DPF i wtryskiwacze
Jednostka OM642 jest wyposażona w dwa filtry DPF, które nie będą sprawiać problemów pod warunkiem stosowania oleju spełniającego normy Mercedesa (229.31 lub 229.51), a także odpowiedniego zadbania o cały zespół napędowy. Inaczej za ich regenerację zostawimy w warsztacie ok. 4 tys. zł. Jeśli samochód dymi i filtr szybko się zatyka, winne mogą być wtryskiwacze. Aby je wymienić lub zregenerować, trzeba znać ich numer. Regeneracja kosztuje od 250 do 600 zł za sztukę, a nowy – 1500 zł, dlatego najdroższą opcją jest wymiana wszystkich sześciu (9000 zł).
To nie wszystko
Awaryjny okazuje się także kolektor ssący, w którym zacierają się klapki, rozszczelnia się ich ułożyskowanie lub uszkadza silniczek nimi sterujący (700 zł). Kolektory są dwa, a jeden nowy kosztuje 2 tys. złotych, jednak w internecie można znaleźć regenerowane, znacznie tańsze. Jeśli samochód nie wkręca się na obroty i brakuje mu mocy, mogło dojść do zalepienia sadzą nastawnika turbiny. Aby nie dopuścić do wymiany na nowy (2500 zł), warto często korzystać z pełnego zakresu obrotów. Oprócz tego zapycha się zawór EGR (nowy: 1500 zł) i wycieka olej spod chłodniczki oleju silnikowego. Koszt robocizny wyniesie ok. 1000-2000 zł.
Przygotuj się na wydatki
Opisane usterki są w zasadzie nieuniknione i powinni do wiedzieć zarówno sprzedający, jak i kupujący używanego Mercedesa z 3.0 CDI. Rozsądną opcją jest wynegocjowanie ceny zakupu niższej o ewentualne koszty napraw lub podzielenie spodziewanych wydatków w warsztacie (ok. 10 tys. zł) po połowie ze sprzedającym i stargowanie ceny o 5 tys. zł. Powinno się to udać zważywszy na to, że typowe Mercedesy z tym silnikiem będą kosztować w zależności od modelu od 25 do 75 tys. zł.
Silnik 3.0 V6 CDI OM642 – dane techniczne
280 CDI | 280 CDI | 300 CDI | 320/350 CDI | 350 CDI | |
Lata | 2005-2009 | 2005-2012 | 2010-2011 | 2005-2010 | 2005-2010 |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2987 ccm | 2987 ccm | 2987 ccm | 2987 ccm | 2987 ccm |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 | V6/24 | V6/24 | V6/24 | V6/24 |
Moc maksymalna | 190 KM | 190 KM | 204 KM | 224 KM | 235 KM |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm | 440 Nm | 500 Nm | 510 Nm | 540 Nm |
Osiągi modeli | E | ML | ML | CLS | S |
Prędkość maksymalna | 241 km/h | 205 km/h | 210 km/h | 246 km/h | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,6 s | 9,8 s | 8,2 s | 7,0 s | 7,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 9,4 l/100 km | 8,4 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,7 l/100 km |