NowościAktualnościJaką przyszłość Mercedes widzi dla marki Smart?

Jaką przyszłość Mercedes widzi dla marki Smart?

Niewiele marek samochodowych jest tak bardzo utożsamianych wyłącznie z jednym modelem jak Smart. Na ich zgubę.

Producent oferujący tylko jeden model nie ma większych szans. Wiadomo o tym już od dawna. Pomysł opierania sprzedaży o wyłącznie jeden model porzuciły takie marki jak Porsche czy Range Rover. I dobrze na tym wyszły. Gamę poszerzają praktycznie wszyscy producenci, nawet ci najbardziej prestiżowi jak Aston Martin czy Ferrari odważyli się sięgnąć po SUV-y wzorem Porsche. Jest jednak jedna marka, która mimo prób poniosła klęskę. Jest nią Smart.

Trzeba przyznać, że Smart próbował. Dość nieśmiało i niezręcznie, ale jednak. Powstawały przecież takie modele jak forfour czy roadster. Niestety bez sukcesu. Sprzedaż spadła ze 134 tysięcy w 2004 roku do zaledwie 20 tysięcy egzemplarzy w 2022 roku.

smart forfour
Smart forfour
smart roadster coupe
Smart roadster coupe

W obliczu rosnących strat, Mercedes, właściciel Smarta, zdecydował się na radykalne kroki. W 2019 roku Smart został przekształcony w markę elektryczną, a do współpracy zaproszono chiński holding Geely, tworząc spółkę joint-venture. Dodatkowo, do partnerstwa dołączyła firma Tianqi Lithium, czołowy producent litu. Mimo tych zmian, główne udziały pozostały w rękach Mercedesa i Geely.
Produkcja nowej linii modeli Smarta została przeniesiona do Chin, do Xi’an, a pierwszym nowym modelem jest Smart #1, crossover stworzony na platformie elektrycznej SEA, używanej również przez Volvo EX30.

Nowe modele Smarta

Po udanym debiucie na rynku chińskim, model ten został wprowadzony również w Niemczech, gdzie odnotowano znaczący wzrost sprzedaży. Plany Smarta są ambitne, z nowymi modelami zapowiadanymi na każdy kolejny rok, w tym Smart #3 i Smart #5, które mają poszerzyć ofertę marki i przyciągnąć nowych klientów.

smart #3
Smart #3

Smart #2, zaplanowany na 2026 rok, ma być nową wersją dwuosobowego pojazdu, nie bazującego na istniejących modelach Geely.
Restrukturyzacja i nowa strategia mają przynieść marce Smart szybki wzrost, a produkcja w Chinach obniża koszty, co w połączeniu z nowymi SUV-ami ma przyciągnąć szerokie kręgi nabywców na całym świecie.
Smart stawia sobie za cel sprzedaż ponad 150 000 aut rocznie, co wydaje się realnym założeniem, zwłaszcza w perspektywie zastąpienia klas A i B modelem #5. Mercedes planuje skoncentrować się na dużych, luksusowych autach i oddać pole Smartowi w segmentach mniejszych pojazdów.

Sprzedaż samochodów marki smart

Trudno jednak nie zauważyć, że nowe modele Smarta nie mają wiele wspólnego z klasycznym małym, dwuosobowym Smartem, który podbił serca wielu kierowców, zwłaszcza na południu Europy.
Smarty wciąż są dostępne 13 europejskich krajach, w tym na kluczowych rynkach takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, a także w krajach, gdzie samochody elektryczne cieszą się szczególną popularnością, np. w Norwegii, Holandii i Szwecji. Coraz trudniej je jednak kupić, a elektryczna wersja nie dość, że jest droga, to jeszcze zasięg ma mocno ograniczony.
Cała nadzieja w tym, że Smart #2 będzie w stanie zastąpić pierwowzór. Czy tak się stanie przekonamy się już za 2 lata.

smart #2
Smart #2
smart fortwo city coupe
Smart fortwo city coupe
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji