PT Cruiser to wyjątkowy samochód, głównie dla indywidualistów. Jak się go użytkuje na co dzień? Oto opinie o używanym Chryslerze PT Cruiser.
Na przełomie tysiącleci w motoryzacji modny stał się kierunek retro, czyli zamysł tworzenia samochodów z wykorzystaniem wzorców ze starszych modeli, uznawanych nawet za zabytkowe. Tak świat poznał m.in. pierwszą generację nowego Mini (pod skrzydłami BMW) i nową wizję Volkswagena „Garbusa” (New Beetle). Cichym wyznawcą stylistyki retro został także mniej popularny model, bo wywodzący się zza Oceanu. Mowa o Chryslerze PT Cruiserze, który choć na świecie sprzedał się w liczbie ok. pół miliona egzemplarzy, na Starym Kontynencie zdobył umiarkowaną popularność. Trudno nawet precyzyjnie zakwalifikować ten samochód do konkretnego segmentu. Długością pasuje do kompaktów (niecałe 4,3 m), imponuje jednak wysokością (1,6 m) i rozstawem osi wynoszącym ponad 2,6 m, co zbliża go do minivanów. Trochę też aspiruje do nich rozwiązaniami we wnętrzu, np. montowaną w kilku pozycjach półką bagażnika, łatwą w składaniu/demontażu kanapą lub też samą ilością miejsca w środku. PT Cruisera bez wątpienia da się kupić „oczami”, z tym że oryginalna stylistyka oznacza trochę wyrzeczeń w codziennej eksploatacji (m.in. pogorszoną widoczność i trudny dostęp do ciasno „upakowanego” silnika.
Do tej pory większość PT Cruiserów wyeliminowała albo rdza, albo wykończona cierpliwość właścicieli nieustannie walczących z drobnymi usterkami. Prawdą jest, że ich lista urosła do słusznych rozmiarów, ale czy mimo tego warto odtrącać ten funkcjonalny i przy okazji przyciągający uwagę samochód? Oto opinie właścicieli PT Cruiserów.
Używany Chrysler PT Cruiser – wnętrze
Środek doskonale oddaje wrażenia uświadczone podczas oględzin PT Cruisera z zewnątrz. Kokpit jest równie oryginalny, zwracając uwagę lakierowanymi pod kolor nadwozia panelami, wskaźnikami z białymi tarczami oraz wyjątkowo długim lewarkiem biegów (lub przełącznikiem „automatu”). Obsługa bez wątpienia wymaga przyzwyczajenia. W pierwszych chwilach trudno nawet znaleźć… przyciski uchylania szyb, które producent umieścił na górze konsoli środkowej, pomiędzy nawiewami. Po liftingu (2006 r.) poddano ją retuszowi wizualnemu, zaś cała deska zyskała przyjemniejsze w dotyku materiały wykończeniowe. Na plus należy ocenić spasowanie plastików kokpitu Chryslera, bowiem po blisko 20 latach nadal nie irytują trzaskaniem bądź skrzypieniem.
Wnętrze PT Cruisera przede wszystkim imponuje swobodą w okolicach głów podróżnych. Bardzo dobrze wypada kwestia przestrzeni na nogi (krótka konsola środkowa z przodu, niski tunel z tyłu), gorzej dla trzech osób z tyłu (stykają się łokciami). Siedzenia w większości aut obszyto skórą z materiałowymi wkładkami uniemożliwiającymi przesuwanie się po nich. Nierzadko wyposażano je w elektryczną regulację. Do bagażnika, według oficjalnych danych, wejdzie 520 l. Jak na samochód debiutujący ponad 20 lat temu pełno w nim przydatnych udogodnień, takich jak gniazda 12V, uchwyty do zamocowania siatek przytrzymujących czy kilka lokalizacji umiejscowienia tylnej półki. Pod spodem znajdziemy zresztą nóżkę przekształcającą ją w stolik o nośności 50 kg. Składając lub wyjmując z auta kanapę zwiększamy przestrzeń bagażową do 1812 l.
Używany Chrysler PT Cruiser – silniki 1.6, 2.0 i inne
W PT Cruiserach montowano wolnossące jednostki 1.6, 2.0 i 2.4, z czego ostatnia występowała również w odmianie turbodoładowanej. Pierwszego z nich dobrze znają właściciele Mini I (R50), bowiem to dokładnie ten sam 116-konny silnik z Cooperów. Wykorzystuje łańcuchowy napęd rozrządu z niezbyt trwałym napinaczem. Jednostki 2.0 (141 KM) i 2.4 (143-152 KM) otrzymały już paskowy rozrząd, którego trzeba co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zmienić. PT Cruiser Turbo (182/223 KM) to niemalże hot hatch, ale na rynku wtórnym trafia się okazjonalnie. Zwolennicy turbodiesli otrzymali tylko jednego – 2.2 (lub też 2.1) CRD, czyli tak naprawdę CDI (OM646) od Mercedesa. Montowano go m.in. w klasie C W203 i W204, klasie E W211 i dostawczych Vito. Przed liftingiem silnik rozwijał 121 KM, po nim – 150 KM, oferowano również wersję wzmocnioną do 160 KM. Dla wszystkich wersji Chrysler przewidział ręczne skrzynie biegów o 5 przełożeniach, w wybranych można było zamówić 4-biegowy „automat”. To jednak konstrukcja starej daty, irytująca nadmiernym przeciąganiem biegów.
Używany Chrysler PT Cruiser – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo praktyczny samochód – łatwy demontaż tylnych siedzeń z uniwersalnymi uchwytami mocującymi”
„Estetyczne plastiki wnętrza nie skrzypią po wielu latach eksploatacji”
„Ma kilka ciekawych patentów, np. stolik z tylnej półki czy kompas pod sufitem”
„Jak na tę długość, miejsca w środku jest naprawdę pod dostatkiem. Plus za wygodne fotele”
Wady
„PT Cruiserem niełatwo manewrować na parkingach. Przeszkadza duży promień skrętu”
„Trudno w Polsce o fachowy serwis Chryslera. Niektóre części trudno dostać”
„Przednia szyba jest bardzo niska. Trzeba stawać 10 metrów od świateł, bo nie widać sygnalizatora”
„Mimo przeprowadzenia remontu mój PT Cruiser 2.0 wciąż bierze olej”
Używany Chrysler PT Cruiser – awaryjność, typowe usterki
Główne problemy silników PT Cruiserów to: rozciągający się łańcuch rozrządu w 1.6, awarie klapek sterujących przepływem powietrza w kolektorze ssącym w 2.2 CRD i wszechobecne wycieki oleju ze wszystkich jednostek napędowych. Zawodzą również wysprzęgliki, łożyska kół i pompy wspomagania kierownicy. W samym układzie wyrabiają się drążki kierownicze, w zawieszeniu z kolei najczęściej trzeba wymieniać łączniki stabilizatora lub łącznik (tzw. śmigło) drążków Watta. Niektórzy użytkownicy wytykają Chryslerowi przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia (rdzewieją przednie błotniki i klapa bagażnika) oraz spodu. Niemałe kłopoty wywołuje „elektryka” PT Cruisera, głównie przełączniki świateł i żarówki oświetlenia kokpitu. Z nimi jest o tyle problem, że wymiana nie obejdzie się bez rozebrania całej deski rozdzielczej. W internecie pada coraz więcej skarg na utrudnioną dostępność niektórych części lub długiego czasu oczekiwania na nie. Nie wszystkie warsztaty potrafią odpowiednio serwisować Chryslera, a przez lata udowodnił on swoją niską odporność na wszelkie zaniedbania eksploatacyjne.
Używany Chrysler PT Cruiser – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na tabliczce na ścianie grodziowej po prawej stronie.
Używany Chrysler PT Cruiser – sytuacja rynkowa
Oferta rynkowa ogranicza się do ok. 25 samochodów za 5-10 tys. zł. Więcej kosztują tylko kabriolety i PT Cruisery Turbo (do 15 tys. zł). Co trzecie auto ma Diesla pod maską, niemal co drugi benzynowy Chrysler posiada instalację gazową. Przeważają wersje 2-litrowe.
Używany Chrysler PT Cruiser – podsumowanie
PT Cruiser rozgaszcza się już na rynku youngtimerów i może być ciekawą propozycją dla miłośników aut „wiecznie młodych”, ale poszukujących jednocześnie samochodu funkcjonalnego i wygodnego w codziennej jeździe. Z częściami jeszcze nie najgorzej, ale trzeba mu wybaczyć dość częste, drobne przypadłości. Wynagradza to możliwościami aranżacji pokaźnego wnętrza.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Chryslerach:
Używany Chrysler 300C (2004-2011) – opinie
Używany Chrysler Grand Voyager V (2008-2016) – opinie
Dł./szer./wys. | 429/171/154-160 cm |
Rozstaw osi | 262 cm |
Pojemność bagażnika | htb 520-1812 l, cab 375 l |
Silnik | 1.6 | 2.0 | 2.4 | 2.4 Turbo | 2.4 Turbo |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1996 cm³ | 2429 cm³ | 2429 cm³ | 2429 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 116 KM | 141 KM | 152 KM | 182 KM | 223 KM |
Maks. moment | 157 Nm | 188 Nm | 229 Nm | 285 Nm | 332 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 11,1 s | 10,3 s | 7,5 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 176 km/h | 190 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,7 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,0 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Silnik | 2.2 CRD | 2.2 CRD |
---|---|---|
Pojemność | 2148 cm³ | 2148 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 121 KM | 150 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,9 l/100 km | 6,7 l/100 km |