PoradyPoradyIle można jechać na drodze ekspresowej? To nie takie oczywiste!

Ile można jechać na drodze ekspresowej? To nie takie oczywiste!

Nie na wszystkich drogach ekspresowych obowiązuje taka sama prędkość. Ile można jechać na drodze ekspresowej w Polsce? To zależy gdzie i czym się poruszamy.

Obecnie budowane nowe drogi ekspresowe wielu kierowcom przypominają autostrady – do tego stopnia, że nierzadko poruszają się po nich z prędkościami dopuszczalnymi na najszybszych rodzajach dróg w Polsce. Tymczasem autostrada i droga ekspresowa to dwa zupełnie różne typy dróg, tj. cechujące się innym oznakowaniem i wytycznymi od strony technicznej. Oczywiście na drogach ekspresowych i autostradach obowiązują też odrębne ograniczenia prędkości. Sytuacji nie ułatwia fakt, że „ekspresówki” dodatkowo dzielą się na różne typy, na których można poruszać się z inną prędkością. Osobne limity prędkości obowiązują poza tym na pojazdy ciężarowe i autobusy. W dalszej części artykułu jasno powiemy, ile można jechać na drodze ekspresowej w Polsce.

Droga ekspresowa – czym się wyróżnia?

Szerokie, dwupasmowe, z bogatą siecią rozjazdów i wieloma punktami obsługi podróżnych – takie zazwyczaj są drogi ekspresowe w Polsce. Przepisy jednak wcale nie wymagają od nich, by wyglądały podobnie jak autostrady. Drogi ekspresowe nie muszą mieć bowiem dwóch pasów w każdą stronę: nie ma co do tego wymaganej liczby, stąd może to być droga z jednym pasem ruchu na każdą stronę, ale też np. z dwoma w jednym kierunku i jednym pasem w drugim kierunku. W świetle przepisów przeciwne kierunki ruchu nie muszą być oddzielone od siebie np. pasem zieleni lub barierką, stąd „ekspresówką” może być nawet trasa przypominająca zwykłą drogę krajową. W odróżnieniu od niej, o wjeździe na trasę ekspresową musi informować stosowany znak, tj. D-7.

Droga ekspresowa prędkość
Znak D-7 „Droga ekspresowa”
Droga ekspresowa prędkość
Znak D-8 „Koniec drogi ekspresowej”

Droga ekspresowa – prędkość. Ile można jechać?

Z uwagi na rozdzielenie dróg ekspresowych na jednojezdniowe i dwujezdniowe, kierowcy muszą pamiętać o osobnych limitach dopuszczalnej prędkości na tych drogach. Oczywiście nie można zapominać o tym, że inne ograniczenia tyczą się samochodów osobowych i motocykli, a inne autobusów i ciężarówek. Istnieją jeszcze inne wyjątki, ale o nich wspomnimy poniżej.

Droga ekspresowa jednojezdniowa
Przykładem drogi ekspresowej jednojezdniowej jest S10 w okolicy Torunia.

Kierującego samochodem osobowym, motocyklem lub samochodem ciężarowym o DMC poniżej 3,5 t obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h (na drodze ekspresowej dwujezdniowej), z kolei na drodze ekspresowej jednojezdniowej nie może on przekraczać prędkości 100 km/h. Dla pozostałych pojazdów nie ma już osobnych limitów dla dróg o różnej liczbie jezdni. Autobusy na „ekspresówkach” mogą jechać 100 km/h, a samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t – 80 km/h. Tego drugiego limitu muszą też „trzymać się” samochody osobowe z przyczepami. Z kolei dopuszczalna prędkość motocykla przewożącego dziecko w wieku do lat 7 wynosi 40 km/h.

Dopuszczalne limity prędkości na drogach ekspresowych
Pojazd Droga ekspresowa dwujezdniowa Droga ekspresowa jednojezdniowa
Samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy o DMC poniżej 3,5 t 120 km/h 100 km/h
Autobus 100 km/h 100 km/h
Samochód ciężarowy o DMC powyżej 3,5 t 80 km/h 80 km/h
Pojazd z przyczepą 80 km/h 80 km/h
Motocykl przewożący dziecko w wieku do lat 7 40 km/h 40 km/h
Droga ekspresowa dwujezdniowa
Przykładem drogi ekspresowej dwujezdniowej jest S7 w okolicach województwa warmińsko-mazurskiego (aktualnie niewiele brakuje do utworzenia pełnej „ekspresówki” z Warszawy do Gdańska).

Prędkość na drodze ekspresowej – czy zawsze taka sama?

Powyższych limitów prędkości nie można jednak uznawać za ostateczne. Zarządca drogi ekspresowej ma prawo wprowadzić dodatkowe ograniczenie prędkości, o którym poinformuje stosowny znak (tradycyjny, świetlny lub na tablicy pryzmatycznej). Mogą one się pojawiać z wielu powodów, m.in. robotów drogowych, braku pasa awaryjnego, zwiększonego natężenia ruchu na danym odcinku, niebezpiecznego zakrętu lub uwarunkowań środowiskowych (np. ograniczenia emisji hałasu).

Polecamy również:

Więcej na temat ograniczeń prędkości na drogach ekspresowych

Autostrada i droga ekspresowa. Czym się od siebie różnią?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji