UżywaneOpinieUżywany Smart Forfour II (2014-2019) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Smart Forfour II (2014-2019) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Niewiele jest na rynku aut, które w niewielkich gabarytach łączą ciekawy design, praktyczne rozwiązania i frajdę z jazdy. W przypadku Smarta Forfour drugiej generacji to wszystko mamy w zestawie. Jakie są opinie o tym modelu?

Jeśli marka Jeep kojarzy się z samochodami terenowymi, tak Smart to niemal synonim nietuzinkowego autka miejskiego. Jeśli więc dla kogoś nazwa wydaje się znajoma, to dlatego, że jest to Smart Forfour już drugiej generacji. Pierwszy egzemplarz – oparty na tych samych podzespołach, co Mitsubishi Colt z lat 2004–2013  – nie sprzedawał się szczególnie dobrze, a większość kupujących zdecydowała się zamiast tego na mniejszego Smarta Fortwo. Model Forfour ma nieco cięższe zadanie, bowiem auto dla czterech osób ma sporą konkurencję w postaci bardziej konwencjonalnych pojazdów, ale druga generacja stara się jak może, aby zwrócić na siebie uwagę. Czy to ciekawa propozycja na nieduże auto miejskie do krótkich podróży? Poznajmy bliżej drugą generację Forfoura.

Smart Forfour II tył
W większości konfiguracji Smart Forfour rzuca się w oczy i nie da się go nie zauważyć na ulicy.

Używany Smart Forfour II – wymiary, nadwozie

Wystarczy rzut oka na Smarta Forfour, aby od razu skupić na nim większą uwagę. Samochód prezentuje się świetnie i zapewne spodoba się wielu osobom – jest zawadiacki, nietypowy, mocno młodzieżowy. Inni zaś uznają to auto za zbyt dziecinne i kobiece. Oczywiście gusta są różne, ale Smart postanowił pójść na całość i zaoferować coś naprawdę innego. Warto nadmienić, że Smart Forfour był produkowany i rozwijany wraz z Renault Twingo, dlatego też dzieli z małym modelem francuskim wiele aspektów technologicznych, w tym silniki i skrzynie biegów. Podobnie jak Twingo, drobny Forfour konkuruje z różnymi innymi modelami w segmencie samochodów miejskich, ale biorąc pod uwagę wyższą cenę Smarta, jego najbardziej oczywistymi rywalami są Fiat 500 i Volkswagen Up!. Ale czy wizualnie te auta są do siebie podobne? Nic z tych rzeczy! O ile jeszcze Fiat 500 może konkurować ze Smartem oryginalnością, tak Volkswagen wydaje się bardzo smutny i po prostu nudny. Różne kolory nadwozia, wielokolorowe panele, ładnie narysowane światła, ciekawe dodatki – trudno o dwie takie same konfiguracje na rynku. Auto mierzy 3495 mm długości, 1665 mm szerokości i 1554 mm wysokości. Rozstaw osi to 2492 mm.

Smart Forfour II przód
Niebieski kolor przewodni i białe dodatki? Proszę bardzo! Model ten dostępny jest w wielu ciekawych konfiguracjach kolorystycznych.

Używany Smart Forfour II – wnętrze, bagażnik

Smart, będący własnością Mercedesa, musiał nadać swojemu miejskiemu samochodowi charakter premium, dlatego Forfour uzyskał 40 kg dodatkowego wygłuszenia w porównaniu z Twingo, aby stłumić dźwięk silnika pod podłogą bagażnika, starając się uczynić go bardziej dopracowanym. Oczywiście to również w pewnym stopniu uzasadnia wyższą cenę. Ponadto różnorodność stylizacji i wykończenia wnętrza potrafi przyprawić o zawrót głowy. Dzięki szerokiej gamie dwukolorowych schematów kolorystycznych wewnątrz i na zewnątrz można stworzyć auto według własnych upodobań. Czarno-szary na zewnątrz i w środku? Czemu nie! Czerwono-biały? Niebiesko-zielony? Na rynku wtórnym znajdziemy wiele ciekawych i mocno niekonwencjonalnych konfiguracji.

Smart Forfour II kokpit
Nic w tym aucie nie jest pospolite. Kokpit również prezentuje się oryginalnie, ale jest zaskakująco ergonomiczny.

Już na najniższym poziomie wyposażenia mamy do dyspozycji 15-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację, mocowania fotelików dziecięcych Isofix z tyłu oraz tempomat. Dość spory bagażnik (od 185 do aż 975 litrów) i dzielone w proporcji 50:50 tylne siedzenia również są standardem w całej gamie. Jak na tak niewielkie nadwozie, miejsca w środku nie powinno zabraknąć, choć oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń. Jakość materiałów jest przyzwoita, ale w większości miejsc trafimy na twarde, choć dobre jakościowo plastiki.

Używany Smart Forfour II – silniki

Pod maską, a raczej pod podłogą bagażnika – bo tam znajduje się silnik – może pracować jedna z dwóch jednostek pochodzących z Renault. Może to być motor 0.9 o mocy 90 lub 109 KM oraz 1.0 o mocy 61 lub 71 KM. Najsłabszy motor 1.0 o mocy 61 KM i momencie obrotowym 91 Nm pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 16,7 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 151 km/h. Średnie spalanie – 4,7 l/100 km. To w zupełności wystarczy do miasta, ale jeśli ktoś woli nieco więcej werwy i możliwość wykorzystania tylnego napędu, powinien sięgnąć po silnik 0.9 o mocy 109 KM i momencie obrotowym 170 Nm. W tak malutkim aucie taka moc wystarczy do dynamicznej jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie bardzo podobne – 4,6 l/100 km.

Smart Forfour II silnik
Silnik umieszczono z tyłu pod podłogą bagażnika. Warto o tym pamiętać, przewożąc wrażliwe na temperaturę przedmioty.

Używany Smart Forfour II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Świetna stylistyka i szansa na wyróżnienie się na miejskich, zazwyczaj smutnych drogach”.

„Mnóstwo najróżniejszych wersji i konfiguracji, z topowym Brabusem włącznie”.

„Prosta konstrukcja, niskie spalanie i niewygórowane koszty eksploatacji”.

„Niezwykle zwrotny i zwinny w mieście m.in. dzięki napędowi na tył”.

 Wady 

„Jakość materiałów i spasowania wnętrza pozostawia nieco do życzenia”.

„Mimo, iż jest to w większości Renault Twingo, cena zakupu jest wysoka”.

„Nawet w najmocniejszej wersji brakuje tzw. pazura i dynamiki”.

„Rywale są tańsi w zakupie i oferują lepsze osiągi”.

Używany Smart Forfour II – awaryjność, typowe usterki

Smart Forfour II jest samochodem typowo miejskim, użytkowanym na ciasnych parkingach w centrum miasta, dlatego warto sprawdzić karoserię pod kątem drobnych zarysowań, które łatwo w takich miejscach zainkasować, a także dokładnie sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń od krawężników. Oprócz tego warto sprawdzić wnętrze pod katem nadmiernego zużycia, zaplamienia etc. Bardzo wiele egzemplarzy ma jasne wykończenie w środku, które po wielu latach zaniedbań, może być trudne do wyczyszczenia. W zasadzie podzespoły pochodzą z Renault Twingo, co może zwiastować niezły dostęp do elementów zamiennych, choć ani Smart, ani Renault nigdy nie mieli ponadprzeciętnej opinii dotyczącej niezawodności. Warto dokładnie sprawdzić działanie manualnej skrzyni biegów. Wersje ze skrzynią automatyczną są dość ospałe, ale w mieście zapewniają o wiele więcej komfortu, niż przeciętnie działający „manual”.

Smart Forfour II skrzynia biegów
Manualna skrzynia biegów nie grzeszy precyzją. Czasami wymaga również regulacji, aby działała sprawniej.

Używany Smart Forfour II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Smarcie Forfour II można znaleźć pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na podłodze pod wykładziną przed fotelem pasażera.

Smart Forfour II VIN

Używany Smart Forfour II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 40 ogłoszeń dotyczących używanego Smarta Forfour. Przykładowo egzemplarz z 2015 roku z silnikiem 0.9 o mocy 90 KM i z przebiegiem 51 000 kilometrów to koszt około 39 000 złotych. Za około 27 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 1.0 o mocy 71 KM i z przebiegiem 90 000 kilometrów.

Używany Smart Forfour II – podsumowanie

Smart Forfour to bardzo sprytnie zaprojektowane auto miejskie, dające sporo frajdy z jazdy i poczucie posiadania auta innego niż wszystkie. Jest zaskakująco zwrotny, dość praktyczny, ma zaskakująco duży bagażnik, ale czy to wszystko jest warte tego, aby zapłacić sporo więcej, niż za bardzo podobne Renault Twingo?

Polecamy inne nasze artykuły o używanych autach miejskich:

Używany Smart Fortwo II (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Volkswagen Up! (2011-2023) – opinie użytkowników

Smart Forfour II bok

Smart Forfour II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 349/166/155 cm
Rozstaw osi 249 cm
Pojemność bagażnika 185-975 l
Smart Forfour II – dane techniczne, osiągi (silniki benzynowe i elektryczny)
Silnik 1.0 1.0 0.9 0.9 EQ
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 898 cm³ 898 cm³ 17,6 kWh
Paliwo benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo elektryczny
Maks. moc 61 KM 71 KM 90 KM 109 KM 82 KM
Maks. moment 91 Nm 91 Nm 136 Nm 170 Nm 160 Nm
0-100 km/h 16,7 s 16,3 s 11,2 s 10,5 s 12,7 s
Prędkość maks. 151 km/h 163 km/h 166 km/h 180 km/h 130 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,7 l/100 km 4,2 l/100 km 4,3 l/100 km 4,6 l/100 km 13,1 kWh/100 km

Używany Smart Forfour II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji