NowościAktualnościNajszybsza seryjna Skoda w historii – 5,5 s do 100 km/h

Najszybsza seryjna Skoda w historii – 5,5 s do 100 km/h

Elektryczna Skoda Enyaq na rok modelowy 2024 przechodzi wszechstronną aktualizację. Jedną z wizytówek jest mocniejszy wariant RS – jego moc zwiększono do 340 KM, za czym idzie stosowny przyrost osiągów.

Większy zasięg, wyższa moc i krótszy czas ładowania – to w skrócie przyniesie Skoda Enyaq na rok modelowy 2024. „Rodzina modeli Enyaq przejdzie drobne zmiany wizualne, aby zapewnić spójność z nową identyfikacją wizualną Skody. Otrzyma nowe logo i napisy, natomiast zniknie oznaczenie iV. Poszczególne wersje będą teraz wyróżniane jedynie oznaczeniem numerycznym lub nazwą wersji, jak np. wersje RS lub Laurin & Klement – mówi Jaromír Mendl z marketingu produktów Enyaq. Produkcja rocznika 2024 rozpocznie się na początku listopada.

Mocniejsze napędy

Oprócz zmian wizualnych Enyaq przejdzie także ulepszenia techniczne, zarówno w zakresie silników elektrycznych, jak i akumulatorów. Wersje 80 i 80x zastąpią nowe odmiany Enyaq 85 i Enyaq 85x. Zmiana oznaczenia wynika z nowych silników elektrycznych tylnej osi i lepszego zarządzania akumulatorem. Dzięki tym zmianom samochody z nowego roku modelowego mają zapewniać większy zasięg i wyższą ogólną prędkość ładowania.

Enyaq 85 na jednym ładowaniu w cyklu WLTP będzie mógł przejechać 565 km, a jego akumulator naładuje od 10% do 80% pojemności w 28 minut. To udoskonalenie dotyczy także wersji Coupé, która będzie miała teraz zasięg do 576 km. Silnik elektryczny na tylnej osi ma teraz maksymalną moc do 210 kW (286 KM) w porównaniu ze 150 kW (204 KM) w odmianach 80. Poprawiła się również dynamika: wersja 85 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy, czyli o 2 s szybciej niż dotychczas.

Enyaq 85x z napędem na wszystkie koła również osiąga moc systemową wynoszącą 210 kW (286 KM), co oznacza przyrost o 15 kW (21 KM). 100 km/h osiąga w 6,6 s, a na na jednym ładowaniu może przejechać 538 km (SUV) lub 548 km (Coupé). Ładowanie DC w przypadku tej wersji może odbywać się maksymalnie z mocą 175 kW, co skraca czas ładowania z 10% do 80% do 28 minut.

To samo dotyczy nowego Enyaqa RS, który – podobnie jak wersja 85x – może pochwalić się zoptymalizowanym składem chemicznym ogniw akumulatora, lepszym zarządzaniem temperaturą i opcją wyższej maksymalnej mocy ładowania. Enyaq RS również zyskuje na zwiększeniu mocy. Jego kierowca będzie mieć teraz do dyspozycji 250 kW (340 KM). Przyspieszenie od zera do 100 km/h w obu wersjach nadwoziowych potrwa zaledwie 5,5 s, a zasięg wzrósł do 541 km (SUV) lub 547 km (Coupé). Prędkość maksymalna RS-a pozostaje bez zmian i wynosi 180 km/h, a warianty 85 i 85x mogą teraz jechać równie szybko (wcześniej: 160 km/h). To możliwe dzięki nowym silnikom elektrycznym o wyższym momencie obrotowym, które umożliwiają różne ustawienia ogólnego przełożenia przekładni, zachowując lub poprawiając dynamikę.

„Ważną nowością w wariancie Enyaq 85 z roku 2024 i wszystkich wyższych odmianach jest możliwość wstępnego podgrzania akumulatora. Funkcja może zostać uruchomiona automatycznie, gdy użytkownik wprowadzi w nawigacji trasę do ładowarki o wysokiej mocy (HPC). Może też być aktywowana ręcznie w systemie informacyjno-rozrywkowym” – dodaje Jaromír Mendl.

Automatyczne blokowanie i inne zmiany

Zmodernizowany Enyaq 85 i wszystkie wyższe warianty doczekają się także szeregu innych, być może na pierwszy rzut oka mniej znaczących, zmian. Należą do nich takie szczegóły jak przeorganizowane przyciski sterujące. Kolejną ciekawą funkcją jest automatyczne ryglowanie, które blokuje samochód, gdy kierowca odchodzi od niego z kluczykiem.

Również zmiany w systemie operacyjnym samochodu obowiązują od odmiany Enyaq 85 w górę. Wiąże się to m.in. z nową wersją oprogramowania 4.0, którą wyróżnia przede wszystkim całkowicie przeprojektowany interfejs użytkownika. Odzwierciedla on nową tożsamość i filozofię marki Skoda, ale ma zaoferować też bardziej intuicyjną obsługę funkcji auta. Przy okazji odświeżono grafikę wirtualnych zegarów oraz wyświetlacza head-up. Ulepszeniu ulegnie także asystent głosowy, który ma lepiej rozumieć polecenia użytkowników; transkrypcja ich komend w czasie rzeczywistym pojawi się na ekranie systemu multimedialnego.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji