PoradyPoradyDroga ekspresowa jednojezdniowa. Nie każdy wie, jakie przepisy na niej panują

Droga ekspresowa jednojezdniowa. Nie każdy wie, jakie przepisy na niej panują

W Polsce nie ma wielu dróg ekspresowych jednojezdniowych, stąd nie wszyscy wiedzą, jak się po nich poruszać. A trochę się różnią od dwujezdniowych. Czym dokładnie?

Drogi ekspresowe na dobre wtopiły się w polski krajobraz. Choć do ich walorów estetycznych można mieć wiele zastrzeżeń, w skomunikowanym społeczeństwie pełnią nadrzędną rolę, zapewniając szybki, wygodny i przede wszystkich bezpieczny dojazd do celu – czy to znajdującego się zaledwie kilkanaście kilometrów dalej, czy na drugim końcu kraju. Polskie „ekspresówki” są na tyle nowoczesne, że niektórzy kierowcy mylą je z najwyżej sklasyfikowanymi drogami, tj. autostradami. Istotnie, wizualnie są bardzo podobne, lecz obowiązują na nich odrębne przepisy dotyczące m.in. maksymalnej dopuszczalnej prędkości, czy też oznakowania.

Co ciekawe, istnieją także drogi ekspresowe ani trochę nie przypominające autostrad – bardziej można je pomylić z typowymi drogami krajowymi, choć w praktyce jednak sporo ich dzieli. Mowa o drogach ekspresowych jednojezdniowych. W Polsce występują stosunkowo rzadko, ale trafiają się na popularnych kierunkach, np. z centrum kraju nad morze (S10 – obwodnica Torunia). Czym się wyróżnia droga ekspresowa jednojezdniowa i najważniejsze – ile można na niej jechać? Przyjrzyjmy się bliżej drodze tego typu.

Droga ekspresowa jednojezdniowa
Jednojezdniowa „ekspresówka” do złudzenia przypomina niektóre drogi krajowe.

Droga ekspresowa jednojezdniowa. Czym się różni od dwujezdniowej?

Przepisy jasno określają definicję drogi ekspresowej. Wg ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 2 ust. 4) jest to droga oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczona tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca. Ustawa o drogach publicznych (art. 4 ust. 10) mówi z kolei o tym, że jest to droga:

  1. Której jezdnie główne lub jezdnia główna są przeznaczone wyłącznie do ruchu pojazdów samochodowych;
  2. Łącząca lub krzyżująca się na różnych poziomach z innymi drogami transportu lądowego i wodnego, z dopuszczeniem wyjątkowo skrzyżowań z drogami publicznymi;
  3. Oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

Przepisy dają wobec tego „zielone światło” dla ewentualnego budowania na drogach ekspresowych skrzyżowań, co jest jedną z największych różnic między tymi trasami a autostradami. W odróżnieniu od nich „ekspresówki” wcale nie muszą mieć minimum dwóch pasów w każdym kierunku jazdy: mogą być to np. dwa w jednym i jeden w drugim kierunku, lub po jednym w obydwie strony. Nie ma też wymogu oddzielania kierunków ruchu pasami zieleni lub barierkami. Kierowcy mogą wobec tego spotkać się z różnymi rodzajami dróg ekspresowych. Aby odróżnić ją od innej drogi, trzeba bacznie obserwować oznakowanie. Wjazd na drogę ekspresową sygnalizuje znak D-7, natomiast koniec „ekspresówki” – D-8. Nazwy wszystkich tego typu dróg (dwujezdniowych i jednojezdniowych) rozpoczynają się od litery S uzupełnionej o cyfrę oznaczającą drogę krajową, którą zastąpiła (np. S3, S5, S7, S8, S17, S79).

Droga ekspresowa prędkość
Znak D-7 „Droga ekspresowa”
Droga ekspresowa prędkość
Znak D-8 „Koniec drogi ekspresowej”

Na drodze ekspresowej jednojezdniowej panują takie same ograniczenia jak na odpowiedniku z dwiema jezdniami. Nie można na niej zawracać, zatrzymywać się (poza miejscami do tego przeznaczonymi) i cofać. Dozwolone jest natomiast holowanie pojazdów. Kluczowe różnice między jednojezdniową a dwujezdniową „ekspresówką” tyczą się szerokości pasa ruchu na odcinku drogi poza terenem zabudowanym: na dwujezdniowej wynosi on 3,5 m, natomiast na jednojezdniowej jest to 3,75 m. Identyczna jest z kolei szerokość pasa awaryjnego (2,5 m), jak i odstępy między węzłami (5 km poza terenem zabudowy lub 3 km w okolicach dużego miasta, z możliwością skrócenia odpowiednio do 3 km i 1,5 km).

Droga ekspresowa jednojezdniowa – prędkość. Ile można na niej jechać?

Z uwagi na nieco inną charakterystykę dróg ekspresowych jednojezdniowych, obowiązują na nich inne ograniczenia prędkości. A w zasadzie jedno, dotyczące samochodów osobowych, motocykli i ciężarówek o DMC poniżej 3,5 t – te pojazdy mogą na niej jechać 100 km/h zamiast dopuszczalnych na dwujezdniowej „ekspresówce” 120 km/h. Odnośnie autobusów, większych ciężarówek, pojazdów z przyczepą i motocykla przewożącego dziecko w wieku do lat 7 limity prędkości pozostały niezmienione.

Limity maksymalnej prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej
Pojazd Dopuszczalna prędkość na drodze ekspresowej jednojezdniowej
Samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy o DMC poniżej 3,5 t 100 km/h
Autobus 100 km/h
Samochód ciężarowy o DMC powyżej 3,5 t 80 km/h
Pojazd z przyczepą 80 km/h
Motocykl przewożący dziecko w wieku do lat 7 40 km/h
Droga ekspresowa jednojezdniowa
Kierowcy samochodów osobowych na drodze ekspresowej jednojezdniowej muszą pamiętać o przestrzeganiu ograniczenia prędkości do 100 km/h.

Polecamy również:

Więcej na temat ograniczeń prędkości na drogach ekspresowych

Autostrada i droga ekspresowa. Czym się od siebie różnią?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji