UżywaneOpinieUżywana Kia Optima IV (2015-2020) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używana Kia Optima IV (2015-2020) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Czwarta (druga europejska) i niestety ostatnia generacja Kii Optimy może stanowić bardzo sensowną alternatywę dla tak oczywistych modeli, jak Passat, Mondeo, Superb czy Mazda 6. Jakie są opinie o tym aucie i czy warto rozważyć jego zakup?

Dla wielu miłośników motoryzacji Kia Optima była tylko krótkim wyskokiem koreańskiego producenta i próbą sił w segmencie D. Warto jednak pamiętać, że druga generacja europejska to tak naprawdę czwarta generacja światowa, bowiem pierwsze dwie wersje tego modelu (od 2000 do 2010 roku) nie były oferowane na Starym Kontynencie. Dopiero w 2010 roku auto trafiło do nas i spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem. Opisywana Optima to czwarta generacja, ulepszona pod względem wyglądu, ale i udoskonalona technicznie, a wszystko po to, aby była bardziej konkurencyjna w stosunku do najlepszych w Europie pod względem właściwości jezdnych. O ile początkowo mało kto traktował ten model poważnie i jako alternatywę np. dla Passata, tak pod koniec rynkowego istnienia Optima IV nie musiała się niczego wstydzić i nie odstawała od najpoważniejszych konkurentów. A czy dziś wciąż warto rozważyć zakup?

Kia Optima IV - tył
Odmiana kombi zaskakuje funkcjonalnością i przestrzenią.

Używana Kia Optima IV – wymiary, nadwozie

O ile pierwsza generacja Optimy nie była zbyt urodziwa, druga również nie wzbudzała zachwytów na ulicy, tak trzecia była ogromnym zaskoczeniem nawet dla miłośników marki. Gdy na rynku pojawiła się trzecia generacja w 2010 roku (pierwsza generacja dla Europy), wszyscy byli zaskoczeni odwagą stylistów Kii oraz wyczuciem stylu. Z jednej strony linia oraz cechy charakterystyczne mocno nawiązywały do koreańskiego stylu – rozciągnięte klosze lamp, sporo ostrych linii i dynamicznych elementów, z drugiej zaś sylwetka oraz linia boczna idealnie wpisywały się w gusta europejskiej klienteli. Alternatywa dla Passata, Superba czy Mondeo? O ile początkowo wielu podchodziło do takiego stanowiska sceptycznie, tak z biegiem czasu, z kolejnymi poprawkami i aktualizacjami, Kia Optima spotykała się z coraz większym zainteresowaniem. Czwarta generacja była jeszcze ładniejsza i bardzo często nawet miłośnicy wspomnianych modeli przyznawali, że wizualnie niczego jej nie brakuje. Pojawiła się również odmiana kombi tylko dla rynku europejskiego, co pokazywało, jak dużą wagę dla Starego Kontynentu przywiązuje Kia. Jeśli chodzi o wymiary, Kia Optima w wersji sedan mierzy 4855 mm długości, 1860 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Wersja kombi jest tylko o 5 mm wyższa od sedana, a pozostałe wymiary są takie same. Rozstaw osi w każdej wersji to 2805 mm.

Kia Optima IV - przód
Wersja sedan to zdecydowanie najpopularniejsza odmiana. Niestety bagażnik w tym aucie jest przeciętnej funkcjonalności.

Używana Kia Optima IV – wnętrze, bagażnik

Również wnętrze Kii Optimy wpisuje się w gusta Europejczyków, szczególnie tych, którzy lubią minimalizm i prostotę np. w Passacie. Pod względem ergonomii, Optima jest nienaganna. Niewielki ekran wpisano w deskę rozdzielczą, dzięki czemu nie rozprasza i nie zasłania widoczności. Wszystkimi funkcjami steruje się prosto i wygodnie z poziomu czytelnych, analogowych paneli. Jest również sporo schowków, w tym na drobiazgi pod konsolą centralną, uchwyty na kubki są zasłaniane estetyczną roletką, a podłokietnik jest szeroki i wygodny. Wszystko idealnie wpisuje się w charakter auta z segmentu D o predyspozycjach komfortowej, rodzinnej limuzyny. Jakość materiałów jest bez zarzutu, choć w wielu miejscach można trafić na przeciętnej jakości twardy plastik. Na konsoli środkowej jest również sporo plastiku w kolorze fortepianowej czerni, który pewnie po wielu latach eksploatacji jest porysowany i już nie tak estetyczny, jak na początku.

Przestrzeni nie brakuje ani z przodu, ani na kanapie. Fotele są obszerne, wygodne, miejsca nad głową nie zabraknie nawet wysokim kierowcom, a pozycja za kierownicą jest naprawdę bez zarzutu. Również na kanapie miejsca jest pod dostatkiem i nawet trójka pasażerów nie powinna narzekać podczas krótkich podróży. Tunel środkowy jest dość szeroki, ale niewysoki i pozwala na w miarę komfortowe zajęcie miejsca. Miejsca na nogi co prawda jest mniej niż w rekordowym dla segmentu D Superbie, ale tutaj też nie ma na co narzekać. Bagażnik w wersji sedan (510 litrów) jest dość przeciętny – ma nieregularne kształty brak praktycznych dodatków, ale w kombi nie można się do niczego przyczepić. Jego pojemność to 552/1686 litrów.

Używana Kia Optima IV – silniki

Oferta silnikowa była rozwijana z biegiem lat, choć nie jest tak obszerna jak u niemieckiej konkurencji. Na początku podstawą był silnik 2.0 DOHC o mocy 163 KM oraz 2.0 T-GDI o mocy 245 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Taki motor rozpędzał Kię Optimę od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i pozwalał jechać z prędkością maksymalną 240 km/h. Po liftingu do oferty wszedł silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i momencie obrotowym 265 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej wersji zajmuje 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Co ciekawe, dla nadwozia kombi przygotowano również wersję hybrydową plug-in na bazie jednostki 2.0 GDI o mocy systemowej 205 KM i momencie obrotowym 375 Nm.

Kia Optima IV - silnik
Po liftingu pod maską pojawił się silnik 1.6 T-GDI. Dość dynamiczny, ale niezbyt oszczędny.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, na początku w ofercie był silnik 1.7 CRDi o mocy 141 KM i momencie obrotowym 340 Nm, zaś po liftingu jego miejsce zajął silnik 1.6 CRDi o mocy 136 KM i momencie obrotowym 320 Nm. W nowszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11 sekund, a prędkość maksymalna to 197 km/h. Dość przeciętne osiągi wynagradza niskie zużycie paliwa – nawet 4,6 l/100 km w trybie mieszanym.

Kia Optima IV - silnik
Jeśli ktoś szuka oszczędności i nie zależy mu na dynamice, powinien wybrać silnik wysokoprężny, który wykazuje się umiarkowanym apetytem na paliwo.

Używana Kia Optima IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobry stosunek ceny do oferowanych możliwości i wyposażenia”.

„Nieduży, ale optymalny wybór dość oszczędnych jednostek napędowych”.

„Wersja GT o sportowych aspiracjach”.

„Sporo przestrzeni wewnątrz oraz wysoka ergonomia wersji kombi”.

 Wady 

„Trochę ograniczona oferta i np. brak wersji z napędem 4×4”.

„Sporo braków w wyposażeniu w porównaniu do konkurencji”.

„Przeciętny bagażnik w wersji sedan”.

„W niektórych modelach z silnikiem 1.6 skrzynia automatyczna nie działa zbyt dobrze”.

Używana Kia Optima IV – awaryjność, typowe usterki

Jeśli ktoś szuka modelu, który będzie jeszcze na słynnej 7-letniej gwarancji, musi dokładnie sprawdzić historię serwisową, a w razie wątpliwości powinien upewnić się u lokalnego dealera, czy dany egzemplarz wciąż ma aktywną gwarancję. Jeśli auto nie było odpowiednio serwisowane w ASO, gwarancja mogła zostać anulowana. Zgłoszonych problemów z Optimą jest niewiele. Większość dotyczy elektryki niezwiązanej z silnikiem i obejmuje systemy nawigacji satelitarnej i klimatyzacji. Wszystkie problemy są zazwyczaj rozwiązywane w ramach gwarancji, a ich rozwiązanie często zajmuje mniej niż tydzień.

Kia Optima IV - ekran
Jeśli ktoś szuka szybkiego i nowoczesnego systemu info-rozrywki, w Kii może poczuć się nieco rozczarowany.

Używana Kia Optima IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Kii Opitima IV znajdziemy na obudowie deski rozdzielczej w lewym dolnym rogu (widoczny przez szybę) oraz na słupku środkowym B z lewej strony na tabliczce.

Kia Optima IV numer VIN

Używana Kia Optima IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 240 ogłoszeń dotyczących Kii Optima IV. Przykładowo model z 2018 roku z silnikiem 1.6 CRDi i przebiegiem 170 000 kilometrów to koszt około 65 000 złotych. Za około 87 000 złotych można również znaleźć model z 2019 roku z silnikiem 1.6 T-GDI i przebiegiem 120 000 kilometrów.

Używana Kia Optima IV – podsumowanie

Jeśli komuś zależy na nowoczesnym aucie z dużą ilością przestrzeni, niezłym wyposażeniem i oszczędnym silnikiem za rozsądną cenę, powinien wziąć pod uwagę Kię Optimę IV. Być może nie jest tak dobrze wykończona jak Passat, nie oferuje takiej przestrzeni jak Superb, nie ma również tak nowoczesnych rozwiązań, ale trudno znaleźć lepszą propozycję za podobne pieniądze.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Kiach:

Używana Kia Optima III (2010-2015) – opinie użytkowników

Używana Kia Sportage IV (2016-2021) – opinie użytkowników

Kia Optima IV - bok

Kia Optima IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 485/186/146-147 cm
Rozstaw osi 280 cm
Pojemność bagażnika sed 510 l, kmb 552-1686 l
Kia Optima IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benz. i Diesla)
Silnik 2.0 DOHC 2.0 T-GDI (GT) 1.6 T-GDI 2.0 GDI PHEV 1.6 CDRi 1.7 CRDi
Pojemność 1999 cm³ 1998 cm³ 1591 cm³ 1999 cm³ 1598 cm³ 1685 cm³
Paliwo benzynowy benz. turbo benz. turbo benz. + elektr. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 163 KM 245 KM 180 KM 205 KM 136 KM 141 KM
Maks. moment 196 Nm 353 Nm 265 Nm 375 Nm 320 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 7,4 s 8,9 s 9,5 s 10,6 s 9,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 240 km/h 210 km/h 192 km/h 195 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,4 l/100 km 8,2 l/100 km 7,6 l/100 km 1,6 l/100 km (NEDC) 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km

Używana Kia Optima IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji