Chrysler Pacifica otwierające

Chrysler Pacifica pierwszej generacji nie zdobył rynkowego sukcesu i zniknął z rynku niespełna pięć lat po premierze. Czy ten model jest godny uwagi? Jak wygląda jego sytuacja rynkowa?

Chrysler Pacifica powstał po niemal 30 miesiącach od wstępnego projektu, który pochłonął niespełna 1 miliard dolarów. Inspiracją były m.in. modele koncepcyjne tj. Chrysler Pacifica z 1999 oraz Chrysler Citadel z 2000 roku. Model produkcyjny został po raz pierwszy zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2002 roku, a pierwsze modele zjechały z taśm produkcyjnych zakładów montażowych w kanadyjskim Windsor w styczniu 2003 roku.

Chrysler Pacifica I - tył
Duży, przestronny, z ogromnym bagażnikiem i opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń. Do tego z nakładkami dodającymi terenowego stylu. Oto amerykańskie podejście do crossoverów z początku XXI wieku.

Początkowo model Pacifica był dostępny tylko w jednym poziomie wyposażenia, ale począwszy od 2004 roku oferta została rozszerzona do czterech wersji: Base, Touring, Limited i specjalnej edycji Signature Series. Wnętrze również zostało nieco przestylizowane. Wykończenie ze sztucznego drewna pojawiło się standardowo w modelach Pacifica Touring i Limited, podczas gdy podstawowy model „Pacifica” (później Pacifica LX) oferował wykończenie z tworzywa sztucznego w kolorze wnętrza. Modele Signature Series miały metalowe wykończenie i dwukolorowe skórzane fotele.

Chrysler Pacifica I - przód
Wielki grill z chromowanym logo, długa maska, elegancka stylistyka i… dużo chromu oraz czarnego plastiku. Połączenie dość dziwne, ale trzeba przyznać, że udane.

Kolejne zmiany nastąpiły w 2007 roku. Wówczas nadwozie zostało nieco przestylizowane; zmieniono reflektory, maskę, błotniki, grill, pas przedni i wzory felg. Dodano także zupełnie nowy silnik 4.0 SOHC V6, aby uzupełnić ofertę obok standardowego 3.8 EGH V6. Nowe opcje obejmowały również kamerę tylną wbudowaną w system nawigacji, odporną na plamy i zapachy tapicerkę oraz nowe wzory felg. Te zmiany nie trwały jednak długo, bowiem 1 listopada 2007 roku Chrysler ogłosił zamknięcie produkcji modelu. Ostatnia Pacifica zjechała z linii montażowej 23 listopada 2007 roku.

Używany Chrysler Pacifica I – wnętrze, bagażnik

Chrysler Pacifica to duże auto o dość niejednoznacznym charakterze. Najbliżej mu do minivana, choć producent określał go jako średniej wielkości CUV. Auto powstało na platformie Chrysler CS i mierzyło 5,05 m długości, 2,01 m szerokości oraz 1,73 m wysokości przy rozstawie osi blisko 3 metrów. To oczywiście przekładało się na mnóstwo przestrzeni we wnętrzu, a trzeci rząd siedzeń był standardem we wszystkich wersjach (z wyjątkiem podstawowych po 2004 roku).

W premierowym roku produkcji do wyboru była tylko jedna odmiana wyposażeniowa, która zawierała mnóstwo dodatków i była przez to piekielnie droga. Dopiero po 2004 roku pojawiły się inne warianty wyposażenia. Wszystkie modele Pacifica były wyposażone w radio AM/FM wraz z odtwarzaczem CD i siedmiogłośnikowym, 200-watowym systemem audio Infinity. Limitowane modele były dostarczane z roczną subskrypcją radia satelitarnego Sirius, 6-płytowym odtwarzaczem DVD zdolnym do odtwarzania płyt z plikami MP3, DVD audio, DVD video, DVD-R i DVD-RW oraz ośmiogłośnikowym 385-watowym systemem audio Infinity „Intermezzo” z subwooferem. Ponadto modele Limited i Touring oferowały system nawigacji wraz z opcjonalną kamerą cofania. Wszystkie elementy wyposażenia zawierały elektrycznie sterowane szyby i zamki do drzwi, zdalne otwieranie bezkluczykowe oraz pełną gamę systemów bezpieczeństwa. Nawet dziś taka lista wyposażenia robi wrażenie, a przecież mówimy o aucie z lat 2003-2007.

Fotele w pierwszym rzędzie były wyposażone w ośmiokierunkową regulację elektryczną, natomiast fotel pasażera posiadał czterokierunkową regulację. W odmianach Limited i Touring kierowca mógł korzystać z aż 10-kierunkowej regulacji z opcjonalną pamięcią ustawień. Co więcej, regulowane były również lusterka oraz… pedały. Oczywiście przestrzeń ładunkowa była olbrzymia, a po złożeniu siedzeń w drugim i trzecim rzędzie dobijała do poziomu 2250 litrów.

Używany Chrysler Pacifica I – silniki

Początkowo Pacifica była napędzana 3,5-litrowym silnikiem V6 o mocy 250 KM i momencie obrotowym 340 Nm. Wielu jednak narzekało, że mimo słusznej pojemności i mocy, potężna masa Pacifiki, opcjonalny napęd na cztery koła oraz powolna, automatyczna skrzynia biegów sprawiają, że samochód jest po prostu ociężały. Gdy na pokładzie zasiądzie komplet pasażerów, dynamika auta jest bardzo kiepska. Przy dobrym wietrze, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10 sekund, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Silnik ten był standardem we wszystkich modelach z napędem na przednie koła z wyjątkiem podstawowego w 2005 roku, który korzystał z jednostki V6 o pojemności 3,8 litra i mocy 210 KM z momentem obrotowym 330 Nm. W 2006 roku silnik ten jednak wypadł z oferty pozostawiając jednostkę o pojemności 3,5 litra jako jedyny dostępny silnik. W 2007 roku silnik o pojemności 3,8 litra powrócił w podstawowym modelu z napędem na przednie koła, tym razem o mocy 200 KM, a nowy 4,0-litrowy V6 o mocy 255 KM (359 Nm) zastąpił 3,5-litrowy V6 we wszystkich innych modelach. Co prawda przyrost mocy był niewielki, ale zmieniła się skrzynia biegów. W tej odmianie zastosowano 6-biegowy automat Ultradrive 62TE, który rozwiązał problemy z dynamiką. Z tą przekładnią sprint od 0 do 100 km/h zajmował 7,5 sekundy, a to diametralna różnica.

Chrysler Pacifica silnik
Duże jednostki napędowe zapewniają dużą kulturę pracy i przy odpowiednim serwisowaniu, również bezawaryjną eksploatację. Zadowalającą dynamikę zapewnia jednak jednostka 4.0 V6 z 6-biegowym automatem.

Używany Chrysler Pacifica I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Mnóstwo przestrzeni wewnątrz, nawet w przypadku wersji 7-osobowych z trzecim rzędem siedzeń.”

„Komfort, cisza i spokój – dalekie podróże nawet całej rodziny nie są problemem.”

„Bardzo bogate wyposażenie i mocny silnik 4.0 z 6-biegowym automatem.”

„Oryginalność – trudno o takie auto na ulicy.”

 Wady 

„Kiepska jakość materiałów we wnętrzu i typowo plastikowe dodatki.”

„Ospałość 4-biegowych automatów oraz wysokie zużycie paliwa.”

„Duża awaryjność wersji z początków produkcji.”

„Raczej mało zwrotny, ciężki i trudno o części zamienne.”

Używany Chrysler Pacifica I – awaryjność, typowe usterki

Chrysler Pacifica, szczególnie z początkowych lat produkcji, nie należał do aut bezawaryjnych i trwałych. Wiele usterek wyeliminowano w toku życia modelu, ale część z nich siłą rzeczy została. Jest to spowodowane nie tylko bardzo wieloma elementami wyposażenia, głównie w wyższych wersjach, ale również słabą jakością zastosowanych materiałów. Nie dziwią więc trzeszczące plastiki, powycierane przełączniki lub połamane elementy. Duża liczba komponentów powoduje występowanie drobnych usterek tj. łamiące się nakładki do przestawiania nawiewów, nakładki na dźwignie rozkładania foteli, wycierające się przełączniki obsługi klimatyzacji, skrzypienie zawiasów drzwi, hałasy z zawieszenia itp. Należy również zwracać uwagę na uciążliwe usterki, których usunięcie bywa kłopotliwe tj. wycieki ze skrzyni biegów, silnika i mostu. Zdarzają się również usterki napędu paska wielorowkowego, rolek prowadzących i napinaczy, koła alternatora itp.

Chrysler Pacifica klimatyzacja
Szwankująca elektronika, elektryka i kiepskiej jakości materiały wykończeniowe, to pięta achillesowa Pacifiki.

Używany Chrysler Pacifica I – gdzie jest numer VIN?

Tabliczka z numerem VIN znajduje się na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony – widoczna przez szybę czołową.

Chrysler Pacifica numer VIN

Używany Chrysler Pacifica I – sytuacja rynkowa, ceny

Auto po raz ostatni było na rynku w 2008 roku (rok modelowy, zakończenie produkcji 27 listopad 2007) i zdecydowanie warto szukać egzemplarz właśnie z tego rocznika, najlepiej z silnikiem 4.0 V6 i z automatyczną, 6-biegową przekładnią, która zapewnia o wiele lepszą dynamikę. Napęd na cztery koła można pominąć, bowiem podnosi on koszty eksploatacji, jak również zużycie paliwa. Niestety ilość egzemplarzy na rynku wtórnym jest niewielka. Za model ze sporym przebiegiem (ponad 300 tys. km), ale z silnikiem 4.0 V6, napędem AWD, instalacją LPG i bogatym wyposażeniem trzeba zapłacić na Otomoto około 27 tys. zł. Za egzemplarz z silnikiem 3.5 i 4-biegowym automatem z 2006 roku zapłacimy około 10-12 tys. zł.

Używany Chrysler Pacifica I – podsumowanie

Mimo swoich wad, problemów z jakością, ospałym napędem w wersji z 4-stopniowym automatem Chrysler Pacifica to idealne auto dla dużych rodzin, które lubią podróżować. Jest bardzo komfortowo, przestronnie i przyjemnie. To wszystko w typowym, nieco przaśnym amerykańskim stylu. Zużycie paliwa jest wysokie, ale wygoda i poczucie bezpieczeństwa wszystko wynagradzają.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Chryslerach:

Używany Chrysler Grand Voyager V (2008-2016) – opinie użytkowników

Używany Chrysler PT Cruiser (2000-2010) – opinie użytkowników

Chrysler Pacifica – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.505/201/168 cm
Rozstaw osi295 cm
Pojemność bagażnika369-2250 l
Chrysler Pacifica – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik3.5 V63.8 V63.8 V64.0 V6
Pojemność3518 cm³3778 cm³3778 cm³3952 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc250 KM200 KM210 KM255 KM
Maks. moment340 Nm318 Nm325 Nm355 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10 s11 s10,5 s7,5 s
Prędkość maks.190 km/h190 km/h190 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa12 l/100 km12,5 l/100 km12,2 l/100 km11 l/100 km

Używany Chrysler Pacifica I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj