Citroen C-Crosser Peugeot 4007 01

Francuskie klony Mitsubishi Outlandera II przeszły bez większego echa w świadomości odbiorców. Poznajmy opinie o używanym Citroenie C-Crosser i Peugeocie 4007.

Swoje pierwsze kroki w segmencie SUV-ów i crossoverów koncern PSA stawiał dzięki kooperacji z Mitsubishi. Pierwszymi jej owocami były bliźniacze modele Citroen C-Crosser i Peugeot 4007, będące wierną kopią produkowanego od 2006 r. Mitsubishi Outlandera II. Francuskie auta zadebiutowały rok później i wytrwały na rynku 5 lat, nie doczekawszy się żadnego liftingu. Niektórzy widząc C-Crossera/4007 kręcili z politowaniem głowami, nie dając się nabrać na rzekomy francuski rodowód tych samochodów. W środku to prawdziwy, lekko siermiężny „Japończyk” z surowymi materiałami wykończeniowymi wnętrza. Citroena od Peugeota i Mitsubishi (i współzamiennie) rozróżnia jedynie logo na kierownicy, wizualnie zaś – przednia część nadwozia i tylne lampy. Akcent z zachodu Europy pojawił się natomiast pod maską w postaci 2,2-litrowego turbodiesla, opracowanego właśnie przez PSA. Jako alternatywę do C-Crossera/4007 można było zamówić japońską jednostkę benzynową 2.4. I to tyle, jeśli chodzi o silniki, a przypominamy, że w Outlanderze oferowano ich aż 6. We francuskich odpowiednikach postawiono na bogate wyposażenie i maksymalne wykorzystanie parametrów technicznych, standardowo montując 3. rząd siedzeń i napęd na 4 koła.

Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników

Citroen C-Crosser Peugeot 4007
Sprzęgło wielopłytkowe z elektronicznym sterowaniem załącza napęd na tylną oś w razie wykrycia uślizgu przedniej. Istnieje również opcja zblokowania go w ustawieniu 4WD.

Sprzedaż Citroena C-Crossera/Peugeota 4007 była daleka od zamierzonej. Część osób zdołała dostrzec korzyści z zakupu francuskich aut w postaci niższej o kilkanaście tysięcy złotych ceny (względem Outlandera) i znacznie tańszych późniejszych przeglądów w ASO. Jak się okazało, za znacznie mniej kupowało się w zasadzie identyczne konstrukcyjnie auto, a znaczek Mitsubishi wcale nie gwarantował mniejszej usterkowości. Czy warto poszukać używanego Citroena C-Crossera/Peugeota 4007, czy mimo wszystko lepiej postawić na popularniejszego Mitsubishi Outlandera II?

Citroen C-Crosser Peugeot 4007
17,5-centymetrowy prześwit francuskich SUV-ów nie pozwala zbyt daleko zjeżdżać nimi poza asfalt. Przeciętnie też znoszą jazdę autostradową, napotykając trudną do przebicia przez duży przód ścianę powierza (w efekcie drastycznie wzrasta spalanie).

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – wnętrze

Deskę rozdzielczą „żywcem” przeniesiono z Outlandera, ze wszystkimi tego skutkami. Z jednej strony jest ona klarowna i czytelna w obsłudze, z drugiej – dość toporna i wykończona przeciętnej jakości plastikami. Lepiej wyposażone wersje otrzymały estetyczne obicie górnej partii drzwi i deski rozdzielczej miękkim materiałem. Poszczególne samochody rozróżnia tylko logo na kierownicy (w niektórych samochodach wyposażono ją w dodatkowe przyciski aktywacji m.in. sterowania głosowego). Występowały też dwa rodzaje konsoli środkowej: z małym ekranem radia, lub kolorowym wyświetlaczem całego systemu multimedialnego.

Podobnie jak japoński pierwowzór, Citroen C-Crosser i Peugeot 4007 mogą się pochwalić jednym z największych przedziałów pasażerskich w swojej klasie. Wysokie nadwozie gwarantuje swobodę w okolicach głów nawet „dwumetrowcom”, bardzo dobrze wygląda też kwestia miejsca na nogi (nawet trzem osobom z tyłu z uwagi na niski tunel środkowy). Wszystkie C-Crossery/4007 posiadają dodatkową ławeczkę dla dwóch osób, czyniącą z nich pojazdy do awaryjnego wykorzystania w 7 osób. Co istotne, składa się ona w sposób niemal nie ograniczający pojemności bagażnika. Może nie imponuje pojemnością (441 l), ale punktuje nisko zawieszoną podłogą ułatwiającą załadunek. Japońsko-francuskie „trojaczki” na tle konkurentów wyróżnia dwuczęściowa tylna klapa: dolną część można wykorzystać np. do siedzenia podczas posiłków na postoju. Kanapę składa się na dwa sposoby, zwiększając pojemność bagażnika do 1686 l. Można to również zrobić, przesuwając ją wzdłużnie w zakresie 8 cm.

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – silniki

Na tle Outlandera gamę silników mocno okrojono, pozostawiając wybór między dwiema jednostkami. Benzynową część reprezentował japoński 2.4 o mocy 170 KM, ze zmiennymi fazami rozrządu (MIVEC) oraz wtryskiem wielopunktowym. Dość ciężko go spotkać w Citroenie C-Crosserze/Peugeocie 4007, zatem pozostaje akceptacja jedynego w ofercie turbodiesla – 2.2 HDi. To dość żywotny 156-konny silnik o nowoczesnym osprzęcie – wykorzystuje bowiem turbosprężarkę ze zmienną geometrią, piezoelektryczne wtryskiwacze i filtr cząstek stałych typu mokrego, tj. wymagającego uzupełniania płynu wspomagającego wypalenie zalegającej sadzy (Eolys). Diesla konfigurowano z 6-biegową skrzynią ręczną lub automatyczną, benzynowego 2.4 – z 5-biegową lub CVT. Citroeny i Peugeoty wyjściowo otrzymywały dołączany napęd na 4 koła z możliwością ustawienia w trybie 2WD i 4WD.

Citroen C-Crosser Peugeot 4007
Turbodiesla 2.2 HDi montowano również w Outlanderze pod nazwą 2.2 DI-D, z tym że tak samo nazywały się również Mitsubishi z japońskim dieslem 2.2 o mocy 177 KM. Nie przewidziano go do C-Crossera/4007, podobnie jak niemieckiego 2.0 DI-D (czyli TDI).

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Używam do lekkiego terenu i do wodowania skutera wodnego. Napęd 4×4 sprawuje się bez zarzutu”

„Pytałem wielu mechaników o silnik 2.2 HDi i każdy mi polecał. Ja jestem z niego zadowolony”

„Automat nie dławi silnika, bardzo płynnie zmienia przełożenia”

„Szeroki zakres regulacji fotela, możliwość przesuwania kanapy. Nikomu nie zabraknie miejsca”

 Wady 

„Brakuje francuskiego porządku. Trzeba przywyknąć np. do obsługi komputera pokładowego”

„Autostradowe prędkości skutkują nadmiernym hałasem powietrza omiatającego nadwozie”

„Mało precyzyjna klimatyzacja. Ciężko trafić z optymalną temperaturą”

„Diesel trochę paliwożerny: w mieście swobodnie przekracza 10 l/100 km”

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – awaryjność, typowe usterki

Konstrukcja tych samochodów okazała się na tyle solidna, że usterki mają raczej przewidywalny charakter. Tyczą się głównie zużycia eksploatacyjnego turbodiesla, czyli wymiany/regeneracji turbo, dwumasowego koła zamachowego lub filtra DPF. W tym ostatnim dochodzą rachunki na uzupełnienie płynu Eolys (ok. 1000 zł; co 100 tys. km). Czasami zachodzi konieczność wyczyszczenia lub wymiany zaworu EGR. Przy naprawdę dużych przebiegach na precyzji tracą ręczne skrzynie biegów, natomiast o wiele wcześniej poddaje się sprzęgło (jeszcze przed przekroczeniem 100 tys. km). Korozja atakuje głównie tylną część nadwozia i nieosłonięte przed zabrudzeniami podwozie. Interwencji może również wymagać wielowahaczowe tylne zawieszenie. Ograniczając poszukiwania do C-Crossera/4007 już na wstępie „odsiewamy” problematyczne silniki Outlandera (2.0 DI-D) lub te z trudno dostępnymi częściami zamiennymi (japońskie 2.2 DI-D). Jak na tak bogato wyposażony samochód rzadko słyszy się doniesienia o uszkodzeniu któregoś z systemów czy też „kaskadzie” błędów w desce rozdzielczej.

Citroen C-Crosser Peugeot 4007
Umiejętnie wykorzystywany układ napędu 4×4 jest bezawaryjny. Warto pamiętać, że zblokowanie napędu obu osi działa tylko do prędkości 60 km/h.

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na ścianie grodziowej w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Citroen C-Crosser Peugeot 4007

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – sytuacja rynkowa

Używanych Citroenów C-Crosser i Peugeotów 4007 łącznie jest 3 razy mniej od Outlanderów, czyli ok. 30 w całej Polsce.. Wymaga to sporej cierpliwości przy poszukiwaniu samochodu dla siebie. Wystawiane są za 20-35 tys. zł, optimum to z kolei okolice 25 tys. zł. Droższe aukcje częściej dotyczą wersji benzynowych, ale przeważają diesle. Na plus: przyzwoity stan utrzymania wielu aut.

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – podsumowanie

Interesująca propozycja dla poszukujących funkcjonalnego SUV-a dla rodziny, który będzie jeździł nie tylko po gładkiej szosie, a przy okazji nie znoszących motoryzacyjnej monotonii na polskich (i nie tylko) ulicach. Znikoma popularność C-Crossera/4007 powoduje trudności podczas zakupu, ale później punktuje pokrewieństwo z Outlanderem (pasuje od niego dużo części mechanicznych). Gorzej, gdy przyjdzie poszukać elementów blacharskich.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Citroenach:
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Peugeotach:

Citroen C-Crosser Peugeot 4007

Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.464/181/167-172 cm
Rozstaw osi267 cm
Pojemność bagażnika184-441-1686 l
Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.42.4 (AT)2.2 HDi2.2 HDi (AT)
Pojemność2360 cm³2360 cm³2179 cm³2179 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc170 KM170 KM156 KM156 KM
Maks. moment232 Nm232 Nm380 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s11,7 s9,9 s11,1 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h200 km/198 km/h
Śr. zużycie paliwa8,8 l/100 km8,2 l/100 km6,7 l/100 km7,2 l/100 km

Używany Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here