

Używany Smart Fortwo II (2007-2014) – opinie użytkowników

Smart Fortwo III (od 2014 r.) – dane techniczne

Elektryczny Smart EQ – opis wersji i cennik

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here