Toyota GR Supra

Równo 5 lat po premierze prototypowego FT-1 Concept Toyota w końcu odsłoniła wszystkie karty dotyczące nowej Supry. Finał długiej sagi z udziałem tego auta miał miejsce na salonie samochodowym w Detroit.

Atmosfera wokół piątej generacji Supry była podgrzewana bardzo długo, a cały świat motoryzacyjny ostatnimi czasy żył kolejnymi rewelacjami dotyczącymi tego modelu. Teraz już jednak wszystko stało się jasne – Japończycy w końcu pokazali swoje nowe sportowe auto.

Zgodnie ze wcześniejszymi rewelacjami, nowa Supra bazuje na… BMW Z4. Wprawdzie na zewnątrz styliści Toyoty nadali autu zupełnie inny wygląd niż w przypadku niemieckiego odpowiednika, ale w kabinie widać już wyraźny związek z tym niewielkim roadsterem. Świadczą o tym m.in. przełączniki, kierownica czy system multimedialny.

Toyota GR Supra
Elementy kabiny pochodzą z BMW. Ekran systemu multimedialnego może mieć przekątną 6,5 lub 8,8 cali.

Pod maską Supry piątej generacji znalazła się jednostka napędowa ze stajni BMW. To 3-litrowe, rzędowe R6 z turbosprężarką typu twin scroll o mocy nie 380 KM, jak wcześniej sugerowano, ale… 340 KM (500 Nm). Identyczne parametry osiąga model Z4 M40i Roadster, tyle że niemieckie auto do 100 km/h przyspiesza w 4,5 s, natomiast „japońskie” – w 4,3 s, co czyni je najlepiej rozpędzającą się produkcyjną Toyotą w historii. Prędkość maksymalna to 250 km/h (ograniczone elektronicznie).

Jednostka napędowa współpracuje z 8-biegową skrzynią automatyczną produkcji ZF i przekazuje moment obrotowy na tylne koła, przy których pracuje aktywny mechanizm różnicowy. Wykorzystuje on silnik elektryczny i sprzęgło wielopłytkowe, dbając o jak najlepszy rozdział siły napędowej pomiędzy koła. Według Toyoty sportowa szpera redukuje nad- i podsterowność, pozwalając Suprze na jak najbardziej neutralne prowadzenie.

Toyota GR Supra
Do napędu Supry służy 3-litrowa jednostka z turbodoładowanie o mocy 340 KM.

Typowo dla współczesnych modeli nowa Toyota daje kierowcy możliwość wyboru trybów jazdy. Dostępne są tylko dwa – Normal i Sport. Drugi z nich m.in. zmniejsza wpływ ESP na prowadzenie, a także wyostrza odpowiedź silnika na gaz, działanie przekładni i układu kierowniczego. Ponadto z wydechu zaczynają dochodzić bardziej donośne melodie i zmienia się działanie tylnego mechanizmu różnicowego.

Za kontakt kół z nawierzchnią odpowiada zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu. Standardowo auto otrzymuje 19-calowe koła z oponami Michelin Pilot Super Sport o rozmiarze 255/35 z przodu oraz 275/35 z tyłu. Za zatrzymywanie Supry odpowiadają hamulce Brembo z tarczami o średnicy 348 mm przy przedniej osi i 4-tłoczkowymi zaciskami.

Toyota GR Supra
Napęd jest przekazywany na tylną oś, przy której pracuje sportowy mechanizm różnicowy, rozdzielający moment obrotowy pomiędzy koła.

Supra 5. generacji ma stawiać przede wszystkim na wrażenie z jazdy, ale oczywiście musi „pamiętać” też o bezpieczeństwie. Dlatego też standardowo będzie oferować system kontrolujący odległość do poprzedzających uczestników ruchu, aktywny asystent pasa ruchu oraz układy rozpoznawania znaków i automatycznie zmieniający światła z drogowych na mijania. W opcji znajdą się adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola oraz układ ostrzegający o nadjeżdżających autach z boku przy cofaniu.

Toyota GR Supra
Jak na współczesne standardy przystało, Supra ma mieć bogate wyposażenie z zakresu aktywnego bezpieczeństwa, w tym m.in. radar odległości do poprzedzającego auta.

Podobnie jak BMW Z4, Supra ma powstawać w zakładach Magna Steyr w austriackim Graz. Auto, będące pierwszym globalnym modelem z oznaczeniem GR – od Toyota Gazoo Racing – już można zamawiać. Na początku sprzedaży dla europejskich klientów dostępnych będzie 90 sztuk specjalnej premierowej edycji o nazwie A90 Edition. Ceny na razie nie są znane.

Co ciekawe, na rynku japońskim pod maskę Supry ma trafić turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 200 lub 258 KM.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here