Mocny i bezpieczny, rodzinny SUV. Outlander II ma już swoje lata, ale przy wyborze odpowiedniego silnika powinien zapewnić bezproblemową eksploatację. Jakich wersji szukać w przypadku SUV-a Mitsubishi?
W porównaniu do pierwszej, produkowanej w latach 2001-2006 generacji Outlandera, opisywane drugie wcielenie stało się prawdziwym rynkowym bestsellerem. Przekłada się to, rzecz jasna, na popularność w ogłoszeniach – Outlander jest jednym z najliczniej wystawianych modeli Mitsubishi. Swój sukces ten model zawdzięcza wieloma atutami, przede wszystkim funkcjonalnym i przestronnym wnętrzem, użytecznym napędem na 4 koła i przyzwoitą trwałością ogólną. Pozytywny obraz niezawodności Outlandera psują natomiast wybrane jednostki napędowe. Niestety, należy do nich „słynny” volkswagenowski 2.0 TDI PD, określany w nomenklaturze Mitsubishi jako 2.0 DI-D, oraz autorska konstrukcja o pojemności 2.2. Mitsubishi pożyczało do Outlandera jeszcze jeden silnik – 2.2-litrowego turbodiesla od PSA. Nieprzypadkowo, bowiem ten samochód powstał we współpracy z francuskim koncernem. Mało tego, wytwarzano nawet konstrukcyjnych „bliźniaków”, czyli Citroena C-Crossera i Peugeota 4007, jednak to dla Outlandera zarezerwowano największy wybór wersji silnikowych.

Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań używanego Mitsubishi Outlandera II? Jakich specyfikacji unikać, a które warto brać „w ciemno”? Odpowiedź spróbujemy znaleźć w opiniach użytkowników o tym samochodzie.

Używane Mitsubishi Outlander II – wnętrze
Kokpit urządzono „po japońsku”: bez zbędnego polotu i, niestety, bez należytej dbałości o materiały. Irytują zwłaszcza srebrne wstawki, które w ponad 10-letnich autach nie wyglądają już zachęcająco. Dobrze, że przynajmniej pod kątem intuicyjności obsługi nie ma się tu do czego przyczepić. Na uwagę zasługuje również montowane przez Mitsubishi nagłośnienie (opcjonalnie). Przydaje się podczas autostradowych przejazdów, bowiem do najczęściej wytykanych wad Outlandera zalicza się przeciętne wyciszenie.
Mitsubishi Outlander II pozytywnie zaskakuje przestronnością wnętrza, pod warunkiem że założymy, że będzie nim podróżowało maksymalnie 5 osób. Sporo aut wyposażono również w niewielką, chowaną w podłodze bagażnika dwuosobową ławeczkę, na której nie zalecamy przewozić dorosłych osób. Nawet w 7-osobowej konfiguracji Outlander zabierze na pokład mniej więcej tyle co kombi klasy średniej, czyli ponad 500 l. Kanapa drugiego rzędu składa się w inny sposób – kładąc oparcie i podnosząc siedzisko do pionu. Wtedy pojemność przedziału bagażowego rośnie do niemal 1700 l.
Używane Mitsubishi Outlander II – silniki
Outlandery zasilane benzyną mają wyłącznie 4 cylindry i pojemność 2.0 lub 2.4. Brak w nich turbodoładowania. Tylko większy, 170-konny, łączył się z napędem 4×4. Znajdziemy go natomiast we wszystkich dieslach. Oferowano trzy zupełnie odrębne jednostki wysokoprężne. Najsłabszy 2.0 DI-D to nic innego jak obarczony złą sławą 2.0 TDI PD, montowany w wielu modelach Volkswagena, Seata, Skody i Audi. W japońskim SUV-ie zakończył on „karierę” już po 4 latach od debiutu. Rolę mocniejszego zarezerwowano dla 2.2 DI-D, który występował w dwóch wersjach: 156-konnej (pożyczonej od PSA) i 177-konnej opracowanej przez Mitsubishi. Tą ostatnią sprzedawano tylko w latach 2010-2012. Dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu i zmiennego wzniosu zaworów parametrami prezentuje się lepiej od francuskiego turbodiesla, ale trzeba liczyć się z gorszą dostępnością części zamiennych. Oba natomiast uchodzą za trwałe, przynajmniej na tle 2.0 DI-D. Outlandery mogły mieć aż 3 rodzaje skrzyń automatycznych: bezstopniową CVT (benzynowy 2.0), dwusprzęgłową TC-SST (2.2 DI-D/156 KM) i tradycyjny „automat” z przetwornikiem momentu obrotowego.

Używane Mitsubishi Outlander II – opinie użytkowników
Zalety
„Przez 270 tys. km wymieniałem tylko podstawowe części eksploatacyjne i regenerowałem turbo. Bezawaryjny samochód”
„Francuski turbodiesel przez 8 lat przejechał ponad 300 tys. km i nie zaskoczył mnie żadną niespodziewaną awarią”
„Przydatny napęd 4×4. Niestraszna mu niewielka zaspa śnieżna lub głębokie błoto”
„Skrzynia biegów w dalszym ciągu działa bez zastrzeżeń, czyli płynnie i bez tzw. haczenia”
Wady
„Odejmuję punkty za brak nawiewów z tyłu. W rodzinnym samochodzie powinno być to lepiej rozwiązane”
„Słabo z wyciszeniem auta. Podobno poprawili je w autach z końcówki produkcji”
„Silnik Volkswagena (2.0 DI-D) nieprzyjemnie klekocze, jak jest zimny. Trochę jak traktor”
„Przeciętna trwałość układu hamulcowego. Oryginalne tarcze poddały się po 100 tys. km”
Używane Mitsubishi Outlander II – awaryjność, typowe usterki
Najwięcej problemów w japońskim samochodzie sprawia… niemiecki turbodiesel (2.0 DI-D). Co prawda w Outlanderze skala awarii nie jest tak duża jak np. w Passacie B6, ale i tak zawodzą pompowtryskiwacze oraz zdarzają się przypadki pękania głowic. Zamiast regeneracji radzimy rozejrzeć się za używaną w dobrym stanie. Popularność tego nie do końca udanego silnika ma też swoje zalety, bowiem prędzej czy później „padające” części (sprzęgło, koło dwumasowe) kupimy w rozsądnych cenach, czego nie zawsze można powiedzieć o dieslach 2.2 DI-D. W ich przypadku trzeba się liczyć co najwyżej z kłopotami z filtrem cząstek stałych, lecz w dzisiejszych czasach można go łatwo i niedrogo zregenerować. Z rezerwą podchodźmy do przeciętnych „automatów” CVT i TC-SST – naprawy pochłaniają nawet 5-cyfrowe kwoty. Z korozją na razie nie ma większych problemów, jedynie w autach eksploatowanych w terenie mogło dojść do uszkodzeń podwozia, w tym zbiornika paliwa (spód jest słabo osłonięty).

Używane Mitsubishi Outlander II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito pośrodku przegrody czołowej (fot.). Odczytamy go również z naklejki na słupku środkowym prawym.
Używane Mitsubishi Outlander II – sytuacja rynkowa, ceny
W okolicach najniższych kwot (ok. 20 tys. zł) przeważają wysłużone egzemplarze z 2.0 DI-D – na bank wymagające włożenia kolejnych kilku tysięcy złotych. Uwaga: ten silnik ma zdecydowana większość wysokoprężnych Outlanderów. Benzynowe auta to prawdziwi gracze drugiego planu. Dzięki dobrej opinii kosztują więcej, bo minimum 28 tys. zł. Ok. 30 tys. zł powinno wystarczyć na zadbanego przedliftowego Outlandera lub poliftowego (od 2009 r.) z 2.2 DI-D. Najmłodsze samochody z przebiegami rzędu 100-150 tys. km wystawiane są za nawet 40-50 tys. zł. Napęd na 4 koła ma aż 2/3 wystawianych Outlanderów.
Używane Mitsubishi Outlander II – podsumowanie
Użytkownicy SUV-ów Mitsubishi doceniają przydatność modelu na gorszych jakościowo drogach, chwalą również funkcjonalne nadwozie. By połączyć te atuty z niezawodnością, sięgnijmy po wersję benzynową lub mocniejszego turbodiesla, oczywiście z 4×4 i najlepiej ręczną skrzynią. Nie bójmy się późniejszych wydatków na części. Długi staż na rynku daje szerokie pole manewru w wyborze elementów używanych, z kolei najczęściej wymieniane nie kosztują dużo nawet jako nowe.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Mitsubishi:
Używane Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – którą generację wybrać?
Używane Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników
Używane Mitsubishi Outlander III (od 2012 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 464/180/168 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 184-540-1690 l |
Silnik | 2.0 16V | 2.4 16V | 3.0 V6 |
---|---|---|---|
Pojemność | 1998 cm³ | 2360 cm³ | 2998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 147 KM | 170 KM | 220 KM |
Maks. moment | 199 Nm | 232 Nm | 268 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,6 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 184 km/h | 190 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 9,4 l/100 km | 11,8 l/100 km |
Silnik | 2.0 DI-D | 2.2 DI-D | 2.2 DI-D MIVEC |
---|---|---|---|
Pojemność | 1968 cm³ | 2179 cm³ | 2268 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 156 KM | 177 KM |
Maks. moment | 310 Nm | 380 Nm | 380 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,9 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 187 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Redaktorzyny ( w kazdej redakcji motoryzacyjnej bo pisza zawsze tak samo) nie maja pojecia o tym silniku 2.0 DID
glowice nie siadaja,wtryski dosc wytrzymale,inne rozwiazanie napedu pompy oleju (najwieksza wada w tych silnikach byla)
jest to calkiem inna jednostka z innym oprzyrzadowaniem gdzie ta jednostka staje sie tak niezawodna jak inne silniki
kazdy silnik ktory ma przejechane 300tys km do wymiany lub regeneracji ma wtryski czy dwumase-normalne zuzycie tych czesci