UżywaneUżywana Kia Cee'd II (2012-2018) - który silnik wybrać?

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – który silnik wybrać?

Druga generacja Cee’da zyskała na wyglądzie i jest bardziej dopracowana od poprzedniczki. Jaki silnik wybrać w używanej Kii Cee’d II?

Niemal każdy kierowca kojarzy Kię Cee’d II chociaż z wyglądu – głównie za sprawą wieloletniej eksploatacji u służb mundurowych. W odróżnieniu od raczej zachowawczej pierwszej generacji, druga przyciąga uwagę efektowniejszą stylistyką nadwozia i deski rozdzielczej oraz lekką poprawą jakości wykończenia wnętrza. Zachowano trzy wersje nadwoziowe: 5-drzwiowego hatchbacka, odpowiednika 3-drzwiowego (Pro_cee’d) i kombi z pojemnym, 528-litrowym bagażnikiem. W gamie silnikowej obeszło się bez rewolucji: zachowano wolnossące jednostki o podobnych parametrach jak w Cee’dzie I, choć zrezygnowano z montażu silników 2-litrowych. Spore zmiany zaszły po liftingu (2015 r.), gdy pod maskami Cee’da zagościł downsizing.

Z jakim silnikiem warto kupić używaną Kię Cee’d II? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych tego auta.

Używana Kia Cee’d II – silniki benzynowe

  • 1.0 T-GDI (100 KM, 120 KM)
  • 1.4 CVVT (99 KM)
  • 1.6 GDI (135 KM)
  • 1.6 T-GDI (204 KM)

Rolę bazowej jednostki benzynowej przejął w Cee’dzie wolnossący 1.4 CVVT (czyli ze zmiennymi fazami rozrządu) – a w zasadzie dwa oddzielne silniki o takiej samej mocy (99 KM), ale różnej pojemności (1396 cm³, później 1368 cm³). Obydwa mają podobne parametry i osiągi, natomiast w nowszym (1368 cm³; od 2015 r.) wprowadzono system hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, co z pewnością docenią osoby chcące założyć LPG. Pod względem niezawodności silniki 1.4 reprezentują wysoki poziom: usterki ograniczają się do cewek zapłonowych i silniczków krokowych. Wada? Trochę za mało wigoru do auta kompaktowego.

Na lepsze parametry przyspieszenia można liczyć w montowanym przez cały okres produkcji 1.6 GDI. 135 KM pozwala osiągnąć 100 km/h w niecałe 10 sekund, bez większych wyrzeczeń w kwestii spalania (w porównaniu do 1.4). On także niezbyt często się psuje, chyba że ktoś pokusi się o zamontowanie do niego gazu (utrudnia to bezpośredni wtrysk paliwa). W Cee’dzie GT oferowano jego odmianę turbodoładowaną (T-GDI) z mocą podniesioną do 204 KM. Z uwagi na obecność turbosprężarki warto systematycznie sprawdzać poziom oleju silnikowego i pilnować terminów wymiany (co 15 tys. km).

Po liftingu do Cee’da trafił benzynowy silnik 3-cylindrowy spełniający kryteria downsizingu – 1.0 T-GDI o mocy 100 lub 120 KM. Mocne wysilenie tej jednostki nie odbiło się negatywnie na trwałości, przynajmniej na razie. Niektórzy skarżą się na problemy z chłodzeniem (konkretnie – chłodnicą), wskutek czego silnik się przegrzewa. Taki stan wybitnie mu nie służy, dlatego lepiej nie odkładać naprawy. Zwracajmy też uwagę na stan sprzęgła i turbosprężarki (czy np. nie dochodzą z niej niepokojące świsty). Wariant 1.0 T-GDI, podobnie jak pozostałe, łączono z 6-biegowymi skrzyniami (5-biegowe montowano tylko do starszych 1.4). Automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DCT przewidziano w opcji tylko dla 1.6 GDI.

Kia Cee’d II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 T-GDI 1.0 T-GDI 1.4 CVVT 1.4 CVVT 1.6 GDI 1.6 T-GDI (GT)
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1368 cm³ 1396 cm³ 1591 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz. benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 100 KM 120 KM 99 KM 99 KM 135 KM 204 KM
Maks. moment 171 Nm 171 Nm 134 Nm 137 Nm 165 Nm 265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8 s 11,1 s 12,7 s 12,8 s 9,9 s 7,6 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 183 km/h 182 km/h 195 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 4,9 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 7,4 l/100 km
Kia Ceed II 1.6 GDI
1.6 GDI to udany silnik o wysokiej kulturze pracy. W Cee’dzie uchodzi też za całkiem dynamiczny.
Kia Ceed II 1.6 T-GDI
Cee’d II występował także jako hot hatch (GT) o mocy 204 KM.

Używana Kia Cee’d II – silniki Diesla

  • 1.4 CRDi (90 KM)
  • 1.6 CRDi (110 KM, 128 KM, 136 KM)

W pierwszych dwóch latach produkcji w Cee’dzie montowano budżetowego diesla 1.4 CRDi (90 KM). Po stronie zalet można postawić 4-cylindrową budowę i uproszczony osprzęt (bez koła dwumasowego), natomiast wadą są bez wątpienia przeciętne osiągi. Za ich sprawą stanowi on optymalną propozycję do eksploatacji miejskiej. Przynajmniej w teorii, bo niezbyt lubi ją montowany w 1.4 CRDi filtr DPF (często się zapycha). Właściciele zwracają też uwagę na słabą tolerancję niskiej jakości paliwa.

Prym w Cee’dzie wiodą wysokoprężne konstrukcje 1.6 CRDi w trzech wersjach mocy: 110, 128 lub 136 KM. Najsłabsza, podobnie jak 1.4 CRDi, również nie ma „dwumasy”, natomiast we wszystkich odmianach seryjnie montowano filtry cząstek stałych. Uchodzą za trwalsze od tych w słabszym silniku, natomiast w 1.6 CRDi zdarzają się przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu – a dodamy, że właśnie taki napęd rozrządu znajduje się w każdym silniku Cee’da II. Plus za zastosowanie elektromagnetycznych wtryskiwaczy (nawet w topowej odmianie 136 KM), które można bez problemu zregenerować. Turbodiesle łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (w 1.4 CRDi zdarzają się 5-biegowe) oraz dwoma rodzajami „automatów”: klasycznym (w 1.6 CRDi/128 KM) lub dwusprzęgłowym DCT (1.6 CRDi/136 KM).

Kia Cee’d II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1396 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³ 1582 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 110 KM 128 KM 136 KM
Maks. moment 220 Nm 260 Nm 260 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 12,7 s 10,9 s 9,8 s
Prędkość maks. 170 km/h 185 km/h 197 km/h 196 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,1 l/100 km 4,3 l/100 km 3,6 l/100 km
Kia Ceed II 1.6 CRDi
Diesla 1.6 CRDi z powodzeniem montowano do wielu modeli Kii i Hyundaia. Zasłynęły z uproszczonego osprzętu słabszych wersji (np. wersja 110-konna nie ma koła dwumasowego).

Używana Kia Cee’d II – który silnik wybrać?

Wszystkie silniki zasługują na uwagę, dlatego wybór zależy od preferencji konkretnego użytkownika. Do LPG polecamy 1.4 CVVT, natomiast zwolennikom osiągów i bezproblemowej eksploatacji – 1.6 GDI. Warianty T-GDI są bardziej wysilone, stąd nie można wykluczyć poważniejszych problemów w przyszłości. Jeśli Cee’d z dieslem, to najlepiej 1.6 CRDi. Daje jasny wybór: albo zminimalizowanie kosztów jazdy (wersja 110 KM), albo użyteczność w trasie (mocniejsze).

Więcej informacji na temat używanej Kii Cee’d II:

Używana Kia Cee’d II (2012-2018) – opinie użytkowników

Używana Kia Cee’d I i Kia Cee’d II – którą generację wybrać?

Kia Ceed II

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji