Druga generacja Cee’da zyskała na wyglądzie i jest bardziej dopracowana od poprzedniczki. Jaki silnik wybrać w używanej Kii Cee’d II?
Niemal każdy kierowca kojarzy Kię Cee’d II chociaż z wyglądu – głównie za sprawą wieloletniej eksploatacji u służb mundurowych. W odróżnieniu od raczej zachowawczej pierwszej generacji, druga przyciąga uwagę efektowniejszą stylistyką nadwozia i deski rozdzielczej oraz lekką poprawą jakości wykończenia wnętrza. Zachowano trzy wersje nadwoziowe: 5-drzwiowego hatchbacka, odpowiednika 3-drzwiowego (Pro_cee’d) i kombi z pojemnym, 528-litrowym bagażnikiem. W gamie silnikowej obeszło się bez rewolucji: zachowano wolnossące jednostki o podobnych parametrach jak w Cee’dzie I, choć zrezygnowano z montażu silników 2-litrowych. Spore zmiany zaszły po liftingu (2015 r.), gdy pod maskami Cee’da zagościł downsizing.
Z jakim silnikiem warto kupić używaną Kię Cee’d II? Oto przegląd wszystkich jednostek napędowych tego auta.
Używana Kia Cee’d II – silniki benzynowe
- 1.0 T-GDI (100 KM, 120 KM)
- 1.4 CVVT (99 KM)
- 1.6 GDI (135 KM)
- 1.6 T-GDI (204 KM)
Rolę bazowej jednostki benzynowej przejął w Cee’dzie wolnossący 1.4 CVVT (czyli ze zmiennymi fazami rozrządu) – a w zasadzie dwa oddzielne silniki o takiej samej mocy (99 KM), ale różnej pojemności (1396 cm³, później 1368 cm³). Obydwa mają podobne parametry i osiągi, natomiast w nowszym (1368 cm³; od 2015 r.) wprowadzono system hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, co z pewnością docenią osoby chcące założyć LPG. Pod względem niezawodności silniki 1.4 reprezentują wysoki poziom: usterki ograniczają się do cewek zapłonowych i silniczków krokowych. Wada? Trochę za mało wigoru do auta kompaktowego.
Na lepsze parametry przyspieszenia można liczyć w montowanym przez cały okres produkcji 1.6 GDI. 135 KM pozwala osiągnąć 100 km/h w niecałe 10 sekund, bez większych wyrzeczeń w kwestii spalania (w porównaniu do 1.4). On także niezbyt często się psuje, chyba że ktoś pokusi się o zamontowanie do niego gazu (utrudnia to bezpośredni wtrysk paliwa). W Cee’dzie GT oferowano jego odmianę turbodoładowaną (T-GDI) z mocą podniesioną do 204 KM. Z uwagi na obecność turbosprężarki warto systematycznie sprawdzać poziom oleju silnikowego i pilnować terminów wymiany (co 15 tys. km).
Po liftingu do Cee’da trafił benzynowy silnik 3-cylindrowy spełniający kryteria downsizingu – 1.0 T-GDI o mocy 100 lub 120 KM. Mocne wysilenie tej jednostki nie odbiło się negatywnie na trwałości, przynajmniej na razie. Niektórzy skarżą się na problemy z chłodzeniem (konkretnie – chłodnicą), wskutek czego silnik się przegrzewa. Taki stan wybitnie mu nie służy, dlatego lepiej nie odkładać naprawy. Zwracajmy też uwagę na stan sprzęgła i turbosprężarki (czy np. nie dochodzą z niej niepokojące świsty). Wariant 1.0 T-GDI, podobnie jak pozostałe, łączono z 6-biegowymi skrzyniami (5-biegowe montowano tylko do starszych 1.4). Automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DCT przewidziano w opcji tylko dla 1.6 GDI.
Silnik | 1.0 T-GDI | 1.0 T-GDI | 1.4 CVVT | 1.4 CVVT | 1.6 GDI | 1.6 T-GDI (GT) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 1368 cm³ | 1396 cm³ | 1591 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 120 KM | 99 KM | 99 KM | 135 KM | 204 KM |
Maks. moment | 171 Nm | 171 Nm | 134 Nm | 137 Nm | 165 Nm | 265 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,8 s | 11,1 s | 12,7 s | 12,8 s | 9,9 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h | 183 km/h | 182 km/h | 195 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,9 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 7,4 l/100 km |


Używana Kia Cee’d II – silniki Diesla
- 1.4 CRDi (90 KM)
- 1.6 CRDi (110 KM, 128 KM, 136 KM)
W pierwszych dwóch latach produkcji w Cee’dzie montowano budżetowego diesla 1.4 CRDi (90 KM). Po stronie zalet można postawić 4-cylindrową budowę i uproszczony osprzęt (bez koła dwumasowego), natomiast wadą są bez wątpienia przeciętne osiągi. Za ich sprawą stanowi on optymalną propozycję do eksploatacji miejskiej. Przynajmniej w teorii, bo niezbyt lubi ją montowany w 1.4 CRDi filtr DPF (często się zapycha). Właściciele zwracają też uwagę na słabą tolerancję niskiej jakości paliwa.
Prym w Cee’dzie wiodą wysokoprężne konstrukcje 1.6 CRDi w trzech wersjach mocy: 110, 128 lub 136 KM. Najsłabsza, podobnie jak 1.4 CRDi, również nie ma „dwumasy”, natomiast we wszystkich odmianach seryjnie montowano filtry cząstek stałych. Uchodzą za trwalsze od tych w słabszym silniku, natomiast w 1.6 CRDi zdarzają się przypadki rozciągnięć łańcuchów rozrządu – a dodamy, że właśnie taki napęd rozrządu znajduje się w każdym silniku Cee’da II. Plus za zastosowanie elektromagnetycznych wtryskiwaczy (nawet w topowej odmianie 136 KM), które można bez problemu zregenerować. Turbodiesle łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi (w 1.4 CRDi zdarzają się 5-biegowe) oraz dwoma rodzajami „automatów”: klasycznym (w 1.6 CRDi/128 KM) lub dwusprzęgłowym DCT (1.6 CRDi/136 KM).
Silnik | 1.4 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1396 cm³ | 1582 cm³ | 1582 cm³ | 1582 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 110 KM | 128 KM | 136 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 260 Nm | 260 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,5 s | 12,7 s | 10,9 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 196 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,3 l/100 km | 3,6 l/100 km |

Używana Kia Cee’d II – który silnik wybrać?
Wszystkie silniki zasługują na uwagę, dlatego wybór zależy od preferencji konkretnego użytkownika. Do LPG polecamy 1.4 CVVT, natomiast zwolennikom osiągów i bezproblemowej eksploatacji – 1.6 GDI. Warianty T-GDI są bardziej wysilone, stąd nie można wykluczyć poważniejszych problemów w przyszłości. Jeśli Cee’d z dieslem, to najlepiej 1.6 CRDi. Daje jasny wybór: albo zminimalizowanie kosztów jazdy (wersja 110 KM), albo użyteczność w trasie (mocniejsze).
Posiadamy wersję z silnikiem 3-cylindrowym – 1.0 T-GDI i jest bezawaryjną jednostką. Super auto:)