UżywaneRaportyRanking niezawodności marek „What Car?” 2018

Ranking niezawodności marek „What Car?” 2018

W tegorocznej edycji brytyjskiego rankingu niezawodności „What Car?” prym wiodą marki japońskie. Co ciekawe, cieszący się niezbyt dobrą opinią producenci francuscy wyprzedzili niektóre marki premium, np. Renault wypadło lepiej od Audi, a Peugeot – od Mercedesa.

Mający 45-letni staż na rynku brytyjski magazyn „What Car?” za pośrednictwem swojej strony internetowej zbiera informacje zwrotne od kierowców na temat użytkowanych przez nich pojazdów i na ich podstawie tworzy potem rankingi niezawodności marek i modeli. W tegorocznym badaniu zebrano opinie 18 284 kierowców, z których powstało zestawienie 159 modeli 31 marek. Oceniano auta w wieku od jednego do czterech lat. Aż 30% ankietowanych kierowców zgłosiło, że przez ostatni rok w ich aucie wystąpiła przynajmniej jedna usterka.

Czołówkę zestawienia zdominowały marki i modele japońskie. Zaskakująco złe notowania dotyczą producentów brytyjskich, tj. Jaguara i Land Rovera – widocznie na tyle przysparzały nerwów kierowcom, że Ci postanowili porzucić motoryzacyjny patriotyzm i przyznać im uczciwe noty. Warto zwrócić uwagę na wysokie pozycje Alfy Romeo, Dacii, Fiata czy Renault – te marki okupują ostatnie miejsca w niemieckich rankingach niezawodności, a tutaj wypadły lepiej m.in. od Audi, Volvo, Porsche czy Mercedesa.

Ranking niezawodności marek w pierwszych czterech latach eksploatacji pojazdu według „What Car?”

PozycjaMarkaPunktacja
1Suzuki97,7%
2Lexus97,5%
3Toyota96,8%
4Kia95,8%
4Mitsubishi95,8%
4Subaru95,8%
7Skoda95,6%
8Alfa Romeo95,5%
9Hyundai95,4%
10Seat95,2%
11Vauxhall94,6%
11Mazda94,6%
13Dacia94,1%
14Fiat94,0%
15Honda93,8%
16BMW93,4%
17Volkswagen92,9%
18Ford92,7%
19Renault91,7%
20Audi91,5%
20Volvo91,5%
22Mini91,2%
23Porsche90,9%
24Peugeot89,4%
25Citroen88,1%
26Mercedes-Benz88,0%
27Nissan87,1%
28Jaguar84,9%
29Jeep82,7%
30Land Rover76,5%
31Tesla57,3%

Najmniej problematyczne modele wg „What Car?”

Aż cztery pierwsze miejsca dotyczą samochodów japońskich. W miejskiej Toyocie i crossoverze Suzuki kierowcy nie zgłaszali żadnych awarii, wystąpiły one sporadycznie w elektrycznym Nissanie i schodzącej Toyocie RAV4 (następca). Zaskakująco dobry wynik poprzedniego wcielenia Volvo V60.

PozycjaModelRanking niezawodności
1Toyota Yaris III (od 2011 r.)100,0%
1Suzuki SX4 S-Cross (od 2013 r.)100,0%
3Nissan Leaf (2011-2017)99,7%
4Toyota RAV4 (2013-2018)99,6%
5Volvo V60 (2010-2018)99,3%
Najbardziej niezawodny - Toyota Yaris
Użytkownicy Yarisów przez rok nie zgłosili żadnych awarii, jakie by dotknęły ich samochody. Podobnie z Suzuki SX4 S-Cross – to w zasadzie dwa zupełnie bezawaryjne modele.

Najbardziej problematyczne modele wg „What Car?”

Brytyjczycy nie pozostawili suchej nitki na „swoich” samochodach – pośród 5 najbardziej awaryjnych samochodów wyróżnili dwa Range Rovery i jednego Land Rovera. Zdecydowanie najgorzej ocenili elektryczną Teslę Model S, niechlubne 3. miejsce od końca zajął również debiutujący w 2016 r. Ford Edge (Zobacz więcej: Ford Edge test).

PozycjaModelRanking niezawodności
1Tesla Model S (od 2013 r.)50,9%
2Range Rover L405 (od 2013 r.)67,3%
3Ford Edge (od 2016 r.)70,7%
4Range Rover Evoque (od 2011 r.)73,2%
5Land Rover Discovery Sport (od 2015 r.)74,7%
Ford Edge
Pomimo młodego stażu na rynku, Ford Edge dał się poznać jako ponadprzeciętnie awaryjny samochód.

Redakcja poleca również: ranking niezawodności Warranty Direct 2018

Ranking niezawodności marek „What Car?” – podział na segmenty

Auta miejskie

Toyota Yaris zdeklasowała rywali i zwyciężyła nie tylko w swojej klasie, ale i w całym rankingu – usterek nie zgłosił żaden użytkownik miejskiej Toyoty. Tuż za nią uplasowały się dwie generacje Hondy Jazz: w nowszej właściciele sporadycznie skarżyli się na usterki nawigacji satelitarnej. Na trzecie miejsce od końca spadł Volkswagen Polo (problematyczna elektronika), z kolei przegranymi są Nissan Note (delikatne zawieszenie) i Peugeot 208, w którym zawodzi system multimedialny.

MiejsceMarka, modelWynik
1Toyota Yaris benzyna (od 2011)100,0%
2Honda Jazz (od 2015)99,5%
3Honda Jazz (2008-2015)99,2%
4Suzuki Celerio (od 2015)98,0%
5Hyunudai i10 (od 2014)97,8%
6Skoda Citigo (od 2012)97,0%
7Hyundai i20 (od 2015)96,5%
8Skoda Fabia (od 2015)95,9%
9Renault Clio (od 2013)95,8%
10Ford Fiesta benzyna (2008-2017)95,6%
11Volkswagen Up (od 2012)94,6%
11Dacia Sandero / Stepway (od 2013)94,6%
13Audi A1 (od 2010)94,5%
14Vauxhall Corsa (od 2014)93,9%
15Mini hatchback benzyna (od 2014)93,8%
16Fiat Panda (od 2012)93,0%
17Seat Ibiza (2008-2017)92,2%
18Mini hatchback (od 2014)90,3%
19Mazda 2 benzyna (od 2015)90,0%
20Mini Clubman (od 2015)88,1%
21Volkswagen Polo (2009-2017)85,8%
22Nissan Note (2013-2017)83,8%
23Peugeot 208 (od 2012)81,4%

Auta kompaktowe

Drobne problemy ze sprzęgłem w Hyundaiu i30 nie przeszkodziły w objęciu prowadzenia pod względem niezawodności w swojej klasie. W Audi A3 i Skodzie Octavii również nie zgłoszono wielu usterek, a jeśli już to odnosiły się do nadwozia, m.in. nieotwierające się klapki wlewu paliwa lub wadliwe czujniki parkowania. W trzech najbardziej awaryjnych kompaktach zawiodła głównie elektronika. W Peugeocie 308 notorycznie psuł się system multimedialny i elementy wyposażenia, np. podgrzewane siedzenia.

MiejsceMarka, modelWynik
1Hyundai i30 (2012-2017)98,9%
2Audi A3 diesel (2013-obecnie)98,4%
3Skoda Octavia diesel (2013-obecnie)97,3%
4Seat Leon benzyna (2013-obecnie)97,2%
4Mazda 3 benzyna (2014-obecnie)97,2%
6Kia Cee'd (2012-obecnie)96,3%
7Honda Civic benzyna (2012-2017)95,8%
8Ford Focus benzyna (2011-obecnie)95,7%
9Skoda Octavia benzyna (2013-obecnie)95,5%
10Skoda Rapid (2014-obecnie)95,3%
11BMW serii 1 benzyna (2011-obecnie)95,2%
11Volkswagen Golf diesel (2013-obecnie)95,2%
13Seat Leon diesel (2013-obecnie)95,0%
14Volkswagen Golf benzyna (2013-obecnie)94,8%
14BMW serii 1 diesel (2011-obecnie)94,8%
16Vauxhall Astra (2015-obecnie)93,8%
17Honda Civic diesel (2012-2017)93,6%
17Audi A3 benzyna (2013-obecnie)93,6%
19Mercedes Klasy A benzyna (2013-obecnie)93,4%
20Alfa Romeo Giulietta (2010-obecnie)92,9%
21Volvo V40 benzyna (2012-obecnie)91,6%
22Honda Civic benzyna (2017-obecnie)91,5%
23Ford Focus diesel (2011-obecnie)90,8%
24Volvo V40 diesel (2012-obecnie)89,0%
25Mercedes Klasy A diesel (2013-obecnie)86,9%
26Nissan Pulsar (2015-obecnie)86,5%
27Peugeot 308 (2014-obecnie)81,5%

Auta klasy średniej

Dzięki niezawodnej konstrukcji i rzetelnemu serwisowi Volvo V60 pierwszej generacji zostało najmniej awaryjnym autem klasy średniej. Produkowaną od 2008 roku Insignię trapią jedynie drobne problemy elektryczne. Zaskakuje trzecie miejsce Alfy Romeo – marki raczej nie słynącej z trwałości, ale Giulia daje nadzieję, że włoski producent się „poprawił”. Końcówkę zestawienia okupują modele Audi, Jaguara i Mercedesa: zawodzi w nich rozbudowana elektryka, a w klasie C dodatkowo układ hamulcowy.

MiejsceMarka, modelWynik
1Volvo V60 (2010-2018)99,3%
2Vauxhall Insignia (2008-2017)97,5%
3Alfa Romeo Giulia (2016-obecnie)96,9%
4BMW serii 3 (2012-obecnie)96,6%
5Mazda 6 (2013-obecnie)95,9%
6Skoda Superb benzyna (2015-obecnie)95,2%
7Audi A3 (2013-obecnie)93,9%
8Audi A4 benzyna (od 2015 r.)93,7%
9Skoda Superb diesel (2015-obecnie)93,2%
10Volkswagen Passat (2015-obecnie)92,9%
11Ford Mondeo (2014-obecnie)92,6%
12Audi A4 diesel (2015-obecnie)91,9%
13Jaguar XE (2015-obecnie)83,7%
14Mercedes Klasy C (2014-obecnie)83,1%

Auta klasy wyższej i luksusowe

Tu ciekawostka: starsze generacje Mercedesa klasy E, Jaguara XF i BMW serii 5 okazały się mniej awaryjne od produkowanych obecnie. W nowszych wcieleniach psuje się głównie elektronika lub szybko niszczy się wnętrze (w BMW). Audi A6 – pośrodku stawki.

MiejsceMarka, modelWynik
1Mercedes Klasy E (2009-2016)92,4%
2BMW 5 Series (2010-2017)91,6%
2Jaguar XF (2007-2015)91,6%
4Audi A6 (2011-obecnie)86,8%
5BMW 5 Series (2017-obecnie)85,3%
6Mercedes Klasy E (2016-obecnie)83,5%
7Jaguar XF (2015-obecnie)81,9%

Małe SUV-y i crossovery

Crossover Suzuki to wraz z Yarisem najmniej awaryjne auto w całym rankingu. Peugeot 2008 tylko nieznacznie od niego odbiega: zdarzają się w nim usterki zawieszenia, a w starszych egzemplarzach – z elektryką. Jeśli Mokka, to z silnikiem benzynowym: diesle psują się częściej. Idąc od końca: w Hondzie HR-V „szwankuje” układ hamulcowy, Jeep Renegade miewa problemy ze skrzynią biegów, a w C4 Cactusie – układ elektryczny.

MiejsceMarka, modelWynik
1Suzuki SX4 S-Cross (2013-obecnie)100,0%
2Peugeot 2008 (2013-obecnie)99,4%
3Vauxhall Mokka benzyna (2012-obecnie)97,7%
4Suzuki Vitara (2015-obecnie)97,2%
5Nissan Juke (2010-obecnie)96,8%
6Skoda Yeti diesel (2009-2017)96,6%
7Skoda Yeti benzyna (2009-2017)96,2%
8Renault Captur (2013-obecnie)95,1%
9Vauxhall Mokka diesel (2012-obecnie)92,3%
10Mazda CX-3 (2016-obecnie)91,5%
11Audi Q2 (2016-obecnie)91,0%
12Honda HR-V (2015-obecnie)90,2%
13Jeep Renegade (2015-obecnie)87,3%
14Citroen C4 Cactus (2014-obecnie)82,5%

Kompaktowe SUV-y

Kia Sportage, Audi Q3 i najnowszy Peugeot 3008 to godne zaufania SUV-y, w których co najwyżej psują się drobnostki elektroniczne lub oświetlenie. W przypadku Q3 egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi dodatkowo trapiły problemy ze sprzęgłem i hamulcami. Klęskę poniósł bardzo popularny Nissan Qashqai: zajął dwa ostatnie miejsca, a właściciele zgłaszali usterki właściwie w każdej kategorii.

MiejsceMarka, modelWynik
1Kia Sportage (2016-obecnie)97,8%
2Audi Q3 benzyna (2011-obecnie)97,3%
3Peugeot 3008 (2017-obecnie)96,9%
4Seat Ateca (2016-obecnie)96,7%
5Kia Sportage (2010-2016)95,5%
6Renault Kadjar (2015-obecnie)94,6%
7Hyundai Tucson (2015-obecnie)96,8%
8BMW X1 (2015-teraz.)92,3%
8Volkswagen Tiguan (2007-2016)92,3%
10Volkswagen Tiguan (2016-obecnie)91,8%
11Dacia Duster (2013-obecnie)91,7%
12Mercedes-Benz GLA (2014-2018)91,1%
13Mitsubishi ASX (2010-obecnie)89,2%
14Audi Q3 diesel (2011-obecnie)89,0%
15Nissan Qashqai benzyna (2014-obecnie)85,3%
16Nissan Qashqai diesel (2014-obecnie)79,7%

Duże SUV-y

Toyota RAV4 to niemal bezawaryjny SUV, ale więksi rywale premium również reprezentują wysoki poziom i nie wystąpiły w nich awarie unieruchamiające auto. Fatalną opinią „cieszą się” natomiast Range Rovery: najbardziej luksusowy Vogue zajął ostatnie miejsce, Sport wypadł tylko nieznacznie lepiej, a pomiędzy nimi uplasował się najmniejszy Evoque. Zaskakuje bardzo słaby rezultat Forda Edge: w nim zawodzi m.in. układ klimatyzacji.

MiejsceMarka, modelWynik
1Toyota RAV4 (2013-2018)99,6%
2BMW X5 (2013-obecnie)98,3%
3Audi Q5 (2017-obecnie)96,3%
4Volkswagen Touareg (2010-2018)95,8%
5Hyundai Santa Fe (2013-2018)94,6%
6Volvo XC60 (2008-2017)94,5%
7Land Rover Discovery (2004-2017)96,8%
8Mazda CX-5 (2012-2017)92,1%
9BMW X3 (2011-2017)91,5%
10Ford Kuga (2013-obecnie)91,4%
11Skoda Kodiaq (2017-obecnie)91,3%
12Honda CR-V (2012-2018)90,9%
12Mercedes GLC (2015-obecnie)90,9%
14Kia Sorento (2015-obecnie)90,4%
15Porsche Macan (2014-obecnie)90,1%
16Land Rover Discovery (2017-obecnie)85,9%
17Jaguar F-Pace (2016-obecnie)85,1%
18Volvo XC90 (2015-obecnie)84,8%
19Nissan X-Trail (2014-obecnie)84,4%
20Audi Q5 (2008-2017)82,1%
21Range Rover Sport (2014-obecnie)75,8%
22Land Rover Discovery Sport (2015-obecnie)74,7%
23Range Rover Evoque (2011-obecnie)73,2%
24Ford Edge (2016-obecnie)70,7%
16Range Rover (2013-obecnie)67,3%

Minivany

Na wygraną Mercedesa klasy B nie złożyła się może wybitna niezawodność, ale rzetelny i szybki w działaniu serwis. Golf Sportsvan dosłownie otarł się o pierwsze miejsce, doskonale wypadł także minivan Forda w obu wersjach nadwoziowych (drobne defekty karoseryjne i awarie elektryki pokładowej). Francuskie minivany z kolei mają zbyt delikatne zawieszenie i elektronikę, która lubi „wariować”.

MiejsceMarka, modelWynik
1Mercedes Klasy B (2012-obecnie)95,9%
2Volkswagen Golf SV (2014-obecnie)95,8%
3Ford C-Max/Grand C-Max (2010-obecnie)94,9%
4BMW serii 2 Active Tourer (2014-obecnie)94,5%
5Peugeot 3008 (2009-2016)91,9%
6Citroen C3 Picasso (2009-2017)87,8%
7Citroen C4/Grand C4 Picasso (2013-2018)86,9%

Auta elektryczne i hybrydowe

Nissan Leaf powtórzył zeszłoroczny sukces i ponownie został najmniej awaryjnym samochodem elektrycznym. Hybrydowy Yaris zajął drugie miejsce i nie jest już tak nieskazitelnie niezawodny jak wersja benzynowa. Doskonale prezentuje się także niezawodność hybrydowego Mitsubishi Outlandera. Na słaby wynik Tesli złożyły się liczne usterki związane z nadwoziem lub wnętrzem – sam napęd jest trwały, czego nie można powiedzieć o Renault Zoe. W BMW i3 najwięcej problemów sprawia zawieszenie i klimatyzacja.

MiejsceMarka, modelWynik
1Nissan Leaf (2011-2017)99,7%
2Toyota Yaris Hybrid (2011-obecnie)98,2%
3Mitsubishi Outlander PHEV (2014-obecnie)97,7%
4Lexus IS (2013-obecnie)97,6%
5Toyota Auris Hybrid (2013-obecnie)96,7%
6Lexus NX (2009-2017)96,6%
7Toyota Prius (2016-obecnie)94,0%
8Hyundai Ioniq Hybrid, PHEV i EV (2016-obecnie)93,8%
9BMW i3 (2013-obecnie)91,0%
10Renault Zoe (2013-obecnie)83,0%
11Tesla Model S (2013-obecnie)50,9%

Auta sportowe

W tym segmencie niemal wszystkie auta można uznać za bezawaryjne. Dobrze wypadły kabriolety i samochody coupe marki BMW, w Maździe MX-5 i Porsche 911 co prawda zdarzały się awarie silnika i układu napędowego, ale bardzo sporadycznie. Główną wadą coupe Mercedesa i Audi TT okazało się… wykończenie wnętrza, a w Porsche Cayman – sprzęgło.

MiejsceMarka, modelWynik
1BMW serii 2 coupe/cabrio (2014-obecnie)97,0%
2Mazda MX-5 (2015-obecnie)95,2%
3Porsche 911 (2012-obecnie)94,5%
4BMW M4 coupe (2014-obecnie)94,1%
5BMW serii 4 coupe/cabrio (2014-obecnie)93,5%
6Ford Mustang (2015-obecnie)91,6%
7Porsche Cayman (2013-2016)91,0%
8Audi TT coupe (2015-obecnie)90,4%
9Mercedes Klasy C Coupe/Cabriolet89,1%

Źródło: oficjalna strona magazynu „What Car?”

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji