CHRYSLER PT Cruiser I FL Limited 2.2CRD 160KM 5MT WW1648R 05-2007

PT Cruiser to wyjątkowy samochód, głównie dla indywidualistów. Jak się go użytkuje na co dzień? Oto opinie o używanym Chryslerze PT Cruiser.

Na przełomie tysiącleci w motoryzacji modny stał się kierunek retro, czyli zamysł tworzenia samochodów z wykorzystaniem wzorców ze starszych modeli, uznawanych nawet za zabytkowe. Tak świat poznał m.in. pierwszą generację nowego Mini (pod skrzydłami BMW) i nową wizję Volkswagena „Garbusa” (New Beetle). Cichym wyznawcą stylistyki retro został także mniej popularny model, bo wywodzący się zza Oceanu. Mowa o Chryslerze PT Cruiserze, który choć na świecie sprzedał się w liczbie ok. pół miliona egzemplarzy, na Starym Kontynencie zdobył umiarkowaną popularność. Trudno nawet precyzyjnie zakwalifikować ten samochód do konkretnego segmentu. Długością pasuje do kompaktów (niecałe 4,3 m), imponuje jednak wysokością (1,6 m) i rozstawem osi wynoszącym ponad 2,6 m, co zbliża go do minivanów. Trochę też aspiruje do nich rozwiązaniami we wnętrzu, np. montowaną w kilku pozycjach półką bagażnika, łatwą w składaniu/demontażu kanapą lub też samą ilością miejsca w środku. PT Cruisera bez wątpienia da się kupić „oczami”, z tym że oryginalna stylistyka oznacza trochę wyrzeczeń w codziennej eksploatacji (m.in. pogorszoną widoczność i trudny dostęp do ciasno „upakowanego” silnika.

CHRYSLER PT Cruiser I FL Limited 2.2CRD 160KM 5MT WW1648R 05-2007
Chrysler PT Cruiser jako jeden z niewielu samochodów używanych wykorzystuje tylną belkę zawieszenia z drążkami Watta. Układ nie czyni z tego auta pogromcy zakrętów, ale i daleko mu do amerykańskiego „kanapowca”.

Do tej pory większość PT Cruiserów wyeliminowała albo rdza, albo wykończona cierpliwość właścicieli nieustannie walczących z drobnymi usterkami. Prawdą jest, że ich lista urosła do słusznych rozmiarów, ale czy mimo tego warto odtrącać ten funkcjonalny i przy okazji przyciągający uwagę samochód? Oto opinie właścicieli PT Cruiserów.

Chrysler PT Cruiser (2)
Sylwetka PT Cruisera kryje przepastną kabinę pasażerską z bagażnikiem o maksymalnej pojemności ponad 1800 l. Według niektórych źródeł PT Cruiser zabierze na pokład… ponad 2000 l pakunków!

Używany Chrysler PT Cruiser – wnętrze

Środek doskonale oddaje wrażenia uświadczone podczas oględzin PT Cruisera z zewnątrz. Kokpit jest równie oryginalny, zwracając uwagę lakierowanymi pod kolor nadwozia panelami, wskaźnikami z białymi tarczami oraz wyjątkowo długim lewarkiem biegów (lub przełącznikiem „automatu”). Obsługa bez wątpienia wymaga przyzwyczajenia. W pierwszych chwilach trudno nawet znaleźć… przyciski uchylania szyb, które producent umieścił na górze konsoli środkowej, pomiędzy nawiewami. Po liftingu (2006 r.) poddano ją retuszowi wizualnemu, zaś cała deska zyskała przyjemniejsze w dotyku materiały wykończeniowe. Na plus należy ocenić spasowanie plastików kokpitu Chryslera, bowiem po blisko 20 latach nadal nie irytują trzaskaniem bądź skrzypieniem.

Wnętrze PT Cruisera przede wszystkim imponuje swobodą w okolicach głów podróżnych. Bardzo dobrze wypada kwestia przestrzeni na nogi (krótka konsola środkowa z przodu, niski tunel z tyłu), gorzej dla trzech osób z tyłu (stykają się łokciami). Siedzenia w większości aut obszyto skórą z materiałowymi wkładkami uniemożliwiającymi przesuwanie się po nich. Nierzadko wyposażano je w elektryczną regulację. Do bagażnika, według oficjalnych danych, wejdzie 520 l. Jak na samochód debiutujący ponad 20 lat temu pełno w nim przydatnych udogodnień, takich jak gniazda 12V, uchwyty do zamocowania siatek przytrzymujących czy kilka lokalizacji umiejscowienia tylnej półki. Pod spodem znajdziemy zresztą nóżkę przekształcającą ją w stolik o nośności 50 kg. Składając lub wyjmując z auta kanapę zwiększamy przestrzeń bagażową do 1812 l.

Używany Chrysler PT Cruiser – silniki 1.6, 2.0 i inne

W PT Cruiserach montowano wolnossące jednostki 1.6, 2.0 i 2.4, z czego ostatnia występowała również w odmianie turbodoładowanej. Pierwszego z nich dobrze znają właściciele Mini I (R50), bowiem to dokładnie ten sam 116-konny silnik z Cooperów. Wykorzystuje łańcuchowy napęd rozrządu z niezbyt trwałym napinaczem. Jednostki 2.0 (141 KM) i 2.4 (143-152 KM) otrzymały już paskowy rozrząd, którego trzeba co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zmienić. PT Cruiser Turbo (182/223 KM) to niemalże hot hatch, ale na rynku wtórnym trafia się okazjonalnie. Zwolennicy turbodiesli otrzymali tylko jednego – 2.2 (lub też 2.1) CRD, czyli tak naprawdę CDI (OM646) od Mercedesa. Montowano go m.in. w klasie C W203 i W204, klasie E W211 i dostawczych Vito. Przed liftingiem silnik rozwijał 121 KM, po nim – 150 KM, oferowano również wersję wzmocnioną do 160 KM. Dla wszystkich wersji Chrysler przewidział ręczne skrzynie biegów o 5 przełożeniach, w wybranych można było zamówić 4-biegowy „automat”. To jednak konstrukcja starej daty, irytująca nadmiernym przeciąganiem biegów.

Chrysler PT Cruiser
Wielopunktowy wtrysk paliwa umożliwia zamontowanie w PT Cruiserze instalacji gazowej. To dobra wiadomość, ponieważ warianty 2.0/2.4 potrafią spalić znaczne ilości paliwa.
Chrysler PT Cruiser
Nie trzeba się bać diesla w opisywanym Chryslerze. Silnik 2.2 CRD spotkamy w wielu popularnych Mercedesach. O tym pokrewieństwie warto pamiętać podczas doboru części zamiennych.

Używany Chrysler PT Cruiser – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo praktyczny samochód – łatwy demontaż tylnych siedzeń z uniwersalnymi uchwytami mocującymi”

„Estetyczne plastiki wnętrza nie skrzypią po wielu latach eksploatacji”

„Ma kilka ciekawych patentów, np. stolik z tylnej półki czy kompas pod sufitem”

„Jak na tę długość, miejsca w środku jest naprawdę pod dostatkiem. Plus za wygodne fotele”

 Wady 

„PT Cruiserem niełatwo manewrować na parkingach. Przeszkadza duży promień skrętu”

„Trudno w Polsce o fachowy serwis Chryslera. Niektóre części trudno dostać”

„Przednia szyba jest bardzo niska. Trzeba stawać 10 metrów od świateł, bo nie widać sygnalizatora”

„Mimo przeprowadzenia remontu mój PT Cruiser 2.0 wciąż bierze olej”

Używany Chrysler PT Cruiser – awaryjność, typowe usterki

Główne problemy silników PT Cruiserów to: rozciągający się łańcuch rozrządu w 1.6, awarie klapek sterujących przepływem powietrza w kolektorze ssącym w 2.2 CRD i wszechobecne wycieki oleju ze wszystkich jednostek napędowych. Zawodzą również wysprzęgliki, łożyska kół i pompy wspomagania kierownicy. W samym układzie wyrabiają się drążki kierownicze, w zawieszeniu z kolei najczęściej trzeba wymieniać łączniki stabilizatora lub łącznik (tzw. śmigło) drążków Watta. Niektórzy użytkownicy wytykają Chryslerowi przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia (rdzewieją przednie błotniki i klapa bagażnika) oraz spodu. Niemałe kłopoty wywołuje „elektryka” PT Cruisera, głównie przełączniki świateł i żarówki oświetlenia kokpitu. Z nimi jest o tyle problem, że wymiana nie obejdzie się bez rozebrania całej deski rozdzielczej. W internecie pada coraz więcej skarg na utrudnioną dostępność niektórych części lub długiego czasu oczekiwania na nie. Nie wszystkie warsztaty potrafią odpowiednio serwisować Chryslera, a przez lata udowodnił on swoją niską odporność na wszelkie zaniedbania eksploatacyjne.

Chrysler PT Cruiser
Trwałość zawieszenia PT Cruisera nie odbiega zbytnio od akceptowalnej. Najbardziej newralgiczny element, czyli łącznik (śmigło, motylek) drążków Watta z tyłu kupimy za zaledwie 90 zł. Warto mieć przynajmniej jeden na zapas – nie wiadomo, jak będzie z dostępnością za kilka lat.

Używany Chrysler PT Cruiser – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce na ścianie grodziowej po prawej stronie.

Chrysler PT Cruiser

Używany Chrysler PT Cruiser – sytuacja rynkowa

Oferta rynkowa ogranicza się do ok. 25 samochodów za 5-10 tys. zł. Więcej kosztują tylko kabriolety i PT Cruisery Turbo (do 15 tys. zł). Co trzecie auto ma Diesla pod maską, niemal co drugi benzynowy Chrysler posiada instalację gazową. Przeważają wersje 2-litrowe.

Używany Chrysler PT Cruiser – podsumowanie

PT Cruiser rozgaszcza się już na rynku youngtimerów i może być ciekawą propozycją dla miłośników aut „wiecznie młodych”, ale poszukujących jednocześnie samochodu funkcjonalnego i wygodnego w codziennej jeździe. Z częściami jeszcze nie najgorzej, ale trzeba mu wybaczyć dość częste, drobne przypadłości. Wynagradza to możliwościami aranżacji pokaźnego wnętrza.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Chryslerach:

Używany Chrysler 300C (2004-2011) – opinie

Używany Chrysler Grand Voyager V (2008-2016) – opinie

Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.429/171/154-160 cm
Rozstaw osi262 cm
Pojemność bagażnikahtb 520-1812 l, cab 375 l
Chrysler PT Cruiser – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.62.02.42.4 Turbo2.4 Turbo
Pojemność1598 cm³1996 cm³2429 cm³2429 cm³2429 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc116 KM141 KM152 KM182 KM223 KM
Maks. moment157 Nm188 Nm229 Nm285 Nm332 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,5 s11,1 s10,3 s7,5 s7,0 s
Prędkość maks.176 km/h190 km/h180 km/h190 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa7,7 l/100 km8,7 l/100 km9,4 l/100 km9,0 l/100 km9,6 l/100 km
Chrysler PT Cruiser – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.2 CRD2.2 CRD
Pojemność2148 cm³2148 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc121 KM150 KM
Maks. moment300 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,1 s11,2 s
Prędkość maks.183 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa6,9 l/100 km6,7 l/100 km

Używany Chrysler PT Cruiser – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here