NowościAktualnościToyota RAV4 Plug-in Hybrid – czym różni się ta wersja od zwykłej...

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – czym różni się ta wersja od zwykłej hybrydy?

Toyota najpierw spopularyzowała kompaktowe SUV-y, a potem hybrydy. Następnie połączyła oba światy, tworząc hybrydową wersję RAV4. Teraz wykonała kolejny krok, zapewniając wprowadzając napęd typu Plug-in.

RAV4 to wyjątkowy model w portfolio japońskiego producenta, jeden z najbardziej zasłużonych. Zaprezentowana w 1994 r. pierwsza Toyota RAV4 spopularyzowała kompaktowe SUV-y. Potem model ten z generacji na generację stawał się coraz większy i lepszy, ale jeden z najważniejszych kroków wykonał w poprzedniej odsłonie, gdy pod jego maską zadebiutowała technologia hybrydowa.

Toyota rozwija ją niemal równie długo co model RAV4 – pierwszy hybrydowy model tej marki, Prius, zadebiutował w 1997 roku (do dziś z jej fabryk wyjechało już ponad 18 milionów hybryd). Z czasem spalinowo-elektryczne napędy zaczęły trafiać także do innych modeli. W gamie RAV4 taka wersja pojawiła się już ponad pięć lat temu.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - bok
Dwubarwne nadwozie to w RAV4 wyróżnik topowej odmiany Selection.

Obecnie, gdy na drogach jest już piąta generacja RAV4, ten popularny SUV wykonał kolejny ważny krok – nie tylko w swojej historii, ale i w dziejach całej marki. Został bowiem pierwszym modelem Toyoty z hybrydowym napędem typu plug-in, czyli dającym możliwość ładowania baterii z zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

Toyota RAV4 PHEV – flagowa hybryda

Hybrydowa gama RAV4 ma obecnie trzy stopnie. Podstawowym jest odmiana 2.5 Hybrid FWD. Jej przednie koła napędzają dwa umieszczone pod maską silniki: 2,5-litrowy czterocylindrowy benzynowy o mocy 178 KM oraz 120-konny elektryczny, a łączna moc tego zestawu to 218 KM.

O szczebel wyżej jest wariant 2.5 Hybrid AWD-i. Poza dwiema wymienionymi wyżej jednostkami korzysta on z jeszcze jednej elektrycznej, zlokalizowanej z tyłu, która rozwija 54 KM i wprawia w ruch koła tylnej osi. W tym przypadku moc systemowa wynosi 222 KM.

Miejsce na szczycie hybrydowej gamy RAV4 (i Toyoty) zajęła wersja Plug-in Hybrid. Jej tylne koła również napędza 54-konny silnik elektryczny, ale do przednich trafia w niej znacznie więcej mocy. Benzynowa jednostka może się tu pochwalić 185 KM, a „elektryk” – aż 182 KM. W efekcie łączna moc to imponujące 306 KM.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - silnik
Przednie koła napędzają (wspólnie lub osobno) silniki benzynowy i elektryczny, tylne – kolejny „elektryk”.

Dzięki temu w kwestii osiągów RAV4 Plug-In Hybrid plasuje się o półkę wyżej niż typowe hybrydowe odmiany – choć i one, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w nieco ponad 8 s, zdecydowanie nie są zawalidrogami. Jednak wersja plug-in przyspiesza do „setki” w zaledwie 6 sekund! A to oznacza, że może się pod tym względem równać z kultową Toyotą Suprą z lat 90., przynajmniej w wydaniu z automatyczną skrzynią, które potrzebowało na to 5,8 s.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – czasem auto elektryczne

Ale świetne osiągi to tylko jedna z zalet RAV4 Plug-in Hybrid. Jak przystało na samochód z tego rodzaju napędem odmiana ta wyróżnia się na tle pozostałych także zdecydowanie większą baterią. Umieszczone pod podłogą w centralnej części auta akumulatory (w „zwykłych” hybrydowych RAV4 są pod kanapą) mają aż 18,1 kWh pojemności. To zdecydowanie więcej niż w większości konkurencyjnych SUV-ów typu Plug-in (PHEV).

Dzięki temu w odpowiednich warunkach – regularnie ładując auto z zewnętrznego źródła prądu i poruszając się na zwykłych dziennych dystansach – można traktować tę wersję RAV4 jak typowy samochód elektryczny. Zresztą dopóki w akumulatorach jest zapas energii, domyślnym trybem jazdy jest właśnie bezemisyjny, a spalinowa jednostka dołącza dopiero wtedy, gdy potrzebna jest pełna moc. Podczas wolnej jazdy, do ok. 25 km/h, Toyota wydaje z siebie charakterystyczny dla elektrycznych aut dźwięk mający ostrzegać przechodniów.

Na w pełni naładowanej baterii da się przejechać znacznie większy dystans niż przeciętny w klasie. Zasięg Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid liczony według normy WLTP wynosi aż 75 km, a w ruchu miejskim niemal 100 km!

Praktyka pokazuje, że przy odrobinie starań możliwe jest osiągnięcie zbliżonych wyników, a jeśli prowadzący nie próbuje jechać bardzo oszczędnie i korzysta z klimatyzacji czy ogrzewania siedzenia i kierownicy, zasięg wcale nie spada drastycznie – w ten sposób można przejechać „na prądzie” ok. 75-85 km po mieście albo ok. 65 km w cyklu mieszanym. To wciąż bardzo dobre rezultaty.

W porównaniu z plug-inową konkurencją Toyota błyszczy także osiągami w trybie elektrycznym. Ciche przyspieszenie od 0 do 100 km/h może tu trwać zaledwie nieco ponad 10 sekund (dla porównania – 300-konne Opel Grandland X PHEV i Peugeot 3008 PHEV potrzebują na to niemal 12 s). Bez pomocy silnika spalinowego RAV4 rozpędza się maksymalnie do 135 km/h. Oczywiście fizyki nie da się oszukać i wykorzystując duży potencjał napędu, trzeba się liczyć z wyraźnym spadkiem zasięgu.

Pełne naładowanie litowo-jonowej baterii z gniazda 230 V (10 A) trwa ok. 7,5 godziny, więc jeśli podłączy się samochód na noc do gniazdka w garażu, rano akumulator będzie pełny. Oczywiście da się ustawić (na ekranie centralnym samochodu albo z poziomu aplikacji MyT w smartfonie) dokładne godziny, w których auto ma czerpać prąd z sieci, co pozwala np. korzystać z tańszych nocnych taryf u dostawcy energii.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - ladowanie
W zależności od źródła prądu pełne naładowanie baterii może trwać od 2,5 do 7,5 godziny.

Dzięki pokładowej ładowarce o mocy 6,6 kW podłączenie auta do słupka 32A, np. w publicznym punkcie ładowania samochodów elektrycznych, pozwala skrócić czas pełnego „nabicia” akumulatorów do 2,5 godziny.

W trakcie ładowania kabina Toyoty może się oczywiście chłodzić lub ogrzewać (jeśli kierowca wcześniej to zaprogramuje). Można też zdalnie „zlecić” uruchomienie klimatyzacji, na nie więcej niż 20 minut, wciskając przez chwilę odpowiedni przycisk na pilocie.

Z kolei przytrzymując jeden z przycisków obok dźwigni automatu, uruchamia się procedurę doładowywania baterii, do maksymalnie 80%, podczas jazdy, przy użyciu silnika spalinowego (da się też zachować obecny stan baterii na później – funkcja ta przydaje się, gdy końcowy etap podróży przebiega przez miasto). W czasie takiego ładowania trzeba się oczywiście liczyć z chwilowym wyraźnym zwiększeniem zużycia benzyny.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – czasem typowa hybryda

Co istotne, po wyczerpaniu zgromadzonej energii samochód przechodzi w tryb hybrydowy (oczywiście nie ma mowy o całkowitym zużyciu energii – zawsze pozostaje do dyspozycji jej konieczny zapas). Dzieje się tak również wtedy, gdy kierowca skorzysta z możliwości zachowania jej na później. Mimo obecności większych i znacznie cięższych akumulatorów RAV4 2.5 Plug-in Hybrid zachowuje się wówczas jak RAV4 2.5 Hybrid.

A właściwie lepiej, bo zapewnia znacznie lepsze osiągi (w wariancie PHEV (Plug-in) pozostają one w pełni dostępne nawet przy minimalnym stanie baterii) i bardziej ochoczą reakcję na dodanie gazu. A że w większym stopniu wspomaga się „elektryką” i rzadziej uruchamia benzynową jednostkę, podróżuje się nim po prostu ciszej.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - przeplyw energii
Po wyczerpanie baterii RAV4 przechodzi w tryb hybrydowy – gromadzi energię elektryczną podczas hamowania i wspomaga się nią przy przyspieszaniu.

A przede wszystkim wersja Plug-in po wyczerpaniu prądu wykazuje zbliżone zapotrzebowanie na paliwo do tradycyjnej hybrydowej odmiany. Zarówno w ruchu miejskim, gdzie Toyota przejeżdża większość dystansu z wyłączonym silnikiem spalinowym, jak i w trasie – pokonywanej bez przekraczania 100 km/h – zużywa mniej niż 6 l benzyny na 100 km. Autostradowe tempo zwiększa „apetyt” RAV4 PHEV do niecałych 8,5 l/100 km, więc i tym razem nie przekracza on poziomu znanego z typowych hybrydowych „rawek”. Z tym że tutaj, biorąc pod uwagę kapitalne osiągi, wyniki te robią jeszcze większe wrażenie.

Bagażnik, przestronność, zawieszenie

Pomijając znacznie lepsze osiągi i nieporównywalnie większy zasięg, RAV4 PHEV właściwie niczym nie różni się od pozostałych wersji. Tak jak one w swoim przestronnym wnętrzu wygodnie mieści cztery wysokie osoby, lub pięć, jeśli te siedzące z tyłu są szczupłe. Zapewnia wygodną pozycję za kierownicą i dobrą widoczność w każdym kierunku. Przekonuje niezłym wykończeniem wnętrza oraz przyjazną obsługą wszelkich ustawień i funkcji.

Co ważne, dzięki umieszczeniu zespołu akumulatorów pod podłogą między osiami jej przestrzeń ładunkowa okazuje się niewiele mniejsza niż w innych „rawkach”. Standardowo, pod roletą, kufer mieści 520 litrów bagażu, a po złożeniu kanapy i załadowaniu po dach jego pojemność rośnie do 1604 litrów. Na uwagę zasługują też sięgająca 600 kg ładowność oraz możliwość ciągnięcia przyczepy o masie do 1,5 tony.

Układ jezdny dostrojono do zwiększonego ciężaru japońskiego SUV-a, a dodatkowa masa zlokalizowana jest bardzo nisko, więc nie zaburza jego środka ciężkości – Toyota nadal nie jest autem zachęcającym do dynamicznego pokonywania krętych tras, ale wciąż całkiem chętnie skręca i mimo odczuwalnych przechyłów nadwozia pozostaje stabilna w ciasnych zakrętach czy przy gwałtowniejszych manewrach.

Priorytetem pozostaje jednak komfort jazdy – zawieszenie skutecznie tłumi wstrząsy i sprawnie radzi sobie z większością nierówności spotykanych na polskich drogach. Tylko na największych uszkodzeniach jezdni podróżni są narażeni na większe wstrząsy i hałas z okolic kół.

Dodatkowe kilogramy nieznacznie wydłużyły drogę hamowania – na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h RAV4 Plug-in Hybrid potrzebuje dłuższego o ok. metr dystansu niż RAV4 Hybrid, ale wynik na poziomie 37,5 m jest jak najbardziej akceptowalny. I nie pogarsza się po kilku mocnych hamowaniach.

Warto też zwrócić uwagę na pracę hamulców, która… nie zwraca na siebie uwagi. A to w samochodach hybrydowych, w których wytracaniu prędkości towarzyszy odzyskiwanie energii, wcale nie jest normą. W wielu z nich trzeba obsługiwać pedał hamulca z czuciem, jeśli nie chce się narażać pasażerów na szarpanie. W RAV4 praca hamulców nie wymaga przyzwyczajenia – w zasadzie niewiele odbiega od benzynowych odmian.

Jak przystało na SUV-a RAV4 nie boi się lekkiego terenu. Prześwit na poziomie 18-19 cm i sprawny napęd na cztery koła pozwalają bez strachu zjeżdżać z utwardzonej nawierzchni. Przydaje się tam uruchamiany przyciskiem tryb Trail, który wspomaga trakcję na wyboistym szlaku.

Toyota RAV4 PHEV – najwyższa półka

Obecność kosztownych baterii nie pozostała oczywiście bez wpływu na cenę RAV4 Plug-in Hybrid, auta tego typu zwykle nie są tanie. Cennik rozpoczyna kwota 231 900 zł za wersję Dynamic – bazową, ale i bardzo dobrze wyposażoną. Między innymi w automatyczną klimatyzację, nawigację, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, elektrycznie składane lusterka, funkcję bezprzewodowego ładowania telefonów, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania auta, elektrycznie sterowane siedzenie kierowcy, podgrzewanie foteli i kanapy, elektrycznie otwieraną i bezdotykowo obsługiwana pokrywę bagażnika, 18-calowe alufelgi i dojazdowe koło zapasowe.

A do tego 7 poduszek powietrznych i obfity zestaw systemów bezpieczeństwa (co ważne, bardziej pomagających kierowcy, niż mu przeszkadzających). W tym aktywny tempomat, wspomaganie utrzymania auta na własnym pasie ruchu, monitorowanie znaków drogowych, układ pomagający zapobiec kolizji (poza pojazdami rozpoznający także pieszych i rowerzystów), wykrywanie zmęczenia kierowcy czy automatyczne światła drogowe.

Kolejna wersja Prestige kosztuje 242 900 zł i dorzuca do tego m.in. podgrzewanie kierownicy i przedniej szyby, system kamer 360 stopni, asystenta martwych pól oraz cyfrowe lusterko wsteczne (zamiast odbicia można wyświetlić na nim ujęcie z kamery zamontowanej w górnej części tylnej szyby – np. gdy widok w lusterku zasłaniają siedzący na kanapie albo bagaż).

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Każda wersja RAV4 ma bogaty zestaw systemów wspomagających kierowcę w mieści i poza nim.

Widoczny na zdjęciach najwyższy wariant Selection wyceniono na 251 900 zł. Z zewnątrz wyróżnia się on lakierowanymi na czarno dachem i lusterkami oraz felgami o średnicy 19 cali, w środku – siedzeniami pokrytymi skórą syntetyczną. Opisywany samochód został doposażony w pakiet VIP. Kosztuje on aż 16 tys. zł, ale jest wręcz nabity dodatkami. W jego skład wchodzą: spore okno dachowe, tapicerka z naturalnej skóry, wyświetlacz przezierny na przedniej szybie, nagłośnienie JBL, pamięć ustawień fotela kierowcy, elektryczne sterowanie fotela pasażera i wentylacja obu.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – PODSUMOWANIE

Modelem RAV4 Plug-in Hybrid Toyota wyznacza dziś nowe standardy w segmencie, który właściwie sama stworzyła. Oczywiście – jak wszystkie samochody z tego typu napędem – RAV4 w takim wydaniu jest znacznie droższe od standardowej hybrydowej „rawki”. Jego zakup ma zatem uzasadnienie tylko dla kogoś, kto zamierza regularnie podłączać Toyotę do źródła prądu.

Wówczas można traktować RAV4 PHEV jako swoisty pomost między samochodami spalinowymi i elektrycznymi – co prawda nie oferujący równie dużego zasięgu co „elektryki”, za to pozbawiony jednej z ich głównych wad, czyli ryzyka utknięcia gdzieś po rozładowaniu baterii. Toyota w takiej sytuacji nie czeka na lawetę, lecz przechodzi w oszczędny tryb hybrydowy i jedzie dalej.

Dzięki temu, w przeciwieństwie do typowych aut elektrycznych, RAV4 w odmianie plug-in pozostaje „pełnoprawnym” samochodem rodzinnym, równie dobrze spisującym się podczas dojeżdżania do pracy czy wożenia dzieci do przedszkola, jak też w trakcie urlopowych wojaży.

 

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa

Silnik benzynowy (R4, 16V, 2487 cm³), moc maksymalna 110 KM, maksymalny moment obrotowy 205 Nm + silnik elektryczny przedni, moc maksymalna 182 KM + silnik elektryczny tylny, moc maksymalna 54 KM, moc łączna 306 KM, przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s, prędkość maksymalna 180 km/h, średnie zużycie paliwa 1,2 l/100 km (WLTP)

Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid
Silnik benzynowy + 2 x elektryczny
Układ cyl./zaw./pojemność R4/16/2487 cm³
Moc maksymalna (benz.) 185 KM/6000
Moc maksymalna (elektr./łączna) 182+54/306 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 227 Nm/3200
Maks. moment obrotowy (elektr./łączny) 270+121/b.d. Nm
Napęd/skrzynia biegów 4×4/automatyczna, bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4,60/1,86/1,69/2,69 m
Średnica zawracania 11,0 m
Masa własna/dopuszczalna masa całkowita 1910/600 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 520/1604 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Opony 235/55 R19
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) 1,2 l/100 km
CENA
Wersja Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid Selection
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 231 900 zł (Dynamic)
Cena wersji testowanej (bez wyposażenia dodatkowego) 251 900 zł (Selection)

 

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – galeria zdjęć

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

4 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji