W tegorocznej edycji brytyjskiego rankingu niezawodności „What Car?” prym wiodą marki japońskie. Co ciekawe, cieszący się niezbyt dobrą opinią producenci francuscy wyprzedzili niektóre marki premium, np. Renault wypadło lepiej od Audi, a Peugeot – od Mercedesa.
Mający 45-letni staż na rynku brytyjski magazyn „What Car?” za pośrednictwem swojej strony internetowej zbiera informacje zwrotne od kierowców na temat użytkowanych przez nich pojazdów i na ich podstawie tworzy potem rankingi niezawodności marek i modeli. W tegorocznym badaniu zebrano opinie 18 284 kierowców, z których powstało zestawienie 159 modeli 31 marek. Oceniano auta w wieku od jednego do czterech lat. Aż 30% ankietowanych kierowców zgłosiło, że przez ostatni rok w ich aucie wystąpiła przynajmniej jedna usterka.
Czołówkę zestawienia zdominowały marki i modele japońskie. Zaskakująco złe notowania dotyczą producentów brytyjskich, tj. Jaguara i Land Rovera – widocznie na tyle przysparzały nerwów kierowcom, że Ci postanowili porzucić motoryzacyjny patriotyzm i przyznać im uczciwe noty. Warto zwrócić uwagę na wysokie pozycje Alfy Romeo, Dacii, Fiata czy Renault – te marki okupują ostatnie miejsca w niemieckich rankingach niezawodności, a tutaj wypadły lepiej m.in. od Audi, Volvo, Porsche czy Mercedesa.
Ranking niezawodności marek w pierwszych czterech latach eksploatacji pojazdu według „What Car?”
Pozycja | Marka | Punktacja |
---|---|---|
1 | Suzuki | 97,7% |
2 | Lexus | 97,5% |
3 | Toyota | 96,8% |
4 | Kia | 95,8% |
4 | Mitsubishi | 95,8% |
4 | Subaru | 95,8% |
7 | Skoda | 95,6% |
8 | Alfa Romeo | 95,5% |
9 | Hyundai | 95,4% |
10 | Seat | 95,2% |
11 | Vauxhall | 94,6% |
11 | Mazda | 94,6% |
13 | Dacia | 94,1% |
14 | Fiat | 94,0% |
15 | Honda | 93,8% |
16 | BMW | 93,4% |
17 | Volkswagen | 92,9% |
18 | Ford | 92,7% |
19 | Renault | 91,7% |
20 | Audi | 91,5% |
20 | Volvo | 91,5% |
22 | Mini | 91,2% |
23 | Porsche | 90,9% |
24 | Peugeot | 89,4% |
25 | Citroen | 88,1% |
26 | Mercedes-Benz | 88,0% |
27 | Nissan | 87,1% |
28 | Jaguar | 84,9% |
29 | Jeep | 82,7% |
30 | Land Rover | 76,5% |
31 | Tesla | 57,3% |
Najmniej problematyczne modele wg „What Car?”
Aż cztery pierwsze miejsca dotyczą samochodów japońskich. W miejskiej Toyocie i crossoverze Suzuki kierowcy nie zgłaszali żadnych awarii, wystąpiły one sporadycznie w elektrycznym Nissanie i schodzącej Toyocie RAV4 (następca). Zaskakująco dobry wynik poprzedniego wcielenia Volvo V60.
Pozycja | Model | Ranking niezawodności |
---|---|---|
1 | Toyota Yaris III (od 2011 r.) | 100,0% |
1 | Suzuki SX4 S-Cross (od 2013 r.) | 100,0% |
3 | Nissan Leaf (2011-2017) | 99,7% |
4 | Toyota RAV4 (2013-2018) | 99,6% |
5 | Volvo V60 (2010-2018) | 99,3% |
Najbardziej problematyczne modele wg „What Car?”
Brytyjczycy nie pozostawili suchej nitki na „swoich” samochodach – pośród 5 najbardziej awaryjnych samochodów wyróżnili dwa Range Rovery i jednego Land Rovera. Zdecydowanie najgorzej ocenili elektryczną Teslę Model S, niechlubne 3. miejsce od końca zajął również debiutujący w 2016 r. Ford Edge (Zobacz więcej: Ford Edge test).
Pozycja | Model | Ranking niezawodności |
---|---|---|
1 | Tesla Model S (od 2013 r.) | 50,9% |
2 | Range Rover L405 (od 2013 r.) | 67,3% |
3 | Ford Edge (od 2016 r.) | 70,7% |
4 | Range Rover Evoque (od 2011 r.) | 73,2% |
5 | Land Rover Discovery Sport (od 2015 r.) | 74,7% |
Redakcja poleca również: ranking niezawodności Warranty Direct 2018
Ranking niezawodności marek „What Car?” – podział na segmenty
Auta miejskie
Toyota Yaris zdeklasowała rywali i zwyciężyła nie tylko w swojej klasie, ale i w całym rankingu – usterek nie zgłosił żaden użytkownik miejskiej Toyoty. Tuż za nią uplasowały się dwie generacje Hondy Jazz: w nowszej właściciele sporadycznie skarżyli się na usterki nawigacji satelitarnej. Na trzecie miejsce od końca spadł Volkswagen Polo (problematyczna elektronika), z kolei przegranymi są Nissan Note (delikatne zawieszenie) i Peugeot 208, w którym zawodzi system multimedialny.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Toyota Yaris benzyna (od 2011) | 100,0% |
2 | Honda Jazz (od 2015) | 99,5% |
3 | Honda Jazz (2008-2015) | 99,2% |
4 | Suzuki Celerio (od 2015) | 98,0% |
5 | Hyunudai i10 (od 2014) | 97,8% |
6 | Skoda Citigo (od 2012) | 97,0% |
7 | Hyundai i20 (od 2015) | 96,5% |
8 | Skoda Fabia (od 2015) | 95,9% |
9 | Renault Clio (od 2013) | 95,8% |
10 | Ford Fiesta benzyna (2008-2017) | 95,6% |
11 | Volkswagen Up (od 2012) | 94,6% |
11 | Dacia Sandero / Stepway (od 2013) | 94,6% |
13 | Audi A1 (od 2010) | 94,5% |
14 | Vauxhall Corsa (od 2014) | 93,9% |
15 | Mini hatchback benzyna (od 2014) | 93,8% |
16 | Fiat Panda (od 2012) | 93,0% |
17 | Seat Ibiza (2008-2017) | 92,2% |
18 | Mini hatchback (od 2014) | 90,3% |
19 | Mazda 2 benzyna (od 2015) | 90,0% |
20 | Mini Clubman (od 2015) | 88,1% |
21 | Volkswagen Polo (2009-2017) | 85,8% |
22 | Nissan Note (2013-2017) | 83,8% |
23 | Peugeot 208 (od 2012) | 81,4% |
Auta kompaktowe
Drobne problemy ze sprzęgłem w Hyundaiu i30 nie przeszkodziły w objęciu prowadzenia pod względem niezawodności w swojej klasie. W Audi A3 i Skodzie Octavii również nie zgłoszono wielu usterek, a jeśli już to odnosiły się do nadwozia, m.in. nieotwierające się klapki wlewu paliwa lub wadliwe czujniki parkowania. W trzech najbardziej awaryjnych kompaktach zawiodła głównie elektronika. W Peugeocie 308 notorycznie psuł się system multimedialny i elementy wyposażenia, np. podgrzewane siedzenia.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Hyundai i30 (2012-2017) | 98,9% |
2 | Audi A3 diesel (2013-obecnie) | 98,4% |
3 | Skoda Octavia diesel (2013-obecnie) | 97,3% |
4 | Seat Leon benzyna (2013-obecnie) | 97,2% |
4 | Mazda 3 benzyna (2014-obecnie) | 97,2% |
6 | Kia Cee'd (2012-obecnie) | 96,3% |
7 | Honda Civic benzyna (2012-2017) | 95,8% |
8 | Ford Focus benzyna (2011-obecnie) | 95,7% |
9 | Skoda Octavia benzyna (2013-obecnie) | 95,5% |
10 | Skoda Rapid (2014-obecnie) | 95,3% |
11 | BMW serii 1 benzyna (2011-obecnie) | 95,2% |
11 | Volkswagen Golf diesel (2013-obecnie) | 95,2% |
13 | Seat Leon diesel (2013-obecnie) | 95,0% |
14 | Volkswagen Golf benzyna (2013-obecnie) | 94,8% |
14 | BMW serii 1 diesel (2011-obecnie) | 94,8% |
16 | Vauxhall Astra (2015-obecnie) | 93,8% |
17 | Honda Civic diesel (2012-2017) | 93,6% |
17 | Audi A3 benzyna (2013-obecnie) | 93,6% |
19 | Mercedes Klasy A benzyna (2013-obecnie) | 93,4% |
20 | Alfa Romeo Giulietta (2010-obecnie) | 92,9% |
21 | Volvo V40 benzyna (2012-obecnie) | 91,6% |
22 | Honda Civic benzyna (2017-obecnie) | 91,5% |
23 | Ford Focus diesel (2011-obecnie) | 90,8% |
24 | Volvo V40 diesel (2012-obecnie) | 89,0% |
25 | Mercedes Klasy A diesel (2013-obecnie) | 86,9% |
26 | Nissan Pulsar (2015-obecnie) | 86,5% |
27 | Peugeot 308 (2014-obecnie) | 81,5% |
Auta klasy średniej
Dzięki niezawodnej konstrukcji i rzetelnemu serwisowi Volvo V60 pierwszej generacji zostało najmniej awaryjnym autem klasy średniej. Produkowaną od 2008 roku Insignię trapią jedynie drobne problemy elektryczne. Zaskakuje trzecie miejsce Alfy Romeo – marki raczej nie słynącej z trwałości, ale Giulia daje nadzieję, że włoski producent się „poprawił”. Końcówkę zestawienia okupują modele Audi, Jaguara i Mercedesa: zawodzi w nich rozbudowana elektryka, a w klasie C dodatkowo układ hamulcowy.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Volvo V60 (2010-2018) | 99,3% |
2 | Vauxhall Insignia (2008-2017) | 97,5% |
3 | Alfa Romeo Giulia (2016-obecnie) | 96,9% |
4 | BMW serii 3 (2012-obecnie) | 96,6% |
5 | Mazda 6 (2013-obecnie) | 95,9% |
6 | Skoda Superb benzyna (2015-obecnie) | 95,2% |
7 | Audi A3 (2013-obecnie) | 93,9% |
8 | Audi A4 benzyna (od 2015 r.) | 93,7% |
9 | Skoda Superb diesel (2015-obecnie) | 93,2% |
10 | Volkswagen Passat (2015-obecnie) | 92,9% |
11 | Ford Mondeo (2014-obecnie) | 92,6% |
12 | Audi A4 diesel (2015-obecnie) | 91,9% |
13 | Jaguar XE (2015-obecnie) | 83,7% |
14 | Mercedes Klasy C (2014-obecnie) | 83,1% |
Auta klasy wyższej i luksusowe
Tu ciekawostka: starsze generacje Mercedesa klasy E, Jaguara XF i BMW serii 5 okazały się mniej awaryjne od produkowanych obecnie. W nowszych wcieleniach psuje się głównie elektronika lub szybko niszczy się wnętrze (w BMW). Audi A6 – pośrodku stawki.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Mercedes Klasy E (2009-2016) | 92,4% |
2 | BMW 5 Series (2010-2017) | 91,6% |
2 | Jaguar XF (2007-2015) | 91,6% |
4 | Audi A6 (2011-obecnie) | 86,8% |
5 | BMW 5 Series (2017-obecnie) | 85,3% |
6 | Mercedes Klasy E (2016-obecnie) | 83,5% |
7 | Jaguar XF (2015-obecnie) | 81,9% |
Małe SUV-y i crossovery
Crossover Suzuki to wraz z Yarisem najmniej awaryjne auto w całym rankingu. Peugeot 2008 tylko nieznacznie od niego odbiega: zdarzają się w nim usterki zawieszenia, a w starszych egzemplarzach – z elektryką. Jeśli Mokka, to z silnikiem benzynowym: diesle psują się częściej. Idąc od końca: w Hondzie HR-V „szwankuje” układ hamulcowy, Jeep Renegade miewa problemy ze skrzynią biegów, a w C4 Cactusie – układ elektryczny.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Suzuki SX4 S-Cross (2013-obecnie) | 100,0% |
2 | Peugeot 2008 (2013-obecnie) | 99,4% |
3 | Vauxhall Mokka benzyna (2012-obecnie) | 97,7% |
4 | Suzuki Vitara (2015-obecnie) | 97,2% |
5 | Nissan Juke (2010-obecnie) | 96,8% |
6 | Skoda Yeti diesel (2009-2017) | 96,6% |
7 | Skoda Yeti benzyna (2009-2017) | 96,2% |
8 | Renault Captur (2013-obecnie) | 95,1% |
9 | Vauxhall Mokka diesel (2012-obecnie) | 92,3% |
10 | Mazda CX-3 (2016-obecnie) | 91,5% |
11 | Audi Q2 (2016-obecnie) | 91,0% |
12 | Honda HR-V (2015-obecnie) | 90,2% |
13 | Jeep Renegade (2015-obecnie) | 87,3% |
14 | Citroen C4 Cactus (2014-obecnie) | 82,5% |
Kompaktowe SUV-y
Kia Sportage, Audi Q3 i najnowszy Peugeot 3008 to godne zaufania SUV-y, w których co najwyżej psują się drobnostki elektroniczne lub oświetlenie. W przypadku Q3 egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi dodatkowo trapiły problemy ze sprzęgłem i hamulcami. Klęskę poniósł bardzo popularny Nissan Qashqai: zajął dwa ostatnie miejsca, a właściciele zgłaszali usterki właściwie w każdej kategorii.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Kia Sportage (2016-obecnie) | 97,8% |
2 | Audi Q3 benzyna (2011-obecnie) | 97,3% |
3 | Peugeot 3008 (2017-obecnie) | 96,9% |
4 | Seat Ateca (2016-obecnie) | 96,7% |
5 | Kia Sportage (2010-2016) | 95,5% |
6 | Renault Kadjar (2015-obecnie) | 94,6% |
7 | Hyundai Tucson (2015-obecnie) | 96,8% |
8 | BMW X1 (2015-teraz.) | 92,3% |
8 | Volkswagen Tiguan (2007-2016) | 92,3% |
10 | Volkswagen Tiguan (2016-obecnie) | 91,8% |
11 | Dacia Duster (2013-obecnie) | 91,7% |
12 | Mercedes-Benz GLA (2014-2018) | 91,1% |
13 | Mitsubishi ASX (2010-obecnie) | 89,2% |
14 | Audi Q3 diesel (2011-obecnie) | 89,0% |
15 | Nissan Qashqai benzyna (2014-obecnie) | 85,3% |
16 | Nissan Qashqai diesel (2014-obecnie) | 79,7% |
Duże SUV-y
Toyota RAV4 to niemal bezawaryjny SUV, ale więksi rywale premium również reprezentują wysoki poziom i nie wystąpiły w nich awarie unieruchamiające auto. Fatalną opinią „cieszą się” natomiast Range Rovery: najbardziej luksusowy Vogue zajął ostatnie miejsce, Sport wypadł tylko nieznacznie lepiej, a pomiędzy nimi uplasował się najmniejszy Evoque. Zaskakuje bardzo słaby rezultat Forda Edge: w nim zawodzi m.in. układ klimatyzacji.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Toyota RAV4 (2013-2018) | 99,6% |
2 | BMW X5 (2013-obecnie) | 98,3% |
3 | Audi Q5 (2017-obecnie) | 96,3% |
4 | Volkswagen Touareg (2010-2018) | 95,8% |
5 | Hyundai Santa Fe (2013-2018) | 94,6% |
6 | Volvo XC60 (2008-2017) | 94,5% |
7 | Land Rover Discovery (2004-2017) | 96,8% |
8 | Mazda CX-5 (2012-2017) | 92,1% |
9 | BMW X3 (2011-2017) | 91,5% |
10 | Ford Kuga (2013-obecnie) | 91,4% |
11 | Skoda Kodiaq (2017-obecnie) | 91,3% |
12 | Honda CR-V (2012-2018) | 90,9% |
12 | Mercedes GLC (2015-obecnie) | 90,9% |
14 | Kia Sorento (2015-obecnie) | 90,4% |
15 | Porsche Macan (2014-obecnie) | 90,1% |
16 | Land Rover Discovery (2017-obecnie) | 85,9% |
17 | Jaguar F-Pace (2016-obecnie) | 85,1% |
18 | Volvo XC90 (2015-obecnie) | 84,8% |
19 | Nissan X-Trail (2014-obecnie) | 84,4% |
20 | Audi Q5 (2008-2017) | 82,1% |
21 | Range Rover Sport (2014-obecnie) | 75,8% |
22 | Land Rover Discovery Sport (2015-obecnie) | 74,7% |
23 | Range Rover Evoque (2011-obecnie) | 73,2% |
24 | Ford Edge (2016-obecnie) | 70,7% |
16 | Range Rover (2013-obecnie) | 67,3% |
Minivany
Na wygraną Mercedesa klasy B nie złożyła się może wybitna niezawodność, ale rzetelny i szybki w działaniu serwis. Golf Sportsvan dosłownie otarł się o pierwsze miejsce, doskonale wypadł także minivan Forda w obu wersjach nadwoziowych (drobne defekty karoseryjne i awarie elektryki pokładowej). Francuskie minivany z kolei mają zbyt delikatne zawieszenie i elektronikę, która lubi „wariować”.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Mercedes Klasy B (2012-obecnie) | 95,9% |
2 | Volkswagen Golf SV (2014-obecnie) | 95,8% |
3 | Ford C-Max/Grand C-Max (2010-obecnie) | 94,9% |
4 | BMW serii 2 Active Tourer (2014-obecnie) | 94,5% |
5 | Peugeot 3008 (2009-2016) | 91,9% |
6 | Citroen C3 Picasso (2009-2017) | 87,8% |
7 | Citroen C4/Grand C4 Picasso (2013-2018) | 86,9% |
Auta elektryczne i hybrydowe
Nissan Leaf powtórzył zeszłoroczny sukces i ponownie został najmniej awaryjnym samochodem elektrycznym. Hybrydowy Yaris zajął drugie miejsce i nie jest już tak nieskazitelnie niezawodny jak wersja benzynowa. Doskonale prezentuje się także niezawodność hybrydowego Mitsubishi Outlandera. Na słaby wynik Tesli złożyły się liczne usterki związane z nadwoziem lub wnętrzem – sam napęd jest trwały, czego nie można powiedzieć o Renault Zoe. W BMW i3 najwięcej problemów sprawia zawieszenie i klimatyzacja.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | Nissan Leaf (2011-2017) | 99,7% |
2 | Toyota Yaris Hybrid (2011-obecnie) | 98,2% |
3 | Mitsubishi Outlander PHEV (2014-obecnie) | 97,7% |
4 | Lexus IS (2013-obecnie) | 97,6% |
5 | Toyota Auris Hybrid (2013-obecnie) | 96,7% |
6 | Lexus NX (2009-2017) | 96,6% |
7 | Toyota Prius (2016-obecnie) | 94,0% |
8 | Hyundai Ioniq Hybrid, PHEV i EV (2016-obecnie) | 93,8% |
9 | BMW i3 (2013-obecnie) | 91,0% |
10 | Renault Zoe (2013-obecnie) | 83,0% |
11 | Tesla Model S (2013-obecnie) | 50,9% |
Auta sportowe
W tym segmencie niemal wszystkie auta można uznać za bezawaryjne. Dobrze wypadły kabriolety i samochody coupe marki BMW, w Maździe MX-5 i Porsche 911 co prawda zdarzały się awarie silnika i układu napędowego, ale bardzo sporadycznie. Główną wadą coupe Mercedesa i Audi TT okazało się… wykończenie wnętrza, a w Porsche Cayman – sprzęgło.
Miejsce | Marka, model | Wynik |
---|---|---|
1 | BMW serii 2 coupe/cabrio (2014-obecnie) | 97,0% |
2 | Mazda MX-5 (2015-obecnie) | 95,2% |
3 | Porsche 911 (2012-obecnie) | 94,5% |
4 | BMW M4 coupe (2014-obecnie) | 94,1% |
5 | BMW serii 4 coupe/cabrio (2014-obecnie) | 93,5% |
6 | Ford Mustang (2015-obecnie) | 91,6% |
7 | Porsche Cayman (2013-2016) | 91,0% |
8 | Audi TT coupe (2015-obecnie) | 90,4% |
9 | Mercedes Klasy C Coupe/Cabriolet | 89,1% |