Audi A5 II - przód

Pierwsza generacja Audi A5 była strzałem w dziesiątkę, dlatego też w 2017 roku, gdy przyszło wymienić generację, nikt nie spodziewał się rewolucji. Tak też się stało – nowa generacja była tylko ewolucją świetnego pomysłu. Jakie są opinie o Audi A5 II i czy warto rozważyć zakup tego modelu?

Wizualnie i pod względem koncepcji – zmiany są niewielkie. O to oczywiście chodziło, bowiem Audi A5 kupowane było głównie oczami. Model pełnił rolę ciekawszej i bardziej sportowej alternatywy dla Audi A4, głównie dla kogoś, kto nie potrzebuje auta rodzinnego, ale wciąż chce mieć praktyczny samochód np. na dalekie podróże. To widać na pierwszy rzut oka. Zmieniło się jednak to, czego nie widać – platforma. Audi A5 II ma nową bazę, poprawioną linię silników i, co najważniejsze, zmieniony charakter. Jest bardziej sportowe, lepiej się prowadzi i nieco lepiej wygląda, a w topowych odmianach S i RS może stawać w szranki z usportowionymi wersjami modeli Mercedesa klasy C Coupe i BMW serii 4. Do tego oferta – ogromna! Mówię nie tylko o silnikach, bo pod maską może pracować zarówno 1.4 TFSI, jak również 2.9 V6. Co więcej, jest kilka wersji nadwozia, tj. klasyczne Coupe, 5-drzwiowy Sportback i Cabrio. Jest więc w czym przebierać.

Audi A5 II - tył
Ładna, klasyczna linia coupe i dyskretne dodatki w sportowym stylu. Audi A5 II prezentuje się naprawdę ładnie.

Używane Audi A5 II – wymiary, nadwozie

W takim aucie wymiar praktyczny jest ważny, ale na pewno nie najważniejszy. Priorytetem jest wygląd i linia nadwozia, a pod tym względem Audi A5 II wyróżnia się bardzo pozytywnie. Co najważniejsze, nie jest to tylko kolejna wersja nadwoziowa Audi A4, ale odrębny i wyraźnie różniący się stylistycznie model. Wystarczy rzucić okiem na przednią część oraz kształt świateł, która mają nieco ostrzejsze, bardziej agresywne linie. Duży grill dobrze komponuje się z przednim zderzakiem o agresywnych liniach. Linia boczna jest zgrabna, lekka, ale ma kilka elementów podkreślających sportowy charakter i dodających odrobinę muskulatury. Warto zwrócić uwagę na przednie nadkola, które są mocno podkreślone, podobnie jak niemal poziomo poprowadzona linia maski. Tylne nadkola są nieco poszerzone, a tył, szczególnie zderzak w sportowych wersjach, zdradza agresywny charakter auta. Nawet w dość bazowych wariantach znajdziemy podwójne końcówki wydechu, a w wersji S i RS są one większe i ustawione szeroko po bokach. Linia boczna wersji Coupe i Sportback jest bardzo podobna – dach opada łagodnie, a jego linia mocno zachodzi na klapę bagażnika. Oczywiście w wersji 5-drzwiowej miejsca nad głową z tyłu nie będzie wiele, ale tutaj jak wspomniałem, priorytetem jest wygląd. Jeśli chodzi o wymiary, wersja Coupe mierzy 4673 mm długości, 1846 mm szerokości oraz 1371 mm wysokości. Rozstaw osi to 2764 mm.

Audi A5 II - przód
W zależności od wersji, Audi A5 II może prezentować się dość elegancko i stylowo, jak i sportowo i ekstrawagancko.

Używane Audi A5 II – wnętrze, bagażnik

O ile z zewnątrz mamy sporo różnic pomiędzy Audi A4 i A5, tak we wnętrzu ograniczają się one do detali i poszczególnych elementów zależnych od wyposażenia. Jest solidnie, elegancko, ale ze sportowym sznytem i ogólnym minimalizmem, choć ilość przycisków, szczególnie w wersji sprzed liftingu, spodoba się miłośnikom tradycyjnych rozwiązań. Możemy zatem trafić na wersję z dużą ilością perforowanego aluminium, z czarną tapicerką skórzaną, ładnym, spłaszczonym u dołu wieńcem kierownicy i niewielkim ekranem wystającym z deski rozdzielczej. Na uwagę zasługują oczywiście wirtualne zegary, które w wykonaniu Audi prezentują się naprawdę dobrze i mają świetną jakość wyświetlanego obrazu. W wersji przed liftingiem w centralnej części tunelu środkowego, tuż za dużym i komfortowym lewarkiem zmiany biegów, znajdziemy pokrętło systemu info-medialnego z kilkoma przyciskami wokół. Po liftingu pokrętło zniknęło, pojawił się w tym miejscu schowek, a ekran stał się nieco większy.

Przestrzeń? Z przodu jest praktycznie tak samo, jak w Audi A4, czyli przyzwoicie, choć wysocy kierowcy nie będą mieli zbyt wiele miejsca nad głową. Fotele, jeśli trafimy na nieco wyższą wersję wyposażenia, są fantastyczne. Jeśli są to fotele z serii S, możemy liczyć na rewelacyjne trzymanie boczne i szeroki zakres regulacji, oczywiście z długością siedziska włącznie. Miejsce z tyłu? W wersji Coupe czy Cabrio na kanapie zasiądą dwie osoby – maksymalnie. Nie jest to więc kandydat na auto rodzinne, ale podejrzewam, że osoby celujące w takie nadwozie w ogóle się nad tym nie zastanawiają, a możliwość posadzenia z tyłu dwójki dzieci w fotelikach to już maksimum potrzeb. Co innego w wersji Sportback. Miejsca w tej wersji jest dość dużo, nad głową oczywiście nieco mniej, a tunel środkowy da się we znaki pasażerowi w środku, ale dwie dorosłe osoby o wzroście do 185 cm będą podróżowały w niezłych warunkach. Bagażnik? Również szału nie ma, choć Coupe oferuje przyzwoite 450 litrów. Wersja Sportback posiada bagażnik o pojemności 465 litrów, a Cabrio – 370 litrów.

Używane Audi A5 II – silniki

Przejdźmy zatem do jednostek napędowych, a wybór w Audi A5 II jest ogromny i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli chodzi o jednostki benzynowe, w pierwszym roku produkcji bazą był silnik 1.4 TFSI o mocy 150 KM, ale już w 2018 roku został on zastąpiony silnikiem 2.0 TFSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Nie jest to sportowiec, ale zapewnia dostateczną dynamikę – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Nieco lepiej spisuje się 190-konna wersja, a namiastkę sportowych doznań serwuje dopiero najmocniejsza, 245-konna odmiana z momentem obrotowym 370 Nm. Tutaj sprint do setki zajmuje 6,4 sekundy, prędkość maksymalna to 250 km/h a w opcji dostajemy również napęd quattro – wtedy przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 5,8 sekundy. Po 2020 roku topowa odmiana generuje 265 KM oraz 370 Nm. Oczywiście jest jeszcze wersja S5 i RS5, choć te się mocno różnią w zależności od rocznika. W latach 2017-2019 Audi S5 II posiadało silnik 3.0 TFSI V6 o mocy 354 KM i momencie obrotowym 500 Nm. W tym wydaniu przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 4,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Potem pod maską S5-tki pojawiła się 3-litrowa widlasta „szóstka”, ale w wydaniu wysokoprężnym TDI o mocy 347 KM i momencie obrotowym 700 Nm. Osiągi – niemal takie same. Na szczęście w RS5 nie było zmian i tam pracował silnik 2.9 TFSI V6 o mocy 450 KM i momencie obrotowym 600 Nm. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 4 sekund i prędkość maksymalna 250 km/h.

Audi A5 II - silnik
Silnik 2.0 TFSI o topowej mocy nie oferuje co prawda osiągów z „S-ki”, ale daje naprawdę sporo frajdy za rozsądne (względnie) pieniądze.

Jeśli chodzi o napędy wysokoprężne, również jest bardzo dobrze. Bazą jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM, ale lepiej zdecydować się na o wiele żwawszą 190-konną odmianę z momentem obrotowym 400 Nm. Tutaj sprint do setki zajmuje 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 241 km/h. Całkiem nieźle, a są o wiele mocniejsze propozycje. Jeśli ktoś zdecyduje się na silnik 3.0 TDI, może liczyć na moc od 218 do 286 KM. Ten mocniejszy wariant ma aż 620 Nm momentu obrotowego i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy, rozwija 250 km/h prędkości maksymalnej i spala przy tym ok. 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym. Wyżej jest już wersja S5 po liftingu, tj. 3.0 TDI o mocy 341 KM.

Audi A5 II - silnik
Jeśli ktoś planuje dalekie podróże i A5 II nie będzie służył jako auto miejskie, wybór jednostki wysokoprężnej może być ciekawą alternatywą.

Używane Audi A5 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo ładna stylistyka zewnętrzna i trzy wersje nadwoziowe do wyboru”.

„Rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza”.

„Świetne prowadzenie i osiągi”.

„Spory zakres mocy silników”.

 Wady 

„Niewiele przestrzeni w wersji Coupe i Cabrio”.

„Niewielki i kiepsko wyposażony bagażnik w Coupe i Cabrio”.

„Wysoka cena zakupu dobrej wersji”.

„Dla niektórych – zbyt minimalistyczna stylistyka”.

Używane Audi A5 II – awaryjność, typowe usterki

Podczas oględzin warto dokładnie sprawdzić stan felg, ogumienia oraz zawieszenia podczas jazdy próbnej. To samochód o sportowych aspiracjach, a nie każdy kierowca ma odpowiednio dużo umiejętności, aby z rozwagą wykorzystać potencjał auta. Liczba zgłoszonych usterek w Audi A5 II jest stosunkowo niska, chociaż powodem do niepokoju są problemy z systemem informacyjno-rozrywkowym samochodu, a głównymi skargami są nieprawidłowe połączenia telefonów i migotanie ekranów. Najnowsze oprogramowanie Audi może wyleczyć niektóre z tych dolegliwości. W niektórych egzemplarzach są również problemy z nieodpowiednim spasowaniem wnętrza, przez co mogą pojawiać się niepożądane dźwięki podczas jazdy po nierównościach.

Audi A5 II - ekran
System info-rozrywki czasami płata figle i nie działa tak, jak powinien.

Używane Audi A5 II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Audi A5 II znajduje się między innymi pod maską, w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora, na kielichu (wytłoczony trwale na nadwoziu). Oprócz tego numer VIN znajdziemy również na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (widoczne pod szybą), jak również pod słupkiem A z prawej strony w okolicy zawiasów drzwi.

Audi A5 II - numer VIN

Używane Audi A5 II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 350 ogłoszeń dotyczących Audi A5 II. Za egzemplarz z 2019 roku z silnikiem 2.0 45 TFSI oraz przebiegiem 76 000 kilometrów trzeba zapłacić około 155 000 złotych. Za odmianę z silnikiem 2.0 40 TDI z 2021 roku z przebiegiem 27 000 kilometrów trzeba zapłacić około 190 000 złotych.

Używane Audi A5 II – podsumowanie

Audi A5 to alternatywa dla tych, którym podoba się stonowana stylistyka niemieckiego producenta, ale Audi A4 to dla nich zbyt poważne auto. A5-tka posiada cechy auta sportowego połączone z charakterem „Gran Turismo” – nadwozie skupione na kierowcy i pasażerze z przodu, z przestrzenią na bagaż i awaryjnymi miejscami dla pasażerów. Wybór jest spory, ale ceny zadbanych egzemplarzy bywają zaporowe.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Audi:

Używane Audi A5 I (2008-2017) – opinie użytkowników

Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Audi A5 II - bok

Audi A5 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.467-471/184/137-138 cm
Rozstaw osi276-282 cm
Pojemność bagażnikacoupe 450 l, Sportback 465 l, cabrio 370 l
Audi A5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.4 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI3.0 TFSI (S5)2.9 TFSI (RS5)
Pojemność1395 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³2995 cm³2894 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., biturbo
Maks. moc150 KM150 KM190 KM245 KM354 KM450 KM
Maks. moment250 Nm270 Nm320 Nm370 Nm500 Nm600 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s8,9 s7,2 s5,8 s4,9 s4,1 s
Prędkość maks.216 km/h225 km/h241 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100km5,8 l/100km5,8 l/100 km6,7 l/100 km7,5 l/100km9,2 l/100 km
Audi A5 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik2.0 TDI2.0 TDI3.0 TDI3.0 TDI3.0 TDI (S5)
Pojemność1968 cm³1968 cm³2967 cm³2967 cm³2967 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc150 KM190 KM218 KM272 KM341 KM
Maks. moment320 Nm400 Nm400 Nm600 Nm700 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s7,2 s6,6 s5,2 s4,8 s
Prędkość maks.221 km/h235 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km4,5 l/100 km4,3 l/100 km5,1 l/100 km6,2 l/100 km

Używane Audi A5 II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj